Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Emmer lijkt lek te zijn tijdens het brouwen, wat nu?  (gelezen 13996 keer)

Offline RobinB

• Super lid
  • Land: nl
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: Emmer lijkt lek te zijn tijdens het brouwen, wat nu?
« Reactie #25 Gepost op: 28-09-2013 01:33 u »
Het enige internationale experiment hieromtrent liet in ieder geval geen proefbare verschillen zien tussen vroeg overhevelen en op hoofdgist laten tot bottelen. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat dat ook mijn mening is, een fout die wel vaker wordt gemaakt door sommigen... ;)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #26 Gepost op: 28-09-2013 11:43 u »
Het enige internationale experiment hieromtrent liet geen proefbare verschillen zien tussen vroeg overhevelen en op hoofdgist laten tot bottelen. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat dat ook mijn mening is, een fout die wel vaker wordt gemaakt door sommigen... ;)

Dat experiment was al weer een paar jaar geleden. Als het opnieuw opgezet zou worden kan wat breder gekeken worden naar andere kwaliteiten zoals bijvoorbeeld de schuimhoudbaarheid...

Offline BJM

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #27 Gepost op: 28-09-2013 21:11 u »
Deze kit zit uitsluitend aan de buitenkant en vormt een gas barriere. Daarnaast is deze kit zo slecht dat het makkelijk te verwijderen is met een vinger. Over de voedselveiligheid en het schoonmaken maak ik mij zeker geen zorgen. Het klaren was wel de vraag en daar heb ik nu mijn antwoorden op.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 29-09-2013 00:40 u »
Dat experiment was al weer een paar jaar geleden. Als het opnieuw opgezet zou worden kan wat breder gekeken worden naar andere kwaliteiten zoals bijvoorbeeld de schuimhoudbaarheid...
Dat is toen ook niet opgevallen. :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 29-09-2013 10:06 u »
Dat is toen ook niet opgevallen. :)

Omdat er niet echt op gelet is...

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 29-09-2013 22:01 u »
Niet echt?
Hoe minutieus moet je er dan naar kijken?

Als er duidelijke verschillen waren geweest was dat zeker wel vermeld.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #31 Gepost op: 29-09-2013 22:31 u »
Niet echt?
Hoe minutieus moet je er dan naar kijken?

Als er duidelijke verschillen waren geweest was dat zeker wel vermeld.

Als het niet overhevelde bier helemaal geen enkele schuimhoudbaarheid had zou dat zeker gemeld zijn. Maar zo zwart-wit is het niet allemaal. We hebben het daar al vaak genoeg over gehad...

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 29-09-2013 22:45 u »
Er zijn kennelijk geen noemenswaardige verschillen gezien, dat is inderdaad duidelijk.

Als het niet overhevelde bier helemaal geen enkele schuimhoudbaarheid had
Ik heb het helemaal niet over, dat zou een absurde voorstelling van zaken zijn.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #33 Gepost op: 01-10-2013 21:09 u »
Er zijn kennelijk geen noemenswaardige verschillen gezien, dat is inderdaad duidelijk.
Ik heb het helemaal niet over, dat zou een absurde voorstelling van zaken zijn.

Vandaag bij Brand er nog eens over gehad. Rob Habets verzekerde mij dat de schuimhoudbaarheid duidelijk achteruit gaat als het bier langer op de gist blijft staan. Dat begint vanaf de hoofdgisting. Vandaag ben ik toevallig in het laboratorium van Brand geweest waar onder andere de schuimhoudbaarheid onderzocht wordt. Rob vertelde dat uit metingen het een en ander is gebleken.

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #34 Gepost op: 01-10-2013 21:15 u »
Vandaag bij Brand er nog eens over gehad. Rob Habets verzekerde mij dat de schuimhoudbaarheid duidelijk achteruit gaat als het bier langer op de gist blijft staan. Dat begint vanaf de hoofdgisting. Vandaag ben ik toevallig in het laboratorium van Brand geweest waar onder andere de schuimhoudbaarheid onderzocht wordt. Rob vertelde dat uit metingen het een en ander is gebleken.

Bij mijn 'test' met 45 liter dubbelbok heb ik geen last van de schuimhoudbaarheid (ogenschijnlijk) maar wel van een erg aanwezig bijsmaakje dat de bedoelde smaak doet ondersneeuwen.
Vertelde Rob hier ook nog wat over (smaakinvloed)?

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 01-10-2013 22:12 u »
Dat begint vanaf de hoofdgisting.

Dat is ook niet iets wat ik ooit ontkent heb, sterker nog dit heb ik steeds aangegeven. :)
Juist daarom is het moment van hevelen minder relevant voor hobbybrouwers.
Waar het om gaat is het bier zo snel mogelijk volledig van gist te ontdoen oftewel het steriel te filteren. Dt doen hobbybrouwers (>99%) niet.

Overhevelen is niet hetzelfde als het bier ontdoen van gist. Er bevind zich iedere keer een aanzienlijke hoeveelheid gist in het nagistingsvat. Ook bij het bottelen is er nog veel gist aanwezig ook al lijkt het jongbier helder.
Dat is dus een geheel andere situatie dan bij industrile vergisting met steriliserende filtratie.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #36 Gepost op: 02-10-2013 22:53 u »
Vertelde Rob hier ook nog wat over (smaakinvloed)?

Daar heb ik het niet met hem over gehad.
Maar het is bekend dat gist een smaakafwijking kan geven.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #37 Gepost op: 02-10-2013 22:56 u »
Dat is ook niet iets wat ik ooit ontkent heb, sterker nog dit heb ik steeds aangegeven. :)
Juist daarom is het moment van hevelen minder relevant voor hobbybrouwers.
Waar het om gaat is het bier zo snel mogelijk volledig van gist te ontdoen oftewel het steriel te filteren. Dt doen hobbybrouwers (>99%) niet.

Overhevelen is niet hetzelfde als het bier ontdoen van gist. Er bevind zich iedere keer een aanzienlijke hoeveelheid gist in het nagistingsvat. Ook bij het bottelen is er nog veel gist aanwezig ook al lijkt het jongbier helder.
Dat is dus een geheel andere situatie dan bij industrile vergisting met steriliserende filtratie.

We verschillen duidelijk van inzicht.
Het moment maakt wel degelijk uit. Door zo veel mogelijk gist kwijt te raken wordt de invloed van de gist beperkt. Steriel fileren of niet is niet relevant. Wel is het zo dat als je steriel filtert je zeker weet dat de gist geen invloed meer heeft op je bier.

Offline JayDie

• Vol lid
    • Glas gezocht?
« Reactie #38 Gepost op: 23-12-2013 13:56 u »
Ben mijn 2e (en laatste?) blik aan het maken. Bij mij lekt de emmer door het gat waar de stop met waterslot in zit. Dat is zo'n rode stop met een tussenruimte, zat bij de startersset. De deksel lijkt me te dun om goed  te kunnen afsluiten. Ik heb daarom bovenop de deksel (buitenkant dus) wat gewoon plakband gedaan en nu blubt het waterslot als een dolle!

Offline LRFokken

• Super lid
  • Een goed begin is een half biertje
« Reactie #39 Gepost op: 23-12-2013 14:46 u »
Ben mijn 2e (en laatste?) blik aan het maken. Bij mij lekt de emmer door het gat waar de stop met waterslot in zit. Dat is zo'n rode stop met een tussenruimte, zat bij de startersset. De deksel lijkt me te dun om goed  te kunnen afsluiten. Ik heb daarom bovenop de deksel (buitenkant dus) wat gewoon plakband gedaan en nu blubt het waterslot als een dolle!

Wordt het niet eens tijd dat ze bij die startersset een rol ducttape aanbieden?

Offline BJM

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #40 Gepost op: 31-01-2014 16:31 u »
Hallo iedereen,

Mijn bier is alweer een tijd klaar en smaakt goed. Maar het zou een duvel kloon moeten zijn maar de smaakt wijkt wat af een de kleur is bruin ipv goudblond. Het bier heeft een stevige schuimkraag en zit hoog in het alcohol percentage. Ik heb nu een hydrometer maar kan het alcohol gehalte niet bepalen omdat ik de beginwaardes niet weet.

Op youtube zie ik ook filmpjes met mensen die het zelfde bier hebben gemaakt maar dit heeft ook een donkere kleur. Iemand hier een verklaring voor?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #41 Gepost op: 31-01-2014 16:55 u »
De verklaring is eenvoudig: die blikken Diabolo geven een bier met een veel donkere kleur dan Duvel.

Offline JayDie

• Vol lid
    • Glas gezocht?
« Reactie #42 Gepost op: 02-02-2014 13:55 u »
De verklaring is eenvoudig: die blikken Diabolo geven een bier met een veel donkere kleur dan Duvel.
Confirmed! Diabolo (Di-bolo of Diab-lo...? :weetniet: ) was ook mijn eerste blikbrouwsel.

Offline BJM

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #43 Gepost op: 03-02-2014 17:48 u »
Goed om te weten, want op webshops zie je een mooi goud geel bier naast het blik staan. Ik was al bang dat het bier geoxideerd was.

Tags: