Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: La Rulles - brouwerij  (gelezen 2734 keer)

Online Gerb

• Super lid
  • Land: nl
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
La Rulles - brouwerij
« Gepost op: 29-04-2005 16:34 u »
Afgelopen woensdag was ik in Luxemburg en ben toen naar Habay (Zuid-Ardennen) naar de La Rulles brouwerij gereden. Ik ben eigenlijk gewoon binnengestapt en toen ik vroeg (in mijn beste Frans) of ik de brouwerij kon bekijken, trok de brouwer zijn schouders op en zei: Dit is het! Aangezien mijn Frans wel redelijk is, maar niet heel erg goed, heb ik denk ik maar de helft begrepen van wat de, overigens heel aardige brouwer, vertelde.
Dit kleine brouwerijtje met een productie van 300 hl per jaar is gevestigd in een soort van garage, waar alle ketels en lagervaten op een efficiente manier staan opgesteld. Achter het gebouw in een ander pand staat de flessenvulmachine. Op het moment dat ik binnenkwam waren ze net bezig met het verpompen van de Triple (8,3%) naar de vergistingstank. Het rook allemaal fantastisch en in de opwinding natuurlijk helemaal vergeten te vragen welke hop -en moutsoorten ze gebruiken.
De bieren zijn niet in Nederland te verkrijgen, maar worden wel geexporteerd naar Italie, USA, Duitsland, Luxemburg, Zwitserland, en nog een paar landen die ik ben vergeten. Er is geen export naar Nederland, omdat er simpelweg niet meer capaciteit is en er is ook geen intentie om binnenkort te gaan uitbreiden.
In Luxemburg en de Ardennen is het bier goed verkrijgbaar en ik heb flessen van 0,75l en 1,5l gezien met de Blonde (7%), het eerste bier van de brouwerij, de Brune (6,5%), Triple (8,3%) en de Maxi Blonde (7%). Ik heb alleen de blonde een tijdje geleden geproefd en die had een kruidige smaak met een droge, niet overdreven hoppige afdronk, meen ik me te herinneren.
In het weekend van 5 en 6 juni is er een open weekend, waarbij je een gratis glas La Rulles kunt drinken en de brouwerij kunt bezoeken. Kijk voor meer info op: www.larulles.be

Hier nog een paar foto's:

Tags: