Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gamel omruilen  (gelezen 1995 keer)

Offline Adrianus Tripel

• Vol lid
  • Land: nl
  • Een dag zonder bier is als een kind zonder lach
    • Bergsche Bierbrouwers Gilde
Gamel omruilen
« Gepost op: 26-11-2013 14:10 u »
Ik heb heb gamel waarvan de bodem is uitgezaagd. Er zijn ook een filter en een peilglasaansluiting ingelast. Gebruikt als kookketel in mijn WURMS. Compleet met deksel wil ik deze graag ruilen voor een gamel waar nog geen gaten in zitten en de bodem nog in takt is. Wil deze gaan gebruiken om temperatuurgecontroleerd te gaan vergisten.

Groeten
Ad

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Ronald_

• Super lid
    • vandeStreek bier
Re: Gamel omruilen.
« Reactie #1 Gepost op: 26-11-2013 17:08 u »
Mocht je geen succes hebben, wij werken voor de vergisting vaak met RVS olijfolievaten. Goed handelbaar (lichter dan gamel) en niet te prijzig.

Offline PietO

• Super lid
  • DeGulleGamel
    • Bergsch Bierbrouwers Gilde
Re: Gamel omruilen.
« Reactie #2 Gepost op: 26-11-2013 18:40 u »
Het is mij onduidelijk waarom een andere gamel nodig is: een gist-gamel ontdaan van de volledige dubbele buitenwand op een stukje na zodat het deksel nog steeds luchtdicht vastgeklemd kan worden, voldoet ook als je hem zet in een koel/warmtekast (directe overdracht via lucht).

Alleen als je vloeistof op de gewenste temperatuur wil laten circuleren in de dubbele wand heb je een dichte gamel nodig, maar dat kost aanzienlijk meer plaats / moeite voor temperatuurregeling. Een oude koelkast is dan niet voldoende.  :degroeten:

Offline Adrianus Tripel

• Vol lid
  • Een dag zonder bier is als een kind zonder lach
    • Bergsche Bierbrouwers Gilde
Re: Gamel omruilen
« Reactie #3 Gepost op: 26-11-2013 23:43 u »
Piet,

Ik heb juist de dubbele wand nodig. Ik heb een laboratorium temp. geregeld systemen dat kan verwarmen en koelen. Met behulp van een klein pompje hou je het gistvat op temp. Zonder bodem lukt dat niet.

Gr. Ad

Tags: