BrouwHulp Eroica

Gestart door Adrie, 30-11-2013 15:09 u

Vorige topic - Volgende topic

Simco

Inderdaad! 'Reken met percentages' was aangevinkt. Dank voor de snelle reactie. Mijn brouwdag is gered.  :groots:

tdp

Citaat van: Simco op 14-03-2023  07:53 uIk ben mij er van bewust dat BrouwHulp steeds minder gebruikt wordt, althans zo lijkt het...

Hier wel een tevreden gebruiker hoor! :)

Joery

Heeft er iemand een idee hoe ik mijn zelf ingevoerde ingrediënten kan exporteren? Ik heb thuis een laptop met BrouwHulp en op de locatie waar we brouwen hebben we ook een laptop. Meestal ben ik al aan het kijken naar het recept dat we hebben en deze dan een beetje aanpassen. Nu hebben we laatst ingrediënten van Belgomalt, Pauls Malt en Lallemand nodig gehad. Deze stonden er dus niet in. Ik heb deze op mijn laptop thuis ingevoerd en toen dacht ik slim de brouwhulpdata van de schijf op een USB stick te zetten en de gegevens op de andere laptop er weer af te halen. Ik kon alleen geen manier vinden om iets anders dan een recept van de USB stick te importeren. Als ik het recept importeer staan de zelf ingevoerde ingrediëten netjes in het recpt maar ga ik dan bij mouten kijken dan staan ze daar weer niet tussen... Iemand enig idee wat er niet goed gaat? Moet ik misschien de bestanden op mijn laptop overschrijven met die van de USB?

Jacques

Citaat van: Joery op 24-08-2024  17:16 uHeeft er iemand een idee hoe ik mijn zelf ingevoerde ingrediënten kan exporteren? Ik heb thuis een laptop met BrouwHulp en op de locatie waar we brouwen hebben we ook een laptop. Meestal ben ik al aan het kijken naar het recept dat we hebben en deze dan een beetje aanpassen. Nu hebben we laatst ingrediënten van Belgomalt, Pauls Malt en Lallemand nodig gehad. Deze stonden er dus niet in. Ik heb deze op mijn laptop thuis ingevoerd en toen dacht ik slim de brouwhulpdata van de schijf op een USB stick te zetten en de gegevens op de andere laptop er weer af te halen. Ik kon alleen geen manier vinden om iets anders dan een recept van de USB stick te importeren. Als ik het recept importeer staan de zelf ingevoerde ingrediëten netjes in het recpt maar ga ik dan bij mouten kijken dan staan ze daar weer niet tussen... Iemand enig idee wat er niet goed gaat? Moet ik misschien de bestanden op mijn laptop overschrijven met die van de USB?

Dit is één van de redenen waarom Brewfather populair is geworden. Alles zit in de cloud waardoor het niet uitmaakt of je een mobiel, laptop of de pc van buurman gebruikt.

Theo Mol

Citaat van: Joery op 24-08-2024  17:16 uHeeft er iemand een idee hoe ik mijn zelf ingevoerde ingrediënten kan exporteren?
Dat kan, onder instellingen/databank locatie (of zo, ik tik dit uit mijn geheugen) vind je de ... locatie van de databank.
Dat is een  map waarin xml-bestanden staan met ingrediënten, recepten, enzovoorts. Die kun je op een usb-stick zetten en naar een ander apparaat verplaatsen. Pas op, daarmee overschrijf je de gegevens op dat andere apparaat. Ik heb niet gekeken of en hoe je bijvoorbeeld afzonderlijke mouten of gisten van het ene naar het andere kunt overbrengen maar hier is alvast een begin.

XML is met een teksteditor te openen, lezen en bewerken - niet moeilijk maar wel oppassen.

Joery

Citaat van: Theo Mol op 25-08-2024  10:01 uDat kan, onder instellingen/databank locatie (of zo, ik tik dit uit mijn geheugen) vind je de ... locatie van de databank.
Dat is een  map waarin xml-bestanden staan met ingrediënten, recepten, enzovoorts. Die kun je op een usb-stick zetten en naar een ander apparaat verplaatsen.

Is dit niet hetzelfde als bij het creëren van een nieuwe moutsoort het XML moutbestand te importeren? Dat is wat ik nu had gedaan en dat werkte niet.

Mögkebroker Broewerie

Beste,
Ik heb een vraag over BrouwHulp Eroica.
Op mijn oude laptop draaide het programma probleemloos.
Op mijn nieuwe laptop krijg ik het programma niet werkend.
Na installatie en opstarten van BrouwHulp krijg ik de melding dat xml niet kan worden weggeschreven.
Ik heb een NL versie windows 11 en heb de map "gebruikers" ipv users waar het programma xml wil wegschrijven. Heeft iemand advies voor mij?
Groet, Harry

Biertje 21

De locatie waar xml bestanden worden weggeschreven kun je vinden onder de knop "databank locatie" in het venster dat verschijnt kun je de gewenste locatie voor de xml bestanden invullen.

Bierschuit

Citaat van: Mögkebroker Broewerie op 10-01-2025  13:05 uBeste,
Na installatie en opstarten van BrouwHulp krijg ik de melding dat xml niet kan worden weggeschreven.
Ik heb een NL versie windows 11 en heb de map "gebruikers" ipv users waar het programma xml wil wegschrijven. Heeft iemand advies voor mij?
Groet, Harry

Heb je mogelijk de volledige map met instellingen over gezet naar de nieuwe laptop?
Mogelijk dat er dan een verkeerde mapping staat waar hij het op moet slaan?
Als die map niet bestaat, kan hij er ook niet heen schrijven.

Lampje

Citaat van: Mögkebroker Broewerie op 10-01-2025  13:05 uBeste,
Groet, Harry
Geen idee of dit een Windows 11 dingetje is. Mocht dat wel zo zijn dan zou je met bijvoorbeeld Virtual Box (gratis) een Windows 10 machine kunnen maken op je huidige Windows 11 machine. Je kunt dan oude software daar installeren en gewoon blijven gebruiken.
Beste is om dan alle recepten in BeerXML formaat te exporteren en over te stappen naar een web based programma zoals Brewfather.

hansHalberstadt

Citaat van: Lampje op 11-01-2025  09:43 uGeen idee of dit een Windows 11 dingetje is.
Voor zover ik weet is BrouwHulp geschreven in een redelijk ouderwetse programmeertaal, pascal achtig. Ik gebruik zelf Delphi wat ook pascal is. Maar dat is niet meer compatibel met Windowsversie groter dan windows 7, hoewel het nog wel werkt onder Windows 10 met wat truckjes. Maar wel heel vervelend dat windows niet backwards compatibel blijft zonder onhandige truckjes. Ik denk dat dat gedreven is door de wil om meer nieuwe computers en nieuwe software te kunnen verkopen, dus feitelijk machtsmisbruik. Daar zouden boetes op moeten staan, vind ik. 

Lampje

Citaat van: hansHalberstadt op 11-01-2025  11:06 uVoor zover ik weet is BrouwHulp geschreven in een redelijk ouderwetse programmeertaal, pascal achtig. Ik gebruik zelf Delphi wat ook pascal is. Maar dat is niet meer compatibel met Windowsversie groter dan windows 7, hoewel het nog wel werkt onder Windows 10 met wat truckjes. Maar wel heel vervelend dat windows niet backwards compatibel blijft zonder onhandige truckjes. Ik denk dat dat gedreven is door de wil om meer nieuwe computers en nieuwe software te kunnen verkopen, dus feitelijk machtsmisbruik. Daar zouden boetes op moeten staan, vind ik.
Draai je Delphi ook op een virtuele machine of heb je nog een bare installed Windows 7 draaien?

hansHalberstadt

Citaat van: Lampje op 11-01-2025  11:43 uDraai je Delphi ook op een virtuele machine of heb je nog een bare installed Windows 7 draaien?
Nee, ik kan het nog draaien onder Windows 10 met wat aanpassingen bij het installeren. Maar het is 32 bit software en je loopt de kans dat bij volgende Windowsversies bepaalde windows zaken niet meer werken waar Delphi 7 op vertrouwt. 

seed7

Citaat van: Lampje op 11-01-2025  11:43 uDraai je Delphi ook op een virtuele machine of heb je nog een bare installed Windows 7 draaien?

Windows heeft gewoon een compatibiliteitsmodus voor oudere bestanden/exec/programma's. Klik met de andere muisknop op de exe, kies "properties"/eigenschappen in het menu. Ga naar het "compatebility" tabblad en pruts naar hartenlust met de instellingen. Bijvoorbeeld WP voor DOS of XyWrite is gewoon draaiend te krijgen, al zijn er makkelijkere mogelijkheden.

Als een programma in /program files geinstalleerd is wil het nog niet zeggen dat het schrijfrechten heeft naar die directory. Ook dat kun je instellen.

ingo

Lampje

Citaat van: seed7 op 11-01-2025  14:45 uWindows heeft gewoon een compatibiliteitsmodus voor oudere bestanden/exec/programma's. Klik met de andere muisknop op de exe, kies "properties"/eigenschappen in het menu. Ga naar het "compatebility" tabblad en pruts naar hartenlust met de instellingen. Bijvoorbeeld WP voor DOS of XyWrite is gewoon draaiend te krijgen, al zijn er makkelijkere mogelijkheden.

Als een programma in /program files geinstalleerd is wil het nog niet zeggen dat het schrijfrechten heeft naar die directory. Ook dat kun je instellen.

ingo

Dank je wel voor de tip. Ik zit dan vaak al met Virtual Box te prutsen. Beroepsdeformatie denk ik...

Henielma

BrouwHulp Eroica draait hier al tijden zonder problemen onder Windows 11. Blijft een handig programma.
Het draait hier op een laptop die op de eerste verdieping staat en die ik op een andere computer kan overnemen. Met "Chrome Remote Desktop" kan je een andere PC overnemen alsof je op die computer werkt. Dit voldoet voor mij prima.

tdp

Citaat van: Henielma op 12-01-2025  22:19 uBrouwHulp Eroica draait hier al tijden zonder problemen onder Windows 11. Blijft een handig programma.
...

Heb ook naar meerdere andere programma's wel gekeken maar BrouwHulp is hier ook nog steeds mijn favoriet!

Mögkebroker Broewerie

Aanvullend aan mijn bovenstaand bericht.
Het programma installeren is niet het probleem.
Na installatie krijg je de optie om meteen het programma op te starten. Dit lukt dan dus niet. Het programma zegt dat het geen map "users" kan vinden en geeft meteen dan de melding dat xml niet kan worden weggeschreven.
Ik ga nu de windows installatie omzetten naar engels en probeer dan BrouwHulp opnieuw te installeren, wordt vervolgd.
Groet, Harry

Bierschuit

Citaat van: Mögkebroker Broewerie op 15-01-2025  20:59 uAanvullend aan mijn bovenstaand bericht.
Het programma installeren is niet het probleem.
Na installatie krijg je de optie om meteen het programma op te starten. Dit lukt dan dus niet. Het programma zegt dat het geen map "users" kan vinden en geeft meteen dan de melding dat xml niet kan worden weggeschreven.
Ik ga nu de windows installatie omzetten naar engels en probeer dan BrouwHulp opnieuw te installeren, wordt vervolgd.
Groet, Harry

Je kan even proberen de installer maar daarna ook het programma als administrator uitvoeren.

hansHalberstadt

Is er helemaal geen ondersteuning meer van de maker van Adrie, het programma? Moet voor hem een kleinigheidje zijn om daar antwoord op te geven.

Pieter1954

Ik heb vorige week ook weer na een aantal jaren BrouwHulp op de laptop (W11) gezet. Na opstarten kreeg ik een foutmelding dat hij bepaalde bestanden niet kon vinden. ergens in dit draadje stond beschreven hoe het programma op een usb-stick te installeren. Dit werkte perfect en had ook gelijk alle oude bestanden en recepten te pakken.
N.a.v. een van de laatste berichten heb ik het programma op de laptop als administrator opgestart. Dit werkte gelijk en de opstarts daarna (niet als admin) gingen vervolgens ook probleemloos.

hansHalberstadt

Citaat van: Zedd op 02-02-2016  23:37 uZe worden wel opgeslagen hoor. Bij mij wel althans.
Dat kan. Dan heb je waarschijnlijk niet dezelfde omstandigheden op jouw computer. Dus maakt het probleem bij de ander er niet anders door.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.