BrouwHulp Eroica

Gestart door Adrie, 30-11-2013 15:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Zaphod_B

In de EU is er wel zoiets als gewoonterecht. De namen BrouwHulp en BrewBuddy worden overduidelijk door dit project gebruikt en daar treden we ook mee naar buiten. Ook al is de naam niet officieel geregistreerd (duur!), dan nog mag je die naam niet zomaar gebruiken.

Gewoonterecht vervalt wel als je de naam al jaren niet meer actief inzet.

Kortom: nee, je kunt niet zomaar de code pakken en zelf je eigen versie onder dezelfde naam gaan uitbrengen.

Verder laat ik de discussie weer even voor wat die is. Een ieder is van harte welkom om mee te denken en praten via Slack.

dirk

Dank voor je toelichting. En nu weer terug naar je developerskanaal! Ik wil binnenkort weer stickers kunnen uitdelen op jullie werkstukjes !  ;D

Scorpionrose

Brewbuddy ligt trouwens ook gewoon in de winkels en op amazon/ebay en noem maar op.
http://www.thuis-brouwerij.nl/brewbuddy-starter-bitter-p-5090.html?language=nl

koffie

Citaat van: Scorpionrose op 22-05-2019  10:56 uBrewbuddy ligt trouwens ook gewoon in de winkels en op amazon/ebay en noem maar op.
http://www.thuis-brouwerij.nl/brewbuddy-starter-bitter-p-5090.html?language=nl
LOL https://www.youngsgroup.co.uk/catalogue/starter-kit/beer/bitter-1/brewbuddy-starter-kit-bitter-40pt-100-detail

Ik gok dat ze iets eerder waren dan jullie :D

middelaersch

Citaat van: Zaphod_B op 21-05-2019  21:26 u* Ben je een developer? Heb je ervaring met UI-design, NodeJS, JavaScript etc? --> Slack en je bent een HELD! :)

Dit begrijp ik niet goed. Ik heb de source van BrouwHulp doorgekeken, maar daarin kom ik NodeJS, JavaScript etc niet tegen.
Ik zie daar vooral 'good old' Delphi / Object Pascal code.

Zijn jullie iets nieuws op een totaal andere technische basis aan het bouwen, of zijn jullie bezig met het onderhouden en verbeteren van BrouwHulp, zoals veel gebruikers dat kennen en erg tevreden over zijn? (Ik dacht eerst dat laatste, maar ik begin me nu af te vragen of ik dat wel goed had begrepen.)

dirk

Citaat van: middelaersch op 22-05-2019  13:11 uDit begrijp ik niet goed. Ik heb de source van BrouwHulp doorgekeken, maar daarin kom ik NodeJS, JavaScript etc niet tegen.
Ik zie daar vooral 'good old' Delphi / Object Pascal code.

Zijn jullie iets nieuws op een totaal andere technische basis aan het bouwen, of zijn jullie bezig met het onderhouden en verbeteren van BrouwHulp, zoals veel gebruikers dat kennen en erg tevreden over zijn? (Ik dacht eerst dat laatste, maar ik begin me nu af te vragen of ik dat wel goed had begrepen.)

De bugs en kleine verbeteringen zullen tot zover mogelijk gewoon geïmplementeerd worden. Daarnaast wordt er ook iets compleet anders opgebouwd, aangezien de 'good old' Delphi / Object Pascal code weinig populair is onder de coders, wat de toekomstbestendigheid niet beter op maakt.

middelaersch

Zo, was het gezeur zat.  :police:

BrouwHulp gecompileerd:


En draait onder M$ Windhoos ehhh MS Windows:


Viel bepaald niet mee, ben er wel een half uur mee bezig geweest.  :nut:


Oscar

Citaat van: middelaersch op 22-05-2019  20:48 uZo, was het gezeur zat.  :police:

BrouwHulp gecompileerd:

Leuk, nu heb je dus BrouwHulp zoals Adrie de laatste versie heeft afgeleverd... Niet meer en niets minder... :weetniet: :nut: ;D ;D ;D

middelaersch

Citaat van: Oscar op 22-05-2019  20:51 uLeuk, nu heb je dus BrouwHulp zoals Adrie de laatste versie heeft afgeleverd... Niet meer en niets minder... :weetniet: :nut: ;D ;D ;D

Ja klopt, ik heb de originele sources van Adrie gebruikt.

Eric111

Citaat van: middelaersch op 22-05-2019  20:53 uJa klopt, ik heb de originele sources van Adrie gebruikt.

Top dat het compileren voor Windows nu ook gelukt is!  :groots:

Zaphod_B

Citaat van: Eric111 op 22-05-2019  21:02 uTop dat het compileren voor Windows nu ook gelukt is!  :groots:
Zeker! Nu nog zorgen dat het reproduceerbaar werkt en een installer maken. We schieten op maar zijn er nog niet.

middelaersch

Citaat van: Zaphod_B op 22-05-2019  21:12 uZeker! Nu nog zorgen dat het reproduceerbaar werkt en een installer maken. We schieten op maar zijn er nog niet.

Twee vragen:
- Waarom zou het niet reproduceerbaar zijn?
- Waarom zou een nieuwe installer van mij beter zijn dan de installer van Adrie die gewoon gedownload kan worden?
  (Ik heb niet één regel code aangepast, dus mijn versie is exact gelijk aan de laatste versie van Adrie)

middelaersch

Citaat van: Zaphod_B op 10-05-2019  22:32 uWil je dus wel helemaal je eigen weg gaan: prima, dat mag met Open Source. Maar dan moet je het wel een andere naam geven. Zo heet de fork van OpenOffice LibreOffice en de fork van MySQL heet MariaDB. Dat dus ;).

Mooi, ik claim alvast de namen OpenBier en MariaBier voor mijn versie.  :brouwen:


Scorpionrose

Citaat van: middelaersch op 22-05-2019  21:27 uMooi, ik claim alvast de namen OpenBier en MariaBier voor mijn versie.  :brouwen:
:proost: :proost:

birdieb

Vorige week ook de windows versie gebouwd, installer gemaakt en de mac os x versie. Met de sources van Adrie.

Hier ook reproduceerbaar bouwbaar, op verschillende pc's.

Naam BrewComrade bij deze geclaimd. [emoji23]

Oscar

Waarom niet BrouwHulp Erotica  .. (dat lees ik altijd... ;D ;D ;D )

birdieb

Citaat van: Oscar op 22-05-2019  22:05 uWaarom niet BrouwHulp Erotica  .. (dat lees ik altijd... ;D ;D ;D )
Waar het hoofd vol van is...
Heb mezelf er ook al op betrapt.

Scorpionrose

Citaat van: Zaphod_B op 22-05-2019  21:12 uZeker! Nu nog zorgen dat het reproduceerbaar werkt en een installer maken. We schieten op maar zijn er nog niet.

Zaphod_B dit is misschien het grote punt waarom je waarschijnlijk niet de juiste mensen om je heen krijgt.
Nu is er iemand een half uur mee bezig en ook echt niet langer want hij vertelde mij al dat ie er even naar ging kijken.
Hij vermeld dat ie het kan compileren en jij reageert hierop of heb je het zelf gedaan.

En dan nog over het slack kanaal.
Wat ik daar lees. Hoe jullie over leden van dit forum chatten. Hoe zulke zeikers wij hier op dit forum allemaal wel niet zijn.
Echt op die manier krijg je de juiste mensen niet bijelkaar.

middelaersch

Citaat van: Oscar op 22-05-2019  22:05 uWaarom niet BrouwHulp Erotica  .. (dat lees ik altijd.... ;D ;D ;D ;D )

Jij kent Maria denk ik niet...  :nut: :nut: :nut:

Knobby

Citaat van: Scorpionrose op 22-05-2019  22:09 uEn dan nog over het slack kanaal.
Wat ik daar lees. Hoe jullie over leden van dit forum chatten. Hoe zulke zeikers wij hier op dit forum allemaal wel niet zijn.
Echt op die manier krijg je de juiste mensen niet bijelkaar.
Sorry, maar er wordt hier in deze draad ook best een hele hoop gezeken. Vooral door een hoop mensen die zelf geen kennis of intentie hebben om echt mee te helpen en alleen vanaf de zijlijn nutteloos commentaar leveren. Kan me heel goed voorstellen dat de mensen die er wel tijd en moeite in steken dat flink zat zijn.
Ik bedoel hier natuurlijk niet die mensen mee die echt wat dingen hebben geprobeerd, dat moge duidelijk zijn.

middelaersch

Ik heb ook nog een poging gedaan om de aangepaste (verbeterde?) versie van de sources te compileren.
Compileren lukt, maar bij het opstarten komt na een paar seconden de foutmelding 'Stopped', en dan stopt ie ook.  :weetniet:

Ga ik verder niet uitzoeken. De versie van Adrie werkt.

birdieb

Citaat van: Knobby op 22-05-2019  22:28 uSorry, maar er wordt hier in deze draad ook best een hele hoop gezeken. Vooral door een hoop mensen die zelf geen kennis of intentie hebben om echt mee te helpen en alleen vanaf de zijlijn nutteloos commentaar leveren. Kan me heel goed voorstellen dat de mensen die er wel tijd en moeite in steken dat flink zat zijn.
Ik bedoel hier natuurlijk niet die mensen mee die echt wat dingen hebben geprobeerd, dat moge duidelijk zijn.
Er zal hier best veel gezeken worden, maar ik heb een paar dagen op het slack kanaal gezeten met de intentie om te gaan helpen, maar dat was toch echt niet mijn club. Vooral kijken wie het verst kan plassen met hype IT kreten.

Zaphod_B

Citaat van: middelaersch op 22-05-2019  21:21 uTwee vragen:
- Waarom zou het niet reproduceerbaar zijn?
- Waarom zou een nieuwe installer van mij beter zijn dan de installer van Adrie die gewoon gedownload kan worden?
  (Ik heb niet één regel code aangepast, dus mijn versie is exact gelijk aan de laatste versie van Adrie)
Bij software development heb je al snel het "works on my machine syndrome". Bij de ene developer werkt het, compileert het, etc. Vervolgens ga je dat testen op een andere machine en dan blijkt er toch een verschil te zijn waardoor het niet meer werkt. Vaak zit 'm dit in de configuratie die op de ene PC toch anders is. De oplossing zit 'm dan in het configuratiebestand van de IDE of de compiler, die bij de broncode moet worden gestopt.

Jouw installer zal niet per se beter of anders zijn, daar gaat het hier niet om. Het gaat erom dat we bij dit software development project in staat zijn om vanuit versiebeheer een installer te kunnen produceren, wederom op een generieke en reproduceerbare wijze. Je wilt 100% zeker weten dat een build van versie X die op datum P wordt gemaakt exact hetzelfde resultaat oplevert als het bouwen van diezelfde versie X op datum Q.

Je zegt geen code te hebben aangepast, maar ik weet niet welke branch van de code je hebt gebruikt c.q. welke versie. Daarnaast kan ik niet zien welke wijzigingen je al dan niet hebt moeten doen aan de Lazarus configuratie. Die configuratie hebben we ook onder versiebeheer gebracht omdat bleek dat dit veel problemen gaf.

Het is onwijs goed nieuws dat er mensen zijn die het zonder problemen lukt om voor Windows te bouwen. Dat soort hulp kunnen we enorm goed gebruiken en daar zijn we ook heel blij mee. Maar ik hoop wel dat mensen begrijpen dat we niet of nauwelijks geholpen zijn bij "ja hij doet het bij mij hoor, hier is de .exe file!". Als je met elkaar samen software ontwikkelt moet je iets gebruiken van afspraken, versiebeheer enzovoort. Dan moet je nadenken over reproduceerbaarheid, testen, hoe je releases maakt enzovoort. Dat betekent dus dat een bijdrage fantastisch is maar wel via Github moet worden ingediend. Dan kunnen anderen meekijken en dan kunnen we samen iets moois maken. Daarom gebruiken we ook Slack, om snel en soepel te kunnen communiceren met elkaar, code te kunnen delen, enz enz. Daar is een forum als dit gewoon veel minder geschikt voor.

Klinkt misschien wat star allemaal, maar zo is het zeker niet bedoeld. Ik kan met 20 jaar ervaring in de IT en met software development, beheer en processen wel zeggen dat een set afspraken en werkwijzen wel echt noodzakelijk zijn om de kwaliteit te kunnen borgen.

Kortom: we zijn super blij als je wilt helpen, maar help ons dan ook door dit via Github te doen en contact te zoeken via Slack. Als je serieus wilt mee ontwikkelen nodigen we je daar dan uit voor het development kanaal en kunnen we elkaar helpen.

Tot slot: ik waardeer echt elke bijdrage hier maar hoop wel dat we met elkaar een wat meer positieve sfeer kunnen behouden. Iedereen die mee doet met de ontwikkeling van BrouwHulp / BrewBuddy doet dit vrijwillig en steekt hier eigen tijd in. Dat doen die mensen met liefde voor het pakket, voor bier brouwen en voor de community. Daarbij zullen we niet iedereen tevreden stellen, zal er soms kritiek zijn enzovoort. Maar ik roep iedereen op om ook oog te hebben voor die inzet van mensen en het feit dat we gewoon onze stinkende best doen.  Om dit positieve en inclusieve sfeer ook binnen het software development te behouden hebben we daarom ook een "code of conduct" overgenomen die vrij standaard is bij open source software projecten. Deze staat ook op Github bij de code.

middelaersch

Verschillende mensen willen graag weten hoe ik BrouwHulp voor en onder Windows heb gecompileerd.

Van enkelen hier weet ik dat ze geprobeerd hebben dit onder Windows 10 / 64 bit te doen, en zij hadden er problemen mee. Aangezien het mij bijna probleemloos wel lukte vermoed ik dat hun probleem daar mee te maken heeft.

Ik heb gebruikt:
- Windows 7 32 bit
- Lazarus 1.8.4., alle instellingen default gelaten
- de originele sources van BrouwHulp ('Adrie versie') die je hier kunt vinden:
  https://github.com/BrewBuddyOrg/BrewBuddy/tree/e5aa3c9e30cfddd08bc3b78e543d07f2c15396d7

De project instellingen heb ik als volgt aangepast:


Als je het project vervolgens probeert te compileren dan krijg je foutmeldingen dat drie componenten niet gevonden kunnen worden: PexpandPanels, UniqueInstance_Package, en laz_synapse.
Van deze componenten staat de source code in de project directory in aparte sub folders. Deze heb ik een voor een gecompileerd, en aan het project toegevoegd. Bij één van deze drie componenten krijg je bij het openen de foutmelding dat een of andere XML file corrupt is. Van die component heb ik (ik meen van Github, maar Google doet wonderen) de meest recente versie gedownload, gecompileerd en aan het project toegevoegd.

Daarna compileren en draaien.

birdieb

Citaat van: middelaersch op 22-05-2019  20:48 u

Viel bepaald niet mee, ben er wel een half uur mee bezig geweest.  :nut:
Je hebt wel hetzelfde probleem als hier op Windows, de speciale karakters komen niet goed. Kijk maar bij het schwarzbier boven aan. Heb ik op mac geen last van, alleen bij de sources op win32 gaat dat mis.

Die zijn al verminkt zodra je de zip uitpakt of cloned vanuit git.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.