Simpele goed doordrinkbare pils

Gestart door Marc0F, 21-11-2013 11:16 u

Vorige topic - Volgende topic

Marc0F

Ik weet dat er al meerdere vragen/recepten over gepost zijn, echter ik ben er nog niet helemaal over uit.

Mijn doel is om een lekkere simpele pils te maken (met weinig bitterheid), iets wat lijkt op bijv. een Hertogh Jan pils.

Als het zou lukken, kan ik dit dan schenken op mijn verjaardag, (in april) wat natuurlijk een leuk streefdoel is lijkt me.

Hier wat ik zover met BrouwHulp heb samengesteld:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptDoorDrinkPils
Brouwdatum
BiertypePils(ener)
Volume22,00 l
Begin SG1,053 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)22 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,40 kgPilsmoutWeyermann3 EBC61,8 %
2,10 kgMaïsvlokkenSupermarkt3 EBC38,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust53,0 °C1 min.20 min.3,4 l/kg
Beta-amylase62,0 °C10 min.45 min.3,4 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C15 min.10 min.3,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
28,1 gHallertauerpellets4,8%60 min.20,2 IBU
10,0 gHallertauerpellets4,8%15 min.1,9 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
22,0 gSafLager West European Lager (S-23)ondergist

Graag jullie commentaar, versimpelingen of dingen die de smaak verbeteren, de mais heb ik toegevoegd om de doordrinkbaarheid te verbeteren.

michielr

De maisvlokken zou ik weglaten, gewoon 100% pilsmout gebruiken. Begin SG iets lager nemen verhoogt de doordrinkbaarheid ook. De eiwitrust op 53 graden kun je overslaan, die is niet nodig met de mouten van tegenwoordig. Ook het uitmaischen kun je overslaan, maar dan wel spoelen met heet water (90 graden).

Adrie

Ik ben het volledig eens met michielr. Verder zou ik de aromahopgift verhogen van 10 gram naar 40 gram voor wat meer hopsmaak.

Marc0F

Ok bedankt :)

Ik ga dit aanpassen, voegen de maisvlokken niets toe kwa smaak/doordrinkbaarheid?
Wat is de reden waarom de commerciele brouwers een gedeelte van de stort vervangen door maisvlokken?

Ronald_

€'s en $'s voornamelijk..

Ik denk overigens dat het je bier ook wel wat doordrinkbaarder kan maken.

Marc0F

Ik ben eigenwijs en wil er toch wat mais aan toevoegen, heb dit wel een heel stuk teruggebracht, evenals de start sg.

Hop heb ik echter maar met een klein beetje verhoogd, ik wil niet dat de hop smaak overheerst bij deze pils (en de bitterheid ook niet)
Om die reden heb ik er geen 40 gram, maar slechts 15 gram aromahop van gemaakt.

Uitmaischen heb ik laten staan, omdat ik waarschijnlijk in 2 dagen werk, eerste dag maischen filteren en spoelen, 2de dag koken en naar het gistingsvat.

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptDoordrinkPils
Brouwdatum
BiertypePils(ener)
Volume22,00 l
Begin SG1,048 SG
Berekende kleur (Morey)7 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)23 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Vergistbare ingrediënten
4,40 kgPilsmoutWeyermann3 EBC89,8 %
0,50 kgMaïsvlokkenSupermarkt3 EBC10,2 %

Maischschema
Beta-amylase62,0 °C10 min.45 min.0,0 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C15 min.10 min.0,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.0,0 l/kg

Hop
28,0 gHallertauerpellets4,8%60 min.20,2 IBU
15,0 gHallertauerpellets4,8%15 min.2,9 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
22,0 gSafLager West European Lager (S-23)ondergist

RobinB

Ik zou, als je een Hertog Jan wilt benaderen, de aromagift vervangen door Saaz.
Ook zou ik de gist (wat geeft BrouwHulp een vreemde naam) vervangen door de W34/70.

seed7

Citaat van: Marc0F op 21-11-2013  13:40 uUitmaischen heb ik laten staan, omdat ik waarschijnlijk in 2 dagen werk, eerste dag maischen filteren en spoelen, 2de dag koken en naar het gistingsvat.

Dat, Marco, zou ik vooral bij een pils niet doen. Desnoods nachtwerk van maken of om 4 uur 's ochtends beginnen...

Ingo

visserkevis

Ik ga dit pils met interesse volgen! Een Hertog Jan pilsje wil ik ook wel maken!

EBC

Erg eigenwijs, mais in de pils. Ze doen dat eigenlijk enkel nog in Budweiser. Maar dat is geen pils.  ;D

Sinds Heineken een jaar of 20 geleden is gestopt met mais te verwerken, heeft de bakkerijindustrie het Pandabroodje gelanceerd, zo kon het plotselinge overschot aan maisoogst toch nog nuttig gebruikt worden. Maar mais eet je het best direct van de kolf. In bier geeft het een weeïg effect, en ook in brood doet het weinig goed.

Smaken verschillen, gelukkig.  :brouwen:

visserkevis

Ik kan die eigenwijsheid wel waarderen :)

Niet omjouw recept en post te vervuilen, maar ik vraag me toch nog iets af: ik vraag me af wat de bitterheid en het aroma van de echte Hertog Jan nou het beste benadert. 

Uiteraard dezelfde hopsoort (Saaz), maar is het advies van Adrie om er 40 gram aromahop in te doen meer richting het origineel of is dat teveel?

Oftwel: hoeveel bitterhop en hoeveel aromahop zou ideaal zijn voor een Hertog Jan kloon? (Uitgaande van de 22 liter van dit recept)

Marc0F

Ok, ik ga het toch eens wat aanpassen :)

Topic vervuilen, nee hoor :) ik ben allang blij dat ik een mede enthousiasteling heb gevonden die ook graag dit wil proberen te benaderen.

Ik ga hem toch ook in 1 keer brouwen, wat de reden ook mag zijn waarom in 2 dagen hier afgeraden wordt weet ik niet, maar ik wil hem natuurlijk niet laten mislukken.

Ja ik weet het, de Mais staat er nog steeds in, maar ik heb gehoord dat HJ dit ook in zijn Pils doet. Als iemand mij van het tegendeel weet te overtuigen, schrap ik hem :)

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptDoorDrinkPils
Brouwdatum
BiertypePils(ener)
Volume22,00 l
Begin SG1,048 SG
Berekende bitterheid (Tinseth)23 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Vergistbare ingrediënten

Maischschema
Beta-amylase62,0 °C10 min.45 min.0,0 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C15 min.10 min.0,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.0,0 l/kg

Hop
24,0 gHallertauerpellets4,8%60 min.17,3 IBU
40,0 gSaazbellen3,8%15 min.5,5 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
22,0 gSaflager Lager (W-34/70)ondergist

EvdBroek

Ik denk dat je je moet afvragen waarom je mais in pils doet, wat wil je er mee bereiken? Volgens mij geeft de mais weinig of geen smaak aan je bier en zorgt het er alleen voor dat je goedkopere vergistbare suikers hebt.

12345

Citaat van: michielr op 21-11-2013  11:50 u... De eiwitrust op 53 graden kun je overslaan, die is niet nodig met de mouten van tegenwoordig ...

Zo heb ik het ook altijd gedaan maar laatst las ik ergens op het forum dat een korte eiwitrust ( 5 -10 minuten op 53 ºC) voor een betere schuimkraag zorgt.

Waar of broodje aap? ???

EBC

Maak je maischtijden langer! Zeker die van 62°.

Jacques

Citaat van: 12345 op 22-11-2013  15:36 uZo heb ik het ook altijd gedaan maar laatst las ik ergens op het forum dat een korte eiwitrust ( 5 -10 minuten op 53 ºC) voor een betere schuimkraag zorgt.

Waar of broodje aap? ???

Ik heb het uitgeprobeerd maar geen verbetering kunnen ontdekken.

12345

Citaat van: Jacques op 22-11-2013  17:19 uIk heb het uitgeprobeerd maar geen verbetering kunnen ontdekken.
Dank je, dan sla ik het over. En zou verlengen van de 62 ºC stap werken? Bij mijn (beperkte) weten, wordt het bier daar alleen wat droger van?

De-Geert

In Hertog Jan Pils zit mais.

Jacques

Citaat van: 12345 op 22-11-2013  17:22 uEn zou verlengen van de 62 ºC stap werken? Bij mijn (beperkte) weten, wordt het bier daar alleen wat droger van?

45 minuten lijkt mij lang genoeg. De pauze bij 72 ºC zou je kunnen verlengen naar zo'n 20 tot 30 minuten.

RobinB

Hij wordt zo wel duidelijk bitterder dan de Hertog Jan, die zou volgens Heineken maar 17 IBU zijn en inderdaad met mais:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,20643.msg308934.html#msg308934

Ik vind de Saaz in Hertog Jan wel waarneembaar en herkenbaar, maar heel veel hoppigheid zit er niet in. :)

Marc0F

Ok, er zit dus mais in Hertogh Jan, als ik het goed begrijp is dat een kostenoogpunt en ga je het verschil met pilsmout niet proeven. Als het niets uitmaakt (ik heb nog een voorraad), dan probeer ik het gewoon :)

Ik heb de Hallertauer verlaagd om de IBU omlaag te brengen, BrouwHulp geeft nu zoet aan, ik weet niet echt of ik dat zelf ook vindt van hertogh Jan, maargoed.

Is de verhouding Bitterhop vs Aromahop nu wel nog ok, voor mijn gevoel veel Saaz, en de hopsmaak (aroma) moet niet te zeer overheersen?

Is de hoeveelheid gist (die ik netjes met water 10 min vantevoren laat "wennen") genoeg?

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptDoorDrinkPils
Brouwdatum
BiertypePils(ener)
Volume22,00 l
Begin SG1,048 SG
Berekende bitterheid (Tinseth)17 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
16,00 lWater uit Water12,42 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Maischschema
Beta-amylase62,0 °C10 min.45 min.3,3 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C10 min.25 min.3,3 l/kg
Uitmaischen78,0 °C5 min.5 min.4,4 l/kg

Hop
16,0 gHallertauerpellets4,8%60 min.11,5 IBU
40,0 gSaazbellen3,9%15 min.5,7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
22,0 gSaflager Lager (W-34/70)ondergist

EBC

Citaat van: Marc0F op 24-11-2013  20:25 uOk, er zit dus mais in Hertogh Jan, als ik het goed begrijp is dat een kostenoogpunt en ga je het verschil met pilsmout niet proeven. Als het niets uitmaakt (ik heb nog een voorraad), dan probeer ik het gewoon :)

Gewoon doen in jouw pils.

Maar...en of je maïs proeft! Het is niet alleen goedkoop, het smaakt het ook.
Maar over smaak twisten we niet op het forum.  ;)

RobinB

22 g zou voldoende moeten zijn inderdaad wanneer je op 12 ºC vergist. :)

michielr

Citaat van: Marc0F op 24-11-2013  20:25 uIs de verhouding Bitterhop vs Aromahop nu wel nog ok, voor mijn gevoel veel Saaz, en de hopsmaak (aroma) moet niet te zeer overheersen?

Bij twijfel gewoon je eigen gevoel volgen. Veel mensen houden van een stevig hoparoma in pils, maar als jij dat juist niet wilt hebben is dat natuurlijk geen probleem!

Jacques

Citaat van: michielr op 25-11-2013  09:42 uBij twijfel gewoon je eigen gevoel volgen. Veel mensen houden van een stevig hoparoma in pils, maar als jij dat juist niet wilt hebben is dat natuurlijk geen probleem!

Precies! Het mooie van zelf je bier brouwen is dat je dat helemaal naar jouw smaak kunt doen.
Alleen als je prijzen wilt winnen bij wedstrijden moet je "stijlvast" brouwen. Overigens doe je er goed aan net een heel klein beetje van de stijl af te wijken om je te onderscheiden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.