BrouwHulp Eroica

Gestart door Adrie, 30-11-2013 15:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Kiekeboe

Citaat van: Rob Q op 21-09-2019  22:41 uJa. Naar databank gisten gaan en een nieuwe gist invoeren.

Ah tof, een snelle reactie. En hoe moet ik de toegevoegde brouwsuiker (800 gram glucose) toevoegen?

brewkeet

Citaat van: Rejoen op 19-09-2019  10:36 uWat doet Wine dan met BrouwHulp, ik ken het programma nl niet?

Wine is voor linux gebruikers een programma waarmee je .exe files kan openen in je linux omgeving. Voor grote programmas werkt dit niet maar voor kleine wel.

Even een update; voor zover ik het kan bepalen lijkt dit goed te werken via wine alle data banken en berekeningen lijken te kloppen.

Rob Q

Citaat van: Kiekeboe op 21-09-2019  22:52 uAh tof, een snelle reactie. En hoe moet ik de toegevoegde brouwsuiker (800 gram glucose) toevoegen?

Volgens mij op dezelfde manier, maar dan bij overige. of bij vergistbare ingrediënten. Ik heb nog nooit met glucose gewerkt.

Rejoen

@ Brewkeet: Thanks voor je reply, voor mij relevant dus ;)

Citaat van: Rob Q op 22-09-2019  09:16 uVolgens mij op dezelfde manier, maar dan bij overige. of bij vergistbare ingrediënten. Ik heb nog nooit met glucose gewerkt.

Ik heb dit wel toegevoegd en dit kan inderdaad op dezelfde manier. Doe dit inderdaad wel bij de vergistbare ingrediënten want anders wordt het niet meegenomen in de berekening van het soortelijk gewicht. Ik heb het toegevoegd met 69% vergistbare suikers (info van Brouwmarkt)

Snelbier

@ Rejoen: FOUTJE: Brouwsuiker = glucose = 100% vergistbaar.
De 67% die jij hebt gezien is 'zoetheids-coëfficient', heeft niets te maken met vergistbaarheid.
Suiker is 100% vergistbaar.
Grtz. snelbier

Rejoen

Oeei!!Je hebt helemaal gelijk Snelbier.

MrHaroldA

Voor alle Linux-gebruikers: ik heb BrouwHulp aan de praat gekregen op Ubuntu 19.10 dmv snap!  8)

Nu alleen nog uitzoeken hoe ik mijn snap kan publiceren ... in de tussentijd kun je bij mij instructies krijgen als je het zelf wil proberen.

Batavier

Ik weet niet of dit de juiste plaats is maar ik heb de volgende vraag:

Bij de invoer van mijn waterprofiel krijg een restalkaliteit van 72 mg/l.

Bij mijn handberekening volgens formule uit "water deel 2"  krijg ik een uitkomst 1,44 mmol/l
Bij de berekening met de uit "Verander water in bier" is de uitkomst  4 °D.

Ik ben nog niet eerder de eenheid van mg/l voor restalkaliteit tegen gekomen.
Is hier een omrekenfactor voor?

Ik heb me de afgelopen regendagen verdiept in deze materie. Was wel even doorbijten met mijn beperkte scheikundige achtergrond.
Daarom zou ik dit ook graag willen weten om het plaatje voor mij rond te krijgen
Anders krijg ik het gevoel dat alle moeite voor niets is geweest.

In het boek :  "De Praktijbrouwer" van prof. Baetsle kom ik ook nog F° en mE tegen.

 

middelaersch

Citaat van: Batavier op 15-01-2020  20:33 uIk weet niet of dit de juiste plaats is maar ik heb de volgende vraag:

Bij de invoer van mijn waterprofiel krijg een restalkaliteit van 72 mg/l.

Bij mijn handberekening volgens formule uit "water deel 2"  krijg ik een uitkomst 1,44 mmol/l
Bij de berekening met de uit "Verander water in bier" is de uitkomst  4 °D.

Ik ben nog niet eerder de eenheid van mg/l voor restalkaliteit tegen gekomen.
Is hier een omrekenfactor voor?

Ik heb me de afgelopen regendagen verdiept in deze materie. Was wel even doorbijten met mijn beperkte scheikundige achtergrond.
Daarom zou ik dit ook graag willen weten om het plaatje voor mij rond te krijgen
Anders krijg ik het gevoel dat alle moeite voor niets is geweest.

