BrouwHulp Eroica

Gestart door Adrie, 30-11-2013 15:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

dirk

Citaat van: Brouwert op 07-05-2019  13:36 uMaar helaas niet voor Windows.

Helaas is Brewbuddy ook stil te komen liggen. Wie pakt het op? Ik kan het helaas niet.

hansHalberstadt

Ik weet niet precies wat de reden is. Mijn software is ook in delphi geschreven. Draait gewoon onder windows 7 en misschien ook nog wel onder windows 10 Ik heb wel eens door de open source code gescand, maar was voor mij lastig te volgen. Misschien is dat het punt. als de documentatie van de code niet op orde is dan is het voor anderen al snel niet meer te volgen. (en voor de programmeur zelf een aantal jaren later ook niet meer) Misschien kan een van de initiatiefnemers daar wel iets meer over vertellen waarom het tot nu toe niet is gelukt oor windows.

dirk

Citaat van: hansHalberstadt op 07-05-2019  19:34 uIk heb wel eens door de open source code gescand, maar was voor mij lastig te volgen. Misschien is dat het punt.

Spijker kop Hans.

Ik heb ZahpodB wel eens gevraagd in januari, wat de status was van de ontwikkeling van de Windowsvariant:

CiteerHoi @dirk - dirk! Helaas is het nog niet gelukt om een Windows versie te fabrieken. Maar, ook als dat wel zou zijn gelukt dan zou deze functioneel geheel hetzelfde zijn als de laatste versie van Adrie.
Momenteel zijn we met de developers aan het nadenken over hoe nu verder. De code van Adrie werkt, maar is moeilijk te doorgronden. De gebruikte programmeertaal en programmeeromgeving is wat ouderwets en buggy. Verder blijkt dat zaken heel moeilijk overdraagbaar zijn: wat bij de 1 werkt, compileert en netjes draait, werkt bij de ander totaal niet, terwijl we een 100% kopie van de bestanden gebruiken via versiebeheersoftware. Na vele, vele uren proberen en klooien zijn we hier helaas nog steeds niet uit.
Waar we momenteel naar aan het kijken zijn is hoe we de BrouwHulp / BrewBuddy ervaring kunnen herscheppen met een moderne taal en moderne ontwikkelomgeving. Dat zou veel werk zijn en wel even duren, maar het idee is dat we dan wel klaar zijn voor de toekomst.
Of dit gaat lukken en op welke termijn kan ik nu echt nog niet zeggen. Zo gauw er meer bekend is meld ik mij zeker.

Het is te hopen dat het project niet als een nachtkaars uitgaat, maar daar lijkt het wel op.

Oscar

Zo'n project overnemen gaat inderdaad niet werken indien de juiste kennis niet aanwezig is, of je moet er wel heel erg veel uren insteken. Zelf ik moet af en toe nog  ff nadenken hoe het ook al weer in elkaar zat met mijn eigen code  :P 

Het beste zou dan zijn dat je een dergelijk project geheel opnieuw start en vanaf 0 opnieuw opbouwt.... Maar dan moet er wel enige toewijding zijn van diverse programmeurs, wat dat kost heel veel tijd. Met BrouwVisie ben ik al bijna 15 jaar bezig... :nut:

dirk

Citaat van: Oscar op 07-05-2019  22:54 uMet BrouwVisie ben ik al bijna 15 jaar bezig... :nut:

En nog steeds geen Linux variant (en kom ajb niet met W(h)ine aanzetten ;) )

middelaersch

Werken aan code die door een ander geschreven is, is altijd lastig. Ook als je de programmeertaal goed kent.

Maar ik denk dat het ook zonde is om nog heel veel tijd en energie in BrouwHulp te steken. Het blijft namelijk een programma wat gebaseerd is op een verouderde ontwikkelomgeving. Dat is jammer, want functioneel is het een heel mooi programma, ik gebruik het ook.
Het zou mooi zijn als een paar ontwikkelaars het in .NET (of Java? ) willen herschrijven. Maar dat is inderdaad, zoals Oscar ook zegt een flinke klus.

middelaersch

Citaat van: dirk op 07-05-2019  23:20 uEn nog steeds geen Linux variant (en kom ajb niet met W(h)ine aanzetten ;) )

Ik begrijp dat Oscar met BrouwVisie ook commercieel bezig is, en dan is de vraag hoe interessant Linux in dat opzicht is.
Hoeveel procent van de BrouwHulp/brewbuddy gebruikers draaien onder Linux? Ik denk heel weinig.

hansHalberstadt

Even op de brewbuddy side gekeken, maar zie daar veel bomen en bos. Waar staat de map met compleet compileerbare originele code van Adrie? Ik wil eens kijken of ik dat in Delphi kan compileren.

dirk

Citaat van: hansHalberstadt op 08-05-2019  07:33 uEven op de brewbuddy side gekeken, maar zie daar veel bomen en bos. Waar staat de map met compleet compileerbare originele code van Adrie? Ik wil eens kijken of ik dat in Delphi kan compileren.

Welke site kijk je Hans?

Alles staat hier.

https://github.com/BrewBuddyOrg/BrewBuddy

middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 08-05-2019  07:33 uEven op de brewbuddy side gekeken, maar zie daar veel bomen en bos. Waar staat de map met compleet compileerbare originele code van Adrie? Ik wil eens kijken of ik dat in Delphi kan compileren.

Ik heb daar een poos terug ook gekeken, en alles gedownload.
Maar deze source code is overgezet naar Lazarus, een kloon van Delphi. Ik heb lazarus geïnstalleerd.
Ik krijg het daarmee niet gecompileerd, maar moet eerlijk zeggen dat ik daar ook niet veel moeite voor heb gedaan.
Een Delphi project file zie ik er niet staan.

Ik zou inderdaad ook wel de complete originele Delphi source van Adrie willen hebben, kijken of ik die aan de praat krijg.
Ik zag ook dat er third party componenten worden gebruikt, die leveren ook nog wel eens 'uidagingen' op.

Ik heb de source tot nu toe vooral gebruikt om formules en algoritmes te 'lenen' voor mijn eigen projectje.

seed7

Citaat van: middelaersch op 08-05-2019  13:51 ucomplete originele Delphi source van Adrie

Het is bij mijn weten altijd en Lazarus project geweest.
Verder moet je volgens mij met de 32 bit Lazarus naar 32 bit exe compileren anders werkt het niet, o.a. door de 32 bits AI dll's

Ingo

hansHalberstadt

Klopt. Alleen de originele code geplaatst in 1 map en met evt de juiste componenten op het componentenblad van Delphi zal compileren.
Dat ziet er bv zo uit:

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 08-05-2019  14:10 uHet is bij mijn weten altijd en Lazarus project geweest.

Ingo
Dat kan. Dacht ik namelijk ook. Maar ook dan hoort alles op de juiste manier bij elkaar te staan en bekend te zijn met welke versie die is gecompileerd en met welke aanvullingen, bv geïnstalleerde componenten op het componentenblad van Lazarus.
Die info zou Adrie overgedragen moeten hebben.

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 08-05-2019  14:15 uDat kan. Dacht ik namelijk ook. Maar ook dan hoort alles op de juiste manier bij elkaar te staan en bekend te zijn met welke versie die is gecompileerd en met welke aanvullingen, bv geïnstalleerde componenten op het componentenblad van Lazarus.
Die info zou Adrie overgedragen moeten hebben.

Naar ik begrijp heeft Adrie altijd op Linux ontwikkeld met cross-compilatie naar Windows.
Ik heb het geheel een twee keer kunnen compileren met veel gedoe, maar niet reproduceerbaar. Het begint al met de Lazarus keuze.
Verder geeft de IDE wel aan wat je nodig hebt, welke bibliotheken je opnieuw moet downloaden en installeren. Details heb ik helaas niet voor je,

Ingo

middelaersch

Citaat van: seed7 op 08-05-2019  14:10 uHet is bij mijn weten altijd en Lazarus project geweest.

Je hebt gelijk, staat op blz. 1 van de handleiding.   :-\
Maar is wel goed om te weten...

Zaphod_B

Adrie heeft het project gemaakt op zijn Linux PC met Lazarus en FreePascal. De software en de IDE is helaas lastig te porten vanwege:

- weinig stabiele IDE
- nieuwere versies van libraries die niet mee werken
- te weinig developers
- teveel meningen over de richting...

Dus helaas hebben we nog steeds geen nieuwe versie.

dirk

Citaat van: Zaphod_B op 08-05-2019  14:57 uAdrie heeft het project gemaakt op zijn Linux PC met Lazarus en FreePascal. De software en de IDE is helaas lastig te porten vanwege:

- weinig stabiele IDE
- nieuwere versies van libraries die niet mee werken
- te weinig developers
- teveel meningen over de richting...

Dus helaas hebben we nog steeds geen nieuwe versie.

Misschien moeten we eerst eens bij elkaar komen, om eens alles met elkaar af te stemmen.

Wie heeft er een locatie, en vooral zin om hier eens over te brainstormen bakkeleien?

Zaphod_B

Waar we vooral schreeuwende behoefte aan hebben denk ik is iemand die het volgende kan:

- Ervaring met ontwerp (UX)
- Ervaring met JavaScript en veel gebruikte frameworks voor UI
- Bij voorkeur ervaring met app-framework zoals bijv ElectronJS.

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 08-05-2019  07:33 uik wil eens kijken of ik dat in delphi kan compileren.

Doe geen moeite, dat gaat niet werken!

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 08-05-2019  16:04 uDoe geen moeite, dat gaat niet werken!
Nee klopt het blijkt geen Delphi te zijn maar Lazarus. Maar blijkbaar is Lazarus voor Windows ook niet compatible met Lazarus voor Linux. Dan houdt het wel op inderdaad.

Zaphod_B

Citaat van: hansHalberstadt op 08-05-2019  16:35 uNee klopt het blijkt geen Delphi te zijn maar Lazarus. Maar blijkbaar is Lazarus voor Windows ook niet compatible met Lazarus voor Linux. Dan houdt het wel op inderdaad.
Lazarus is cross-platform, dus compatibel met Windows, Linux en MacOS. Dat het compileren van BrewBuddy niet echt lukt ligt aan veel factoren maar jouw stelling hierboven is veel te kort door de bocht.

Oscar

Citaat van: Zaphod_B op 08-05-2019  15:31 uWaar we vooral schreeuwende behoefte aan hebben ...

Wellicht eerst eens bedenken wat je nu precies wil met dit pakket. BrouwHulp/Brewbuddy as is... werkt en de mensen die er mee werken zijn wel tevreden denk ik.

Wellicht een plan van aanpak bedenken... Ga je opnieuw beginnen? Of ga je met deze code verder? Blijft je in deze omgeving werken? Indien je in een andere omgeving wilt gaan werken komt het er op neer dat je van begin af aan opnieuw iets gaat maken... Allemaal lastige keuzes. Maar bedenk wel dat je iets gaat maken dat de komende 20-40 jaar moet werken en door ontwikkeld "moet" worden... Dus denk op de lange termijn, dat is mij nu wel duidelijk... :brouwen:   

Zaphod_B

Daar wordt zeker over nagedacht Oscar. 20-40 jaar is wat overdreven maar het is van belang iets te maken van deze tijd dat nog lang mee kan.

hansHalberstadt

Citaat van: Zaphod_B op 08-05-2019  16:55 uLazarus is cross-platform, dus compatibel met Windows, Linux en MacOS. Dat het compileren van BrewBuddy niet echt lukt ligt aan veel factoren maar jouw stelling hierboven is veel te kort door de bocht.
Dat was wat ik opmaakte uit wat er gezegd is, bv Reactie #505 en Reactie #513 . Zelf zou ik het tegenovergestelde verwachten en er worden nog nieuwe versies uitgebracht (April 2019) dus dat het een outdated pakket is begrijp ik ook niet echt. Misschien niet teveel tegelijk willen veranderen eerst kijken of je de originele code kunt compileren met een compiler die dicht in de buurt staat met die Adrie gebruikte.

Zaphod_B

Citaat van: hansHalberstadt op 08-05-2019  20:00 uMisschien niet teveel tegelijk willen veranderen eerst kijken of je de originele code kunt compileren met een compiler die dicht in de buurt staat met die Adrie gebruikte.
Dat is dus al gedaan... Met zeer matig succes, ook omdat we te weinig developers hebben met voldoende tijd.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.