Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: BrouwHulp Eroica  (gelezen 244160 keer)

Online mbroek

• Super lid
  • Land: nl
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
Re: BrouwHulp Eroica
« Reactie #75 Gepost op: 01-06-2016 14:07 u »
Soms wil je zelfs je voorraden gescheiden hebben ...

Ingo

In dat geval is het toch al goed Ingo, bijvoorbeeld brouwerij en privť/hobby gescheiden houden.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online gamin46

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: fr
  • Bierbrouwen in de wijngaard
« Reactie #76 Gepost op: 16-06-2016 17:04 u »
Dat kan ik niet reproduceren. Is er iets speciaals met het brouwsel? Hoe verander je het SG?

Ik heb inmiddels nu 2 x een "invalid floating point" error in 2 verschillende brouwsels.
De eerste keer heb ik het hele recept verwijderd en opnieuw in getikt dit was een "quick and dirty" oplossing aangezien ik daarmee al mijn metingen op de brouwdag kwijt was.
Nu treedt het weer op en blijkt dat de ingegeven waarden van metingen op de brouwdag veranderd zijn.

Verder is het super handige software.

Frank

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
    • Kasteelbrouwerij Haverleij
« Reactie #77 Gepost op: 17-06-2016 10:41 u »
Een vraagje, bij waterbehandeling kun je het CL/SO4 richtgetal niet aanpassen, is dat opzettelijk zo gemaakt? Het lijkt mij handig om hier de warde van het doelprofiel te kunnen neerzetten.

Een vraagje, bij waterbehandeling kun je het CL/SO4 richtgetal niet aanpassen, is dat opzettelijk zo gemaakt? Het lijkt mij handig om hier de warde van het doelprofiel te kunnen neerzetten.

Chiel.

Zie bovenstaande post, ik heb geen antwoord op deze vraag terug kunnen vinden op het forum. Omdat het mij ook niet lukt om het richtgetal in te stellen voor de verhouding CL/SO4 en ik dat wel graag zou willen stel ik hier nog eens de vraag...

Heeft iemand een idee waarom je in het tabblad bij waterbehandeling je het richtgetal CL/SO4 niet kan aanpassen / instellen?

Of doe ik wellicht iets verkeerd? En is het het op een andere manier / via een andere weg in te stellen?

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
« Reactie #78 Gepost op: 17-06-2016 12:54 u »
BrouwHulp versie 5.3.4.2 Windows 10 Home edition

Een recept wil ik 'zwaarder' maken, dus een hoger begin SG. Nu werken de pijltjes omhoog / omlaag niet bij het veld Begin SG. Ook direct een nieuwe waarde invoeren is niet mogelijk. Zie scherm print hieronder

Is dit een bug, of doe ik iets niet goed?

Offline abroeders

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #79 Gepost op: 17-06-2016 14:29 u »
BrouwHulp versie 5.3.4.2 Windows 10 Home edition

Een recept wil ik 'zwaarder' maken, dus een hoger begin SG. Nu werken de pijltjes omhoog / omlaag niet bij het veld Begin SG. Ook direct een nieuwe waarde invoeren is niet mogelijk. Zie scherm print hieronder

Is dit een bug, of doe ik iets niet goed?

Je moet onder het lijstje van de mout/hop stort het vinkje "Reken met percentages" aangevinkt hebben. De moutverdeling blijft zo hetzelfde en je kunt dan het SG verhogen/verlagen met de pijltjes.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #80 Gepost op: 17-06-2016 14:33 u »

Zie bovenstaande post, ik heb geen antwoord op deze vraag terug kunnen vinden op het forum. Omdat het mij ook niet lukt om het richtgetal in te stellen voor de verhouding CL/SO4 en ik dat wel graag zou willen stel ik hier nog eens de vraag....

Heeft iemand een idee waarom je in het tabblad bij waterbehandeling je het richtgetal CL/SO4 niet kan aanpassen / instellen?

Of doe ik wellicht iets verkeerd? En is het het op een andere manier / via een andere weg in te stellen?
Het richtgetal is gebaseerd op de bitterheidsindex. Dus de enige manier om dit aan te passen is om je bier minder bitter/bitterder te maken of lager/hoger begin sg. Je kunt natuurlijk het gewoon negeren en handmatig de Cl/SO4 verhouding aanpassen. De waardes staat gewoon in je tabel met waterwaarde.

Waarom de Cl/SO4 verhouding anders zou moeten zijn bij een andere bitterheidsindex is mij niet echt duidelijk. Kan in ieder geval geen info erover vinden in designing great beers.
Na wat gegoogled te hebben lijkt het erop dat meer so4 (lage cl/so4 verhouding) niet zozeer de bitterheid accentueert maar juist de bitterheid wat zachter maakt. CL zou de bitterheid juist harder maken. Met dit in ogenschouw genomen zou het dus beteken dat je dus een lagere cl/so4 verhouding nodig hebt wanneer je bitterheidsindex hoger wordt.

Adrie, kan je even uitleggen hoe het precies in elkaar zit?
Is namelijk handig om te weten aangezien ik morgen een IPA in de planning maar ahd mijn bedenkingen bij het advies van BrouwHulp. Kan blind BrouwHulp volgen zoals ik dat altijd had gedaan maar misschien goed om te snappen waarom BrouwHulp dit advies geeft

Online mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #81 Gepost op: 17-06-2016 17:15 u »
Het richtgetal is gebaseerd op de bitterheidsindex. Dus de enige manier om dit aan te passen is om je bier minder bitter/bitterder te maken of lager/hoger begin sg. Je kunt natuurlijk het gewoon negeren en handmatig de Cl/SO4 verhouding aanpassen. De waardes staat gewoon in je tabel met waterwaarde.

Momenteel doe ik dat ook zo, ik kijk welke verhouding bij het te brouwen bier past en ga daar ook mee aan de gang. Wat uitleg van de kant van Adrie zou best wel handig zijn om het te leren begrijpen.
Handig werkt het zo in ieder geval niet en diverse vakjes kleuren rood terwijl dat niet de bedoeling is.

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
« Reactie #82 Gepost op: 18-06-2016 13:10 u »
Je moet onder het lijstje van de mout/hop stort het vinkje "Reken met percentages" aangevinkt hebben. De moutverdeling blijft zo hetzelfde en je kunt dan het SG verhogen/verlagen met de pijltjes.

Bedankt, dit is precies wat ik zocht.

Offline Bram86

• Vol lid
« Reactie #83 Gepost op: 12-11-2016 12:24 u »
Hmm, sinds kort start BrouwHulp bij mij niet meer onder Windows 7.

Ik krijg bij opstarten nog steeds de melding dat whitelabs xml niet gevonden is. Logisch, want die heb ik niet toegevoegd. Ik kreeg de melding voorheen ook. Daarna gebeurt er niks meer (waar eerst het programma gewoon opstartte).

Gekeken in taakbeheer, maar daar staat niks meer. Dus register opgeschoond met CCleaner en BrouwHulp opnieuw geÔnstalleerd. Hetzelfde resultaat met als enige verschil dat BrouwHulp.exe blijft staan in het tabje processen van taakbeheer.

Iemand enig idee?

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #84 Gepost op: 12-11-2016 12:28 u »
Hmm, sinds kort start BrouwHulp bij mij niet meer onder Windows 7.

Ik krijg bij opstarten nog steeds de melding dat whitelabs xml niet gevonden is. Logisch, want die heb ik niet toegevoegd. Ik kreeg de melding voorheen ook. Daarna gebeurt er niks meer (waar eerst het programma gewoon opstartte).

Gekeken in taakbeheer, maar daar staat niks meer. Dus register opgeschoond met CCleaner en BrouwHulp opnieuw geÔnstalleerd. Hetzelfde resultaat met als enige verschil dat BrouwHulp.exe blijft staan in het tabje processen van taakbeheer.

Iemand enig idee?

Die mededeling over whitelabs krijg ik ook. Maar als ik op OK druk, start het programma wel.

Hopbier

Offline Bram86

• Vol lid
« Reactie #85 Gepost op: 12-11-2016 12:43 u »
Die mededeling over whitelabs krijg ik ook. Maar als ik op OK druk, start het programma wel.

Hopbier

Ja dat is een extra xml die je kunt downloaden. Nooit nodig gehad, dus nog niet gedaan. Paar weken geleden startte BrouwHulp gewoon nog op. Er is in de tussentijd ook niks geŁpdatet naar mijn idee.

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Brouwschuur de Vissenkom
« Reactie #86 Gepost op: 13-11-2016 22:20 u »
Vanavond wilde ik BrouwHulp downloaden, de site waarop dit gehost staat, http://wittepaard.roodetoren.nl/, wordt door mijn browser geblokt omdat het geraprteerd is als een "aanvalspagina". Dit is bekend bij de eigenaar / T.S.?

Offline bjorri

• Senior lid
  • eeuwige beginner
« Reactie #87 Gepost op: 14-11-2016 12:23 u »
Vanavond wilde ik BrouwHulp downloaden, de site waarop dit gehost staat, http://wittepaard.roodetoren.nl/, wordt door mijn browser geblokt omdat het geraprteerd is als een "aanvalspagina". Dit is bekend bij de eigenaar / T.S.?
Eind vorige week is daar ook al melding van gemaakt. Om mij niet duidelijke reden is dat hele stukje weg-gemodereerd. Kan er misschien uitleg gegeven worden waarom het niet wenselijk is om te melden dat de downloadlocatie niet bruikbaar is

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hštt noch emmer joot jejange.
« Reactie #88 Gepost op: 14-11-2016 12:28 u »
Eind vorige week is daar ook al melding van gemaakt. Om mij niet duidelijke reden is dat hele stukje weg-gemodereerd. Kan er misschien uitleg gegeven worden waarom het niet wenselijk is om te melden dat de downloadlocatie niet bruikbaar is
Is niet weggemodereerd. Was ander topic: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27951.msg498133.html#msg498133

Offline bjorri

• Senior lid
  • eeuwige beginner
« Reactie #89 Gepost op: 14-11-2016 13:27 u »

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hštt noch emmer joot jejange.
« Reactie #90 Gepost op: 14-11-2016 16:15 u »
Oeps, dank voor melding :-)
Blijft lastig, diverse topics over het zelfde topic  ;)

Offline Platoon

• Eerste berichten geplaatst
  • *
Re: Hop: IBU berekenen
« Reactie #91 Gepost op: 15-11-2016 19:56 u »
Hallo,

Momenteel gebruik ik BrouwHulp. Voor een IPA recept komt het programma op een IBU van 106 (Tinseth). Dat lijkt mij erg veel, aangezien het bier wel bitter is maar minder bitter dan verschillende andere IPA's.

Is er een andere reken manier die dit makkelijk berekent?
Ik kom nergens verder. Ik blijf hoge IBU-waardes houden.

In dit recept gebruik ik: (voor 20ltr IPA)
Kooktijd 45 minuten
62,2 g Nelson Sauvin 12,1% Alpha (45 min)
31,1 g E.K. Golding 5,7% Alpha (15 min)
31,1 g E.K. Golding 5,7% Alpha (vlam uit)

Offline Bram86

• Vol lid
« Reactie #92 Gepost op: 15-11-2016 20:41 u »
Ja dat is een extra xml die je kunt downloaden. Nooit nodig gehad, dus nog niet gedaan. Paar weken geleden startte BrouwHulp gewoon nog op. Er is in de tussentijd ook niks geŁpdatet naar mijn idee.

Net nog wat getest met het uitzetten van antivirus en firewall, maar niks. BrouwHulp start even op, verschijnt ook in het tabje processen van taakbeheer en daarna verdwijnt het weer. Zou ik ergens een log terug kunnen vinden? En zo ja waar?
Met de kennis die ik heb zijn mijn mogelijkheden een beetje op.

Offline Bram86

• Vol lid
« Reactie #93 Gepost op: 15-11-2016 21:30 u »
Gelukt. De databank in mijn documenten was corrupt geraakt. Die verwijdert en nu is er een nieuwe databank aangemaakt. Wel opnieuw mijn installatie invoeren, maar dat is niet erg

Offline Zedd

• Senior lid
  • Ik brouw meer dan ik drink.
« Reactie #94 Gepost op: 19-11-2016 13:28 u »
Er zit een storende bug in BrouwHulp.
Als je meer dan 1 afdruk maakt van een recept, wordt je aantal verdubbeld (minstens). 2 kopieŽn leidt tot 4 afdrukken en 4 kopieŽn heb ik gestopt na 9 afdrukken...

Offline Zedd

• Senior lid
« Reactie #95 Gepost op: 20-11-2016 22:26 u »
Kwam er net nog eentje tegen.
Als op "Boek af" Klikt en vervolgens op een ander recept, vraagt BrouwHulp of hij de "wijzigingen moet opslaan". Klik je op "nee", komt de "boek af"-knop weer beschikbaar maar je voorraad is wel aangepast!

Offline Zedd

• Senior lid
« Reactie #96 Gepost op: 21-11-2016 21:34 u »
Vat het niet persoonlijk op - een crash:

Start BrouwHulp
Databanken -> Overige ingredienten (het pepertje)
Vink "alleen op voorraad" aan.
Klik op "nieuw"
*crash*

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
« Reactie #97 Gepost op: 21-11-2016 21:56 u »
Vat het niet persoonlijk op - een crash:

Start BrouwHulp
Databanken -> Overige ingredienten (het pepertje)
Vink "alleen op voorraad" aan.
Klik op "nieuw"
*crash*
Heb het even getest en inderdaad... crash

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #98 Gepost op: 22-11-2016 12:59 u »
Ik krijg bij opstarten van BrouwHulp een venster met de titel vraag. En als enige optie kan ik klikken op 'ja' zonder dat er een vraag getoond wordt.
Iemand dit ook?

Offline hopiebier

• Vol lid
« Reactie #99 Gepost op: 22-11-2016 13:11 u »
Ik krijg bij opstarten van BrouwHulp een venster met de titel vraag. En als enige optie kan ik klikken op 'ja' zonder dat er een vraag getoond wordt.
Iemand dit ook?
Ja heb ik ook maar programma start gewoon als je op ja drukt of soms op nee dat ook wel eens verschijnt.
Laatste tijd veel problemen gehad met dit programma. Heb de link gebruikt uit dat andere topic en moest ook opnieuw mijn brouwerijgegevens invullen maar het draait nu weer goed gelukkig.
 :degroeten:

Tags: