Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Tjerk Dijkstra kloon - eerste ondergister  (gelezen 9141 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Tjerk Dijkstra kloon - eerste ondergister
« Reactie #25 Gepost op: 27-11-2013 20:25 u »
Waarom verwacht je dat?
Dat heb jij ook nog nooit gedaan voor ondergisters...

Klopt. Daarom zou het zo mooi zijn dat dit eens getest zou worden. En ik zou het leuk vinden als anderen ook eens wat testjes doen en hierover publiceren op het forum. Dit soort testjes komt de kennis op het gebied van het zelfbrouwen ten goede.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #26 Gepost op: 27-11-2013 21:31 u »
Zeker waar, maar het verbaast me dat je verwacht dat ik dat zomaar uit de hoed zou trekken! ;D

Offline visserkevis

• Vol lid
  • Bier hoort altijd lekker te zijn
« Reactie #27 Gepost op: 11-04-2014 11:50 u »
Zo. Na de nodige maanden staan is mijn eerste ondergister eindelijk goed op smaak.

Opvallend is dat hij mooi fijn schuim heeft, veel schuim ook --> vergelijkbaar met ieder willekeurig commercieel pilsje.
Geur is fruitig. Je ruikt hem nog als hij voor je op tafel staat.
Lekkere hopgeur.
Tikje te bitter voor een pils naar mijn smaak.

Om het gist goed te laten neerslaan heb ik hem 3-4 weken op 3 graden weggezet. Kouder wilde de klimaatkast niet.
Dat heeft het pils echt goed gedaan.

Als je hem op kamertemperatuur drinkt proef je wat bijsmaken die ik niet helemaal kan plaatsen. Een beetje weeg, en nog wat andere smaakjes. Vrij subtiel, maar toch niet wenselijk.
Wanneer je hem koud drinkt zijn deze smaken helemaal verdwenen.

Dit pils ga ik zeker nog een keer maken:
- zelfde gist
- zelfde recept maar dan zonder fout (te hoog SG en niet gecorrigeerd)
- hopstort veranderen --> ik weet alleen niet goed welke hop ik nou als bitterhop proef (te weinig ervaring)

Hopstort is nu:
17,5 gram Saaz 3,9% @90min
14,9 gram Hallertau Perle 6,9% @75min
20,6 gram Hallertau Hersbrucker  3,4% @60 min
24,7 gram Hallertau Hersbrucker   3,4% @10 min

Hopstort bij volgende brouw zou kunnen zijn:
15 gram Saaz @90min (minder lijkt me te weinig om duidelijk herkenbaar aanwezig te zijn?)
10 gram Hallertau Perle @75min (minder lijkt me te weinig om duidelijk herkenbaar aanwezig te zijn?)
10 gram Hallertau Hersbrucker  @60 min
24,7 gram Hallertau Hersbrucker  @10 min
10 gram Hallertau Perle @vlamuit of 5 min (nog meer aromahop)

Een paar vragen:
- wat denken jullie van de nieuwe hopstort?
- wie woont er in de buurt ('t Gooi) of komt er wel eens, en kan me helpen de bijsmaakjes te identificeren? (Brabant is ook optie, Uden)

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 11-04-2014 23:39 u »
Ha, leuk! Een kloonbrouwsel van mijn bier.  8)

Wat jij aangeeft over die bijsmaakjes dat herken ik. Hoe langer het bier stond, hoe meer dit weg trok en hoe lekkerder hij werd. Volgens mij was ie pas na een maand of 3 lekker op smaak.

Ik begrijp dat je een andere hop meer naar voren wil halen (aroma). De eerste drie van jouw rijtje is hoofdzakelijk voor de bittering. Je zult er weinig aan smaak van overhouden. Die laatste 2 zijn veel belangrijker. De hoppen in je laatste kwartier koken, of na het uitdoen van de brander zijn bepalend voor je hoparoma in je bier.
De Perle, die je nu op het eind hebt, is een mooie hop en prima te gebruiken als een aromahop.

Tegenwoordig doe ik een neutralere hop voor de bittering (Magnum of zo, begin koken).

Groet,
Tsjerk

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #29 Gepost op: 11-04-2014 23:46 u »
Ik zou zelf eerder de Perle voor bitterheid gebruiken en de Saaz voor aroma, omdraaien dus. Dan wel even herberekenen voor de bitterheid ;) Je wilt geen Imperial Pils neem ik aan.

Maar dan is het natuurlijk geen kloon, derhalve off topic...

Offline Roodwang

• Vol lid
« Reactie #30 Gepost op: 12-04-2014 00:59 u »
Hoi Tsjerk, mijn eerste ondergister (2-2013)...  Respect is een heerlijk biertje geworden.

inderdaad duurt het wel even voordat ie op dronk is.
Xe laatste 2 smaakte het beste :-) (Toen nog geen geduld, nog niet mijn beste eigenschap)
Eerst nog een IPA en dan ga ik hem nog een keer maken. Moet in augustus gedronken worden. nog wel aan het nadenken over de hoeveelheid. Aan de 20 liter ga ik in augustus niet genoeg hebben. Weet nog niet hoe ik meer van ga maken
(Feestje :-))

Offline visserkevis

• Vol lid
  • Bier hoort altijd lekker te zijn
« Reactie #31 Gepost op: 12-04-2014 13:14 u »
Leuk om van de uitvinder te horen :)
Ik heb 2 rijtjes opgeschreven hierboven, de ene zoals in het recept en de andere zoals ik hem wil gaan maken.
In dat 2e rijtje heb ik minder bitterhop gebruikt (minder bitter) n een extra hopgift toegevoegd (iets meer aroma).

Wat denk je van deze hopgiften qua hoeveelheid?
En zou je inderdaad de Saaz als aromahop toepassen en de Perle als bitterhop gebruiken?

Tags: