BrouwHulp Eroica

Gestart door Adrie, 30-11-2013 15:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Adrie

BrouwHulp 5.3.0 (codenaam Eroica) staat on-line.

Verholpen bugs:
  • Berekening SG eind maischen klopte soms niet.
  • Op het tabblad bottelen klopte het alcoholgehalte niet wanneer suiker werd toegevoegd in het gistvat.
  • Bij high gravity brouwen gaf BrouwHulp geen groen vak bij de juiste hoeveelheid gist
  • In het tabblad Maischen gaf BrouwHulp niet aan wanneer het volume van de kookketel werd overschreden. Het vakje kleurt nu rood wanneer dat het geval is
  • Het uitklapmenu met maischschema's werd niet ververst na het aanpassen van de databank met maischschema's
  • Bij het invullen van toevoegen van water in het gistvat op het tabblad Metingen op de brouwdag werd de moutstort aangepast. Nu gebeurt dat alleen wanneer je dat doet op het tabblad Maischen, water, zodat je na toevoegen van water toch op de gewenste begin SG uitkomt. Dit is voor als je high gravity brouwt.

Nieuwe zaken:

  • Volledig aangepast scherm voor waterbehandeling. Je stelt nu een gewenste pH van het beslag in, en BrouwHulp rekent uit hoeveel base of zuur je moet toevoegen. Je kunt kiezen uit verschillende zuren en basen. Je kunt deze automatische functie ook uitzetten en handmatig zuur of base toevoegen. Ook voor het aanpassen van het spoelwater kun je kiezen welk zuur je wilt gebruiken.
  • De achterliggende berekeningen bij de voorspelling van de pH zijn volledig aangepast aan de nieuwste inzichten uit het boek Water.
  • In de waterdatabank kun je aanvinken wat jouw kraanwater is. Dit waterprofiel wordt automatisch gebruikt bij het maken van recepten en brouwsels.
  • Op het tabblad Vergisting kun je nu getrapte giststarters maken.
  • Op het tabblad Vergisting wordt nu ook het aantal benodigde gistcellen aangegeven.
  • De voorraadlijst kun je nu exporteren naar het klembord en opslaan als csv bestand om te importeren in een spreadsheet.
  • Bij de databanken van ingrediënten zit nu een zoekveld.
  • De mouthoeveelheden worden aangegeven met drie cijfers achter de komma in plaats van twee.

Zo ziet het nieuwe Waterbehandelingsscherm eruit:




Hier een voorbeeld van de getrapte giststarter.

Vink maken giststarter aan:


Vul bij de eerste stap 1 liter in. Een tweede veld voor de tweede stap verschijnt:


Vul voor de tweede stap 2,5 liter in. Je ziet nu dat je de juiste hoeveelheid gist hebt:


Er verschijnt nog een derde veld voor een eventuele derde (en laatste) stap.

Ook de waterdatabank is aangepast. Er staan nu de in het boek Water aangegeven waterprofielen in van belangrijke biersteden. Ook staan er waterprofielen in voor verschillende typen bier. Je kunt je oude databank overschrijven door te kiezen voor Databanken overschrijven in het tabblad Databanken:

 

En in het dialoogvenster aan te klikken dat je de waterdatabank wilt overschrijven:



Daarna moet je in de databank weer het waterprofiel van jouw kraanwater invoeren.

De nieuwe BrouwHulp is HIER te downloaden.

Overigens komt de Mac versie eraan. Nog even geduld, ik moet nog wat technische probleempjes oplossen.

Johan de Jong

Citaat van: zirkm op 05-01-2014  18:53 uEn wanneer je op een lege desktop alt+F2 indrukt en dan "BrouwHulp" intikt en entert doet ie dat wel?

Als ik dit gebruik dan krig ik alleen de foto te zien waarmee BrouwHulp opent.
Vriend van mij draait op ubuntu/mint en kan het programma ook niet installeren, kan het niet terug vinden en hij is geen nitwit betreft linux.
Die van hem en mij betreft een nieuwe installatie van het programma BrouwHulp.
Hij heeft het nooit eerder op zijn laptop gehad en ik heb onlangs een nieuwe installatie op mijn laptop gedaan van ubuntu 13.04 (op een schone lege machine).
Vreemd!

grt Johan

rvvliet78

Adrie, mijn complimenten voor de software.
Ik heb vandaag mijn eerste "echte" brouwdag gehad met BrouwHulp ernaast en echt geweldig  :groots:.

Thnx.

Jacques

Citaat van: Giantisopod op 27-05-2015  22:52 uIs er ergens een toegewezen plek om bugs te melden voor BrouwHulp?

Melden via een persoonlijk bericht bij Adrie.

Adrie

Er is een nieuwe versie van BrouwHulp (5.3.4). Enkele kleine bugs zijn opgelost. In het tabblad "Vergisting" is op verzoek een veld geplaatst waarin je ziet hoeveel gistcellen per ml per graad Plato je toevoegt.

Tevens is deze versie geschikt gemaakt om vanaf een USB stick te draaien. Dit werkt alleen op Windows.

Om dat voor elkaar te krijgen ga je als volgt te werk.

  • Installeer BrouwHulp als gebruikelijk op je PC
  • Koppel een USB stick aan
  • Maak een map BrouwHulp op de USB-stick
  • Kopieer alle bestanden en de submap uit de map C:\Program Files (x86)\BrouwHulp naar de map BrouwHulp op je USB stick
  • Maak in de map BrouwHulp op je USB stick een map BrouwHulp aan
  • Kopieer alle bestanden en submappen uit de map C:/Users/[JeNaam]/Documents/BrouwHulp naar de map BrouwHulp/BrouwHulp op je USB stick
  • Klaar

LET OP: USB-sticks zijn niet zo betrouwbaar als harde schijven, dus maak regelmatig een backup naar een harde schijf! Vergeet ook niet telkens na gebruik de USB-stick veilig te verwijderen.

Adrie

Citaat van: Adrie op 21-01-2016  14:43 uEr is een nieuwe versie van BrouwHulp (5.3.4). Enkele kleine bugs zijn opgelost. In het tabblad "Vergisting" is op verzoek een veld geplaatst waarin je ziet hoeveel gistcellen per ml per graad Plato je toevoegt.

Tevens is deze versie geschikt gemaakt om vanaf een USB stick te draaien. Dit werkt alleen op Windows.

Om dat voor elkaar te krijgen ga je als volgt te werk.

  • Installeer BrouwHulp als gebruikelijk op je PC
  • Koppel een USB stick aan
  • Maak een map BrouwHulp op de USB-stick
  • Kopieer alle bestanden en de submap uit de map C:\Program Files (x86)\BrouwHulp naar de map BrouwHulp op je USB stick
  • Maak in de map BrouwHulp op je USB stick een map BrouwHulp aan
  • Kopieer alle bestanden en submappen uit de map C:/Users/[JeNaam]/Documents/BrouwHulp naar de map BrouwHulp/BrouwHulp op je USB stick
  • Klaar

LET OP: USB-sticks zijn niet zo betrouwbaar als harde schijven, dus maak regelmatig een backup naar een harde schijf! Vergeet ook niet telkens na gebruik de USB-stick veilig te verwijderen.

Er zat toch nog een bugje in (in de Windows versie), waardoor het niet helemaal goed ging op de USB-stick. Dit is nu verholpen. Download de Windows versie nogmaals, installeer en volg bovenstaande instructies. Als je dat al hebt gedaan, hoef je op de stick alleen maar BrouwHulp.exe te overschrijven.

Jacques

Citaat van: Adrie op 22-01-2016  11:05 uEr zat toch nog een bugje in (in de Windows versie), waardoor het niet helemaal goed ging op de USB-stick. Dit is nu verholpen. Download de Windows versie nogmaals, installeer en volg bovenstaande instructies. Als je dat al hebt gedaan, hoef je op de stick alleen maar BrouwHulp.exe te overschrijven.

Mooi. Dank je Adrie.

Zal binnenkort ook BrouwHulp gaan gebruiken.

Alex_W

Buiten het voorstelrondje is dit me eerste post... Dus alvast excuses als onderstaande als kritiek overkomt (zeker niet zo bedoeld!).

Gisteren de update gedownload en de 5.3.3.x versie overschreven en kwam bij gebruik een aantal dingetjes tegen (tov 5.3.3.x)

Recept > individuele componenten kunnen niet meer gedelete worden uit de receptuur zonder naar 1 van de wizards te gaan (voorheen kon de gewone delete knop van je keyboard gebruikt worden), voor het gebruiksgemaak is handig als dit weer wel kan

Maischen, Water > wanneer ik me muiscursor van onder naar boven beweeg over de velden in de ''naam'' kolom dan krijg ik een error window in beeld ''list index out of bounds, press ok to ignore and risk data corruption press cancel to kill the program'', dit was in de 5.3.3.x versie niet aanwezig...

Alle tabbladen > diverse tekst uitlijningsproblemen waardoor de tekst achter een veld soms (deels)wegvalt


Zijn dit dingen die bekend zijn? Of ligt het wellicht aan mijn computer?

Ik draai BrouwHulp 5.3.4.1 onder Windows 10 N 32-bit (geupgrade uit Windows 7N), Engelstalig, region setting op NL, keyboard setting op UK extended, Office 2007 Enterprise.

Ik ben voornemens om morgen een brouwsel te gaan maken (Apple Crisp Ale van Brooklyn Brew Shop, heb ik in de software gezet). Mocht ik nog wat tegenkomen dan zal ik dat hier ook weer melden als daar geen verder bezwaar tegen is.

Met vriendelijke groet


Alex

McMelloW

Adrie mijn hartelijk dank dat je met USB bezig bent gegaan  :groots:  :groots:  :groots:

Als ik de versie 5.3.4 van 22-01-2016 van af USB opstart zoekt deze naar de folder C:/Users/[JeNaam]/Documents/BrouwHulp
Is deze niet aanwezig dan wordt deze aan gemaakt en is het een eerste initiële startup.
Deze folder copieren naar USB x:\BrouwHulp\BrouwHulp heeft geen effect.
Alle veranderingen worden weg geschreven naar de folder C:/Users/[JeNaam]/Documents/BrouwHulp

Dit is op 3 windows 7 (enterprise & home edtion) SP1 uit getest.

Als je nog andere informatie wilt hebben hoor ik dit graag.

Alex_W

Adrie,

Zoals beloofd mijn bevindingen tijdens mijn brouwsessie van vanmiddag:

- Hoeveelheid maischwater ingesteld in de ''brouwinstallatie'' (bij mij 1 ltr) word niet automatisch meegenomen bij hoeveelheid maischwater in het tabje maischen (of begrijp ik iets niet dat zou ook kunnen), mijn volume na maischen was precies die hoeveelheid te kort die ik in de ''brouwinstallatie'' heb in gesteld.opgelost door een liter extra te spoelen.

-  Op het tabblad metingen kwam ik erachter dat bij veranderen van  ''SG einde koken''  De ''kleur in gistvat'' een heel stuk naar beneden duikt, ga ik uit het recept (wel opgeslagen) en weer terug naar het recept dan staat de ebc waarde weer goed.


groetjes

Alex

Markiej87

Citaat van: Oscar op 21-01-2016  21:05 uOf je komt er achter dat het juist Fucking lekker is!  :biersmile: :proost: Verder een "vreemde" functie dat een "max" aanbevolen waarde van een mout leidt tot een melding of waarschuwing... laat de gebruiker lekker vrij en ervaren... :brouwen: ^-^
Ik vind een waarschuwing juist ontzettend handig. Je kunt zelf de maximum percentages aanpassen en het beperkt mij totaal niet in het brouwen aangezien het slechts een waarschuwing is. Kan zeker voor beginners een erg handige functie zijn.

brouwmus

Ook in deze versie heb ik een 'verversings'probleem opgemerkt:

Stel bewerkingen in via 'Waterbehandeling' (meestal: toevoegen van calciumchloride, gips en fosforzuur). Let op de waterhoeveelheden voor maisch- en spoelwater.
Sluit het dialoogvenster.
Breng aanpassingen aan in de Water Wizard (meestal: 25 liter maischwater aangeven, de hoeveelheid spoelwater is dan vaak ietsje anders dan in het begin, bijvoorbeeld 7,2 in plaat van 6,8 liter) en sluit deze wizard.
Ga nu terug naar Waterbehandeling.
-> De hoeveelheid spoelwater is niet bijgewerkt, blijft 6,8 liter (in dit voorbeeld).

Dit is maar een klein puntje, verder ben ik erg tevreden met het programma!

Adrie

Citaat van: brouwmus op 24-01-2016  16:29 uOok in deze versie heb ik een 'verversings'probleem opgemerkt:

Stel bewerkingen in via 'Waterbehandeling' (meestal: toevoegen van calciumchloride, gips en fosforzuur). Let op de waterhoeveelheden voor maisch- en spoelwater.
Sluit het dialoogvenster.
Breng aanpassingen aan in de Water Wizard (meestal: 25 liter maischwater aangeven, de hoeveelheid spoelwater is dan vaak ietsje anders dan in het begin, bijvoorbeeld 7,2 in plaat van 6,8 liter) en sluit deze wizard.
Ga nu terug naar Waterbehandeling.
-> De hoeveelheid spoelwater is niet bijgewerkt, blijft 6,8 liter (in dit voorbeeld).

Dit is maar een klein puntje, verder ben ik erg tevreden met het programma!

Dit is met opzet. In mijn HERMS maak ik in de warmwaterketel meestal een liter of 30 water warm. Een deel hiervan is maar spoelwater. In Waterbehandeling moet ik dus 30 liter water behandelen, terwijl ik veel minder spoelwater nodig  heb. De hoeveelheid spoelwater in het venster Waterbehandeling is dus niet gekoppeld aan de daadwerkelijk benodigde hoeveelheid spoelwater in het recept. Wat je in dat venster invult, blijft echter wel bewaard.

Citaat van: Alex_W op 23-01-2016  16:13 uAdrie,

Zoals beloofd mijn bevindingen tijdens mijn brouwsessie van vanmiddag:

- Hoeveelheid maischwater ingesteld in de ''brouwinstallatie'' (bij mij 1 ltr) word niet automatisch meegenomen bij hoeveelheid maischwater in het tabje maischen (of begrijp ik iets niet dat zou ook kunnen), mijn volume na maischen was precies die hoeveelheid te kort die ik in de ''brouwinstallatie'' heb in gesteld.opgelost door een liter extra te spoelen.

-  Op het tabblad metingen kwam ik erachter dat bij veranderen van  ''SG einde koken''  De ''kleur in gistvat'' een heel stuk naar beneden duikt, ga ik uit het recept (wel opgeslagen) en weer terug naar het recept dan staat de ebc waarde weer goed.

Beide dingen zijn verholpen in de nieuwe versie die binnenkort verschijnt.

Citaat van: Alex_W op 23-01-2016  00:48 uRecept > individuele componenten kunnen niet meer gedelete worden uit de receptuur zonder naar 1 van de wizards te gaan (voorheen kon de gewone delete knop van je keyboard gebruikt worden), voor het gebruiksgemaak is handig als dit weer wel kan

Die kan ik niet reproduceren. Met andere woorden: bij mij werkt dat wel (windows 10 en Linux).

Citaat van: Alex_W op 23-01-2016  00:48 uMaischen, Water > wanneer ik me muiscursor van onder naar boven beweeg over de velden in de ''naam'' kolom dan krijg ik een error window in beeld ''list index out of bounds, press ok to ignore and risk data corruption press cancel to kill the program'', dit was in de 5.3.3.x versie niet aanwezig...

Is verholpen.

Citaat van: Alex_W op 23-01-2016  00:48 uAlle tabbladen > diverse tekst uitlijningsproblemen waardoor de tekst achter een veld soms (deels)wegvalt

Tja, het is heel lastig velden goed te plaatsen, omdat elk besturingssysteem en soms elke gebruiker weer een ander bureaubladthema gebruikt. Wat er bij de een perfect uitziet, ziet er bij de ander niet goed uit. Daarom kun je  bij Instellingen, Overige instellingen, tabblad Uiterlijk het lettertype en de lettergrootte instellen. Waarschijnlijk zie je alles goed als je de lettergrootte wijzigt of een smaller lettertype kiest.

Citaat van: McMelloW op 23-01-2016  12:53 uAls ik de versie 5.3.4 van 22-01-2016 van af USB opstart zoekt deze naar de folder C:/Users/[JeNaam]/Documents/BrouwHulp
Dit is op 3 windows 7 (enterprise & home edtion) SP1 uit getest.

Als je nog andere informatie wilt hebben hoor ik dit graag.

Hier werkt het op Windows 10 op 2 computers wel goed. De computers geven elk een andere drive-letter aan de usbstick, maar BrouwHulp gebruikt in beide gevallen de mappen op de stick goed. Ik heb geen windows 7 (meer) om het op uit te testen.

McMelloW

Citaat van: McMelloW op 23-01-2016  12:53 uAls ik de versie 5.3.4 van 22-01-2016 van af USB opstart zoekt deze naar de folder C:/Users/[JeNaam]/Documents/BrouwHulp
Is deze niet aanwezig dan wordt deze aan gemaakt en is het een eerste initiële startup.
Deze folder copieren naar USB x:\BrouwHulp\BrouwHulp heeft geen effect.
Alle veranderingen worden weg geschreven naar de folder C:/Users/[JeNaam]/Documents/BrouwHulp

Dit is op 3 windows 7 (enterprise & home edtion) SP1 uit getest.

Als je nog andere informatie wilt hebben hoor ik dit graag.

Citaat van: Adrie op 25-01-2016  11:40 uHier werkt het op Windows 10 op 2 computers wel goed. De computers geven elk een andere drive-letter aan de usbstick, maar BrouwHulp gebruikt in beide gevallen de mappen op de stick goed. Ik heb geen windows 7 (meer) om het op uit te testen.

Bedankt voor de aandacht op dit punt.  Ik heb op dit moment (nog) geen toegang tot een windows 10 PC. Zodra ik dit heb ga ik zeker proberen hoe BrouwHulp opstart vanaf USB.

Op zich lijkt BrouwHulp vanaf een USB goed te werken.
Het probleem is dus het op starten. Is in windows 7 de folder C:/Users/[JeNaam]/Documents/BrouwHulp niet aan wezig, dan wordt deze aangemaakt. Op nieuw instellen van de USB databank lokatie werkt dan ook goed. Krijgt de USB op de PC een nieuwe drive-letter dan kan BrouwHulp de USB lokatie niet vinden en moet deze dus eerst opnieuw ingesteld worden. Met truuken kan je er dus wel we aan de gang gaan. Maar het is niet op de USB aan klikken en draaien maar.

Nogmals, bedankt voor je support zover.

Adrie

Na lang zoeken zijn we eruit. McMellow probeerde BrouwHulp te draaien vanaf een USB drive en dan herkent Windows niet dat het een verwijderbare schijf is. Vanaf een USB-stick werkt het wel. In ieder geval in de nieuwe versie die nu te downloaden is. Tevens zijn die na de vorige keer geposte versie gemelde bugs verholpen. Versie 5.3.4.2 is nu te downloaden.

Citaat van: Adrie op 21-01-2016  14:43 uDeze versie is geschikt gemaakt om vanaf een USB stick te draaien. Dit werkt alleen op Windows en niet bij een USB-harddrive.

Om dat voor elkaar te krijgen ga je als volgt te werk.

  • Installeer BrouwHulp als gebruikelijk op je PC
  • Koppel een USB stick aan
  • Maak een map BrouwHulp op de USB-stick
  • Kopieer alle bestanden en de submap uit de map C:\Program Files (x86)\BrouwHulp naar de map BrouwHulp op je USB stick
  • Maak in de map BrouwHulp op je USB stick een map BrouwHulp aan
  • Kopieer alle bestanden en submappen uit de map C:/Users/[JeNaam]/Documents/BrouwHulp naar de map BrouwHulp/BrouwHulp op je USB stick
  • Klaar

LET OP: USB-sticks zijn niet zo betrouwbaar als harde schijven, dus maak regelmatig een backup naar een harde schijf! Vergeet ook niet telkens na gebruik de USB-stick veilig te verwijderen.

McMelloW

Toch nog even wat geprobeerd.   :)

Rechtstreeks installeren naar USB-stick werkt bij mij ook. Let wel, op een USB removable drive. Ik hoop niet dat het bij mij per ongeluk zo is.  :weetniet:

De lokatie wordt dan USB-letter :\BrouwHulp

Na het installeren moet de databank lokatie wel  USB-letter :\BrouwHulp\BrouwHulp zijn.  Er wordt nu niets op de harddisk van de PC gezet.
Op de ene PC is de USB-stick E:\ en op de andere F:\  en het werkt allemaal.  :biersmile:  :biersmile:

Ook opnieuw installeren op dezelfde lokatie werkt ook zonder dat de databank in USB-letter :\BrouwHulp\BrouwHulp wordt overschreven. Het lijkt op het eerst gezicht helemaal in orde. Ik had natuurlijk wel even een backupje gemaakt.

Adrie, heel hartelijk dank voor all support:groots:  :groots:  :groots:

Hoppenbrouwers

Hulde Adrie! Een mooie aanvulling op een toch al zo'n goed programma. De usb applicatie mogelijkheid is een uitkomst voor mensen met een desktop pc.
Moet voor mezelf nog even een handige manier zien te vinden zodat ze beiden mooi synchroon lopen en dan is het helemaal ideaal. :groots:

Zedd

Ik heb dit zelf opgelost met dropbox. Kan ik op alle pc's BrouwHulp openen.

Houten Hoofd

Ook hier dropbox in gebruik daarvoor. De doelmap kan je veranderen naar en map die in je dropbox staat.

Op de pc van mijn collegabrouwer is zijn doelmap diezelfde dropbox map.

Zo krijgen we meldingen (van dropbox) als er wat veranderd is door iemand en we hebben allebei continue toegang tot onze actuele voorraad en recepten!

Alex_W

@Adrie


Kwam zojuist achter een vervelend bugje...

Wanneer men de SG tijdens/na vergisting wil aanpassen aan de rechterkant van het hoofdscherm onder brouwsels dan krijg ik een ''invallid floating point'' waarschuwing. Dit gebeurt zowel wanneer er handmatig iets ingetikt wordt in dit veld als met de pijltjes aanpassen. Bij op ''OK'' drukken kan je daarna doorgaan zonder problemen, bij '' cancel'' wordt de boel afgesloten.

Voor de rest ben ik super tevreden met de software tot nu toe.

met vr. gr. Alex


Adrie

Dat kan ik niet reproduceren. Is er iets speciaals met het brouwsel? Hoe verander je het SG?

Citaat van: Alex_W op 02-02-2016  17:32 u@Adrie


Kwam zojuist achter een vervelend bugje...

Wanneer men de SG tijdens/na vergisting wil aanpassen aan de rechterkant van het hoofdscherm onder brouwsels dan krijg ik een ''invallid floating point'' waarschuwing. Dit gebeurt zowel wanneer er handmatig iets ingetikt wordt in dit veld als met de pijltjes aanpassen. Bij op ''OK'' drukken kan je daarna doorgaan zonder problemen, bij '' cancel'' wordt de boel afgesloten.

Voor de rest ben ik super tevreden met de software tot nu toe.

met vr. gr. Alex

Hoppenbrouwers

Kan er wellicht bij een toekomstige update rekening gehouden worden met de kleuraanpassing in het tabje, "metingen op de brouwdag"?
Elke keer als ik nu wat te lang inkook en het sg te hoog is, vul ik dat later ook weer aan met water om op de oorspronkelijke planning uit te komen. BrouwHulp trekt er dan meteen een hoop EBC vanaf door de water toevoeging. Dit kan natuurlijk niet bij ingekookt wort. Wel bij verdund standaard wort.

Alex_W

Citaat van: Adrie op 02-02-2016  18:41 uDat kan ik niet reproduceren. Is er iets speciaals met het brouwsel? Hoe verander je het SG?

ik heb dit met elk brouwsel, elke keer als ik de SG onder ''tijdens of na gisting'' probeer aan te passen dan geeft hij deze foutmelding...
Dit fenomeen is er pas bijgekomen sinds de laatste update... verander hem of door het er ''hard'' in te typen of met de pijltjes toetsen.

Wanneer ik na de foutmelding op ''OK'' druk dan kan ik doorgaan maar de Brix waarde verandert dan niet mee. Wanneer ik naar een ander brouwsel ga (en diegene die ik verlaat wel opsla) en weer terug naar de eerste dan is de veranderde SG niet opgeslagen en is hij weer 1,000.

Ik draai Windows10N UK, region settings op NL

Alex

JanEric

De gegevens aan de rechterkant zijn tools. Die worden volgens mij niet opgeslagen bij je brouwsels. Daar heb je het tabblad 'vergisting' voor

Zedd

Ze worden wel opgeslagen hoor. Bij mij wel althans.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.