In het boek :  "De Praktijbrouwer" van prof. Baetsle kom ik ook nog F° en mE tegen.

Ik vermoed dat je hiernaar op zoek bent, onderste tabel: Table 13 - Conversion Factors for Ion Concentrations.

http://howtobrew.com/book/section-3/understanding-the-mash-pH/reading-a-water-report

Batavier

Ik heb het bekeken maar kom er nog niet uit.


Batavier

Citaat van: Serge VL op 15-01-2020  22:04 uKan je hier wat mee?


Hier kan ik zeker wat mee.
Bedankt Serge.

Jacques

De vraag van basvo over de wijze waarop BrouwHulp het alcoholgehalte berekend is afgesplitst en samengevoegd met een bestaand topic. Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,207.msg613064.html#msg613064

rvandis

Hoe krijg ik mijn brouwsels op volgorde van brouwen? Heb de code al verschillende namen gegeven maar krijg er geen volgorde in. Staat wel op sorteren op code, naam echter volgorde is onlogisch.

Rob Q

Linksonder 'sorteren op code'. 8)

rvandis



Hoi Rob Q,

Staat op code, naam. Echter mijn bieren staan ongesorteerd erin. Heb veld code al getracht met alleen nummer te geven of zoals nu met letters en nummers echter niets helpt.

Koen S

Citaat van: rvandis op 27-02-2020  15:46 uStaat op code, naam. Echter mijn bieren staan ongesorteerd erin. Heb veld code al getracht met alleen nummer te geven of zoals nu met letters en nummers echter niets helpt.
Je lijst staat toch op code gesorteerd?
"Code, naam" betekent: eerst sortering op code, dan (bij gelijke code) op naam.

Wil je ze chronologisch dan kies je voor "Jaar en maand", zorg dan wel dat bij elk bouwsel de correcte Brouwdatum is ingevuld op het tabblad Metingen op de brouwdag.

Gossi

Je kan ook dis001 vervangen door 001 enz. Let op alleen 3 cijfers gebruiken, niet meer of minder.

rvandis

Die 3 cijfer notatie was de oplossing van mijn probleem, ze staan nu netjes onder elkaar. Bedankt iedereen voor het reageren

Rob Q

Ik vind het handiger om de brouwsels te sorteren op stijl en daarna een code.

Vind ik overzichtelijker.

De codes zijn evt. te wijzigen en dan consistent blijven. Geen punten en streepjes door elkaar. :brouwen:

sjreggel

Is er in BrouwHulp ergens een manier om het vergistingsprofiel bij het recept in te voeren?
Gecontroleerd vergisten is onderdeel van een goed biertje, dus zou het ook onderdeel moeten zijn van een goed recept, echter zou ik niet weten waar ik dit in BrouwHulp bij mijn recept moet opslaan (behalve bij de notities, die zijn naar echter mijn mening meer brouwsel dan recept afhankelijk).
Iemand suggesties...  ^-^

CeesM

Citaat van: sjreggel op 28-02-2020  17:46 uIs er in BrouwHulp ergens een manier om het vergistingsprofiel bij het recept in te voeren?
Gecontroleerd vergisten is onderdeel van een goed biertje, dus zou het ook onderdeel moeten zijn van een goed recept, echter zou ik niet weten waar ik dit in BrouwHulp bij mijn recept moet opslaan (behalve bij de notities, die zijn naar echter mijn mening meer brouwsel dan recept afhankelijk).
Iemand suggesties...  ^-^
In de map "Vergisten" van je recept.

sjreggel

Citaat van: CeesM op 29-02-2020  00:05 uIn de map "Vergisten" van je recept.

Ik heb bij mijn recepten geen tabblad "vergisting", echter bij mijn brouwsels wel  :weetniet:






Koen S

In recepten heb je veel minder opties, ik gebruik dit nooit. Gewoon je recept kopiëren naar brouwsels en je hebt alle toepassingen.

seed7

Gebeurt er eigenlijk nog wat met BrouwHulp / BrewBuddy kwa ontwikkeling? Ik zie op Github pull requests die niet gehonoreerd worden en zeker de laatste lijkt me van een ontwikkelaar met kennis van zaken.

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.