Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: BrouwHulp Eroica  (gelezen 249650 keer)

petit_poir en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline middelaersch

• Super lid
  • Land: nl
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
Re: BrouwHulp Eroica
« Reactie #625 Gepost op: 23-05-2019 21:28 u »
Bij software development heb je al snel het "works on my machine syndrome". Bij de ene developer werkt het, compileert het, etc. Vervolgens ga je dat testen op een andere machine en dan blijkt er toch een verschil te zijn waardoor het niet meer werkt. Vaak zit 'm dit in de configuratie die op de ene PC toch anders is. De oplossing zit 'm dan in het configuratiebestand van de IDE of de compiler, die bij de broncode moet worden gestopt.

Jouw installer zal niet per se beter of anders zijn, daar gaat het hier niet om. Het gaat erom dat we bij dit software development project in staat zijn om vanuit versiebeheer een installer te kunnen produceren, wederom op een generieke en reproduceerbare wijze. Je wilt 100% zeker weten dat een build van versie X die op datum P wordt gemaakt exact hetzelfde resultaat oplevert als het bouwen van diezelfde versie X op datum Q.

Je zegt geen code te hebben aangepast, maar ik weet niet welke branch van de code je hebt gebruikt c.q. welke versie. Daarnaast kan ik niet zien welke wijzigingen je al dan niet hebt moeten doen aan de Lazarus configuratie. Die configuratie hebben we ook onder versiebeheer gebracht omdat bleek dat dit veel problemen gaf.

Het is onwijs goed nieuws dat er mensen zijn die het zonder problemen lukt om voor Windows te bouwen. Dat soort hulp kunnen we enorm goed gebruiken en daar zijn we ook heel blij mee. Maar ik hoop wel dat mensen begrijpen dat we niet of nauwelijks geholpen zijn bij "ja hij doet het bij mij hoor, hier is de .exe file!". Als je met elkaar samen software ontwikkelt moet je iets gebruiken van afspraken, versiebeheer enzovoort. Dan moet je nadenken over reproduceerbaarheid, testen, hoe je releases maakt enzovoort. Dat betekent dus dat een bijdrage fantastisch is maar wel via Github moet worden ingediend. Dan kunnen anderen meekijken en dan kunnen we samen iets moois maken. Daarom gebruiken we ook Slack, om snel en soepel te kunnen communiceren met elkaar, code te kunnen delen, enz enz. Daar is een forum als dit gewoon veel minder geschikt voor.

Klinkt misschien wat star allemaal, maar zo is het zeker niet bedoeld. Ik kan met 20 jaar ervaring in de IT en met software development, beheer en processen wel zeggen dat een set afspraken en werkwijzen wel echt noodzakelijk zijn om de kwaliteit te kunnen borgen.

Kortom: we zijn super blij als je wilt helpen, maar help ons dan ook door dit via Github te doen en contact te zoeken via Slack. Als je serieus wilt mee ontwikkelen nodigen we je daar dan uit voor het development kanaal en kunnen we elkaar helpen.

Tot slot: ik waardeer echt elke bijdrage hier maar hoop wel dat we met elkaar een wat meer positieve sfeer kunnen behouden. Iedereen die mee doet met de ontwikkeling van BrouwHulp / BrewBuddy doet dit vrijwillig en steekt hier eigen tijd in. Dat doen die mensen met liefde voor het pakket, voor bier brouwen en voor de community. Daarbij zullen we niet iedereen tevreden stellen, zal er soms kritiek zijn enzovoort. Maar ik roep iedereen op om ook oog te hebben voor die inzet van mensen en het feit dat we gewoon onze stinkende best doen.  Om dit positieve en inclusieve sfeer ook binnen het software development te behouden hebben we daarom ook een "code of conduct" overgenomen die vrij standaard is bij open source software projecten. Deze staat ook op Github bij de code.

Beste Zaphod, geinig dat je mij een college software engineering geeft, maar ik loop lang genoeg mee in de IT om zo ongeveer te weten hoe de hazen lopen. Niet nodig dus. Als je eerdere posts van mij in dit draadje had gelezen dan zou je duidelijk kunnen zijn dat ik niet de intentie heb om in je project te participeren. En dat ik dus niet op slack en in github alles ga registreren en uploaden zoals jij dat graag hebt.

Ik heb wel hier beschreven hoe ik de sources van Adrie aan de praat heb gekregen, zodat iedereen die daar interesse in heeft dat kan lezen en eventueel reproduceren.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #626 Gepost op: 23-05-2019 22:03 u »
zodat iedereen die daar interesse in heeft dat kan lezen en eventueel reproduceren.

:weetniet: :weetniet: :weetniet: Erg leuk...maar met welk nut? Het is nog steeds de BrouwHulp versie die je gewoon nog kunt downloaden... :brouwen:

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #627 Gepost op: 23-05-2019 22:20 u »
:weetniet: :weetniet: :weetniet: Erg leuk...maar met welk nut ? Het is nog steeds de BrouwHulp versie die je gewoon nog kunt downloaden... :brouwen:

Het nut is voor mij dat, als er straks een keer een Windows versie komt waar de huidige versie van BrouwHulp niet onder draait, we daar iets aan kunnen doen. Als je geen sources hebt, of sources die je niet gecompileerd krijgt, dan kun je dan niks meer met BrouwHulp.

Moet je BrouwVisie of zo gaan gebruiken, zou niet best zijn  >:D >:D >:D

(Kun je wel hebben toch  :biersmile:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #628 Gepost op: 23-05-2019 22:33 u »
Moet je BrouwVisie of zo gaan gebruiken, zou niet best zijn  >:D >:D >:D

;D ;D Dan is er toch nog Brewbuddy.... >:D >:D >:D

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #629 Gepost op: 23-05-2019 22:37 u »
Je hebt wel hetzelfde probleem als hier opWwindows, de speciale karakters komen niet goed. Kijk maar bij het schwarzbier boven aan. Heb ik op mac geen last van, alleen bij de sources op win32 gaat dat mis.

Die zijn al verminkt zodra je de zip uitpakt of cloned vanuit git.

Dit is lastiger te tackelen dan het compileer probleem, voor mij in ieder geval.

Het zit in ieder geval in de nieuw gecompileerde exe. Als ik de 'originele' BrouwHulp van Adrie, zoals we die allemaal gebruiken, draai, met dezelfde XML files en op dezelfde PC, dan gaat het wel goed. Heb van alles nagekeken met fonts en character sets en zo, blijft fout gaan.
Maar de exe van Adrie is volgens mij onder Linux gecompileerd. Dat is me te veel werk om te proberen, ik ga geen Linux VM hiervoor optuigen. Als ik de XML recept file in notepad open zien die letters er ook 'normaal' uit.

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #630 Gepost op: 23-05-2019 22:46 u »
;D ;D Dan is er toch nog Brewbuddy.... >:D >:D >:D

Brewbuddy krijg ik op dit moment niet aan de praat onder Windows, en als ik het goed begrepen heb tot nog toe niemand.
Dus dat moet nog blijken.  :weetniet:

Offline birdieb

• Junior lid
  • **
« Reactie #631 Gepost op: 24-05-2019 08:45 u »
Dit is lastiger te tackelen dan het compileer probleem, voor mij in ieder geval.

Het zit in ieder geval in de nieuw gecompileerde exe. Als ik de 'originele' BrouwHulp van Adrie, zoals we die allemaal gebruiken, draai, met dezelfde XML files en op dezelfde PC, dan gaat het wel goed. Heb van alles nagekeken met fonts en character sets en zo, blijft fout gaan.
Maar de exe van Adrie is volgens mij onder Linux gecompileerd. Dat is me te veel werk om te proberen, ik ga geen Linux VM hiervoor optuigen. Als ik de XML recept file in notepad open zien die letters er ook 'normaal' uit.
De betreffende bestanden opslaan met UTF-8 encoding lost het probleem op.

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #632 Gepost op: 24-05-2019 11:12 u »

Verhip daar had ik nog niet aan gedacht. :groots:

Offline birdieb

• Junior lid
  • **
« Reactie #633 Gepost op: 24-05-2019 11:37 u »
Verhip daar had ik nog niet aan gedacht. :groots:
Als het niet voor de hand lag had ik dat ook nooit bedacht
Nu alleen nog een zoek en vervang van "BrouwHulp" door "erotica" (en bijbehorend splash screen) en Oscar heeft er een geduchte concurrent bij.

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #634 Gepost op: 24-05-2019 12:24 u »
Als het niet voor de hand lag had ik dat ook nooit bedacht
Nu alleen nog een zoek en vervang van "BrouwHulp" door "erotica" (en bijbehorend splash screen) en Oscar heeft er een geduchte concurrent bij.

Toen ik nog werkte aan games dacht je hier altijd aan. Maar tegenwoordig is alles standaard ingesteld in de software die gebruikt wordt en dan vergeet je het ouderwetse scripten.

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #635 Gepost op: 24-05-2019 12:35 u »

Mooi!
Samen komen we er wel, hier!  :biersmile:

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #636 Gepost op: 24-05-2019 12:44 u »

Misschien moeten we een poll organiseren hier op het forum om democratisch een nieuwe naam te kiezen   >:D >:D >:D
Ik ben voor MariaBier  :brouwen: ben trouwens wel benieuwd naar dat nieuwe splash screen, zou kunnen dat ik dan alsnog van mening verander... :weetniet: :nut: :nut: :nut:

Just kidding  :biersmile:

Offline hans_nwk

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #637 Gepost op: 24-05-2019 13:00 u »
Misschien moeten we een poll organiseren hier op het forum om democratisch een nieuwe naam te kiezen   >:D >:D >:D
Ik ben voor MariaBier  :brouwen: ben trouwens wel benieuwd naar dat nieuwe splash screen, zou kunnen dat ik dan alsnog van mening verander... :weetniet: :nut: :nut: :nut:

Just kidding  :biersmile:
Als je de suggesties combineert tot Maria Erotics trek je misschien een compleet nieuw publiek  :nut: :weetniet:

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #638 Gepost op: 24-05-2019 13:13 u »
Als je de suggesties combineert tot Maria Erotics trek je misschien een compleet nieuw publiek  :nut: :weetniet:

Ik weet niet tot hoever Jacques dit laat gaan, gaat stukje bij beetje een kant op die niet meer zo veel met bier van doen heeft  :huilen: :huilen: :weetniet:

Offline bierbert

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #639 Gepost op: 27-05-2019 11:29 u »
Ik opende net BrouwHulp en er lijkt een update te zijn geweest. Ziet er leuk uit! Maar ik kan mijn eigen brouwsels niet meer terugvinden?

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #640 Gepost op: 28-05-2019 17:52 u »
Ik opende net BrouwHulp en er lijkt een update te zijn geweest. Ziet er leuk uit! Maar ik kan mijn eigen brouwsels niet meer terugvinden?

Dat zou dan vanuit het brewbuddy team moeten zijn gebeurd.
Maar bij mijn weten wordt BrouwHulp niet automatisch ge-update.  :weetniet:

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #641 Gepost op: 28-05-2019 19:51 u »

Zou ik toch even kijken welk programma je hebt geopend want BrouwHulp update zichzelf niet en ziet er nog steeds hetzelfde uit.

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #642 Gepost op: 28-05-2019 22:04 u »
Zou ik toch even kijken welk programma je hebt geopend want BrouwHulp update zichzelf niet en ziet er nog steeds hetzelfde uit.
BrouwHulp update zichzelf als je in de instellingen => overige instellingen de check-box "Check voor nieuwe versies" hebt aangevinkt
Als er een nieuwe versie is en je  Ja antwoordt op de pop-up zonder vraag bij opstart, installeer je toch de volgende versie niet?

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #643 Gepost op: 28-05-2019 22:17 u »
BrouwHulp update zichzelf als je in de instellingen => overige instellingen de check-box "Check voor nieuwe versies" hebt aangevinkt
Als er een nieuwe versie is en je  Ja antwoordt op de pop-up zonder vraag bij opstart, installeer je toch de volgende versie niet?
Welke nieuwe versie? Die is er ja niet.

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #644 Gepost op: 28-05-2019 23:19 u »
Welke nieuwe versie? Die is er ja niet.
Dat weet ik, maar als je nu pas in de instellingen dat vinkje hebt aangepast en je zit nog met een oude versie ga je wel updaten.
Of als je net een oud versie hebt ge´nstalleerd ga je ook nog steeds updaten.
Die info daar moeten we maar naar gissen die heeft Bierbert niet mee gegeven.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #645 Gepost op: 29-05-2019 07:57 u »
Ik begreep dat er recepten op het forum opgeslagen werden, maar dat die mogelijkheid afgesloten is omdat met het vrijgeven van de code er een veiligheidsissue ontstond. Dus dat verklaart misschien waarom je niet meer bij je recepten kunt? Heeft dus nogal wat consequenties dan. Ik weet niet of dat voorkomen had kunnen worden door iets meer voorbereiding bij het vrijgeven van de code door Adrie, bv die optie eruit halen en dan pas de code vrijgeven?
Maar dat is nu achteraf dus zinloos. 

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #646 Gepost op: 29-05-2019 08:42 u »
Een automatische update gaat nog over versies van Adrie zelf en hebben niets te maken met het open source project.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #647 Gepost op: 29-05-2019 10:39 u »
Een automatische update gaat nog over versies van Adrie zelf en hebben niets te maken met het open source project.
Zijn er nog updates dan van Adrie? Hij werkt toch niet meer aan BrouwHulp?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #648 Gepost op: 29-05-2019 12:07 u »
Ik begreep dat er recepten op het forum opgeslagen werden, maar dat die mogelijkheid afgesloten is omdat met het vrijgeven van de code er een veiligheidsissue ontstond. Dus dat verklaart misschien waarom je niet meer bij je recepten kunt? Heeft dus nogal wat consequenties dan. Ik weet niet of dat voorkomen had kunnen worden door iets meer voorbereiding bij het vrijgeven van de code door Adrie, bv die optie eruit halen en dan pas de code vrijgeven?
Maar dat is nu achteraf dus zinloos.

Dat had alleen betrekking op de "in de cloud" recepten en niet op lokaal opgeslagen recepten.

De cloud-recepten zijn door mij beschikbaar gesteld in een map op deze site www.hobbybrouwen.nl/brouwhulprecepten

Online dirk

• Super lid
  • Land: 00
  • I don't feed trolls
« Reactie #649 Gepost op: 29-05-2019 12:12 u »
Dat had alleen betrekking op de "in de cloud" recepten en niet op lokaal opgeslagen recepten.

De cloud-recepten zijn door mij beschikbaar gesteld in een map op deze site www.hobbybrouwen.nl/brouwhulprecepten

Prima opgelost, alhoewel het lukt me niet deze te downloaden... Misschien even de rechten of zo veranderen?

Tags: