Verdamping per uur tijdens het koken berekenen

Gestart door hansHalberstadt, 10-04-2023 12:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

N.a.v. dit topic: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=43993.msg679098#msg679098
heb ik hier even een apart topic van gemaakt.

De verdamping per uur tijdens het koken is simpel uit te rekenen via de verdampingswarmte van water: 2256 kJ/kg de verdamping per uur is dan de energie die je levert in een uur (=vermogen x 3600s) gedeeld door de verdampingswarmte.

Daar gaat nog wat verlies vanaf in de vorm van stralingswarmte als je je ketel niet hebt geïsoleerd. (1100 Watt/m2 bij 100°C)

Ook als je zonder deksel kookt raak je die stralingswarmte kwijt via de opening. Idem dito als je kookt met een deksel zonder isolatie. Die deksel wordt dan ook 100°C en straalt dan even veel warmte af als zonder deksel. Met een geïsoleerde deksel straal je veel minder warmte af en wordt de warmte aan de binnenkant van de deksel teruggekaatst de ketel in en komt dan beschikbaar om water te verdampen.

Dus met een geïsoleerde deksel is je verdamping per uur war hoger als zonder deksel of met een niet geïsoleerde deksel.
 
Je kunt dat voor jouw ketel zelf uitrekenen met bijgaande Excel sheet. Groen = invul veld, blauw is berekende waarde.
Als je je ketel niet isoleert, vul je 100 graden in en anders de temperatuur van de buitenkant van je isolatie.
Image3.gif 

[url="https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?" action="dlattach;attach=11003;type=preview;file"]verdamping_per_uurv2.xlsx[/url][/attach]

Theo Mol

Dank je.
Ik heb al langer het idee dat de opgegeven hoeveelheden verdampt water niet kloppen en was van plan eens een uur te gaan koken met alleen water om te zien hoeveel er de lucht in vliegt. Nu hoeft dat voorlopig niet, ik ga de hoeveelheid voor de volgende keer uitrekenen.

Vragen? Tuurlijk!
Is de verdampte hoeveelheid afhankelijk van de omgevingstemperatuur?

hansHalberstadt

Citaat van: Theo Mol op 10-04-2023  13:59 uIs de verdampte hoeveelheid afhankelijk van de omgevingstemperatuur?

Ik heb in de berekening alleen de belangrijkste effecten meegenomen. warmteverlies door luchtcirculatie langs de wanden is ook nog een verliesbron. en omgevingstemperatuur zorgt dat er ook stralingswarmte van de omgeving naar de ketel toe gaat. die 2 compensren elkaar dus weer deels.

Die straling naar de ketel toe is bv 315 Watt/m2 bij 0 °C en 418 Watt/m2 bij 20 °C en 1100 watt/m2 bij 100°C. Dus als je het omgevingseffect meeneemt dan straalt er geen 1100 Watt/m2 af, maar slechts 1100-418=680 Watt/m2 en bij 0 °C is dat 1100 - 315 =785 Watt. Dus tussen 20 en 0°C zit zo'n 100 Watt/m2 verschil.
De luchtcirculatie langs de wanden heb ik geen gegevens van. Dus zou je moeten meten met een praktijkopstelling.   

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.