BrouwHulp Eroica

Gestart door Adrie, 30-11-2013 15:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Jasper

Is er een BrouwHulp welke online staat en dus beschikbaar is voor Chromebooks (Chromebooks hebben geen harde schijf en werken in de cloud)?

McMelloW

Citaat van: Jasper op 01-07-2017  11:20 uIs er een BrouwHulp welke online staat en dus beschikbaar is voor Chromebooks (Chromebooks hebben geen harde schijf en werken in de cloud)?
BrouwHulp volgens mij niet. Maar kijk eens bij BRodeLuxe.nl  Deze NL software heeft wel een online versie.

Knobby

Soms loop ik tegen een bug aan bij het kopiëren naar forumopmaak.
Dan wordt de gist verkeerd geparsed. (zie onder)
Ik weet niet of dit komt omdat ik de gist zelf aan de database heb toegevoegd, of dat het ergens anders aan ligt, want ik heb het ook een keer gezien met een andere gist meen ik me te herinneren.
Versie 5.3.5.2 win10

Gist
starter[/data][/row]
HoeveelheidNaamType
[row]30,0 gCascadebellen5,1%0 min.3,4 IBU
Vermont Ale / Conan ()bovengist


Hoppenbrouwers

Ik heb een nieuwe pc moeten kopen omdat de oude gecrashed was (data wel enigszins bewaard op losse HD). Hierop heb ik opnieuw BrouwHulp geïnstalleerd natuurlijk, maar ik krijg mijn oude gegevens en instellingen niet zomaar overgeladen.
Iemand een tutorial of tip voor me hoe ik dat het beste kan doen en werkend kan krijgen?

Eric v B

Citaat van: Knobby op 02-07-2017  15:17 uSoms loop ik tegen een bug aan bij het kopiëren naar forumopmaak.
Dan wordt de gist verkeerd geparsed. (zie onder)
Ik weet niet of dit komt omdat ik de gist zelf aan de database heb toegevoegd, of dat het ergens anders aan ligt, want ik heb het ook een keer gezien met een andere gist meen ik me te herinneren.
Versie 5.3.5.2 win10

Gist
starter[/data][/row]
HoeveelheidNaamType
[row]30,0 gCascadebellen5,1%0 min.3,4 IBU
Vermont Ale / Conan ()bovengist


Deze fout ontstaat (ook) als je aan hebt gevinkt dat je een starter maakt terwijl je een korrelgist gekozen hebt.

Eric v B

Citaat van: Hoppenbrouwers op 17-07-2017  12:14 uIk heb een nieuwe pc moeten kopen omdat de oude gecrashed was (data wel enigszins bewaard op losse HD). Hierop heb ik opnieuw BrouwHulp geïnstalleerd natuurlijk, maar ik krijg mijn oude gegevens en instellingen niet zomaar overgeladen.
Iemand een tutorial of tip voor me hoe ik dat het beste kan doen en werkend kan krijgen?

Even een backup maken van de hele BrouwHulp database (de vers geïnstalleerde). Dan de oude BrouwHulp database op de plek van de nieuwe installatie zetten. Hopelijk werkt het dan. Als dat niet lukt, de nieuwe database weer terug zetten. Je kunt dan met de "trial and error methode" één voor één de XML bestanden uit de oude installatie naar de nieuwe map kopiëren. Net zo lang tot dat je de boosdoener hebt gevonden waarom het niet werkt. Ik hoop voor jou dat het niet je brouwsel XML is...

Succes!

Hoppenbrouwers

Als ik die hele map omzet hangt BrouwHulp zichzelf op. Hij blijft ook bij opstarten steeds om een invoer van brouwinstallatie vragen. Verder staat alles op standaard en kan ik geen spoor ontdekken van al mijn oude bestanden.
Moet ik ergens in BrouwHulp zelf iets fysiek gaan importeren of zou die dat moeten herkennen?

jeroendv

Sorry als het al eens gevraagd is maar zouden deze dingen in de toekomst worden toegevoegd aan BrouwHulp:

-Bij waterbehandeling als je het spoelwater hetzelfde wilt nemen als maischwater (mengsel van 2 bronnen), dan kun je niet zien hoeveel water van elk je nodig hebt. Enkel de totale gemengde hoeveelheid. (ja ik ben te lui om dit te berekenen  ;) )

- Het spoelwater wordt ook niet meegerekend in die tabel waar de aangepaste waarden staan van het maischwater. Altijd handig om een totaalplaatje te weten van je maisch en spoelwater samen...

