Hallo medeliefhebbers

Gestart door Biervertier, 27-11-2013 00:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Biervertier

Hallo allemaal,

Mijn naam is Richard, 34 jaar, woon in het Westland en doe een bierbrouwer na.
Al vele jaren ben ik liefhebber van allerlei soorten en smaken bieren.
Hoe zou het toch zijn om je eigen bier te brouwen? Tja, als ik jullie mag geloven geweldig... en dan is er maar 1 manier om dit uit te vinden.

Na veel leeswerk direct het benodigde materiaal in huis gehaald.
O.a. 30 liter gistvat met schroefdeksel en 15 liter mandfles.
In eerste instantie gericht op blikbrouwen om kennis te maken met de verschillende processen.
Start: Brewferm Gallia 12 liter. Na 1 week hoofdgisting overgeheveld naar mandfles voor nagisting en staat nu 4 dagen op temp. van 15 graden. Ik heb nog nooit zo lang naar 12 liter bier gekeken zonder productconfrontatie. Rustig afwachten dus en jullie tips blijven lezen, want wat een bron van informatie levert dit forum. Super!

Groeten vanuit het Westland.

Adbrouwt

Welkom en momenteel dus de belangrijkste les aan het volgen. Leven zonder productconfrontatie en daar moet je veel geduld voor hebben. Succes met de hobby. Welke bieren vindt je lekker en wil je graag gaan brouwen? 

Biervertier

Citaat van: Adbrouwt op 27-11-2013  06:33 uWelkom en momenteel dus de belangrijkste les aan het volgen. Leven zonder productconfrontatie en daar moet je veel geduld voor hebben. Succes met de hobby. Welke bieren vindt je lekker en wil je graag gaan brouwen?

Met name donkere biertjes rond de 8-9% vind ik lekker, ok en de La Chouffe N'Ice Chouffe van 10% is ook wel heel erg lekker. Om te starten heb ik eerst twee blikbrouwsels van Brewferm gekocht (Gallia 12 liter en Oranje Bock 12 liter) met lagere percentages. Dit omdat deze volgens mij sneller klaar zijn voor de onvermijdelijke productconfrontatie. Bij succes wil ik graag met de losse ingrediënten gaan brouwen en richting de 8-9%.

Wat ik persoonlijk geen lekker biertje vind is Sagres Preta. Een biertje waarbij je het idee hebt dat je een "peuk" op de bodem aantreft. Over smaak valt niet te twisten...

Gerb

Welkom hier! Ik kom regelmatig in De Lier, dus als je eens wat wilt ruilen, dan moet je maar even laten weten.

Jacques

Welkom Richard.

Geduld is een belangrijke eigenschap die een hobbybouwer moet hebben. En het mooie is dat je geduld loont. Maar als je bier al eerder op is dan je dacht had dan is er nog niet zo veel aan de hand. Dan maak je een volgend brouwsel. Zo kun je jaren en jaren plezier hebben met deze hobby. En als je dan ook nog probeert een steeds beter bier te brouwen kun je heel veel voldoening hebben.

zeebrew

Een beetje kunnen rekenen is ook handig: nu weer aan de laatste krat bezig in de wetenschap dat ik pas rond de jaarwisseling een volgende klaar heb...

Biervertier

Citaat van: Jacques op 27-11-2013  20:48 uWelkom Richard.

Geduld is een belangrijke eigenschap die een hobbybouwer moet hebben. En het mooie is dat je geduld loont. Maar als je bier al eerder op is dan je dacht had dan is er nog niet zo veel aan de hand. Dan maak je een volgend brouwsel. Zo kun je jaren en jaren plezier hebben met deze hobby. En als je dan ook nog probeert een steeds beter bier te brouwen kun je heel veel voldoening hebben.

Bedankt voor jullie reacties. Het plan is om de Oranje Bock in het gistingsvat te doen zodra de Gallia gebotteld kan worden.
Dat is ook gelijk het moment om nieuwe ingrediënten te gaan kopen. Je hebt pas een alcoholprobleem als het op is toch? Heb je voor de losse ingrediënten direct een moutmolen etc. nodig of is er nog een tussenstap?

En welk biertje kunnen jullie mij adviseren om te gaan brouwen na de blikbrouwsels? Graag een donker biertje van rond de 8-9% , maar wanneer het beter is te starten met een lager percentage ook prima.

Jacques

Citaat van: Biervertier op 28-11-2013  00:26 uEn welk biertje kunnen jullie mij adviseren om te gaan brouwen na de blikbrouwsels? Graag een donker biertje van rond de 8-9% , maar wanneer het beter is te starten met een lager percentage ook prima.

Als je met mout wilt beginnen kan de moutpakketten van Brewferm aanbevelen. Dat zijn pakketten die een redelijk bier geven en je hoeft niet allerlei verschillende mouten in te kopen. Wees wel wat kritisch op de gist die bijgeleverd wordt. Vaak past een andere gist beter bij het biertype. Zeker Wyeast gisten geven meestal een beter resultaat. Maar die zijn wel redelijk prijzig en je moet leren daarmee om te gaan. Zo moet je bij een zwaarder bier de gist vermeerderen door het maken van een giststarter. Korrelgist is wat dat betreft een heel stuk makkelijker in het gebruik.

Herman

Je zet me op het verkeerde been. Ik maar denken dat je van mede houd en ons ook voor medeliefhebbers...
Afijn, welkom! Snel afstappen van de blikken en lekker je eigen gang gaan, wel zo leuk!

bierhenkie

Er is dus nog wel en stap vóór de moutpaketten, dat is moutextract.

Herman

Citaat van: bierhenkie op 28-11-2013  22:59 uEr is dus nog wel en stap vóór de moutpaketten, dat is moutextract.
Moutextract droog of nat... enige voordeel van droog is dat je gedwongen wordt je eigen hop te kiezen. Voor de rest is het een pot nat, je hebt geen invloed op de samenstelling van het extract. Kan natuurlijk prima bieren opleveren.

Persoonlijk zou ik na blikken gewoon meteen gaan maischen. De tussenstap voegt niet veel toe.

luftie


bierhenkie

Citaat van: Herman op 28-11-2013  23:04 uMoutextract droog of nat... enige voordeel van droog is dat je gedwongen wordt je eigen hop te kiezen. Voor de rest is het een pot nat, je hebt geen invloed op de samenstelling van het extract. Kan natuurlijk prima bieren opleveren.

Persoonlijk zou ik na blikken gewoon meteen gaan maischen. De tussenstap voegt niet veel toe.
Het ging mij puur om aan te geven dat er nog een optie is. Of je die gaat gebruiken is vers 2. Gewoon een molentje kopen en aan de gang gaan zou ik zelf doen.

bjorri

Persoonlijk vond ik de tussenstap met extract erg prettig. Blikken is feitelijk alleen vergisten. Met extract kan je al meer een 'eigen' recept maken door verschillende extracten te mixen en je eigen hop en gist te kiezen. Ook moeten koken inclusief hop toevoegen op geplande tijden e.d. is een ervaring.

Het is maar net hoe steil je de leercurve wilt hebben. Bij het tweede blik had ik al iets van: "is dit alles". Met extract kwam dat gevoel pas na de derde ronde. Het poeder is wel een kleefbende dus super droog en schoon werken, met mout gaat dat weer simpeler.

cpmb

Ik sluit me aan bij de opmerkingen van bjorri, ook ik heb de stap eerst naar moutextract gemaakt en heb hier nu 3x een eigen recept gemaakt.
Het is inderdaad een kleefbende, maar het koken en spelen met hoppen is wel leuker dan alleen blik.
Sinds kort heb ik een molen, maar nog niet gebruikt.

Met moutextract (of mini-maisch) is mijn inziens net iets makkelijker te overzien als je net begint.
Een ander nadeel van moutextract vind ik toch wel de prijs +/- 10,-- de kilo (het kan iets goedkoper)

Jacques

Vanwege de hoge prijs en het feit dat er maar een zeer beperkt aantal extracten verkocht worden is deze stap niet echt interessant.
Je kunt het een beetje vergelijken met pizza's. Blikbrouwsels zijn pizza's die je bij de supermarkt koopt. Je hoeft ze alleen warm te maken. Je moet er op letten dat ze goed ontdooit zijn en niet aanbranden.
In sommige supermarkten zijn pizzabodems te koop en ook blikken tomatensaus je kunt inderdaad wat meer creativiteit kwijt. Wat extra's toevoegen.
Maar het echte werk is toch zelf een deeg te maken en ook zelf de saus te maken. Je hebt dan allemaal meer in de hand. Je kunt de beste ingrediënten kopen en spelen met de baktemperatuur. En het is ook nog eens goedkoper...

JanEric

Gewoon overslaan die stap met moutextract.
Schroten en maischen is niets moeilijks aan, je moet alleen een molen, maischketel en filter hebben.
Dat kun je onder de 100 euro wel 2e hands bij elkaar sprokkelen of, wat het filter betreft, zelf in elkaar zetten (javal).
Die kosten heb je er zo weer uit als je ziet wat je bespaart bij het kopen van mout ten opzichte van moutextract.

bierhenkie

We zijn weer hardleers. De topicstarter, Biervertier, vroeg of er nog een tussenstap was. En ja, die is er. Of je die nou zelf zou doen, dat is aan een ieder persoonlijk. Maar meteen valt er de hele goegemeente overheen alsof je in de kerk gevloekt hebt. Tsjonge....

Jeukstaardt

Ik heb na 2 blikken (triple en diabolo) onlangs een moutextract biertje gemaakt volgens het recept uit het boek van Adrie: Verander water in bier.
Als je dit boek nog niet hebt wil ik het je aanraden, echt geweldig en zeker voor een starter.
Ik meen dat er een forumlid is die het dubbel heeft (dat ben ik niet overigens). Zie prikbord.

De tussenstap van moutextract is niet nodig mijns inziens, maar het heeft mij wel weer iets meer inzicht in het hele proces gegeven.
Er komt al genoeg op je af om rekening mee te houden qua hygiene, koeling,werkvolgorde
Dit moutextractbiertje gaat dit weekend in de mandfles voor nagisting.

Wat het moutextractbier maken me wel heeft 'geleerd' is, dat ik op zoek ga na een schrootmolen en een javalfilter aan het maken ben.
Mijn eerstvolgende brouwsel zal een vol-graan bier worden. Een eenvoudige, maar wel een volgraan :)

Ik zou zeggen, doe waar je je goed bij voelt. Niks mis met een moutextract om te proberen denk ik. Uiteindelijk zal je, net als ik, voor mout willen gaan.

ciesvandekwis

Elke brouwer erbij maakt ons blij  :proost:. Ga ervoor en laat je niet afschrikken om eens iets geks te proberen, maar vooral: leer van je fouten (en zet ze op het forum).

Biervertier

Citaat van: ciesvandekwis op 29-11-2013  16:31 uElke brouwer erbij maakt ons blij  :proost:. Ga ervoor en laat je niet afschrikken om eens iets geks te proberen, maar vooral: leer van je fouten (en zet ze op het forum).

Bedankt voor alle reacties en tips. Ik ga me dit weekend maar weer even verder inlezen voor de vervolgstap :)

Vooralsnog moet me eerste brouwsel nog de mandfles verlaten en dan eindelijk bottelen en een mooi etiket maken. En niet onbelangrijk het gistvat weer een nieuwe bewoner geven.

Brouwse allemaal!

Biervertier

Citaat van: Biervertier op 29-11-2013  23:05 uBedankt voor alle reacties en tips. Ik ga me dit weekend maar weer even verder inlezen voor de vervolgstap :)

Vooralsnog moet me eerste brouwsel nog de mandfles verlaten en dan eindelijk bottelen en een mooi etiket maken. En niet onbelangrijk het gistvat weer een nieuwe bewoner geven.

Brouwse allemaal!

Nagisting op mandfles blijft nog activiteit vertonen in waterslot. Nu ca. 1x per 1,5 minuut en is nu al paar dagen het geval. De navergisting is al 11 dagen gaande na overheveling naar de mandfles. Ook lijkt er wat condens (hetzij minimaal) te vormen bovenin de fles is dit ok?

Jeukstaardt

Lijkt erop dat alles goed gaat. Misschien kun je een SG meten?
Als dat een 2, 3 dagen hetzelfde blijft kun je gaan bottelen.

Biervertier

Citaat van: Jeukstaardt op 03-12-2013  22:27 uLijkt erop dat alles goed gaat. Misschien kun je een SG meten?
Als dat een 2, 3 dagen hetzelfde blijft kun je gaan bottelen.

Wat kan ik hier nu aan aflezen?
 }

Jeukstaardt

Ik (her)ken deze schaalverdeling niet. Ergo, mijn SG meter ziet er anders uit :)
Sorry... iemand anders?

Biervertier

Citaat van: Jeukstaardt op 06-12-2013  22:04 uIk (her)ken deze schaalverdeling niet. Ergo, mijn SG meter ziet er anders uit :)
Sorry....iemand anders?

 ^-^ het proefmonster heb ik net opgedronken dus hoop niet dat ik foto vanuit andere hoek moet sturen haha. Voor een 1e en warm biertje smaakte het toch al prima.

Bedankt voor je snelle reactie!

William

Het lijkt op een Plato schaal met misschien B=bottelen Beer en W=bottelen Wine (of water)  :weetniet:

Wat geeft een oplossing van 10 gram suiker opgelost in 90 gram water aan?

Jacques

Deze hydrometer herken ik ook niet. Heb je een link naar een afbeelding waarop de meter in zijn geheel te zien is?

Biervertier

Citaat van: Jacques op 06-12-2013  22:15 uDeze hydrometer herken ik ook niet. Heb je een link naar een afbeelding waarop de meter in zijn geheel te zien is?

 }


Jacques

Toch maar even naar de winkel om een andere te kopen. Eentje met een schaalindeling in SG.

Biervertier

Citaat van: Jacques op 06-12-2013  22:34 uToch maar even naar de winkel om een andere te kopen. Eentje met een schaalindeling in SG.

Heb ik soms het verkeerde gekocht bij Brouwmarkt?

1 x   Bierwortmeter 2-schalen 0-28 Balling + potentieel alcoholgehalte  € 6,25

Biervertier

Citaat van: Biervertier op 06-12-2013  23:55 uHeb ik soms het verkeerde gekocht bij Brouwmarkt?

1 x   Bierwortmeter 2-schalen 0-28 Balling + potentieel alcoholgehalte  € 6,25

Wanneer dit niet de goede is heeft iemand misschien een foto en productnaam van wat het wel moet zijn? Het bier is in ieder geval gebotteld en direct het tweede blik in het vergistingsvat gedaan. Nu ga ik inventariseren voor een bestelling van de losse ingrediënten en benodigdheden.

Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt voor de support.

Jeukstaardt


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.