BrouwHulp Eroica

Gestart door Adrie, 30-11-2013 15:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Mark GA

Ik wil een NEIPA gaan brouwen.
Deze staat niet in de database van BrouwHulp.
Om de parameters goed te krijgen zal ik iets moeten opvoeren om te kunnen weten of (bijvoorbeeld) het water aangezuurd moet worden.
Hoe pak ik dit aan?
Staat er een standaard recept in BrouwHulp dat overeenkomt met een NEIPA?
Zodat ik mijn eigen ingrediënten kan opvoeren maar wel voldoen aan de vereisten van de NEIPA? (kleur, bitterheid, etc.)

NEIPA is maar een voorbeeld uiteraard; staat wel meer niet standaard in BrouwHulp...

Rob Q


Mark GA



Het gaat mij voornamelijk om dit soort paramaters.
Uit de link die je stuurt (dank!) kan ik afleiden dat de pH waarde 5.0 moet zijn maar hoe zit het met die bitterheidsindex bijvoorbeeld?
En dit soort waardes:



?

Rob Q


Grooviee

Citaat van: Mark GA op 05-12-2018  14:59 u

Het gaat mij voornamelijk om dit soort paramaters.
Uit de link die je stuurt (dank!) kan ik afleiden dat de pH waarde 5.0 moet zijn maar hoe zit het met die bitterheidsindex bijvoorbeeld?
En dit soort waardes:



?
De bitterheidsindex wordt berekend, dit is namelijk de verhouding tussen SG en IBU. Dit wordt automatisch berekend door BrouwHulp. Het richtgetal Cl/SO4 wordt op basis van deze bitterheidsindex geschat.

De stijlparameters(je tweede afbeelding) kun je zelf invoeren Databanken -> Bierstijlen. Hier kun je een nieuwe stijl aanmaken en toevoegen. Als waardes kun je denk ik het beste uitgaan van de BJCP-gids: http://dev.bjcp.org/beer-styles/21b-specialty-ipa-new-england-ipa/

Mark GA

Citaat van: Grooviee op 05-12-2018  15:19 uDe stijlparameters(je tweede afbeelding) kun je zelf invoeren Databanken -> Bierstijlen. Hier kun je een nieuwe stijl aanmaken en toevoegen. Als waardes kun je denk ik het beste uitgaan van de BJCP-gids: http://dev.bjcp.org/beer-styles/21b-specialty-ipa-new-england-ipa/

Die eerste cijfers: die worden dus bepaald aan de hand van het door jou ingevoerde recept?

Die tweede, met die link: dat is wat ik zocht denk ik... Staat in ieder geval genoeg informatie om me aan vast te klampen voor nu.
Dankjewel!

Rob Q

Sorry. Dacht dat je de parameters nodig had en dat je wist hoe deze in te voeren. 8)

Mark GA

Citaat van: Rob Q op 05-12-2018  15:36 uSorry. Dacht dat je de parameters nodig had en dat je wist hoe deze in te voeren. 8)

Het is gelukt:


Heren, dank!

ppuk

Citaat van: Chipmunk03 op 25-11-2018  12:32 uHelp!  :huilen:

Ik heb een nieuwe versie van de Linux distributie Elementary (Debian/Ubuntu kloon) geïnstalleerd. Nu werkt BrouwHulp niet meer:
 sudo apt install ./brouwhulp_5.3.5.2_amd64.deb
Reading package lists... Done
Building dependency tree       
Reading state information... Done
Note, selecting 'BrouwHulp' instead of './brouwhulp_5.3.5.2_amd64.deb'
Some packages could not be installed. This may mean that you have
requested an impossible situation or if you are using the unstable
distribution that some required packages have not yet been created
or been moved out of Incoming.
The following information may help to resolve the situation:

The following packages have unmet dependencies:
 BrouwHulp : Depends: libqt4pas5 but it is not installable
             Depends: libgstreamer0.10-0 but it is not installable
             Depends: libgstreamer-plugins-base0.10-0 but it is not installable
             Depends: libpng12-0 but it is not installable
E: Unable to correct problems, you have held broken packages.

Zoals te lezen zijn deze essentiële libraries niet te installeren op Elementary Juno.

Ik heb nog een Computer met Ubuntu 16.04 LTS, waarop het uitstekend werkt. Dit is een oude computer, die ik gebruik tijdens het brouwen. Ik wilde die ook opwaarderen, maar ik denk dat ik het maar even laat.

Komt er een nieuwe (recompiled) versie van BrouwHulp voor de laatste versies van Ubuntu/Debian/Elementary?

Teruggaan van Juno naar Loki (0.4) heeft niet mijn voorkeur. De computer, waarop ik BrouwHulp tracht te installeren, is redelijk nieuw, en gebruik ik als back-up en voor ontwikkelen c.q. uitwerken van recepten. Als ik tevreden ben, breng ik de files met ftp naar de brouw computer.

Ik kan een VM-tje maken met een oude versie, maar ook dat heeft niet mijn voorkeur.
Docker-Container?
Cloud?

Ik wacht met spanning af...

Heb dat probleem ook, heb me aangemeld voor slack toegang aangezien daar mogelijk een versere gecompileerde versie te vinden is. En zo niet... dan ga ik proberen om de dependencies aangepast te krijgen :-)

ppuk

Voor in de tussentijd kijk ik of ik de verzameling van oude libraries ergens kan uploaden zodat ubuntu 18.04 gebaseerde os-en weer BrouwHulp kunnen draaien.

Mark GA

Citaat van: ppuk op 06-12-2018  11:12 uVoor in de tussentijd kijk ik of ik de verzameling van oude libraries ergens kan uploaden zodat ubuntu 18.04 gebaseerde os-en weer BrouwHulp kunnen draaien.
Als je een stukje serverruimte zoekt kan ik dat wel aanbieden, als het niet permanent is?
Ik neem aan dat je bedoelt dat mensen kunnen downloaden vanaf een plek?
DM me even als dat het geval is.

Zaphod_B

Citaat van: ppuk op 06-12-2018  11:12 uVoor in de tussentijd kijk ik of ik de verzameling van oude libraries ergens kan uploaden zodat ubuntu 18.04 gebaseerde os-en weer BrouwHulp kunnen draaien.

Het klopt dat de oude BrouwHulp versie niet werkt op de nieuwe Ubuntu release. Er zal zeer binnenkort een nieuwe release komen waarmee dit wel mogelijk is. Voor het einde van het jaar!

@Mark serverruimte is niet nodig, al geregeld. Wel dank voor het aanbod!

ppuk

Met de installatie van een aantal oude packages doet ie het ook onder ubuntu 18.04 (en dus ook Mint 19 enz). Dus mocht je haast hebben dan is dat oplosbaar. Het stappenplan is dan als volgt:

1) Download de oude packages hier (link die voor 30 dagen geldig is: https://ufile.io/dy7oj ).
2) Pak deze in een nieuwe folder uit.
3) Voer het volgende commando uit:
sudo apt-get install libtiff5 libmng2 libgstreamer1.0-0 libfann-dev libfann2 libopenal-dev libopenal-data libgstreamer-plugins-base1.0-0 libmysqlclient20 libqt4-dbus libqt4-declarative libqt4-network libqt4-opengl libqt4-script libqt4-sql libqt4-sql-mysql libqt4-xml libqt4-xmlpatterns libqtcore4 libqtdbus4 libqtgui4 mysql-common qdbus qt-at-spi qtchooser libqt4-dbus libqt4-declarative libqt4-network libqt4-opengl libqt4-xmlpatterns libqtcore4 libqtgui4
4) Ga naar de folder waar de uitgepakte bestanden staan en installeer de uitgepakte packages met het volgende commando (schrik niet van de waarschuwingen, na de volgende stap zijn deze verdwenen):
sudo dpkg -i *.deb
5) Voer om de configuratie juist af te ronden het volgende commando uit:
sudo apt-get --fix-broken install

En klaar ;-)

Maar als je geduld hebt zou ik gewoon op Brewbuddy wachten: zoals we allemaal weten zitten er nog wel wat oude bugjes in BrouwHulp en volgens mij gaan die er heel erg mooi uitgepoetst worden  :proost2:

Knobby

Citaat van: Mark GA op 05-12-2018  14:59 u

Het gaat mij voornamelijk om dit soort paramaters.
Uit de link die je stuurt (dank!) kan ik afleiden dat de pH waarde 5.0 moet zijn maar hoe zit het met die bitterheidsindex bijvoorbeeld?
En dit soort waardes:



?
De parameters op de onderste foto worden gedefiniëerd door de stijl, in Nederland worden die vastgesteld door het bierkeurmeesters gilde en in America door de BJCP.
Dit zijn handvatten waaraan je kan zien of je iets brouwt wat voldoet aan de stijl eisen. Eigenlijk is dit alleen belangrijk als je het bier ook wilt laten keuren in een wedstrijd. Naar mate je meer ervaring hebt zal je zien dat je dit vaker loslaat en gewoon een bier maakt zoals jij dat voor ogen hebt, ongeacht of het in een bepaald hokje past. Deze veranderen dus met de geselecteerde stijl.

De parameters uit de bovenste foto zijn meer brouwtechnische parameters en hebben niets te maken met de stijl. De bitterheidsindex is niets anders dan de IBU's gedeeld door het begin SG (zonder de 1000) dit geeft je een indicatie of je bier biter of zoet zal smaken. Deze bitterheidssindex wordt ook gebruikt om de chloride / sulfaat verhouding te bepalen. Kort door de bocht zal BrouwHulp adviseren bij een zoetig bier meer chloride dan sulfaat toe te voegen en bij een bitterbier andersom. Dit zijn uiteraard slechts indicaties, en het staat je vrij om daar vanaf te wijken.
Sterker nog, bij jouw gekozen voorbeeld van een NEIPA zal deze berekening je misschien wel de verkeerde kant op sturen. bij de meeste ipa's is de geldende wijsheid om meer sulfaat dan chloride toe te voegen zodat de bitterheid meer naar voren komt. Bij een NEIPA doen we het net andersom, juist meer chloride voor een voller mondgevoel, dat helpt bij de beroemde 'juicyness'.

De doel maisch pH is iets wat je helemaal zelf kiest. Niets in de stijlen die in BrouwHulp staan zegt daar iets over. Dit is een puur technische parameter en de geldende consensus is dat je maisch pH tussen de 5,2 en 5,6 moet zijn. BrouwHulp maakt wel een schatting over de pH aan de hand van je waterprofiel en de moutstort. Je zal zien dat als je veel zwarte mouten hebt je zal moeten ontzuren in plaats van aanzuren.

Mark GA

Duidelijk verhaal. Ik begrijp dat je je niet blind moet staren op de indicatoren maar als ik mijn hele voorraad in de databank hebt staan, het waterprofiel ingevuld heb en ik het programma eindelijk begin door te krijgen, wil ik natuurlijk ook zo veel mogelijk de correcte gegevens er uit halen.
Tot nu toe is het bijsturen met behulp van die indicatoren (of de wizards) nuttig gebleken.

Goeie tip over die NEIPA. Dat wordt een testcase voor aankomende lente. Ik zal er rekening mee houden. Zal het een paar keer moeten brouwen aangezien je een NEIPA niet te lang kan laten staan.

Johan de Jong

Nieuwe Linux mint 19 cinnamon op de machine gezet en wil nu BrouwHulp 5.3 linux installeren.
Jammer genoeg krijg ik de melding:  afhankelijkheid is niet vervulbaar: libqt4pas5

Wie kan mij hier mee helpen?



Zaphod_B

Citaat van: Johan de Jong op 20-12-2018  10:46 uNieuwe Linux mint 19 cinnamon op de machine gezet en wil nu BrouwHulp 5.3 linux installeren.
Jammer genoeg krijg ik de melding:   afhankelijkheid is niet vervulbaar: libqt4pas5

Wie kan mij hier mee helpen?
Even wachten op de volgende versie. De oude gaat uit van behoorlijk oude libraries...
Je kunt ook even kijken of je die oude QT4 lib voor jouw systeem nog ergens kunt vinden...

Johan de Jong

Citaat van: Zaphod_B op 20-12-2018  11:42 uEven wachten op de volgende versie. De oude gaat uit van behoorlijk oude libraries...
Je kunt ook even kijken of je die oude QT4 lib voor jouw systeem nog ergens kunt vinden...

Wanneer is de nieuwe te verwachten, dit jaar nog zoals hierboven al eerder gezegd?

Zaphod_B

Citaat van: Johan de Jong op 20-12-2018  16:11 uWanneer is de nieuwe te verwachten, dit jaar nog zoals hierboven al eerder gezegd?
Ik heb nog wat dingetjes op te lossen ermee maar ik ga onwijs mijn best doen!

Zaphod_B

Beste mensen,

Met enige trots mag ik vandaag melden dat BrewBuddy (voorheen BrouwHulp) de eerste open source release kent. Deze is op dit moment alleen nog beschikbaar voor Ubuntu Linux 18.04 en hoger.

Deze versie is helemaal hetzelfde als de oude versie van Adrie, alleen zijn de geluiden eruit gehaald. Het lukte ons niet om dit werkend te krijgen. Dit heeft waarschijnlijk te maken met veranderingen in sound libraries. We hebben ervoor gekozen om in ieder geval voorlopig de geluiden uit te schakelen. Verder is deze versie geheel hetzelfde als de oude, met wel 1 groot verschil: de dependencies van het installatiepakket zijn geupgrade waardoor deze release nu zonder toestanden te installeren is op de recentere versies van Ubuntu en andere Debian-gebaseerde distributies.

De Windows versie komt hoop ik snel. Ik moet nog even gaan uitzoeken hoe ik precies een Windows installatiebestand in elkaar zet... We hebben al een werkende brewbuddy.exe.

Je vindt de release hier: https://github.com/BrewBuddyOrg/BrewBuddy/releases/tag/5.4-ubuntu

Bugs kun je hier melden: https://github.com/BrewBuddyOrg/BrewBuddy/issues
Wees bij het melden van bugs graag zo precies en uitgebreid mogelijk bij de omschrijving ervan. Vermeld ook altijd met welke versie je werkt, welk besturingsysteem etc etc.

Veel plezier met de nieuwe BrewBuddy voor Linux!

ppuk


ppuk

En gefeliciteerd  :D

Mark GA

Vandaag eens voor het eerst de timer van BrouwHulp aangezet. Puur uit nieuwsgierigheid.
Dat werkt dus niet zo best.
Na 45 minuten koken kreeg ik de pop-up melding dat ik op dat moment de pale-mout af moest gaan wegen...mmmkay..?

Sander van Dijk



Citaat van: Mark GA op 27-12-2018  20:38 uVandaag eens voor het eerst de timer van BrouwHulp aangezet. Puur uit nieuwsgierigheid.
Dat werkt dus niet zo best.
Na 45 minuten koken kreeg ik de pop-up melding dat ik op dat moment de pale-mout af moest gaan wegen...mmmkay..?

Vreemd, bij mij werken die timers gewoon goed en ik gebruik ze altijd.

Weet je zeker dat je databank instellingen en recept instellingen goed zijn gevuld? Zoals een vinkje bij maischen e.d. Het lijkt erop alsof er hop instellingen bij je mout gevuld zijn.

Mark GA

Zal daar nog eens naar kijken.
Betreft de oude Windows versie trouwens he... niet de nieuwe.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.