BrouwHulp Eroica

Gestart door Adrie, 30-11-2013 15:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Eric111

Een heel goed initiatief!

Zaphod_B

Citaat van: Brouwert op 11-10-2018  14:39 uMooi initiatief!
Voeg meteen een vrijwillige donatie-optie toe  :proost:
Laten we eerst maar even zorgen dat het beschikbaar komt en dat BrouwHulp ook gecompileerd wordt voor de nieuwe Ubuntu versie en voor MacOS X bijvoorbeeld. Hopelijk sluiten zich wat ervaren Delphi / Pascal ontwikkelaars aan.

Code zal inderdaad via Github gehost worden. Donaties en zo kan altijd nog. Te denken valt ook aan bijvoorbeeld het gezamenlijk betalen om een feature geimplementeerd te krijgen en dat we daar dan een ontwikkelaar voor inhuren. Een en ander kan eventueel via mijn bedrijf lopen voorlopig. Als het groter wordt (wat ik niet vermoed) kunnen we altijd nog een meer formele organisatie zoals een stichting oprichten.

Ik denk dat het het beste is om ons eerst maar eens te focussen op de techniek en daarna pas op de verdere uitbouw. Zorgen dat we eerst de continuiteit waarborgen.

Zaphod_B

Citaat van: GroentjeBrouwer op 11-10-2018  14:28 uEen prima initiatief. Code via Github? Ik ben beetje roestig in Pascal, maar heb wel de nodige (PL/SQL) programmeerervaring. Help graag mee als ontwikkelaar / tester.
Stuur even een PB. Vermeld daarin minimaal je emailadres en of je al een Github account hebt (en welke dan ;)).

Thamerdal

Citaat van: Zaphod_B op 11-10-2018  14:04 u*** BREKEND *** BREKEND *** BREKEND *** BREKEND *** BREKEND *** BREKEND *** BREKEND *** BREKEND *** BREKEND *** BREKEND

Top dit!

Staple


Zaphod_B

Voor mensen die willen meedenken en/of mee ontwikkelen heb ik een Slack kanaal geopend: https://join.slack.com/t/BrouwHulp/shared_invite/enQtNDU1MjAwNTk4NzExLTI5YWRkNjRmZmYxYTIzMWJkMDhmYzhiYTdmNTRlYThiZDJlNDJlMGIxMWViNzBiZGZlNzc5YmM4NjA1NjFiMzA

Let wel: het heeft nu nog niet zoveel zin om allerlei verzoeken te gaan doen voor nieuwe functies en zo. Dat komt later. Eerst wat mensen verzamelen die kunnen en willen ontwikkelen en de basis op orde brengen.

Maar, meld je gerust alvast aan, lees en denk mee!

Mark GA

Net aangemeld in Slack.
Dit is geweldig nieuws.

dirk

Geweldig nieuws. Bedankt :) :)

thezewery

Citaat van: Zaphod_B op 11-10-2018  14:42 uHopelijk sluiten zich wat ervaren Delphi / Pascal ontwikkelaars aan.
ik wil wel meedoen. >25 jaar ervaring waarvan ongeveer 20 oa delphi.
Zou me wel afvragen of dit niet een mooi moment is om te herschrijven in een andere taal...

RonaldAnthonissen

Citaat van: thezewery op 12-10-2018  09:56 uZou me wel afvragen of dit niet een mooi moment is om te herschrijven in een andere taal...

Ik zat er zelf ook al aan te denken, maar het is inderdaad wel een goed moment om eea te updaten.
Eventueel in een nieuwe major version, die naast de huidige versie ontwikkeld wordt

Zaphod_B

Ik stel voor dat we eerst focussen op releasen van de huidige software als OSS en zorgen dat de packages up to date zijn. Er zijn ook wat kleine bugs die gecrushed moeten worden.
Parallel is een rewrite wellicht een optie.

Ik zou heel blij zijn als jullie je als developer wil aanmelden! Kan via Slack en Github (liefst allebei).

dirk

Graag ook even jullie nickname vermelden in Slack, dat vergemakkelijkt de communicatie.

Vlisbier

Als beginner zit/zat ik te denken aan brewfather maar dit is mooi nieuws.
Ga nog heel ff wachten met aanschaf hiervan.

iOS zou geweldig zijn.

Zaphod_B

Citaat van: Vlisbier op 12-10-2018  16:27 uAls beginner zit/zat ik te denken aan brewfather maar dit is mooi nieuws.
Ga nog heel ff wachten met aanschaf hiervan.
Sowieso raad ik je dan absoluut aan om gewoon alvast te starten met de huidige versie van BrouwHulp. Ook voor de beginner is dit momenteel het eenvoudigste en meest complete pakket voor de Nederlandstalige brouwers. Ook erg handig is dat je je recept kan exporteren voor gebruik op het forum, wat discussieren over recepten erg helpt.

Vlisbier

Citaat van: Zaphod_B op 12-10-2018  16:35 uSowieso raad ik je dan absoluut aan om gewoon alvast te starten met de huidige versie van BrouwHulp. Ook voor de beginner is dit momenteel het eenvoudigste en meest complete pakket voor de Nederlandstalige brouwers. Ook erg handig is dat je je recept kan exporteren voor gebruik op het forum, wat discussieren over recepten erg helpt.


Op iPhone, iPad en Mac?

hansHalberstadt

Mbt open source moet je hele goede afspraken maken om te voorkomen dat anderen er commercieel met jou code vandoor gaan. Dat is mij helaas gebeurd bij BrouwVisie waar ik oa de code voor de kleur vergelijking (EBC comparator) heb aangeleverd onder voorwaarde dat die alleen voor niet commerciele doeleinden gebruikt mocht worden. En daarna werd er geld gevraagd voor BrouwVisie, vandaar.

Lijkt me verder een mooi initiatief, maar vraag me wel af of dat in de praktijk werkt. Samenwerken van meerdere mensen mbt programma is niet simpel, zeker niet als ze niet bij elkaar zitten.
 

Mark GA

Open source betekent in mijn ogen dat de code openbaar gemaakt wordt en het een ieder vrij staat ermee te doen wat hij/zij wilt.
Even afgezien van het gebruik van de naam, de lay-out en misschien specifieke eigenschappen...

hansHalberstadt

Citaat van: Mark GA op 12-10-2018  17:17 uOpen source betekent in mijn ogen dat de code openbaar gemaakt wordt en het een ieder vrij staat ermee te doen wat hij/zij wilt.
Even afgezien van het gebruik van de naam, de lay-out en misschien specifieke eigenschappen...

Maar als je vantevoren afpreekt samen software te ontwikkelen zonder winstoogmerk en je daar later niet aan houdt dan is dat op zijn minst toch niet netjes. Om die reden doe ik dus niet meer mee met dit soort projectjes. Heb mijn lesje daarvan geleerd helaas. Hiervoor wil ik jullie dus waarschuwen.

Zaphod_B

Citaat van: hansHalberstadt op 12-10-2018  18:00 uMaar als je vantevoren afpreekt samen software te ontwikkelen zonder winstoogmerk en je daar later niet aan houdt dan is dat op zijn minst toch niet netjes. Om die reden doe ik dus niet meer mee met dit soort projectjes. Heb mijn lesje daarvan geleerd helaas. Hiervoor wil ik jullie dus waarschuwen.
Om die reden zullen we de GPLv3 licentie gaan gebruiken. Hergebruik is hierbij altijd toegestaan, mits je altijd weer de (aangepaste) code publiceert onder dezelfde licentie. Commercieel hergebruik is niet mogelijk en niet toegestaan, ook niet van delen van de code.

Ik heb in mijn werk redelijk veel kennis opgedaan van OSS, licenties, development processen etc. Dus dat gaat wel goed komen :).

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 12-10-2018  16:55 umbt open source moet je hele goede afspraken maken om te voorkomen dat anderen [...]

Die afspraak het licentie Hans en die is op voorhand bekend dus een ieder weet wat het betekent voor bijdragen aan of het gebruik van, delen, van de code. In dit geval is gekozen voor GPLv3.

Ingo (helaas)

hansHalberstadt

Citaat van: Zaphod_B op 12-10-2018  18:57 uCommercieel hergebruik is niet mogelijk
Dat moet je mij eens uitleggen. Ik neem toch aan dat code ergens als text aanwezig is met de betreffende Ideeen die daarachter zitten. Hoe kun je dan voorkomen dat iemand dat in zijn eigen (niet sourcecode toegangeklijke) software stopt en zo misbruik maakt van de vele uren vrije tijd die anderen erin gestopt hebben?
niet toegestaan is een leuk statement, maar gedupeerden gaan niet naar de rechter in zo'n geval.

Zaphod_B

Citaat van: hansHalberstadt op 12-10-2018  20:04 uniet toegestaan is een leuk statement, maar gedupeerden gaan niet naar de rechter in zo'n geval.
Dat kan dus wel en dan maak je een grote kans om te winnen. Er zijn ook internationaal fondsen om OSS projecten hierbij juridisch te ondersteunen.

https://www.fsf.org/licensing/

dirk

Citaat van: hansHalberstadt op 12-10-2018  16:55 uMbt open source moet je hele goede afspraken maken om te voorkomen dat anderen er commercieel met jou code vandoor gaan.

Vervelend dat het je overkomen is. Onder welke licentie heb je de code dan verspreid? Of vertrouwde je op iemands blauwe ogen?

Citaat van: hansHalberstadt op 12-10-2018  16:55 uLijkt me verder een mooi initiatief, maar vraag me wel af of dat in de praktijk werkt. samenwerken van meerdere mensen mbt programma is niet simpel, zeker niet als ze niet bij elkaar zitten.

Beetje negatieve gedachtegang. Niet dat het simpel is, maar waarom zou het in de praktijk niet werken? Als je menig OSS project ziet, gaan er een hoop projecten als een nachtkaars uit, maar ook veel projecten lopen als een trein. Denk maar aan het besturingssysteem Ubuntu, officepakket LibreOffice, of webbrowser Mozilla Firefox. In ieder geval is BrouwHulp beter af onder GPL dan onder de huidige licentie, aangezien het nu links en rechts wordt ingehaald door commerciƫle pakketten.

Citaat van: hansHalberstadt op 12-10-2018  20:04 uniet toegestaan is een leuk statement, maar gedupeerden gaan niet naar de rechter in zo'n geval.

Lees hier het Nederlandse artikel eens over de jurisprudentie van GPL.

Het zou jammer zijn dat je niet mee doet, alleen al omdat ik niet kan coden ;)

hansHalberstadt

Citaat van: dirk op 12-10-2018  21:27 uVervelend dat het je overkomen is. Onder welke licentie heb je de code dan verspreid? Of vertrouwde je op iemands blauwe ogen?

Zie deze link:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5897.msg75406.html#msg75406

hansHalberstadt

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5897.msg75406.html#msg75406

Kort samengevat. Een aantal leden van het Hobbybrouwforum gaan samen een programma ontwikkelen en enkelen delen daarbij hun code omdat het om een open source project gaat wat niet commercieel gaat worden. Op een gegeven moment haken de meesten af en er is er een die het afmaakt en dan vervolgens dan toch commercieel uitbrengt. Niet volgens de afspraak waaronder de code is geleverd. als diegene daarop aangesproken wordt negeert hij alle discussies.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.