Hobbybrouwen > Brouwsoftware

BrouwHulp Eroica

(1/80) > >>

Adrie:
BrouwHulp 5.3.0 (codenaam Eroica) staat on-line.

Verholpen bugs:

* Berekening SG eind maischen klopte soms niet.
* Op het tabblad bottelen klopte het alcoholgehalte niet wanneer suiker werd toegevoegd in het gistvat.
* Bij high gravity brouwen gaf BrouwHulp geen groen vak bij de juiste hoeveelheid gist
* In het tabblad Maischen gaf BrouwHulp niet aan wanneer het volume van de kookketel werd overschreden. Het vakje kleurt nu rood wanneer dat het geval is
* Het uitklapmenu met maischschema's werd niet ververst na het aanpassen van de databank met maischschema's
* Bij het invullen van toevoegen van water in het gistvat op het tabblad Metingen op de brouwdag werd de moutstort aangepast. Nu gebeurt dat alleen wanneer je dat doet op het tabblad Maischen, water, zodat je na toevoegen van water toch op de gewenste begin SG uitkomt. Dit is voor als je high gravity brouwt.
Nieuwe zaken:

* Volledig aangepast scherm voor waterbehandeling. Je stelt nu een gewenste pH van het beslag in, en BrouwHulp rekent uit hoeveel base of zuur je moet toevoegen. Je kunt kiezen uit verschillende zuren en basen. Je kunt deze automatische functie ook uitzetten en handmatig zuur of base toevoegen. Ook voor het aanpassen van het spoelwater kun je kiezen welk zuur je wilt gebruiken.
* De achterliggende berekeningen bij de voorspelling van de pH zijn volledig aangepast aan de nieuwste inzichten uit het boek Water.
* In de waterdatabank kun je aanvinken wat jouw kraanwater is. Dit waterprofiel wordt automatisch gebruikt bij het maken van recepten en brouwsels.
* Op het tabblad Vergisting kun je nu getrapte giststarters maken.
* Op het tabblad Vergisting wordt nu ook het aantal benodigde gistcellen aangegeven.
* De voorraadlijst kun je nu exporteren naar het klembord en opslaan als csv bestand om te importeren in een spreadsheet.
* Bij de databanken van ingrediŽnten zit nu een zoekveld.
* De mouthoeveelheden worden aangegeven met drie cijfers achter de komma in plaats van twee.
Zo ziet het nieuwe Waterbehandelingsscherm eruit:

Hier een voorbeeld van de getrapte giststarter.

Vink maken giststarter aan:

Vul bij de eerste stap 1 liter in. Een tweede veld voor de tweede stap verschijnt:

Vul voor de tweede stap 2,5 liter in. Je ziet nu dat je de juiste hoeveelheid gist hebt:

Er verschijnt nog een derde veld voor een eventuele derde (en laatste) stap.

Ook de waterdatabank is aangepast. Er staan nu de in het boek Water aangegeven waterprofielen in van belangrijke biersteden. Ook staan er waterprofielen in voor verschillende typen bier. Je kunt je oude databank overschrijven door te kiezen voor Databanken overschrijven in het tabblad Databanken:

En in het dialoogvenster aan te klikken dat je de waterdatabank wilt overschrijven:

Daarna moet je in de databank weer het waterprofiel van jouw kraanwater invoeren.

De nieuwe BrouwHulp is HIER te downloaden.

Overigens komt de Mac versie eraan. Nog even geduld, ik moet nog wat technische probleempjes oplossen.

Johan de Jong:

--- Citaat van: zirkm op 05-01-2014  18:53 u ---En wanneer je op een lege desktop alt+F2 indrukt en dan "BrouwHulp" intikt en entert doet ie dat wel?

--- Einde van citaat ---

Als ik dit gebruik dan krig ik alleen de foto te zien waarmee BrouwHulp opent.
Vriend van mij draait op ubuntu/mint en kan het programma ook niet installeren, kan het niet terug vinden en hij is geen nitwit betreft linux.
Die van hem en mij betreft een nieuwe installatie van het programma BrouwHulp.
Hij heeft het nooit eerder op zijn laptop gehad en ik heb onlangs een nieuwe installatie op mijn laptop gedaan van ubuntu 13.04 (op een schone lege machine).
Vreemd!

grt Johan

rvvliet78:
Adrie, mijn complimenten voor de software.
Ik heb vandaag mijn eerste "echte" brouwdag gehad met BrouwHulp ernaast en echt geweldig  :groots:.

Thnx.

Jacques:

--- Citaat van: Giantisopod op 27-05-2015  22:52 u ---Is er ergens een toegewezen plek om bugs te melden voor BrouwHulp?

--- Einde van citaat ---

Melden via een persoonlijk bericht bij Adrie.

Adrie:
Er is een nieuwe versie van BrouwHulp (5.3.4). Enkele kleine bugs zijn opgelost. In het tabblad "Vergisting" is op verzoek een veld geplaatst waarin je ziet hoeveel gistcellen per ml per graad Plato je toevoegt.

Tevens is deze versie geschikt gemaakt om vanaf een USB stick te draaien. Dit werkt alleen op Windows.

Om dat voor elkaar te krijgen ga je als volgt te werk.

* Installeer BrouwHulp als gebruikelijk op je PC
* Koppel een USB stick aan
* Maak een map BrouwHulp op de USB-stick
* Kopieer alle bestanden en de submap uit de map C:\Program Files (x86)\BrouwHulp naar de map BrouwHulp op je USB stick
* Maak in de map BrouwHulp op je USB stick een map BrouwHulp aan
* Kopieer alle bestanden en submappen uit de map C:/Users/[JeNaam]/Documents/BrouwHulp naar de map BrouwHulp/BrouwHulp op je USB stick
* Klaar
LET OP: USB-sticks zijn niet zo betrouwbaar als harde schijven, dus maak regelmatig een backup naar een harde schijf! Vergeet ook niet telkens na gebruik de USB-stick veilig te verwijderen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie