BrouwHulp Eroica

Gestart door Adrie, 30-11-2013 15:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: birdieb op 10-05-2019  17:44 uEens even gekeken met de sources van Adrie op mijn Mac. Het compileren en linken is na enig stoeiwerk met de FANN library gelukt. (build op Mac en Target op Mac)

Bij opstarten loop ik wel tegen een probleem aan, zie hieronder. Wat was het slack kanaal waar het allemaal gebeurt?


Je zegt dus eigenlijk dat je het geheel kunt compileren maar alleen 1 filetje mist?

birdieb

Citaat van: hansHalberstadt op 10-05-2019  19:08 uJe zegt dus eigenlijk dat je het geheel kunt compileren maar alleen 1 filetje mist?
Ik kan het inderdaad compileren op Mac, voor Target Mac. Ik mis geen files, dat betrof een runtime probleem, met waar de bestanden staan. Ondertussen opgelost, en de zelf gecompileerde BrouwHulp draait nu native op mijn Mac.

middelaersch

Citaat van: birdieb op 10-05-2019  17:44 uEens even gekeken met de sources van Adrie op mijn Mac. Het compileren en linken is na enig stoeiwerk met de FANN library gelukt. (build op Mac en Target op Mac)

Dat is heel mooi! Betekent dat die set code in principe compleet en werkend is.
Als je je verveelt  ^-^ is het misschien interessant om ook eens een build met Target Windows te doen, kijken of dat ook wil?  :nut:

Grooviee

Citaat van: birdieb op 10-05-2019  18:22 uIk heb hem nu startend op de Mac in OS X. Nu ken ik verder BrouwHulp niet.... (gebruik zelf BeerSmith)


Nice, ik ben benieuwd hoe je dit voor elkaar hebt gekregen. Het slack-kanaal is te vinden op https://brouwhulp.slack.com

birdieb

Citaat van: Grooviee op 10-05-2019  19:40 uNice, ik ben benieuwd hoe je dit voor elkaar hebt gekregen. Het slack-kanaal is te vinden op https://brouwhulp.slack.com
Voor Slack heb ik een uitnodiging nodig? Ik krijg de volgende melding:

Don't have an account on this workspace yet?
Contact the workspace administrator for an invitation

Zaphod_B

Citaat van: birdieb op 10-05-2019  20:03 uVoor Slack heb ik een uitnodiging nodig? Ik krijg de volgende melding:

Don't have an account on this workspace yet?
Contact the workspace administrator for an invitation

Dit is de Invite link: https://join.slack.com/t/BrouwHulp/shared_invite/enQtNDU1MjAwNTk4NzExLTI5YWRkNjRmZmYxYTIzMWJkMDhmYzhiYTdmNTRlYThiZDJlNDJlMGIxMWViNzBiZGZlNzc5YmM4NjA1NjFiMzA

Zaphod_B

Trouwens, even een mededeling voor de zekerheid:

BrouwHulp / BrewBuddy is open source onder de GPLv3 licentie. Daarmee is de code volledig te hergebruiken, mits binnen de licentievoorwaarden.

Wat NIET mag is de naam BrouwHulp / BrewBuddy hergebruiken. Die namen zijn voorbehouden aan het officiele project. Ga dus niet ergens zelf door jou gecompileerde versies hosten onder de noemer BrouwHulp / BrewBuddy. Wil je graag dat jouw mooie wijzigingen worden meegenomen? Is het jou wel gelukt om de boel goed te bouwen voor een bepaald OS? Fork de code op Github en doe een pull request met je code, inclusief een redelijke beschrijving en fatsoenlijke commitlogs. Als de kwaliteit goed is dan komt jouw code op die manier officieel in BH/BB.

Op deze manier blijven we wel met elkaar garanderen dat BrouwHulp / BrewBuddy aan bepaalde kwaliteitseisen blijft voldoen en voorkomen dat er allerlei aparte versie ontstaan.

Wil je dus wel helemaal je eigen weg gaan: prima, dat mag met Open Source. Maar dan moet je het wel een andere naam geven. Zo heet de fork van OpenOffice LibreOffice en de fork van MySQL heet MariaDB. Dat dus ;).

middelaersch


Zaphod_B

Citaat van: middelaersch op 18-05-2019  00:30 uIk krijg de indruk dat de naam brew buddy niet zo handig gekozen is.
Er is al software die zo heet:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.cub4n.abvcalculator&hl=en_US&referrer=utm_source%3Dgoogle%26utm_medium%3Dorganic%26utm_term%3Dbrew+buddy&pcampaignid=APPU_1_xDTfXNCzJoLHwQLFuYLABA

Bestaat al een aantal jaren....
Daar is dus zeker wel naar gekeken. Die software heeft al 5 jaar geen update meer gehad en is 1 kleine obscure Android app. Leek ons een aanvaardbaar risico.

Oscar

Citaat van: Zaphod_B op 18-05-2019  08:30 uDaar is dus zeker wel naar gekeken. Die software heeft al 5 jaar geen update meer gehad en is 1 kleine obscure Android app. Leek ons een aanvaardbaar risico.

Citaat van: Zaphod_B op 10-05-2019  22:32 uWat NIET mag is de naam BrouwHulp / BrewBuddy hergebruiken. Die namen zijn voorbehouden aan het officiele project.

 ::) :nut: :weetniet:

Brouwert

Citaat van: Oscar op 21-05-2019  18:02 u::) :nut: :weetniet:
Klinkt als een aanvaardbaar risico...

Zaphod_B

Citaat van: Oscar op 21-05-2019  18:02 u::) :nut: :weetniet:
Je bent eigenaar en developer van BrouwVisie, een commercieel pakket. Dan vraag ik me even hardop af of dit nou wel zo sjiek is Oscar?

middelaersch

Citaat van: Zaphod_B op 21-05-2019  19:41 uJe bent eigenaar en developer van BrouwVisie, een commercieel pakket. Dan vraag ik me even hardop af of dit nou wel zo sjiek is Oscar?

Is het wel sjiek om de naam van een andere app te kapen, en vervolgens te claimen dat die uitsluitend voor jouw app gebruikt mag worden? Vreemde opvatting waar Oscar m.i. terecht naar verwijst.

Zaphod_B

Citaat van: middelaersch op 21-05-2019  19:47 uIs het wel sjiek om de naam van een andere app te kapen, en vervolgens te claimen dat die uitsluitend voor jouw app gebruikt mag worden? Vreemde opvatting waar Oscar m.i. terecht naar verwijst.

De Google PlayStore staat tjokvol met dit soort 'orphaned' projectjes. Vaak 1-mans dingetjes die ooit een keer gemaakt zijn, gepubliceerd en vervolgens in de vergetelheid raken. De laatste versie is van 5 (!!!) jaar geleden.

We hebben dit uitgebreid besproken op het Slack kanaal en gezamenlijk, ook in overleg met Adrie, deze keuze gemaakt.

Hier laat ik het even bij voor nu.

Scorpionrose

Citaat van: middelaersch op 21-05-2019  19:47 uIs het wel sjiek om de naam van een andere app te kapen, en vervolgens te claimen dat die uitsluitend voor jouw app gebruikt mag worden? Vreemde opvatting waar Oscar m.i. terecht op wijst.

Oscar heeft hier wel een punt.
De naam brewbuddy claimen terwijl deze al bestaat en dan ONS erop wijzen dat wij de naam BrouwHulp en Brewbuddy NIET mogen gebruiken.

Denk dat diegene die ons dit even meld zelf eens naar zijn eigen woorden moet kijken.
Zelf een naam stelen en dan zeggen dat wij niet mogen stelen.

Oscar

Als je dit project serieus wilt gaan voortzetten (wat goed zou zijn... :) )  dan zou ik inderdaad een andere naam kiezen. Adrie heeft nooit een website voor BrouwHulp geclaimd, en is nu te laat ( BrouwHulp). Mede daardoor is nu ook de cloudfunctie nu niet meer bruikbaar.

Ook als je googled op Brewbuddy kom je meerdere website's tegen wat verwarring schept. Nu is het programma nog niet heel groots uitgezet en zullen de meeste nog de Versie van Adrie gebruiken (denk ik). Dus heel erg is dat niet. Maar indien er serieus door ontwikkeld wordt zou ik toch een andere naam kiezen, en ook meteen de URL claimen. Daar zitten minimale kosten aan verbonden, en dat is lastig voor een opensource project.... Maar iemand moet de kar trekken...

Ik heb natuurlijk geen enkele belang bij dit project, maar een alternatief is natuurlijk altijd goed... :)

 ^-^ :brouwen: :biersmile:

Zaphod_B

Ik bemerk dat we hier telkens weer in discussies verzanden die op Slack allang gevoerd zijn. Ik vind het zonde van mijn kostbare tijd om telkens in herhaling te vervallen.

Dus dan stel ik toch echt voor:

* Ben je een BrouwHulp / BrewBuddy gebruiker? ---> op dit forum zullen we altijd nieuwe versies en nieuws blijven melden
* Ben je serieus geinteresseerd in alle wel en wee rondom het project? Wil je mee praten over de toekomst? --> Slack
* Ben je een developer? Heb je ervaring met UI-design, NodeJS, JavaScript etc? --> Slack en je bent een HELD! :)

P.S. Slack invite vanaf nu vrij praktisch in mijn signature:

hansHalberstadt

Citaat van: Zaphod_B op 21-05-2019  21:26 uIk bemerk dat we hier telkens weer in discussies verzanden die op Slack allang gevoerd zijn.
Maar als je op basis van die discussie kunt concluderen dat je andermans naam kunt hergebruiken omdat zijn project blijkbaar niet belangrijk genoeg was, dan is dit toch een terecht punt van zorg. Ik heb ooit een programma Bierpro geschreven en gebruik het logo daarvan nog steeds in mijn software. Zou het toch wel erg vervelend vinden als anderen die naam zouden hergebruiken. ookal zouden die anderen vinden dat dat wel zou kunnen. Bedenk dus gewoon een eigen naam.

koffie

Citaat van: Zaphod_B op 21-05-2019  21:26 uIk bemerk dat we hier telkens weer in discussies verzanden die op Slack allang gevoerd zijn. Ik vind het zonde van mijn kostbare tijd om telkens in herhaling te vervallen.

Dus dan stel ik toch echt voor:

* Ben je een BrouwHulp / BrewBuddy gebruiker? ---> op dit forum zullen we altijd nieuwe versies en nieuws blijven melden
* Ben je serieus geinteresseerd in alle wel en wee rondom het project? Wil je mee praten over de toekomst? --> Slack
* Ben je een developer? Heb je ervaring met UI-design, NodeJS, JavaScript etc? --> Slack en je bent een HELD! :)

P.S. Slack invite vanaf nu vrij praktisch in mijn signature:
Je snapt dat je nu alleen maar in je eigen voeten staat te schieten ? Of is dat ook een "aanvaardbaar risico" ? :D
Je hebt de sourceode bij iemand losgepeuterd en loopt nu alleen maar autoriatir naar slack/github te verwijzen en wil alleen maar met oogkleppen op in die kanalen verder, om vervolgens ook nog eens de naam te claimen terwijl je net zo hard schijt hebt aan die naam die andere al gebruikt hebben.
Maar hey, succes daar op slack ;)

Zaphod_B

Ik heb het even na gezocht want er stond me er iets van bij. De auteur van BrewBuddy in de Google play store is eind oktober benaderd via email. Hier is nooit reactie op gekomen. Dit heeft mede de doorslag gegeven om door te gaan met de nieuwe naam.

hansHalberstadt

Citaat van: Zaphod_B op 21-05-2019  22:26 uIk heb het even na gezocht want er stond me er iets van bij. De auteur van BrewBuddy in de Google play store is eind oktober benaderd via email. Hier is nooit reactie op gekomen. Dit heeft mede de doorslag gegeven om door te gaan met de nieuwe naam.
Dan heb je wel laten zien dat je er wat moeite voor hebt gedaan, maar formeel geeft je het feit dat iemand niet reageert op een mail nog niet het recht om dan maar te doen wat je in die mail voorstelt. Het kan immers zijn dat hij zijn mail om wat voor reden dan ook niet heeft gelezen, bv omdat die in de spambox is beland, maar ookal zou hij het wel hebben gelezen, dan maakt dat feitelijk nog geen verschil. Alleen als uitdrukkelijk toestemming is gegeven heb je een sterk punt. 

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 21-05-2019  22:03 uIk heb ooit een programma Bierpro geschreven en gebruik het logo daarvan nog steeds in mijn software. Zou het toch wel erg vervelend vinden als anderen die naam zouden hergebruiken.

Is al gebeurd... :huilen: :huilen: :huilen:

Zedd

Citaat van: hansHalberstadt op 21-05-2019  23:01 u...maar formeel geeft je het feit dat iemand niet reageert op een mail nog niet het recht om dan maar te doen wat je in die mail voorstelt...

Zaphod is hiermee zelfs verder gegaan dan juridisch gezien per se noodzakelijk is. Een applicatienaam heeft in Europa geen betekenis, tenzij het als merknaam of handelsnaam geregistreerd is. Zie ook https://www.intellectueeleigendom.nl/merkenrecht/
De naam is in Europa in ieder geval niet geregistreerd (https://euipo.europa.eu/eSearch/#basic/1+1+1+1/100+100+100+100/brewbuddy).
Juridisch gezien staat er niets in de weg.

Vanuit moreel/ethisch oogpunt kan je discussiƫren over de zuiverheid van het kiezen van de naam, zeker. Daar waag ik me niet aan behalve dat het me nuttig lijkt om de discussie te laten voeren door diegenen die de software ontwikkelen en daarmee een deel van de verantwoordelijkheid aanvaarden.
Dit forum lijkt me weinig geschikt voor software-ontwikkeling, vandaar dat ik de keuze voor Slack wel begrijp.

Ps. Ik heb een actieve rol binnen de ontwikkeling van BrewBuddy, zij het pas sinds kort. Ik stuitte bij toeval op deze discussie.

Oscar

Citaat van: Zedd op 21-05-2019  23:25 uEen applicatienaam heeft in Europa geen betekenis, tenzij het als merknaam of handelsnaam geregistreerd is.

Citaat van: Zaphod_B op 10-05-2019  22:32 uWat NIET mag is de naam BrouwHulp / BrewBuddy hergebruiken.

Dus... ::)

 ;D ;D ;D :lol: :lol: :lol:


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.