BrouwHulp Eroica

Gestart door Adrie, 30-11-2013 15:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Hans VH

Een paar weken geleden heb ik een brouwsel voorbereid in BrouwHulp. Morgen ga ik dat brouwen en ik heb zonet nog enkele kleine aanpassingen gedaan. Maar de datum wijzigen lukt niet. Iemand een idee hoe dat komt? En hoe dit kan aangepast worden?

Wildor

Als je het vakje 'brouwdatum' aanklikt (tab: metingen op de brouwdag) verschijnt er een kalendertje.
Dan moet je dubbelklikken op de juiste datum en dan neemt ie deze over.

Hans VH

Citaat van: Wildor op 14-11-2018  22:16 uAls je het vakje 'brouwdatum' aanklikt (tab: metingen op de brouwdag) verschijnt er een kalendertje.
Dan moet je dubbelklikken op de juiste datum en dan neemt ie deze over.
Dat is wat het zou moeten doen. Maar dat doet het dus niet 😐

Wildor

Dat is raar. Werkt bij mij wel, maar soms gebeuren er rare dingen.  :o
Ik kon vanmorgen een testbrouwsel niet verwijderen, liep BrouwHulp vast. Hierop heb ik de bijbehorende .xml file handmatig aangepast. (Niet vergeten backupje te maken)

Mark GA

Kan het zijn dat je het brouwsel vastgezet hebt? Staat er een slotje bij?

bultje76

Dit gebeurt als je in BrouwHulp je brouwsels sorteerd op jaar/maand. Als je dat even wijzigt naar iets anders kun je wel wijzigen. Onhandig, maar ja.

Hans VH

Citaat van: bultje76 op 15-11-2018  07:18 uDit gebeurt als je in BrouwHulp je brouwsels sorteerd op jaar/maand. Als je dat even wijzigt naar iets anders kun je wel wijzigen. Onhandig, maar ja.
Klopt. Anders sorteren en datum kan gewijzigd worden. Vreemd! Bedankt voor de tip.

Chipmunk03

Help!  :huilen:

Ik heb een nieuwe versie van de Linux distributie Elementary (Debian/Ubuntu kloon) geïnstalleerd. Nu werkt BrouwHulp niet meer:
 sudo apt install ./brouwhulp_5.3.5.2_amd64.deb
Reading package lists... Done
Building dependency tree       
Reading state information... Done
Note, selecting 'BrouwHulp' instead of './brouwhulp_5.3.5.2_amd64.deb'
Some packages could not be installed. This may mean that you have
requested an impossible situation or if you are using the unstable
distribution that some required packages have not yet been created
or been moved out of Incoming.
The following information may help to resolve the situation:

The following packages have unmet dependencies:
 BrouwHulp : Depends: libqt4pas5 but it is not installable
             Depends: libgstreamer0.10-0 but it is not installable
             Depends: libgstreamer-plugins-base0.10-0 but it is not installable
             Depends: libpng12-0 but it is not installable
E: Unable to correct problems, you have held broken packages.

Zoals te lezen zijn deze essentiële libraries niet te installeren op Elementary Juno.

Ik heb nog een Computer met Ubuntu 16.04 LTS, waarop het uitstekend werkt. Dit is een oude computer, die ik gebruik tijdens het brouwen. Ik wilde die ook opwaarderen, maar ik denk dat ik het maar even laat.

Komt er een nieuwe (recompiled) versie van BrouwHulp voor de laatste versies van Ubuntu/Debian/Elementary?

Teruggaan van Juno naar Loki (0.4) heeft niet mijn voorkeur. De computer, waarop ik BrouwHulp tracht te installeren, is redelijk nieuw, en gebruik ik als back-up en voor ontwikkelen c.q. uitwerken van recepten. Als ik tevreden ben, breng ik de files met ftp naar de brouw computer.

Ik kan een VM-tje maken met een oude versie, maar ook dat heeft niet mijn voorkeur.
Docker-Container?
Cloud?

Ik wacht met spanning af...

dirk

Citaat van: Chipmunk03 op 25-11-2018  12:32 uKomt er een nieuwe (recompiled) versie van BrouwHulp voor de laatste versies van Ubuntu/Debian/Elementary?


Ja dat komt er aan. Alleen wanneer is nog niet duidelijk.

Citaat van: Chipmunk03 op 25-11-2018  12:32 uIk wilde die ook opwaarderen, maar ik denk dat ik het maar even laat.

Heel verstanding.

Chipmunk03

Ik loop achter de feiten aan, zie ik. Ik lees dat in oktober BrouwHulp OSS is geworden, wat ik fantastisch vind. En BrewBuddy vind ik ook heel goed gekozen. Hopelijk krijgen we ook Engelstalige ontwikkelaars mee en wordt BrewBuddy internationaal. Allemaal heel erg mooi! Wellicht nu eindelijk ook een Mac versie....

Ik was voor mezelf al begonnen om wat te programmeren in Python3 en ik lees dat er nu ook initiatieven zijn om het in andere code te ontwikkelen.

Ik heb lazarus geïnstalleerd en geprobeerd om het te compileren. Heb me gelijk ook maar bij Slack aangemeld om de chats te volgen. Heel, heel, leuk allemaal. Dank A3, dat je het OSS hebt willen maken.

In Lazarus krijg ik de melding dat Pexpandpanels niet gevonden kan worden.  Maar het is lokaal wel aanwezig. Misschien iets in de configuratie van Lazarus of van het project?

dirk

Citaat van: Chipmunk03 op 25-11-2018  13:22 uIn Lazarus krijg ik de melding dat Pexpandpanels niet gevonden kan worden.  Maar het is lokaal wel aanwezig. Misschien iets in de configuratie van Lazarus of van het project?

Tof dat je al bezig ben met onderzoek naar hoe het probleem opgelost kan worden, ik denk wel dat je op slack de discussie moet voortzetten, daar zitten ook alle developers bij elkaar.

Chipmunk03

Inmiddels in Slack een gecompileerde versie van BrewBuddy gevonden en geïnstalleerd. Dat werkt. Alles van .BrouwHulp gekopieerd naar .brewbuddy en opnieuw gestart en ik ben weer los! Top!
Maar nu de uitdaging om het project in Lazarus aan de praat te krijgen. Nog even verder lezen in Slack. Ik kom er wel... Of heb je een tip?

Mark GA

Gouden tip is sowieso al je databank-bestanden (en recepten) in Dropbox te bewaren en daar naar te linken. Mocht BB of BH ooit niet meer werken heb je in ieder geval je backup in de cloud staan.
Bovendien synchroniseert het programma op elke device en elk platform en maakt het dus niet uit of je nou op een Windows PC, Mac, Linux of Android machine werkt.

dirk

Citaat van: Chipmunk03 op 25-11-2018  14:29 uInmiddels in Slack een gecompileerde versie van BrewBuddy gevonden en geïnstalleerd. Dat werkt. Alles van .BrouwHulp gekopieerd naar .brewbuddy en opnieuw gestart en ik ben weer los! Top!
Maar nu de uitdaging om het project in Lazarus aan de praat te krijgen. Nog even verder lezen in Slack. Ik kom er wel... Of heb je een tip?

Geen tips, wel bugs. Dat is mijn taak in het project. Bughunten!

Chipmunk03

Ik mount mijn google drive op mount points in mijn home directory (met ocalm fuse). Lokaal kan ik er bij en wordt in de cloud bewaard.

Goed-Hardt

Ik heb gezocht op mijn vraag maar niks gevonden:

Als ik een recept heb gemaakt, en ik zet deze door naar 'brouwsels' dan zijn de uitkomsten van de berekeningen ineens anders. Met name bij die gekleurde lijnen onderaan De bitterheid bijvoorbeeld is niet meer in het groen, maar veel te laag en het SG gaat vanuit het groen ineens véél te hoog. Doe ik iets mis? Of heb ik wellicht een instelling verkeerd?

Mark GA

Staat misschien het vinkje aan bij Schalen? Rechtsboven?

Vmax

Citaat van: Mark GA op 01-12-2018  00:57 uStaat misschien het vinkje aan bij Schalen? Rechtsboven?
Schalen maakt niks uit, deze zorgt er enkel voor de bij een hoger aantal liters de samenstelling evenredig mee veranderd.

Goed-Hardt

Citaat van: Vmax op 01-12-2018  08:24 uSchalen maakt niks uit, deze zorgt er enkel voor de bij een hoger aantal liters de samenstelling evenredig mee veranderd.

Vinkje staat niet aan inderdaad. De hoeveelheden van de ingrediënten veranderen ook niet.

Ik heb nu voor de duidelijkheid 2 screenshots toegevoegd om het wellicht wat duidelijker te maken.

In recepten:


In brouwsels:


EDIT:
Zaken die ik al geprobeerd heb:
- Een voor een wissen en toevoegen van de ingrediënten.
- Alle ingrediënten invoeren in de brouwsels ipv recepten.
- Getest met andere ingrediënten, geeft zelfde fouten en afwijkingen. Wel steeds de zelfde kant op qua foutberekening. Dus: SG veel hoger, bitterheid veel lager.

EDIT2:
Ik zie dat de bitterheid van de hop ineens van 3,4% naar 0,6% is gegaan. Maar het is nog steeds dezelfde hop..

Als ik probeer de waarden recht te trekken, dan moet ik bijna 40 gram hop toevoegen op 3,8 liter water, dus mijn gezond verstand zegt dat de berekening bij brouwsels niet correct is... Maar wie of wat zegt mij dat die bij recepten wél goed is?

Mark GA

Je gezond verstand laat je niet in de steek.
Geen idee wat er mis gaat maar ik zou als ik jou was even de wizards proberen die naast de woorden Mout en Hop staan (toverhoedje)...
Dan kun je spelen met de waardes.
Heb je al geprobeerd om een recept uit de database over te nemen en die te schalen naar je eigen volume?


En dan even een opgetrokken (maar geenszins kwaad bedoelde) wenkbrauw:
3,8 liter...serieus? Ga je daar al die moeite voor doen?
Als je rekening houdt met verlies tijdens kook en maisch houd je net 2 liter over. Sta je dan een (halve) dag voor moeilijk te doen.

dirk

Citaat van: Goed-Hardt op 01-12-2018  13:36 uVinkje staat niet aan inderdaad. De hoeveelheden van de ingrediënten veranderen ook niet.

Ik heb nu voor de duidelijkheid 2 screenshots toegevoegd om het wellicht wat duidelijker te maken.

In recepten:


In brouwsels:


EDIT:
Zaken die ik al geprobeerd heb:
- Een voor een wissen en toevoegen van de ingrediënten.
- Alle ingrediënten invoeren in de brouwsels ipv recepten.
- Getest met andere ingrediënten, geeft zelfde fouten en afwijkingen. Wel steeds de zelfde kant op qua foutberekening. Dus: SG veel hoger, bitterheid veel lager.

EDIT2:
Ik zie dat de bitterheid van de hop ineens van 3,4% naar 0,6% is gegaan. Maar het is nog steeds dezelfde hop..

Als ik probeer de waarden recht te trekken, dan moet ik bijna 40 gram hop toevoegen op 3,8 liter water, dus mijn gezond verstand zegt dat de berekening bij brouwsels niet correct is... Maar wie of wat zegt mij dat die bij recepten wél goed is?

Bedankt voor je melding.

Kun je een melding maken op

https://github.com/BrewBuddyOrg/BrewBuddy/issues ?

Het lijkt duidelijk een bug, dan kunnen de ontwikkelaars er naar kijken.

Goed-Hardt

Citaat van: Mark GA op 01-12-2018  16:00 uEn dan even een opgetrokken (maar geenszins kwaad bedoelde) wenkbrauw:
3,8 liter...serieus? Ga je daar al die moeite voor doen?
Als je rekening houdt met verlies tijdens kook en maisch houd je net 2 liter over. Sta je dan een (halve) dag voor moeilijk te doen.

Ik ben redelijk nieuw in de wondere wereld van het brouwen en probeer een recept te ontwikkelen. Het is dan zonde als ik een misbrouwsel heb van 10 liter of meer. Vandaar de 1 Gallon fles. Het levert ongeveer 10 flesjes op steeds. Zodra ik een goed recept heb ontwikkeld ga ik een grotere hoeveelheid maken.

Bij een Blond recept was ik pas bij de 4e batch tevreden met het recept, dus k ben blij dat ik mijn voorzichtigheid heb  ;)

dirk

Citaat van: Goed-Hardt op 01-12-2018  18:50 uBij een Blond recept was ik pas bij de 4e batch tevreden met het recept, dus k ben blij dat ik mijn voorzichtigheid heb  ;)

Groot gelijk, juist met vaker brouwen leer je sneller de kneepjes van het vak.

Mark GA

Ja je hebt gelijk natuurlijk, maar of je nou 4 liter of 40; de handelingen blijven hetZelfde. Het is dan pas écht balen als je bier wél goed lukt en het na 10 flesjes op is.
Weggeven kan altijd nog.

hobbybob

De handelingen wel inderdaad, maar.... vergeet niet "Hoe kleiner de batch, hoe groter de foutmarge" .

Paar gram meer hop op 40 liter maakt niet zoveel uit, 1 gr meer op 4 liter is een wereld van verschil.

Het beste bier brouw jezelf


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.