BrouwHulp Eroica

Gestart door Adrie, 30-11-2013 15:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zaphod_B

Citaat van: Mark GA op 03-10-2018  17:21 uOmdat A3 andere dingen te doen heeft?
We mogen blij zijn dat het een gratis tool is denk ik?
Ik zou het ook graag een beetje opgefrist zien, richting 2018 misschien, qua layout.
En dat er een versie voor de Mac komt. De Wine-methode is ruk m.i.
Open source zou mooi zijn maar hee, ik klaag niet!
Klagen wil ik ook zeker niet, maar ik zou het wel fijn vinden als ik hem op de nieuwe Ubuntu kan gebruiken :). En OSS zou super zijn want dan zou ik 'm zelf kunnen compileren en dan zijn er vast ook wel wat meer handige Harrie's hier die wellicht wel mee willen schrijven, testen etc. Scheelt A3 ook weer tijd :P.

tdp

Ooit is volgens mij het idee gevat om een soort open source project op te zetten voor een Nederlandstalig brouwprogramma. Door verschillende redenen is dit niet in de lucht gekomen volgens mij en zijn er 2 in het 'gat' gesprongen, Oscar en Adrie.

Wanneer mensen deze software als gratis zien, snap ik wel dat ze het niet als open source aanbieden.

dirk

Het zou mooi zijn als BrouwHulp opensource zou zijn. Dan kan Adrie de ontwikkelingen weer terug stoppen in zijn eigen BrouwHulp, en als anderen denken het beter te kunnen, dan kunnen ze dat altijd 'forken'. Net als linux distributie Ubuntu dat deed op basis van Debian, en dat is best wel een succes geworden...

Mark GA

Citaat van: tdp op 04-10-2018  10:58 uOoit is volgens mij het idee gevat om een soort open source project op te zetten voor een Nederlandstalig brouwprogramma. Door verschillende redenen is dit niet in de lucht gekomen volgens mij en zijn er 2 in het 'gat' gesprongen, Oscar en Adrie.

Wanneer mensen deze software als gratis zien, snap ik wel dat ze het niet als open source aanbieden.
Oscar vraagt er geld voor, Adrie niet.
Moeten we het anders zie als gratis dan?
Overigens heb ik er nooit bij stil gestaan dat we zouden kunnen doneren om het programma en de ontwikkelaar te steunen.
Ik zou graag bijdragen hierin, financieel gezien.
Maar ik begreep dat BrouwHulp niet verder ontwikkeld wordt?

tdp

Citaat van: Mark GA op 04-10-2018  11:14 uOscar vraagt er geld voor, Adrie niet.
Moeten we het anders zie als gratis dan?
Overigens heb ik er nooit bij stil gestaan dat we zouden kunnen doneren om het programma en de ontwikkelaar te steunen.
Ik zou graag bijdragen hierin, financieel gezien.
Maar ik begreep dat BrouwHulp niet verder ontwikkeld wordt?

Vroeger stond er op zijn site, of bij het installeren van BrouwHulp een optie tot doneren meen ik. Ik zie dat dit nu niet meer zo is inderdaad.
Of het nog verder ontwikkeld wordt weet ik niet, kan me wel voorstellen dat er wat bugfixes worden uitgerold.

dirk

Citaat van: tdp op 04-10-2018  11:20 uVroeger stond er op zijn site, of bij het installeren van BrouwHulp een optie tot doneren meen ik. Ik zie dat dit nu niet meer zo is inderdaad.

Bij 'informatie over BrouwHulp' in BrouwHulp zelf, staat nog steeds zijn IBAN nummer hoor.

Citaat van: Zaphod_B op 03-10-2018  16:54 udpkg: dependency problems prevent configuration of BrouwHulp:
 BrouwHulp depends on libqt4pas5; however:
  Package libqt4pas5 is not installed.
 BrouwHulp depends on libgstreamer0.10-0; however:
  Package libgstreamer0.10-0 is not installed.
 BrouwHulp depends on libgstreamer-plugins-base0.10-0; however:
  Package libgstreamer-plugins-base0.10-0 is not installed.
 BrouwHulp depends on libpng12-0; however:
  Package libpng12-0 is not installed.
 BrouwHulp depends on libopenal-dev; however:
  Package libopenal-dev is not installed.
 BrouwHulp depends on libalut0; however:
  Package libalut0 is not installed.
 BrouwHulp depends on libfann2; however:
  Package libfann2 is not installed.
 BrouwHulp depends on libfann-dev; however:
  Package libfann-dev is not installed.

Best duidelijk wat er aan de hand is. Er missen wat 'packages' alvorens je BrouwHulp kunt installeren. Al geprobeerd deze te installeren? Hier werkt het wel onder Ubuntu 16.04 LTS

Zaphod_B

Citaat van: Mark GA op 04-10-2018  11:14 uOscar vraagt er geld voor, Adrie niet.
Moeten we het anders zie als gratis dan?
Overigens heb ik er nooit bij stil gestaan dat we zouden kunnen doneren om het programma en de ontwikkelaar te steunen.
Ik zou graag bijdragen hierin, financieel gezien.
Maar ik begreep dat BrouwHulp niet verder ontwikkeld wordt?

Open Source is not free as in free beer.

Oftewel: vrij beschikbaar stellen betekent niet dat je er geen geld aan kunt verdienen. Bijvoorbeeld Ubuntu verdient miljoenen met service, support etc. Adrie kan nog steeds donaties vragen bijvoorbeeld of wij kunnen met elkaar geld bij elkaar leggen om een ontwikkelaar (Adrie of een ander) een bepaalde feature te laten bouwen.

Het OSS verdienmodel is *anders* maar niet per se allemaal gratizzzz en voor niks ;).

Zaphod_B

Citaat van: dirk op 04-10-2018  11:26 uBest duidelijk wat er aan de hand is. Er missen wat 'packages' alvorens je BrouwHulp kunt installeren. Al geprobeerd deze te installeren? Hier werkt het wel onder Ubuntu 16.04 LTS
Ik gebruik sinds 1995 Linux en sinds minstens 10 jaar Debian of Debian-gerelateerde distro's zoals Ubuntu. Dus sja, ik weet wel een beetje wat ik doe ;).

De genoemde packages zijn in die versies die hard worden afgedwongen niet beschikbaar in 18.04. De enige methode die je dan hebt is om backports te gaan gebruiken en die oude libs etc naast je nieuwere versies te installeren. Dit is een strategie die ik ten alle tijden probeer te voorkomen omdat je je vaak daarmee allerlei problemen op de hals haalt die vreselijk lastig te debuggen zijn. Het is gewoon een vieze hack die je liever niet wilt...

Als het goed is is het voor Adrie een fluitje van een cent om z'n dependencies te updaten en de boel te hercompileren. Ik zou het graag zelf doen, maar ik heb de sources niet.

Sterker: mocht het OSS worden dan wil ik me best als package maintainer opwerpen. Een echte developer ben ik niet, maar ik kan wel zorgen voor regelmatige builds en package updates.

dirk


Citaat van: Zaphod_B op 04-10-2018  11:39 uOpen Source is not free as in free beer.

Gelukkig is wel weer open-source beer !

Citaat van: Zaphod_B op 04-10-2018  11:42 uIk gebruik sinds 1995 Linux en sinds minstens 10 jaar Debian of Debian-gerelateerde distro's zoals Ubuntu. Dus sja, ik weet wel een beetje wat ik doe ;).
Ah welkom. Ik gebruik het al sinds kernel release 2.4.18 ;)

Citaat van: Zaphod_B op 04-10-2018  11:42 uDe genoemde packages zijn in die versies die hard worden afgedwongen niet beschikbaar in 18.04. De enige methode die je dan hebt is om backports te gaan gebruiken en die oude libs etc naast je nieuwere versies te installeren. Dit is een strategie die ik ten alle tijden probeer te voorkomen omdat je je vaak daarmee allerlei problemen op de hals haalt die vreselijk lastig te debuggen zijn. Het is gewoon een vieze hack die je liever niet wilt...
Bedankt dat je het uitgezocht hebt... ..dan weet ik dat ik er voorlopig niet aan een 'distribution upgrade' beginnen moet.

Citaat van: Zaphod_B op 04-10-2018  11:42 uAls het goed is is het voor Adrie een fluitje van een cent om z'n dependencies te updaten en de boel te hercompileren. Ik zou het graag zelf doen, maar ik heb de sources niet.
Sterker: mocht het OSS worden dan wil ik me best als package maintainer opwerpen. Een echte developer ben ik niet, maar ik kan wel zorgen voor regelmatige builds en package updates.

Neem dan even direct (email) contact met hem op, dan reageert hij wel op je voorstel.

Zaphod_B

Citaat van: dirk op 04-10-2018  12:03 uAh welkom. Ik gebruik het al sinds kernel release 2.4.18 ;)
... uit mijn hoofd hoor... ik geloof sinds 1.3.57... Slackware Linux. Boot en rootfloppy, de rest via FTP (lang leve CampusNET op de UT! :)). En dan een seriele terminal erbij, dan konden we met twee man erop werken :).

Ik zal Adrie eens benaderen, wie weet!

Mark GA

Het zou sowieso fijn zijn als Adrie zelf een keer hier komt buurten en misschien opheldering te geven over eventuele toekomstige updates, continuëring van de tool an sich, tweak naar iOS, mobiele app maar ook of het wenselijk is om te doneren. Ik wilde ook graag bijdragen aan dit forum maar Jacques stelt dat niet op prijs. Misschien dat Adrie er net zo in zit? Dus als iemand rechtstreeks contact heeft met hem, vraag gerust of hij even langskomt?

Zaphod_B

Citaat van: Mark GA op 04-10-2018  12:59 uHet zou sowieso fijn zijn als Adrie zelf een keer hier komt buurten en misschien opheldering te geven over eventuele toekomstige updates, continuëring van de tool an sich, tweak naar iOS, mobiele app maar ook of het wenselijk is om te doneren. Ik wilde ook graag bijdragen aan dit forum maar Jacques stelt dat niet op prijs. Misschien dat Adrie er net zo in zit? Dus als iemand rechtstreeks contact heeft met hem, vraag gerust of hij even langskomt?
Ik heb hem half uurtje geleden een PB gestuurd. Laten we maar eventjes afwachten.

tdp

Citaat van: dirk op 04-10-2018  11:26 uBij 'informatie over BrouwHulp' in BrouwHulp zelf, staat nog steeds zijn IBAN nummer hoor.

Dat wist ik niet, kan vanaf mijn werkplek niet bij BrouwHulp (misschien maar beter ook ;))

seed7

Linux heeft toch ook zo iets als BSD Jails? Bouw je gewoon en kleine omgeving rond BrouwHulp in een containertje, ook "geen" gezeur bij updates van't OS.

Voor in de brouwerij draait het bij mij op een oud laptoppie met Mate, was wel een gezeur om aan de gang te krijgen. Hoeft verder ook alleen maar een brouwser naast te draaien.

Een echt handige Harry schrijft natuurlijk z'n eigen pakketje en dan meteen als server en een keus aan clients.

Ingo

RonaldAnthonissen

Zelf ben ik een tevreden (beginnend) gebruiker van BrouwHulp, en heb ik enorm veel respect voor Adrie en iedereen die op enige wijze bijdraagt aan dit sterk staaltje software.  :groots:

Als software ontwikkelaar zou ik hier met veel plezier aan willen bijdragen.
Moest Adrie ooit overwegen om de broncode open te trekken, denk ik dat er zeker wel een aantal mensen van dit forum (en de Vlaamse tegenhanger) te vinden zijn, die ook willen bijdragen.

Met de nodige mensen, in de geest van het forum, onder het juiste toezicht (liefst van Adrie zelf), en met de juiste licenties, etc... denk ik dat dit zeker mogelijk moet zijn.
Het zou dan zelfs mogelijk moeten zijn om de software open te trekken naar andere platformen (ik denk maar aan mobiele apps) om nog meer mensen te kunnen bereiken.
Updates, bug fixes en nieuwe features zouden dan niet door Adrie zelf moeten worden uitgevoerd, maar door de hobbybrouw gemeenschap.

Eigenlijk ben ik nu wat hardop aan het freewheelen, het hangt natuurlijk van Adrie zelf af wat hij met zijn software doet.

Mark GA

Citaat van: seed7 op 04-10-2018  14:06 ubrouwser
+1  :groots:

Jacques

Citaat van: Mark GA op 04-10-2018  12:59 uIk wilde ook graag bijdragen aan dit forum maar Jacques stelt dat niet op prijs. Misschien dat Adrie er net zo in zit?

Wel graag in de goede context plaatsen. Ik zie het doneren aan het forum niet zitten om zo te zorgen dat er geen advertenties meer worden weergegeven. Een eenmalige donatie is zo gedaan. Maar de kosten voor het in de lucht houden van het forum, de wiki en het hosten van de foto's komt elk jaar terug. En heel eerlijk gezegd heb ik geen zin in het steeds moeten schooien om weer een donatie te doen zoals bij Wikipedia. Ook het bijhouden wie gedoneerd heeft en wie niet vraagt de nodige administratie. Allemaal werk dat ik nu niet werk heb. Maar dan moeten er natuurlijk geen adblocks gebruikt worden op deze site...

Waarom Adrie de laatste tijd geen updates maakt weet ik niet. Wel weet ik dat velen het programma zeer waarderen.


Mark GA

Zonder de discussie te willen beginnen of er écht mensen zijn die zich storen aan de reclames op dit forum (want die zijn er niet, hooguit 1 op de 1000), heb jij die lijn heel zwart-wit getrokken. Heb je uitvoerig besproken in een ander topic. Ook een eenmalige -geheel vrijblijvende- gift stelde je niet op prijs. Je was content met de manier waarop dingen nu gaan. Okee, dan niet. Was goed bedoeld.

Terug naar het onderwerp: is er een reden waarom Adrie niets meer van zich laat horen op dit forum? Volgens mij zag ik niet zo heel lang geleden een reply van hem?

Jacques

Citaat van: Mark GA op 05-10-2018  03:24 uTerug naar het onderwerp: is er een reden waarom Adrie niets meer van zich laat horen op dit forum? Volgens mij zag ik niet zo heel lang geleden een reply van hem?

Volgens mij is de reden dat Adrie het druk heeft. Er is bij mijn weten niets voorgevallen.

thezewery

Citaat van: RonaldAnthonissen op 04-10-2018  14:10 uAls software ontwikkelaar zou ik hier met veel plezier aan willen bijdragen.
Moest Adrie ooit overwegen om de broncode open te trekken, denk ik dat er zeker wel een aantal mensen van dit forum (en de Vlaamse tegenhanger) te vinden zijn, die ook willen bijdragen.
Idem!

Zaphod_B

Ik heb via LinkedIn contact gekregen met Adrie en heb hem gevraagd of hij open staat voor het voorstel om BrouwHulp Open Source Software (OSS) te maken. Ik houd jullie op de hoogte!

Zaphod_B

*** BREKEND *** BREKEND *** BREKEND *** BREKEND *** BREKEND *** BREKEND *** BREKEND *** BREKEND *** BREKEND *** BREKEND

UPDATE!

BrouwHulp zal OSS gaan worden!
Ik heb met Adrie gesproken en hij ziet graag dat zijn kindje verder groeit maar heeft er zelf te weinig tijd voor, met name omdat hij een leuke nieuwe baan heeft. Hij ziet graag dat anderen het stokje overnemen. Hij realiseert zich dat het tijd is om het kindje los te laten om het verder te laten groeien.

OPROEP
Ben je een (ervaren) ontwikkelaar en wil je helpen? Kun je overweg met Freepascal/Lazarus? Wil je meewerken aan het mooiste brouwpakket van Nederland en Belgie? Meld je dan alsjeblieft bij mij aan, via een PB. Dan ga ik kijken hoe we een en ander kunnen gaan organiseren.

Praktisch
Ergens in de komende dagen / week krijg ik van Adrie de broncode. Ik zal deze publiek beschikbaar gaan stellen onder een GPLv3 licentie. Hiermee is hergebruik van de code altijd mogelijk maar kan niemand er commercieel mee aan de haal gaan. Alle wijzigingen die mensen zelf maken dienen ze ook weer te publiceren onder dezelfde licentie. Zo behouden we BrouwHulp voor ons allemaal en kunnen we aan de slag met het verder ontwikkelen.

Vorm en processen
Hoe we precies een en ander gaan organiseren weet ik nu ook nog niet. In eerste instantie begin ik dus met vrijelijk beschikbaar maken. Ik hoop dat er een aantal ervaren ontwikkelaars opstaan want ik ben zelf geen goede programmeur. Ik wil wel de coordinatie op me nemen en zorgen voor de organisatie, builds, versiebeheer etc. Ik kan ook de Linux-builds onderhouden en zorgen dat deze in de gangbare distributies terecht komen. Voor Windows en Mac heb ik daarbij ook anderen nodig denk ik.

Github
De code zal hier gehost gaan worden: https://github.com/bliekp/BrouwHulp

Kortom, meld je aan!


Wildor

Fantastisch!

Mooi om te horen! Er zit veel tijd in en het zou zonde zijn als het hierbij blijft.
Het programma kan nu verder groeien.

Mooi initief!

GroentjeBrouwer

@Zaphod_B

Een prima initiatief. Code via Github? Ik ben beetje roestig in Pascal, maar heb wel de nodige (PL/SQL) programmeerervaring. Help graag mee als ontwikkelaar / tester.

gr Wouter

Brouwert

Mooi initiatief!
Voeg meteen een vrijwillige donatie-optie toe  :proost:

Edit: Pascal is alweer meer dan 15 jaar geleden maar kan wel helpen met testen en al wat niet meer.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.