Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: BrouwHulp Eroica  (gelezen 231132 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: BrouwHulp Eroica
« Reactie #525 Gepost op: 08-05-2019 22:04 u »
Dat is dus al gedaan... Met zeer matig succes, ook omdat we te weinig developers hebben met voldoende tijd.
Maar heb je de originele map met code van Adrie ook ergens staan zodat iemand eens kan kijken of hij het wel gecompileerd krijgt of at voor foutmeldingen er ontstaan?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #526 Gepost op: 08-05-2019 22:04 u »
20-40 jaar is wat overdreven

Dat denk ik niet... Sinds 2007 ben ik bezig met BrouwVisie..dus het draait al bijna 13 jaar... :groots:  En voorlopig blijft het pakket nog wel draaien en blijft ik het doorontwikkelen zolang mensen het nog gebruiken. Dus een lange termijn visie is helemaal niet zo gek. :brouwen:

Offline middelaersch

• Senior lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #527 Gepost op: 08-05-2019 22:08 u »
Zelf zou ik het tegenovergestelde verwachten en er worden nog nieuwe versies uitgebracht (April 2019) dus dat het een outdated pakket is begrijp ik ook niet echt.

Ik heb gezegd dat Delphi (en Lazarus) een verouderde ontwikkelomgeving is. Ik realiseer me nu dat je dat op twee manieren kunt interpreteren.

Dat verouderd zijn heb ik niet bedoeld in de zin van dat het niet meer verder ontwikkeld zou worden. (want dat is v.w.b. Lazarus inderdaad nog wel het geval, Delphi weet ik niet.)

Ik bedoelde met het verouderd zijn van Delphi dat het een taal / ontwikkelomgeving is die in de professionele IT wereld nauwelijks nog wordt gebruikt, en zeker niet voor nieuwe projecten. Bijna overal waar tot een aantal jaren terug zakelijk met Delphi werd gewerkt stapt men over op andere ontwikkelomgevingen. Ik ken verschillende ervaren Delphi programmeurs, die zijn allemaal omgeschoold naar C#, en willen liever niet meer in Delphi werken.

Offline Snotje

• Senior lid
  • Brouwerij Snotje
« Reactie #528 Gepost op: 08-05-2019 23:30 u »
Ik denk dat je de slimme berekeningen zover die niet bekend zijn uit BrouwHulp moet halen maar verder gewoon blanco moet beginnen. Zo'n ingewikkeld programma is het nou ook weer niet en die GUI heeft sowieso al vele jaren een update nodig. Ik vermoed dat overnieuw beginnen de enige goede optie is. Maar wie o wie wil voor helemaal noppes zo'n project aangaan...?

Mijn voorstel is dat de devs die dat willen doen een Patreon account nemen want ik zou ze wel willen sponseren voor het nobele doel.

Offline DavyDK

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #529 Gepost op: 08-05-2019 23:41 u »
Ik ben momenteel juist begonnen als brouwer, en had BrouwHulp juist gedownload, is het een goed programma om mee te beginnen en te gebruiken later. Of ben ik beter met iets anders? Want als ik het hier zo lees is deze verouderd?

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
« Reactie #530 Gepost op: 08-05-2019 23:50 u »
Ik ben momenteel juist begonnen als brouwer, en had BrouwHulp juist gedownload, is het een goed programma om mee te beginnen en te gebruiken later. Of ben ik beter met iets anders? Want als ik het hier zo lees is deze verouderd?
Het werkt goed, ook voor moderne installaties als Grainfather en BrewMonk etc. Waarom een interface moderniseren als het goed werkt? Je kan altijd wel blijven sleutelen en veranderen aan iets. Soms moet je gewoon stoppen en zeggen That's it

Een alternatief is bijv BROdeLuxe Dat werkt ook met een Grainfather.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #531 Gepost op: 08-05-2019 23:50 u »
Want als ik het hier zo lees is deze verouderd?

Neen hoor er is niets verouderd aan BrouwHulp. De versies die je kunt downloaden werken prima en blijven dat ook doen. De berekeningen zijn nog steeds het zelfde en blijven dat ook.

Het voornaamste probleem op het moment is support, bug fixes en kleine verbeteringen. Daarvoor moet je goed compileerbare code hebben. Die code is er maar compileren lukt niet goed (Windows en Mac). Oorzaak is mij niet bekend, heb nooit eerder Pascal/Delphi/Lazarus gebruikt.

Ingo

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #532 Gepost op: 08-05-2019 23:58 u »
Want als ik het hier zo lees is deze verouderd?

Als een stukje software voor jou werkt, is het niet verouderd. Ik werk op mijn pc ook nog met software welke je als 'verouderd' kun beschouwen, maar ik vind dat fijn werken.

Ik werk nog met programma's die dateren uit 1996, dus meer dan 20 jaar oud, maar voor mij werkt het nog zoals ik wil... :biersmile: :brouwen:.. Dus omschrijf de term 'verouderd'   ^-^. Delhpi verouderd?   BrouwVisie wordt er nog steeds in ontwikkeld... ::) :P

Vernieuwing, wil niet altijd zeggen verbetering... ;)

Offline DavyDK

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #533 Gepost op: 09-05-2019 00:02 u »
Ok, dank je voor de feedback :)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #534 Gepost op: 09-05-2019 00:26 u »
Een alternatief is bijv BROdeLuxe Dat werkt ook met een grainfather.

Dat heb ik net weer ff gedownload en geÔnstalleerd. Ziet er goed uit, maar ik krijg het niet voor elkaar om een simpel recept te maken. Ik mis gewoon dingen en dat heb ik altijd met dit programma... Werkt vanuit een compleet ander oogpunt. Ik kan er niet goed mee werken en ik kom het hier op dit forum ook weinig tegen...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #535 Gepost op: 09-05-2019 00:26 u »
Ook ik denk niet dat de software verouderd is, maar denk wel dat het ontwikkelsysteem voor de software (Lazarus) wat probleempjes kent. Door gaan met de ontwikkeltools zoals Adrie die gebruikte zou dus een optie kunnen zijn, of als alternatief de code upgraden naar een wat moderner ontwikkeltool, maar dat kost veel tijd en energie lijkt het. Of helemaal vanaf scratch opbouwen, maar dat is feitelijk gewoon nieuwe software schrijven.
Als je software schrijft met als doel om dit te kunnen onderhouden, dan zou je feitelijk de status van jouw machine, dus inclusief besturingssysteem en programmeertaal bij elkaar op moeten slaan met een tooltje om dat weer als werkend geheel te kunnen restoren.

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #536 Gepost op: 09-05-2019 07:14 u »
Er zijn nogal wat misverstanden in dit topic. Ik zal ze proberen op te helderen:

* De originele code van Adrie. Die vindt je dus online, op github. Het enige dat is gedaan is een beetje opschonen en wat structureren in directories, verder is dit 1 op 1 de code van Adrie.
* Lazarus en Freepascal zijn op zich niet verouderd, er wordt nog aan ontwikkeld. Maar inderdaad, zoals al gezegd: het is niet meer populair en wordt nog maar door een selecte groep actief gebruikt. Het is zeker geen moderne taal en ontwikkelomgeving waar jonge mensen zich nu mee bezig houden in de softwarewereld.
* De huidige versies die je kunt downloaden van BrouwHulp / BrewBuddy zijn prima en kunnen gewoon worden gebruikt voor het brouwen.

Helemaal opnieuw ontwikkelen vanaf de basis met een moderne taal en een moderne ontwikkelomgeving lijkt inderdaad de weg die we in moeten slaan. Hoe we dit gaan doen en met welke developers is nog een beetje zoeken. Het is wat rustig geweest rondom BrewBuddy maar we staan niet stil. Maar, verwacht ook niet volgende week een nieuwe versie, dat kan nog wel even gaan duren.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #537 Gepost op: 09-05-2019 12:18 u »
Helemaal opnieuw ontwikkelen vanaf de basis met een moderne taal en een moderne ontwikkelomgeving lijkt inderdaad de weg die we in moeten slaan. ...

... Maar, verwacht ook niet volgende week een nieuwe versie,

Als je vanaf 0 opnieuw begint zal een eerste (test?) versie inderdaad nog wel ff duren... Maar dan zou ik ook geen energie meer steken in de code van Adrie...

Offline Snotje

• Senior lid
  • Brouwerij Snotje
« Reactie #538 Gepost op: 09-05-2019 12:27 u »
Als je vanaf 0 opnieuw begint zal een eerste (test?) versie inderdaad nog wel ff duren... Maar dan zou ik ook geen energie meer steken in de code van Adrie...

Ik denk dat je de code van Adrie moet gebruiken als referentie voor het converteren van de code. In code zitten manieren en formules die in elke taal het zelfde zijn maar met een andere syntax.

Misschien is het goed om vanaf het begin na te denken over de taal en de afhankelijkheden met runtimers. Ik heb vroeger Informatica gestudeerd, toen kregen we Turbo Pascal en C. Moet er niet aandenken om weer in Pascal te klooien.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #539 Gepost op: 09-05-2019 12:41 u »
Maar ik zou ook ff nadenken wat een nieuw programma toevoegt aan de reeds bestaande programma's die iedereen al gebruikt... ;) Oftewel is er behoefte aan iets nieuws?  :weetniet:

Offline Snotje

• Senior lid
  • Brouwerij Snotje
« Reactie #540 Gepost op: 09-05-2019 12:47 u »
Maar ik zou ook ff nadenken wat een nieuw programma toevoegt aan de reeds bestaande programma's die iedereen al gebruikt... ;) Oftewel is er behoefte aan iets nieuws?  :weetniet:

Stilstand is achteruitgang. Als je niks doet dan komt er een tijd dat je het niet meer kan gebruiken doordat er bijv. nieuwe Windows versies zijn die incompatible zijn of nieuwe inzichten die niet worden verwerkt. Of bugfixes die niet worden opgelost. Langzaam zal BrouwHulp dan verdwijnen. Dus voor nu is het niet nodig, maar wil je toekomst-proof zijn moet je nu wat gaan doen. Ik zie het ook niet als iets nieuws, maar een iteratie op iets wat al bestaat.
Snap dat dit voor jou niet zo'n probleem is natuurlijk  :weetniet:

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #541 Gepost op: 09-05-2019 12:51 u »
...is er behoefte aan iets nieuws ?  :weetniet:

Ja en neen.

Neen. Er is behoefte aan onderhoud van BrouwHulp en hier en daar wat aanpassingen.

Ja. Er is behoefte aan een andere opzet van software, veel meer server-client georiŽnteerd zodat je niet voor al je apparaten iets anders moet installeren en/of zodat je niet alles hoeft te synchroniseren. En bron van 'waarheid' (b.v. RaspberryPie servertje thuis) met een of meerder GUI's (klassieke desktop GUI in browser, mobiele GUI in brouwser, Text only interface en wat al niet meer te bedenken is) afhankelijk van de wensen van de gebruiker. Daarvoor heb je echter heb je niets aan de broncode van BrouwHulp en had diegene die daar behoefte aan heeft dat allang dat kunnen schrijven. Daarnaast is er, in ieder geval aan mijn kant, behoefte aan een meer modulaire opbouw.

Ingo

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #542 Gepost op: 09-05-2019 13:55 u »
Ik denk dat je de code van Adrie moet gebruiken als referentie voor het converteren van de code. In code zitten manieren en formules die in elke taal het zelfde zijn maar met een andere syntax.
Precies. Daar zit waarschijnlijk veel ontwikkelwerk in van algoritmes. Dat omzetten naar een andere programmeertaal is wat je wilt, maar wat je waarschijnlijk niet wilt (maar wel een grote kans op is met weinig documentatie en nieuwe mensen) is het wiel opnieuw uitvinden mbt de algoritmes. Dan kom je ook veel problemen die daaruit ooit voortkwamen en opgelost zijn weer opnieuw tegen en moet je daar weer opnieuw (dezelfde) oplossingen voor bedenken.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #543 Gepost op: 09-05-2019 14:04 u »
Had ik vroeger maar wat meer georiŽnteerd op de arbeidsmarkt en een 'vak' geleerd, in plaats CommerciŽle Economie te volgen ;). Zal eens kijken of ik mijzelf kan leren programmeren, wie weet kan ik dan bijdragen!

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #544 Gepost op: 09-05-2019 16:16 u »

* De originele code van Adrie. Die vindt je dus online, op github. Het enige dat is gedaan is een beetje opschonen en wat structureren in directories, verder is dit 1 op 1 de code van Adrie.
Maar heeft dat opschonen geen effect dan op de originele werking? En staat alles nog op de zelfde manier hierarchisch in de folderstructuur? Als een file in een andere folder staat kan het al zijn dat het niet meer compileert.
Maar feitelijk dus niet meer de originele code van Adrie.

Offline Zaphod_B

• Senior lid
    • IT Consultant
« Reactie #545 Gepost op: 09-05-2019 17:43 u »
Ik denk dat het wellicht zinniger is de wat betweterige (maar vast goed bedoelde) commentaren weg te laten. Als je niet intensief betrokken bent geweest bij het project tot nu toe dan snap ik best dat er veel vragen zijn, die zal ik ook zo goed als mogelijk beantwoorden. Maar allerlei suggesties en aannames over code, compileerbaarheid, directories en zo zet echt totaal geen zoden aan de dijk. Dan geef ik de tip: kijk naar de commitlog op Github.

Niet onaardig bedoeld hoor, maar het wordt weinig productief zo.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #546 Gepost op: 09-05-2019 19:08 u »
Enige wat ik vraag is of ergens de originele code beschikbaar is in de originele mapstructuur zoals Adrie die heeft gebruikt, zodat als ik tijd heb ik er een keer naar kan kijken. Ik kom maar al te vaak tegen dat mensen voor mij proberen de denken. Dat kan ik best zelf. aAderen hebben ook al om de originele code gevraagd. Als je wilt dat mensen zich gemotiveerd voelen om een bijdragen te leveren, dan is het denk ik handig om ze ook een klein beetje ruimte te geven.   

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #547 Gepost op: 09-05-2019 19:21 u »
Ik denk dat het wellicht zinniger is de wat betweterige (maar vast goed bedoelde) commentaren weg te laten. Als je niet intensief betrokken bent geweest bij het project tot nu toe dan snap ik best dat er veel vragen zijn, die zal ik ook zo goed als mogelijk beantwoorden. Maar allerlei suggesties en aannames over code, compileerbaarheid, directories en zo zet echt totaal geen zoden aan de dijk. Dan geef ik de tip: kijk naar de commitlog op Github.

Niet onaardig bedoeld hoor, maar het wordt weinig productief zo.

Wij vragen enkel om de originele code zoals A3 het heeft afgestaan.
Die code werkte en zal nu ook nog werken. Er zijn heus nog een hoop mensen die overweg kunnen met het programmeren in Lazarus. Maar velen die dat kunnen willen dan wel werken vanuit de originele versie.

Want zoals het nu gaat is het juist weinig productief want er gebeurd al maanden niets meer.
Ik zelfs zou ook graag de originele versie zien.

Offline dirk

• Super lid
  • Land: 00
  • I don't feed trolls
« Reactie #548 Gepost op: 09-05-2019 19:26 u »
Wij vragen enkel om de originele code zoals A3 het heeft afgestaan.
Die code werkte en zal nu ook nog werken. Er zijn heus nog een hoop mensen die overweg kunnen met het programmeren in Lazarus. Maar velen die dat kunnen willen dan wel werken vanuit de originele versie.

Want zoals het nu gaat is het juist weinig productief want er gebeurd al maanden niets meer.

Die staat toch gewoon op github? Weliswaar met de GPLV3 licentie er bij?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #549 Gepost op: 09-05-2019 19:27 u »

Die staat gewoon op Github, moet je een klein stukje in de historie terug.

Ingo

Tags: