Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Javal of Bazooka filter  (gelezen 4685 keer)

Offline Bob82

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Javal of Bazooka filter
« Gepost op: 20-11-2013 09:28 u »
Hallo goedenmorgen.

Ik wil een filter maken voor mijn nieuwe kook ketel (bier fust), nu wilde ik een Javal filter maken zonder binnen buis. ik had hier wat vragen over hoop dat jullie hier wat antwoord op kunnen geven, heb al aardig wat info hier ingewonnen op het forum.

*werkt dit ook zonder binnenbuis, alleen de rvs mantel wil ik gebruiken, het is alleen voor het hop koken.
*nu heb ik zo'n rvs slang maar vind hem aan de dunne kant is 12 mm, of is dit voldoende. (heb ook een 15 mm hevelfilter voor het maischen deze vond ik ook aan de dunne kant maar werkt prima geen problemen)
*bodem van het bier fust loopt conische naar beneden is dit ook nog een probleem voor het filteren.
*wil een kraan aan mijn fust maken zo dat ik niet hoef te hevelen met het hete wort, (ik heb een pomp) of kan ik beter een hevel maken en die dan na het koken er in zetten, geeft het geen problemen als de javal filter op de bodem blijft tijdens het koken. 

Hoop dat mijn vragen zo duidelijk zijn, is ook al laat voor mij ;)

alvast bedankt

Bob

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Land: nl
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: javal of bazooka filter.
« Reactie #1 Gepost op: 20-11-2013 19:22 u »
Voor een hopfilter kan je ook volstaan met alleen de RVS mantel, althans daar heb ik prima ervaringen mee.
Wel gebruiken met bellen of op z'n minst in combinatie met bellen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Javal of Bazooka filter
« Reactie #2 Gepost op: 20-11-2013 23:04 u »
Ik wil een filter maken voor mijn nieuwe kookketel (bierfust), nu wilde ik een Javal filter maken zonder binnen buis. ik had hier wat vragen over hoop dat jullie hier wat antwoord op kunnen geven, heb al aardig wat info hier ingewonnen op het forum.

Een Bazooka filter (= Javal zonder binnenbuis) heb ik een tijd gebruikt in het verleden. Dat werkt maar die werd steeds platter en ging vervormen. De binnenbuis geeft stevigheid en zorgt voor vormvastheid. Het gebruik van een binnenbuis was een grote verbetering!

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #3 Gepost op: 21-11-2013 11:58 u »
Ik heb een ronde javalfilter van 12 mm buizen, werkt heel goed.
Voor het leegzuigen van je conische vat, pas je diameter aan zodat hij mooi in het midden een plaats laat voor de hopresten. Die krijg je daar op een hoopje door na koelen even je wort rond te roeren (whirlpoolen) en 15-20' te laten bezinken. Resultaat is helder wort en minimaal verlies.

Offline Bob82

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 21-11-2013 12:15 u »
Dank je wel voor de antwoorden,
denk dat ik dan maar een binnenbuis in ga maken, hoe kan het dan dat geen binnenbuis na een tijdje platter wordt.
Die 12 mm rvs vlechtwerk is niet te dun dan moet ik een 10 mm buis in maken, want groter als 12 mm rvs vlecht werk heb ik niet gezien bij de bouwmarkten.

grt Bob

Offline tjleet

• Super lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is nog steeds mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 21-11-2013 12:27 u »
want groter als 12 mm rvs vlechtwerk heb ik niet gezien bij de bouwmarkten.
Er zijn wasmachine slangen met RVS vlechtwerk die een ruimere diameter hebben.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #6 Gepost op: 21-11-2013 18:06 u »
hoe kan het dan dat geen binnenbuis na een tijdje platter wordt.

Misschien als je ermee gaat maischen? ??? :weetniet:
Als hopfilter heb ik die ervaring in ieder geval niet. :)

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #7 Gepost op: 21-11-2013 18:19 u »
Je kunt ook koperdraad (gestripte electriciteitsdraad) of RVS-draad tot een losse spiraal wikkelen en daar de RVS vlechtwerk overheen trekken.

Ingo

Offline Bob82

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 24-11-2013 02:50 u »
Hallo

Ik wou mijn filter alleen voor het hop koken gebruiken en voor het maischen heb ik al een ander hevel filter in een andere pan. dan zou ik niet zo snel last hebben dat mijn filter plat word, anders moet ik als nog maar een buis maken.
Dat met die koper draden dan door het vlecht werk kan ik ook wel proberen heb nog draden zat liggen.

Groet
Bob

Tags: