BrouwHulp Eroica

Gestart door Adrie, 30-11-2013 15:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Eric v B

Citaat van: Andert op 03-01-2021  17:14 uJa, meermaals dit probleem ervaren. Van alles geprobeerd om het weer op te lossen en niets werkte, behalve de hele pc opnieuw installeren.

Daarom heb ik nu de database in dropbox staan.
Gewoon op tijd back ups maken. Niet alleen via programma maar ook kopie van de de hele BrouwHulp map. In het begin wel eens problemen mee gehad maar een PC helemaal opnieuw installeren is nooit nodig geweest. Lijkt me ook meer een gebrek aan PC kennis.
Je kunt het hele probleem ook oplossen door Brewfather aan te schaffen...

Andert

Trust me, dit was geen gebrek aan PC kennis! [emoji16]

Andert

En je kunt het probleem dus ook oplossen door de database in dropbox te zetten, dan heb je altijd een kopie van je database beschikbaar.

D.R.K.

Wat me opvalt is dat de laatste tijd BrouwHulp als je een kopie maakt voor forumopmaak deze vaak wat foutjes bevat.
SG is lager en water waardes kloppen niet, maar ook layout fouten onder andere bij het type gist

Ik heb het draaien onder "Wine" omdat ik op een macbook zit.

Alvast bedankt  :proost:

Jeroen76

Klopt het dat ik ergens gelezen heb dat Adrie BrouwHulp niet meer ondersteund / update?


Gr. Jeroen


Oscar

Citaat van: Jeroen76 op 03-01-2021  23:56 uKlopt het dat ik ergens gelezen heb dat Adrie BrouwHulp niet meer ondersteund / update?

Al jaren niet meer... :-\

D.R.K.

Citaat van: Oscar op 03-01-2021  23:58 uAl jaren niet meer... :-\

Das jammer, ben erg tevreden over het programma en heeft me als beginnende brouwer al erg veel geholpen.

Jeroen76

Wat jammer, dus toch...

Is hij sowieso nog met brouwen bezig?


Gr. Jeroen


Snelbier

Citaat van: Jeroen76 op 03-01-2021  17:11 u..  Ik wilde gister BrouwHulp weer even gebruiken maar al mijn ingevoerde gegevens zoals voorraad, brouwerijinstellingen, watersamenstelling alles is weg. Kort gezegd, alles staat weer terug in de beginstand. .. Iemand een idee of hetzelfde probleem?
BrouwHulp heeft een optie om bestanden elders op te slaan dan in standaard-map.  Kan op eigen pc, netwerk, etc..
Als je (of Windows?) die persoonlijke map naam verandert (of erger) kan BrouwHulp niets meer vinden en gaat naar blanco 'standaardmap'.
Vaak is het voldoende om BrouwHulp weer even naar de juiste map te wijzen.  Succes, Snelbier.

Theo Mol

Citaat van: Jeroen76 op 03-01-2021  17:11 uHerkent iemand het volgende probleem?

Ik wilde gister BrouwHulp weer even gebruiken maar al mijn ingevoerde gegevens zoals voorraad, brouwerijinstellingen, watersamenstelling alles is weg. Kort gezegd, alles staat weer terug in de beginstand.

Gebruik sinds kort ook BrouwVisie en heb niet zo heel veel zin om alles weer opnieuw in BrouwHulp te gaan invoeren om die ook werkend te krijgen.

Iemand een idee of hetzelfde probleem?

Min of meer, bij mij start het helemaal niet meer op. Jammer want het programma werkte prettig.
Toen ik doorhad dat BrouwHulp op mijn computer echt niet wil lopen ben ik ook overgestapt op BrouwVisie. Het is even wennen aan een ander programma maar dat werkt ook goed.
De xml ben ik kwijt maar geen nood, voor mijn brouwdagen maak ik een afdruk van recept, maischschema enz. om bij de hand te hebben en aantekeningen te maken. Dat heb ik nog, het is niet zo veel moeite om dat weer in te voeren als ik een brouwsel opnieuw wil maken.
Maar toch jammer.

Eric v B

Citaat van: Theo Mol op 04-01-2021  21:22 uMin of meer, bij mij start het helemaal niet meer op. Jammer want het programma werkte prettig.
Toen ik doorhad dat BrouwHulp op mijn computer echt niet wil lopen ben ik ook overgestapt op BrouwVisie. Het is even wennen aan een ander programma maar dat werkt ook goed.
De xml ben ik kwijt maar geen nood, voor mijn brouwdagen maak ik een afdruk van recept, maischschema enz. om bij de hand te hebben en aantekeningen te maken. Dat heb ik nog, het is niet zo veel moeite om dat weer in te voeren als ik een brouwsel opnieuw wil maken.
Maar toch jammer.

Kun je de xml's niet meer uit de BrouwHulp map halen?

Theo Mol

Citaat van: Eric v B op 04-01-2021  21:35 uKun je de xml's niet meer uit de BrouwHulp map halen?
Hee, goed idee.
Her en der op mijn pc vind ik kopieën van brews.xml terwijl ik dacht dat er geen backup was. Dan ben ik toch iets wijzer dan ik dacht.
Vanavond uitpluizen.

Ray2000

Weet iemand wat de berekeningen zijn achter het tooltje "kookproef" ?

Micha

Citaat van: Ray2000 op 23-11-2022  14:17 uWeet iemand wat de berekeningen zijn achter het tooltje "kookproef" ?


Als je het heel graag wil weten staat hier de broncode:

https://github.com/BrewBuddyOrg/BrewBuddy

Wat houdt de kookproef in?

CeesM

Citaat van: Ray2000 op 23-11-2022  14:17 uWeet iemand wat de berekeningen zijn achter het tooltje "kookproef" ?

Dat is eigenlijk een tooltje om de alcoholvolume van je bier te meten. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar probeer eens een kwartier 100 ml bier te koken. Dan kookt je pannetje droog. ;)

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 23-11-2022  18:44 uDat is eigenlijk een tooltje om de alcoholvolume van je bier te meten. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar probeer eens een kwartier 100 ml bier te koken. Dan kookt je pannetje droog. ;)
is dat het bier inkoken tot 1/3 van het volume en dan weer aanvullen en meten?
ik heb ooit gemerkt dat dat niet goed werkt omdat bij het koken ook stoffen neerslaan, bv eiwit waardoor je fouten maakt. Ik heb dat proefje vervangen door verdampen tot 1/3 van het volume door er een computerventilator boven te hangen. dat werkt veel beter. ik heb daar ook wel de berekeningen voor.

Spyro

Citaat van: CeesM op 23-11-2022  18:44 uDat is eigenlijk een tooltje om de alcoholvolume van je bier te meten. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar probeer eens een kwartier 100 ml bier te koken. Dan kookt je pannetje droog. ;)
Het hangt ook af van uw oppervlakte waarmee je kookt, je kan geen "soeplepel" bier een kwartier koken in een pan van 20 cm diameter, dus meer volume nemen zou wel helpen om uit te koken, of misschien lukt het in een microgolf ook wel, uitkoken zonder een groot oppervlakte is daar wel mogelijk, gewoon in een tas voor koffie bvb....  :weetniet:

hansHalberstadt

Citaat van: Spyro op 24-11-2022  00:04 uHet hangt ook af van uw oppervlakte waarmee je kookt, je kan geen "soeplepel" bier een kwartier koken in een pan van 20 cm diameter, dus meer volume nemen zou wel helpen om uit te koken, of misschien lukt het in een microgolf ook wel, uitkoken zonder een groot oppervlakte is daar wel mogelijk, gewoon in een tas voor koffie bvb....  :weetniet:
het probleem wat de onnauwkeurigheid veroorzaakt is het koken zelf zoals ik had aangegeven dus niet op wat voor manier je het kookt.

Spyro

Citaat van: hansHalberstadt op 24-11-2022  12:30 uhet probleem wat de onnauwkeurigheid veroorzaakt is het koken zelf zoals ik had aangegeven dus niet op wat voor manier je het kookt.
Ik wou maar aangeven dat je volume dat je gaat koken best evenredig moet zijn tov in welke pot je dat gaat koken, die "soeplepel" was maar beeldspraak, dus je moet geen 250 ml bier de alcohol "uitkoken" in een pot met een hele grote diameter wou ik daarmee bedoelen, nu, als het gewoon is om de alcohol te laten verdampen hoef je die geen uur te laten koken, of je hebt niks meer over om te kunnen meten, ik wil hier niet gaan muggenziften ook niet, ieder doet zijn ding, als je maar weet waarmee je bezig bent natuurlijk...

hansHalberstadt

Citaat van: Spyro op 25-11-2022  00:29 uIk wou maar aangeven dat je volume dat je gaat koken best evenredig moet zijn tov in welke pot je dat gaat koken, die "soeplepel" was maar beeldspraak, dus je moet geen 250 ml bier de alcohol "uitkoken" in een pot met een hele grote diameter wou ik daarmee bedoelen, nu, als het gewoon is om de alcohol te laten verdampen hoef je die geen uur te laten koken
het gaat erom dat je de alcohol kwijtraakt en daarvoor moet je minstens 2/3 van het volume laten verdampen en daarna weer aanvullen tot het oorspronkelijke volume (of gewicht maar voor beide heb je iets andere berekening) hoelang je erover doet maakt niet zoveel uit.
de belangrijkste onnauwkeurigheid bij uitkoken ontstaat door neerslag van eiwit waardoor het SG daalt en dus de SG stijging door het verdwijnen van de alcohol verstoord. dat probleem heb je niet bij verdampen bij kamertemperatuur, maar om het snel te kunnen verdampen heb je dan wel een fan nodig.
zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=579797
#132 en verder. #149 laat de situatie zien met indampen bij kamertemperatuur met een fan erbij. 

hansHalberstadt

Citaat van: Ray2000 op 23-11-2022  14:17 uWeet iemand wat de berekeningen zijn achter het tooltje "kookproef" ?

Ik weet niet welke berekeningen achter dit tooltje zitten, maar ik weet wel welke berekeningen er nodig zijn. Zie de link in voorgaand bericht. (en ik weet dus ook hoe je de kookmethode kunt verbeteren door niet te koken, maar snel verdampen bij kamertemperatuur mbt een fan)

CeesM

Citaat van: hansHalberstadt op 25-11-2022  07:16 uhet gaat erom dat je de alcohol kwijtraakt..... 
In dat geval kan je het bier boven de 80°C brengen en 15 minuten zo houden, lijkt mij. Dus niet 15 minuten koken.

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 25-11-2022  09:18 uIn dat geval kan je het bier boven de 80°C brengen en 15 minuten zo houden, lijkt mij. Dus niet 15 minuten koken.
Nee dat gaat niet werken want door het alleen maar op 80 °C te houden verdamp je zeker niet alle alcohol. en heb je alsnog het nadeel dat er eiwit neer zal slaan, dus een meetfout. Mensen maken vaak de gedachtefout dat alcohol een kookpunt heeft onder de 80 graden dus boven de 80 snel alle alcohol verdampt, maar dat is dus niet waar want alcohol in water heeft een kooktraject.

Simco

Ik ben mij er van bewust dat BrouwHulp steeds minder gebruikt wordt, althans zo lijkt het. Toch vind ik het nog wel een aardig programma om mee te werken. Wat mij gister echter opviel is dat ik de hoeveelheid mout in kg niet meer kan invullen maar dat ik het alleen als percentage kan doen. Weet iemand of ik dan ergens per ongeluk een instelling verkeerd gezet heb? Het vak waar ik de hoeveelheid in kg kan invullen is lichtgrijs dus niet wit.

Mike101

Citaat van: Simco op 14-03-2023  07:53 uIk ben mij er van bewust dat BrouwHulp steeds minder gebruikt wordt, althans zo lijkt het. Toch vind ik het nog wel een aardig programma om mee te werken. Wat mij gister echter opviel is dat ik de hoeveelheid mout in kg niet meer kan invullen maar dat ik het alleen als percentage kan doen. Weet iemand of ik dan ergens per ongeluk een instelling verkeerd gezet heb? Het vak waar ik de hoeveelheid in kg kan invullen is lichtgrijs dus niet wit.

Ik denk dat jij het vakje links onder de mout op percentage aangevinkt hebt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.