Verder is het een zeer goed programma Adrie!

Hoppenbrouwers

Is er een mogelijkheid om BrouwHulp (althans de gegevens) over te zetten van de ene op de andere pc/hdd dmv de ingebouwde 'synchroniseer data' functie?

Pim

Citaat van: Hoppenbrouwers op 21-07-2017  14:09 uIs er een mogelijkheid om BrouwHulp (althans de gegevens) over te zetten van de ene op de andere pc/hdd dmv de ingebouwde 'synchroniseer data' functie?
Hier weet ik het antwoord niet op maar wat bij mij wel werkte is het in BrouwHulp verwijzen naar de juiste locatie van de databases (Instellingen-DatabankLocatie). Bij mij wijst dat naar een eigen cloud (NAS) zodat ik vanaf iedere willekeurige PC met BrouwHulp gebruik kan maken van dezelfde data (recepten, databases) en ook de invoer centraal kan bewaren.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Pim op 21-07-2017  14:51 uHier weet ik het antwoord niet op maar wat bij mij wel werkte is het in BrouwHulp verwijzen naar de juiste locatie van de databases (Instellingen-DatabankLocatie). Bij mij wijst dat naar een eigen cloud (NAS) zodat ik vanaf iedere willekeurige PC met BrouwHulp gebruik kan maken van dezelfde data (recepten, databases) en ook de invoer centraal kan bewaren.
Ik heb geen NAS. Zou het mogelijk zijn om tijdelijk een databank te creëren op een externe hdd zodat ik die vanuit de nieuwe pc weer kan benaderen? (het is me gelukt om de oude pc weer aan de gang te krijgen... gaat niet van harte).
En kan ik dan ook mijn brouwinstallatie en instellingen op die manier overzetten? Anders een heel werk om alles opnieuw in te stellen.

Pim

Citaat van: Hoppenbrouwers op 21-07-2017  14:59 uIk heb geen NAS. Zou het mogelijk zijn om tijdelijk een databank te creëren op een externe hdd zodat ik die vanuit de nieuwe pc weer kan benaderen? (het is me gelukt om de oude pc weer aan de gang te krijgen... gaat niet van harte).
En kan ik dan ook mijn brouwinstallatie en instellingen op die manier overzetten? Anders een heel werk om alles opnieuw in te stellen.
Ja, ik zou dat zeker proberen. Dus eerst op je oude PC de BrouwHulp data kopieren naar de externe disk en de verwijzing in BrouwHulp aanpassen. Dan zou daar alles nog moeten werken. Vervolgens de externe disk aan je nieuwe PC en ook daar BrouwHulp verwijzen naar de externe disk. Dan zou je daar ook alles moeten zien.
Eventueel op je nieuwe PC eerst even BrouwHulp opnieuw installeren zodat je met een schone lei begint.

Hoppenbrouwers

Bedankt voor de tip. Zojuist geprobeerd maar zonder succes. Ik krijg nu steeds een melding van 'corrupt file'. Kan de bestanden in ieder geval niet lezen.

Johnny Stardust

Hi iedereen,

Gisteren heb ik mijn backup terug moeten zetten van mijn BrouwHulp, alles werkt weer als een zonnetje. Echter... ik kan bij de hoeveelheden mouten nu niet meer op de gram nauwkeurig alles invoeren. Kortom, BrouwHulp rond nu af op tientallen grammen. Iemand enig idee hoe dit weer aan te passen?

Bedankt!  :proost:

Mthijs

Hi allen,

Volgens mij zit er ergens iets niet goed in BrouwHulp (klein zeikdingetje want het is een heel fijn programma).

Iedere keer als ik brouw en een checklist uitprint (erg fijn werken met een papieren lijst) valt mij op dat er altijd een 'doel SG eind maischen' staat waarvan de waarde bij mij echt never nooit niet klopt. Bij een maat van mij precies hetzelfde.

Na filteren en spoelen heb ik altijd de exacte voorspelde hoeveelheid wort en het juiste SG (conform voorspelling BrouwHulp) in mijn kookpan (mijn maat ook).

Dat is toch raar, niet?

ramon86

Dat heb ik inderdaad ook altijd.

Knobby

Citaat van: Mthijs op 09-08-2017  14:07 uHi allen,

Volgens mij zit er ergens iets niet goed in BrouwHulp (klein zeikdingetje want het is een heel fijn programma).

Iedere keer als ik brouw en een checklist uitprint (erg fijn werken met een papieren lijst) valt mij op dat er altijd een 'doel SG eind maischen' staat waarvan de waarde bij mij echt never nooit niet klopt. Bij een maat van mij precies hetzelfde.

Na filteren en spoelen heb ik altijd de exacte voorspelde hoeveelheid wort en het juiste SG (conform voorspelling BrouwHulp) in mijn kookpan (mijn maat ook).

Dat is toch raar, niet?
Nu je het zegt, dat heb ik ook gemerkt!

Eric v B

Yep, dat heb ik ook!

William

Citaat van: Eric v B op 10-08-2017  12:47 uYep, dat heb ik ook!

Daar hebben we het ook al eens met Adrie over gehad (staat ook wel ergens in een topcc). In de voorloper van BrouwHulp (de excel-versie) ging dat altijd wel goed terwijl er volgens Adrie in de excel-versie en de huidige BrouwHulp dezelfde formules worden gebruikt. Ik denk dat er toch ergens een variabele niet goed staat of een haakje verkeerd staat.

Ik heb ermee leren leven. :)

En een voordeel is dat je uiteindelijk toch weer een hoger rendement lijkt te hebben.

Eric v B

Citaat van: William op 10-08-2017  12:58 uDaar hebben we het ook al eens met Adrie over gehad (staat ook wel ergens in een topcc). In de voorloper van BrouwHulp (de excel-versie) ging dat altijd wel goed terwijl er volgens Adrie in de excel-versie en de huidige BrouwHulp dezelfde formules worden gebruikt. Ik denk dat er toch ergens een variabele niet goed staat of een haakje verkeerd staat.

Ik heb ermee leren leven. :)

En een voordeel is dat je uiteindelijk toch weer een hoger rendement lijkt te hebben.
Na een aantal keren brouwen had ik gemerkt dat het op het eind (na het koken) altijd weer redelijk goed kwam en ja, dan leer je er mee leven.

Johnny Stardust

Citaat van: Johnny Stardust op 09-08-2017  12:28 uHi iedereen,

Gisteren heb ik mijn backup terug moeten zetten van mijn BrouwHulp, alles werkt weer als een zonnetje. Echter... ik kan bij de hoeveelheden mouten nu niet meer op de gram nauwkeurig alles invoeren. Kortom, BrouwHulp rond nu af op tientallen grammen. Iemand enig idee hoe dit weer aan te passen?

Bedankt!  :proost:

Even mijn eigen vraag omhoog werken... iemand? :)

Johnny Stardust

Citaat van: Johnny Stardust op 10-08-2017  21:44 uEven mijn eigen vraag omhoog werken... iemand? :)

Hellup! :(

Pim

Citaat van: Johnny Stardust op 19-08-2017  14:32 uHellup! :(
Even voor je uitgeprobeerd... Ik kan wel op de gram nauwkeurig invoeren maar zodra ik dan een andere regel in het recept selecteer, rondt BrouwHulp de zaak af op tientallen grammen.

Is dit dan niet gewoon hoe BrouwHulp geschreven is? ("works as designed")

Mthijs

Tja, maakt toch ook geen bal uit? Op 10 gram is voor mout nauwkeurig zat.

draok

Ik ben helemaal blij met BrouwHulp. Top!

Nu wel een vraagje. De gegeven van de brouwinstallatie zitten er niet meer in (geen idee wat ik gedaan heb, iets met delete denk ik).
Geen probleem om de gegevens opnieuw in te voeren maar ik weet niet meer precies wat je bij de volumes moet invoeren: bruto of netto volume?

Stel de ketel is 100 liter en ik vul hem altijd tot 75 liter. Vul je dan bij volume de 75 L of 100 L in?

Bedankt!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.