Tjerk Dijkstra kloon - eerste ondergister

Gestart door visserkevis, 23-11-2013 08:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

visserkevis

Over een uurtje gaan we beginnen aan onze eerste ondergister. Heb er zin in!
Het recept is van Tjerk Dijkstra, zie: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,9440.msg115798.html#msg115798

Aangepast naar mijn brouwinstallatie krijg je dan:
BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkBier 4
Naam receptKoud ventje
Brouwdatum23-11-2013
BiertypePils(ener)
Volume23,50 l
Begin SG1,045 SG
Berekende kleur (Morey)7 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)30 IBU
Brouwzaalrendement71,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
21,74 lUjes water9,34 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
250 mg/l25 mg/l70 mg/l10 mg/l100 mg/l286 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,88 kgPilsmoutArsegan3 EBC100,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust50,0 °C1 min.10 min.4,5 l/kg
Beta-amylase63,0 °C10 min.40 min.4,5 l/kg
Alfa-amylase73,0 °C10 min.30 min.4,5 l/kg
Uitmaischen76,0 °C10 min.5 min.4,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
17,5 gSaazpellets3,9%90 min.8,2 IBU
14,9 gHallertau Perle 6.9%bellen6,9%75 min.11,0 IBU
20,6 gHallertau Hersbrucker 3.4%pellets3,4%60 min.7,9 IBU
24,7 gHallertau Hersbrucker 3.4%pellets3,4%10 min.3,4 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gSafLager West European Lager (S-23)ondergist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting10,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting10,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting10,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,016 SG
Start nagisting30-11-2013
Temp. nagisting10,0 °C
Start lagering10-12-2013
Temp. lagering5,0 °C
Alcoholgehalte4,1 vol.%

Aangezien dit dus de eerste keer is dat ik een ondergister ga maken vroeg ik me af op welke temperatuur ik de S23 korrelgist kan enten?
Ik heb het idee om de hete wort tot 18/19 graden te koelen en dan de gist erbij te doen (zoals ik bij een bovengister zou doen).
De klimaatkast zet ik al wel op de koele stand. Of zal ik de klimaatkast op 18 graden zetten, pils erin zetten en dan instellen op 10 graden? Zodat de temperatuur geleidelijk aan terugzakt.

Tips?

RobinB

Met de S23 zou ik op ca. 12 grc vergisten.
Enten kan ook op die temperatuur.
Indien je niet hydrateert adviseert de fabrikant te enten op 20+ grc.

michielr

Ik heb de s23 geënt (ongehydrateerd) op 14-15 graden, en laten vergisten op 9.5 graden. Is een lekker pilsje geworden!

RobinB

Ik zou het overigens met de w34/70 vergisten. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 23-11-2013  13:53 uMet de S23 zou ik op ca. 12 ºC vergisten.
Enten kan ook op die temperatuur.
Indien je niet hydrateert adviseert de fabrikant te enten op 20+ ºC.

Citaat van: michielr op 23-11-2013  14:30 uIk heb de s23 geënt (ongehydrateerd) op 14-15 graden, en laten vergisten op 9.5 graden. Is een lekker pilsje geworden!

Precies. Je moet je niet te veel aantrekken van de aanbevelingen van de gedroogde gistfabrikanten als het gaat om het hydrateren van gist.

Overigens ben ik een liefhebber van het laten vergisten van ondergisters bij 13 à 14 ºC. Je krijgt dan wat meer esters die bijdragen aan de volmondigheid van het bier. Verder verloopt de vergisting ook wat vlotter.

visserkevis

Okee, goede tips!
Hij gaat op 14 graden vergisten.

Geent op 15 graden.
Helaas wat meer verdampt dan ik had ingeschat, dus iets hoger SG dan gepland.

Oxhead


visserkevis

Ja eigenlijk wel he. Ik zat even in de oehhh hoger SG dus meer suikertjes om alcohol van te maken  :nut:
Hij had op 1045 moeten uitkomen, is op 1060 uitgekomen. Wel een verschil om eigenlijk met toevoegen van water op te lossen.
Al doende leert men (ook over zichzelve ...)

Vandaag trouwens voor het eerst met een schrootmolen van punt nl (ja die) gewerkt, povverdrie wel lekker zeg om met goed gereedschap te werken.
Ook de grens van mijn brouwinstallatie mogen ontmoeten vandaag: iets te enthousiast een hopgift gedaan ennnnn floep! overgekookt! Plakplak overal. Mooi  8)
Tevens grondwater door de platenkoeler laten lopen ipv kraanwater, dat scheelde zomaar 8 graden! Aanrader dus.

RobinB

Citaat van: Jacques op 23-11-2013  20:37 uPrecies. Je moet je niet te veel aantrekken van de aanbevelingen van de gedroogde gistfabrikanten als het gaat om het hydrateren van gist.

Gaat weer nergens over, zij hebben er wel het best onderzoek naar gedaan.
De kwalificatie "prima biertje" past op velen...

Jacques

Citaat van: RobinB op 24-11-2013  01:57 uGaat weer nergens over, zij hebben er wel het best onderzoek naar gedaan.
De kwalificatie "prima biertje" past op velen...

Kan best dat ze er onderzoek naar hebben gedaan. Maar in de praktijk is er niet veel van te merken dat hydrateren een beter bier oplevert. Sterker nog er is zo goed als geen verschil waar te nemen tussen gehydrateerde en niet-gehydrateerde gist buiten het feit dat gehydrateerde gist wat sneller aan de gang gaat.
Bij een vergelijking met 3 gisten waarbij leden van het BKG de bieren hebben beoordeeld scoorde qua smaak gehydrateerde gist niet beter en bij één gist beduidend minder. Er is dus geen reden om te hydrateren of om het hydrateren te promoten.

RobinB

Welke 3 gisten waren dat?
[edit]
Gevonden het waren de Top, Nottingham en US05.

Alleen maar bovengisters dus, waarvan de temperatuur van het wort altijd al veel dichter bij de adviezen van de fabrikant zit. Geen wonder dat je daar nauwelijks effecten heb vastgesteld.
Voor een ondergister is het verschil al gauw 10 ºC, dat is een aanzienlijk andere situatie.

Dat de Nottingham zonder hydrateren destijds beter scoorde is wel te verklaren overigens. Er wordt geschreven dat deze fruitiger was dan de gehydrateerde, dat kan komen doordat er minder vitale gist geënt was, wat de estervorming stimuleert. Nottingham is van zichzelf een cleane gist, dus wanneer het bier wat fruitiger wordt door estervorming kan dat smaaktechnisch als positief ervaren worden.
Dan maak je in feite gebruik van een bijwerking van het niet hydrateren...
Je kan ook gewoon wat minder enten als een fruitiger bier je voorkeur heeft. ;)

Jacques

Citaat van: RobinB op 24-11-2013  15:32 uAlleen maar bovengisters dus, waarvan de temperatuur van het wort altijd al veel dichter bij de adviezen van de fabrikant zit. Geen wonder dat je daar nauwelijks effecten heb vastgesteld.
Voor een ondergister is het verschil al gauw 10 ºC, dat is een aanzienlijk andere situatie.

Sorry maar ik snap je niet. Op de site van Fermentis worden adviezen gegeven specifiek voor deze gist bij een temperatuur tussen de 12 en 15 ºC.
Zie http://www.fermentis.com/wp-content/uploads/2012/02/SFG_S23.pdf.

Ook bij gedroogde ondergist is hydrateren niet nodig weet ik uit ervaring.

RobinB

Ze stellen dat je het zonder hydrateren op het wort kan strooien mits dit >20 grc is.
Als je het toevoegt op de vergistingstemperatuur en op 12 grc gaat vergisten (koeler wordt ook veel gedaan), dan is dat bijna 10 grc kouder dan het advies.
Simpel toch?

Citaat van: Jacques op 24-11-2013  17:20 uOok bij gedroogde gist is hydrateren niet nodig
Hydrateer je vloeibare gist ook dan? ;D

Jacques

Citaat van: RobinB op 24-11-2013  17:48 uZe stellen dat je het zonder hydrateren op het wort kan strooien mits dit >20 ºC is.
Als je het toevoegt op de vergistingstemperatuur en op 12 ºC gaat vergisten (koeler wordt ook veel gedaan), dan is dat bijna 10 ºC kouder dan het advies.
Simpel toch?

Mijn ervaring is anders. Je hebt dan wel meer gist nodig maar dat wordt ook aangegeven.

Citaat van: RobinB op 24-11-2013  17:48 uHydrateer je vloeibare gist ook dan? ;D

Scherp. Ik heb veranderd in ondergist want dat wilde ik schrijven. Soms zijn mijn vingers sneller dan ik eigenlijk wil.

RobinB

Citaat van: Jacques op 24-11-2013  20:45 uJe hebt dan wel meer gist nodig maar dat wordt ook aangegeven.
Klopt, maar dat komt er nog bovenop.

Ze zijn in de instructies heel duidelijk:
CiteerAlternatively, pitch the yeast directly in the fermentation vessel providing the temperature of the wort is above 20°C (68°F).

Jacques

Dat ze in de instructies duidelijk zijn wil niet zeggen dat het niet anders kan...

Probeer het voor de aardigheid maar eens uit.

RobinB

Waarom neem je aan dat ik het nog niet geprobeerd heb? :weetniet:

Jacques

Citaat van: RobinB op 24-11-2013  22:38 uWaarom neem je aan dat ik het nog niet geprobeerd heb? :weetniet:

Omdat je dan gezien zou hebben dat ook ondergist niet gehydrateerd hoeft te worden.

RobinB

Ah, dus als mijn voorlopige ervaringen niet met de jouwe overeenkomen denk je dat ik het niet geprobeerd heb...
Hmmm... :denken:

Jacques

Citaat van: RobinB op 25-11-2013  22:22 uAh, dus als mijn voorlopige ervaringen niet met de jouwe overeenkomen denk je dat ik ze niet heb... Tja...

Je was niet duidelijk in dat je het geprobeerd hebt.

Het beste is om een vergelijkende test uit te voeren. Misschien een leuke uitdaging voor jou?

RobinB

Citaat van: Jacques op 25-11-2013  22:37 uJe was niet duidelijk in dat je het geprobeerd hebt.
Je had er ook niet naar gevraagd...

Jacques

Citaat van: RobinB op 25-11-2013  22:40 uJe had er ook niet naar gevraagd...

Klopt. Maar ik had verwacht dat daar naar zou hebben verwezen.

Zou je zo vriendelijk willen zijn om je wijze van testen en de resultaten van je test in een nieuw topic te plaatsen. Dat kan voor iedereen heel leerzaam zijn. Het maakt ook dat anderen jouw test kunnen reproduceren, maar dat hoef ik jou allemaal niet uit te leggen.

RobinB

Nu neem je alweer zomaar wat aan...? Welke tests heb je het over, ik heb het niet over tests gehad?

Ik geef slechts aan dat ik het wel geprobeerd heb zonder hydrateren, dat bier hield lang "groene" smaakjes. De ondergister erop heb ik wel gehydrateerd, daar zijn deze verschijnselen niet opgetreden.
Verder geen tests, geen experimenten, gewoon wat ervaring.
Hier ga ik nog niks uit concluderen, dat zou immers voorbarig zijn, maar het is wel een andere ervaring dan die jij voorschotelt.

Jacques

Hmm, ik had verwacht dat je een vergelijkende test zou hebben uitgevoerd ter ondersteuning van hetgeen je naar voren brengt. De 'groene' smaak kan veroorzaakt zijn door een andere parameter...

Maar wat nog niet is kan nog komen. Het uitvoeren van een test kost wat tijd maar is heel leerzaam om uit te voeren. En als de resultaten gedeeld worden leren we allemaal van. Dus wat let je om een test te doen?

RobinB

Citaat van: Jacques op 26-11-2013  22:18 uHmm, ik had verwacht dat je een vergelijkende test zou hebben uitgevoerd ter ondersteuning van hetgeen je naar voren brengt.

Waarom verwacht je dat?
Dat heb jij ook nog nooit gedaan voor ondergisters... Daarnaast heb ik nooit iets dergelijks geopperd. :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.