Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Reacties op de brouwinstallatie van Greggy  (gelezen 27640 keer)

Offline de feyter

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Reacties op de brouwinstallatie van Greggy
« Reactie #25 Gepost op: 27-01-2014 20:44 u »
Ziet er erg knap uit, mooi werk!

Waar komt het de maischmixer vandaan? Ziet er erg compact uit.
Ook naar de pompjes ben ik benieuwd?

Alvast bedankt

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Greggy

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #26 Gepost op: 29-01-2014 16:10 u »
Ziet er erg knap uit, mooi werk!

Ook naar de pompjes ben ik benieuwd?

Alvast bedankt

Dank!

Wat bedoel je precies met maischmixer?

Qua pompjes; wij hebben 1 pomp per functie in de HERMS. Dit zijn die pompen van Solarproject.co.uk. Die zijn voedselveilg, deze doen 11 liter per minuut dacht ik en zijn vriendelijk geprijst.

Offline Orangeloo

• Bier & wijngilde Ambrasserie
  • Super lid
  • Land: nl
  • De Geuze is het LIVE concert van de bieren.
    • Hobby Brouwerij Orangeloo
« Reactie #27 Gepost op: 29-01-2014 17:55 u »

Wat bedoel je precies met maischmixer?

Ik denk dat hij de ruitenwisser motor bedoeld.  :brouwen:

Offline Greggy

• Vol lid
« Reactie #28 Gepost op: 29-01-2014 20:13 u »
Ah, in dat geval...

De motoren zijn 24 V, 5 A motoren. Deze kwamen uit een 'Cola/snoepautomaat' heb ik mij laten vertellen. 20 EUR per stuk. Enorm koppel. Ik wil er ook nog 1 gebruiken voor onze schrootmolen. Eens kijken of dit kan...

Ik heb ze aangestuurd met 1 oude laptopadapter van rond de 20 V. Ze draaien dan wat minder hard maar dat hoeft ook niet. Daarnaast hebben wij er Chinese PWM's tussen zitten (ad 3 EUR stuk) om het toerental te regelen. In principe is de voeding niet voldoende, maar goed, de mixers draaien haast onbelast...

Adapters bewaren heeft dus absoluut zin!! :D

Offline Greggy

• Vol lid
« Reactie #29 Gepost op: 01-05-2014 12:27 u »
Even voor de leuk / ter inspiratie onze DHZ-magneetroerder t.b.v. giststarters.  :proost:

Materiaal:
- Oud PVC kastje (waar de 5 liter erlenmeyer op pas)
- Oude 12 V adapter
- 12 V LED schakelaar
- Chinese PWM
- Oude 12 V CPU ventilator (plm. 9cm)
- 4 schuursponsjes
- Oud CD-tje
- 8 'spacertjes'/rubberen dopjes
- 20x3 neodymium magneetjes
- Plakband & dubbelzijdig tape
- Oud VW Klanten/Servicepasje

En natuurlijk een 4, 5 en 6 cm roervlo (PTFE) en de Erlenmeyers (50 ml - 5 liter)

In het kort de bouw/het idee:
Magneetroerders zijn duur en zelf maken is leuk! Dus dit projectje gestart. Een oude vergeelde PVC doos bleek prima te passen voor de grote 5l erlenmeyer. De gaten zaten al in de kast en heb ik herbruikt voor de schakelaar en de 220V voedingskabel. De adapter zit vast met dubbelzijdig tape (met schuim) en tiewraps. De boel aansluiten en klaar! Op de fan had ik 3cm 'platte' ruimte om de neodymium magneten te plaatsen. De ideale tussenafstand voor de 2cm magneten bleek 2cm te zijn om de 4, 5 en 6cm roervlo te laten spinnen. Een enkele magneet bleek onvoldoende om op topsnelheid de magneet in de 5 liter flask op z'n plek te houden. Vandaar 2 magneten per zijde. De magneten heb ik bevestigd op een oud plastic pasje met 2cm ruimte tussen de magneten. De magneten klemmen om het pasje maar om te zorgen dat ze daar blijven heb ik met plakband deze 'gezekerd'. Deze magneetconstructie is met dubbelzijdig tape op de ventilator bevestigd. Trilling is nu minimaal.  :biersmile:

De ventilator staat op schuursponsjes welke ervoor zorgen dat de ventilator omhoog gedrukt wordt tegen de bovenzijde van de kast. Om te zorgen dat de magneten niet het deksel raken heb ik 'spacertjes'/dopjes geplaatst. De magneten draaien nu iets onder de plastic deksel voor maximale kracht.
De CD zit ertussen om te voorkomen dat haren van het sponsje de ventilator raken en afremmen.  :weetniet:

Simpel maar doeltreffend vind ik zelf. Alle roervlooien blijven op hun plek. Ongeacht de hoeveelheid water of grootte van de erlenmeyer. Alle roervlooien kunnen op topsnelheid zelfs cavitatie veroorzaken. Is dit een goede manier van beluchten van de starter?  :weetniet:

Nauwelijks kosten en leuk om te maken...

Whirlpool 5l flask - slowmo

Offline broeder

• Super lid
  • Natuurlijk PINT-lid... Jij toch ook?
« Reactie #30 Gepost op: 01-05-2014 14:26 u »
hoi,

Dat ziet er goed uit.
Inspireert om toch zelf ook maar eens aan de slag te gaan
met een magneetroerder bouwen.

Groet,
broeder Willem

Offline Greggy

• Vol lid
« Reactie #31 Gepost op: 15-07-2014 23:10 u »
Wilde de vorderingen niet onthouden. Na 5 batches geklooi met het hopfilter (filterheks van 30cm in de kookketel) is het probleem verholpen! De aanpassingen zijn een lange filterheks (plm. 1m) in de kookketel, hierop het IKEA spatdeksel STABIL :) en de hop in hopzakjes hangend aan een 'hangfilter'/bolle zeef. Niet te vergeten om 10m te wachten na einde koken om de boel te laten neerslaan.

Gevolg: geen dichtslaand hopfilter, kraakhelder wort en flinke flow.

Helder wort na 10 minuten wachten.

Het STABIL-filter in het fust houdt prima de hoppellets tegen! Hieronder zit nog de 1m filterheks.

Wort mooi bier! ;-)

De maischketel met korte filterheks: doorvoer t.b.v. maischen en afpompen. Ook hier ligt het STABIL filter (los) op de filterheks.

De huidige staat van de brouwwerkbank zoals sommigen zeggen...

Offline Muldermans

• Super lid
  • Bier! Brouw je gewoon zelf.
« Reactie #32 Gepost op: 16-07-2014 11:09 u »
Wat een mooie installatie zeg! Ik zou jullie brouwwerkbank aan de bovenkant toch nog beplaten met RVS of alu (desnoods folie) Mijn ervaringen met vezelplaat en bier zijn niet zo positief op de langere termijn....

Moi hoor!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #33 Gepost op: 16-07-2014 22:44 u »
Wat een mooie installatie zeg! Ik zou jullie brouwwerkbank aan de bovenkant toch nog beplaten met RVS of alu (desnoods folie) Mijn ervaringen met vezelplaat en bier zijn niet zo positief op de langere termijn....

Moi hoor!

In plaats van beplakken zou je de vezelplaat kunnen vervangen door trespa. Dat is watervast.

Offline BRAAF bier

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 18-07-2014 23:07 u »
Greggy,

Ziet er tof uit hoor!
Zelf heb ik plannen om een nieuwe HLT te gaan maken, deze wil ik ook elektrisch aansturen. Kun je me vertellen waar je jouw inschroefelement vandaan hebt en wat dit je gekost heeft?

Offline Greggy

• Vol lid
« Reactie #35 Gepost op: 28-04-2016 13:26 u »
Ben al een tijdje niet hier op het forum geweest en ik dacht eens wat te posten over mijn laatste projectje: een automatische flessenvuller/dopper. Ambachtelijk vind ik leuk maar automatiseren zit ook in mijn bloed. "Omdat het kan..." is ook een motto. Verder: kosten: zo laag mogelijk maar wel een beetje mooi/goed/kwaliteit. Design-as-you-go met materiaal wat ik toevallig heb liggen. Dus, ik had weer een projectje...

Hieronder wat foto's. Work in progress. Ben nu een maandje bezig of zo in de vrije & avonduurtjes.
  • Frame: is een 40x40 geextrudeerd aluminium profiel van Marktplaats. Was in stukken gezaagd en van deze stukken heb ik dit gemaakt. Zeer makkelijk in bouwen/stellen/propotypen maar niet goedkoop.
  • Onderdruk afvuller: zelfbouw nozzle die de fles afsluit qua lucht. Via de - gekregen - vacuumpomp zuig je een overlooptank vacuŁm (met rode dop) die verbonden is met je fles (die ook vacuŁm wordt gezogen) die vervolgens weer verbonden is met je jongbiervat. Flesjes lopen niet over en zeer beperkt (geen?) luchtinslag. De vuller wordt middels een luchtcilinder met solenoid valve naar boven/beneden gebracht.
  • 'Dopper': vervolgens een 63mm bore, 100mm slag luchtcilinder gekocht. Dit is voldoende (getest en werkt prima) om de kroonkurken op de fles te drukken.
    Flessenhouderrotondedinges: is nu net af. Gemaakt van HTP plaat die ik had liggen. Onder het frame heb ik een zware steppermotor zitten die ik kan aansturen met Arduino.
  • Aansturing: de Arduino UNO (denk ik?) zal alles aansturen; steppermotors, solenoid valves voor de dopper-cilinder en vul-cilinder. Ik heb overigens nog een 24L luchtcompressor staan die hoogstwaarschijnlijk nodig is voor de 'dopper-cilinder'.
  • Materiaal: kleine onderdelen voornamelijk van Ebay. Je leert veel over materialen: PU8 buis en push fits (pushin) voor luchtverdeling, solenoid valves 5way/2position voor de dual-action luchtcilinders met mufflers om de slagsnelheid te controleren, 1.8graden steppermotoren via Arduino en TB6560 driver aangestuurd. Voeding: oude PC voeding waarschijnlijk.

Grappige is dat het moeilijkste tot nu toe de kroonkurk-feeder is. Hoe krijg je netjes je kroonkurken aangevoerd? Leuke denkwerkoefeningen. Mochten jullie al zoiets hebben of ideeŽn hebben; ik hoor ze graag!

Het frame draadmodel... Van een partij stukken geextrudeerd 40x40 aluminium van Marktplaats. Dit is het resultaat. Bijna alle stukjes gebruikt.

...het werkgedeelte... Wellicht komt hier nog een metalen plaat op of zo. Zijkanten worden op het laatst dichtgemaakt voor veiligheid e.d.

...de vuller en 'dopper'... Testen zijn gedaan en werken prima. Het overloopreservoir (shake-beker) wordt alleen vacuŁm getrokken als het flesje vol is. Even iets nieuws voor verzinnen. Dopper cilinder zet de kroonkurk bij 1,5 bar er al op. Binnenkort enkele crashtesten doen om te kijken hoever een BNR flesje aan kan en hoeveel marge ik dus heb.

...de gekregen en werkende stepper 65V/3A voor de 6-biercarousel... (getest met 5V op een superkleine A0591 driver die begon te stinken na 5 minuten... :D)

...de 6-biercarousel van een oud stukje 3mm HTP plaat...

...mooi detail: de CD-spindle-cover als spacer... :)

Offline kiekumgaon

• Vol lid
  • Nunc aut nunquam
    • Bierbrouwerij HoornseJongens
« Reactie #36 Gepost op: 29-04-2016 12:09 u »
Leuk en mooi gedaan, toch wel handig als je zelf zeer handig bent.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #37 Gepost op: 29-04-2016 12:27 u »
Mooi project weer!

Groet,
de TDP

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeŽn dan tijd om te brouwen.
« Reactie #38 Gepost op: 29-04-2016 16:09 u »
Heel netjes gedaan.  :hoera:

Offline Greggy

• Vol lid
« Reactie #39 Gepost op: 02-05-2016 17:25 u »
Bedankt! Nu even wachten op de onderdelen v.w.b. pneumatiek. De kroonkurkhopper/feeder nog uitwerken en de software uitvogelen. Ik zal wel foto's posten als ik meer voortgang heb.

Daarna staat het volgend projectje al weer klaar: de flessenwasser!

Offline sunlight

• Senior lid
  • Misschien wort het nog eens bier.
    • ut smouske
« Reactie #40 Gepost op: 02-05-2016 18:50 u »
Hoe ga je je flessen vasthouden? Je zult iets van een rubberen vergrendeling moeten maken omdat anders waarschijnlijk de fles niet loskomt uit de kroonkurkpers.

Offline Greggy

• Vol lid
« Reactie #41 Gepost op: 02-05-2016 19:57 u »
Ik moet zeggen dat het nog meevalt. Na slechts enkele (!) testen blijft minder dan de helft hangen aan de kroonkurkkop. Maar goed, alles >1 is nog te veel natuurlijk.

Het idee nu is om aan de luchtcilinder een 'grijpmechaniek' te maken. De 4 imbusbouten op de hoeken zijn nl. hol: hier past iets van M8 op. Hieraan wil ik een mechaniek hangen die het flesje vast houdt. Het belangrijkste; pas als de 'dopper' enkele centimeters is teruggetrokken mag de grijper pas open. Zo op het oog kan ik met enkele stukjes aluminium, bouten en veertjes al een eind komen.

Ben vooral door deze site geinspireerd geraakt door dit 'capper'-draadje: http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=168286

Deze knaap heb ik op Marktplaats gekocht (10 EUR!): Norgren PRA 182063. 63mm diameter. Zat (zot!) kracht!! Nu binnenkort eens enkele crashtesten doen! :D

Meteen de geleiding-update en een deel van de kroonkurkfeeder.

Offline Greggy

• Vol lid
« Reactie #42 Gepost op: 01-06-2016 20:31 u »
Update over de machine; van het weekend onze Westvlut 8 gebotteld met de nieuwe machine. Nog niet klaar maar voldoende gereed om te kunnen vullen en doppen. Zie hier het resultaat in de video...:

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #43 Gepost op: 01-06-2016 22:23 u »
Update over de machine; van het weekend onze Westvlut 8 gebotteld met de nieuwe machine. Nog niet klaar maar voldoende gereed om te kunnen vullen en doppen. Zie hier het resultaat in de video...:

1 woord:

WAUW

:groots: :groots: :groots: :groots: :groots:

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #44 Gepost op: 01-06-2016 22:54 u »
Netjes. Draai je nu nog met de hand?

Offline Greggy

• Vol lid
« Reactie #45 Gepost op: 01-06-2016 23:08 u »
Yep, en 'by magic' komt de kroonkurk er op. :P

Er zijn nog wat technische hobbels die ik moet overwinnen maar ik mis ook wat tijd de laatste... tijd... Ik had de caroussel direct op de stepper gemonteerd maar deze redde het niet qua kracht (op zich maf want het is een high-end stepper). Misschien ligt dit aan de driver maar goed. Heb een DC motor besteld van 6 rpm high torque. Daarnaast moeten de kroonkurken nog automatisch er op komen en de software geprogrammeerd worden.

Maar, het werkt, vooralsnog semi-automatisch.

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #46 Gepost op: 20-08-2016 12:38 u »
Nog nieuws over de flessenvuller?

Offline Greggy

• Vol lid
« Reactie #47 Gepost op: 09-10-2016 21:31 u »
Hi guys, ben een tijdje niet geweest. Druk, vakantie en andere zaken. Update over de vuller; jah, ik ben nog bezig. De machine is wat aangepast: frame is compleet veranderd omdat ik de aan- en afvoer van flessen anders wilde. Ik ben de laatste weken weer aan het klussen en het schiet al aardig op.

De vuller lijkt nu meer op een DJ-apparaat met links een disk voor de lege flessen en rechts een disk voor de gevulde flessen. Het proces werkt volgens het doorschuifprincipe en momenteel ook maar voor 1 maat flessen. Het is al moeilijk zat! :)
Als een fles van de disk af komt duwt een Minion-pakjeshouder van mijn kids (kon ff niets anders vinden...) het flesje naar de 1e fase: vullen. Hiervoor gebruik ik een transparante stop met hierin 2 pijpjes; 1 voor onderdruk en 1 voor het bier. Daarna schuift het geheel door naar de 'dopper'. Met een flinke knal komt de kroonkurk er op. Hiertussen moet ik nog iets bouwen die de dopjes op de flessen plaatst. M.i. het moeilijkste van alles...

Het geheel wordt aangestuurd door een Arduino die momenteel 4 relais schakelt. T.z.t. nog even optimaliseren.

Niet lachen... Hier een filmpje van vanmiddag. Ik moest hier en daar nog wat afstellen e.d. :D

*crap... hoe verander je die URL in embedded Youtube ook alweer?*

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #48 Gepost op: 09-10-2016 21:40 u »
*crap... hoe verander je die URL in embedded Youtube ook alweer?*

Simpel. De s van https weghalen...

Offline sunlight

• Senior lid
    • ut smouske
« Reactie #49 Gepost op: 09-10-2016 21:57 u »
Kijk, komt goed als de geleiding werkt ben je een heel eind.