Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Ook Arjan stelt zich voor  (gelezen 4898 keer)

Offline A.r.j.a.n.

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
Ook Arjan stelt zich voor
« Gepost op: 19-11-2013 10:50 u »
Hallo brouwers,

Mijn naam is Arjan, woon in de omgeving van Eindhoven en ben 28 jaar oud.
Ik heb me enige tijd geleden aangemeld bij dit forum, en na het lezen van het boek "Verander water in bier" vond ik het toch wel tijd worden om me even netjes voor te stellen.
Ik lees al enige tijd mee op het forum, heb de cursussen doorgenomen, mijn eerste boek is dus ook uitgelezen en heb het idee dat ik nu wel ongeveer klaar met voor het maken van mijn eerste biertje.

Momenteel bestaat mijn "brouwinstallatie" nog slechts uit 1 weckketel en een zelfgemaakte hevelfilter.
Mijn STC-1000 zou nu ergens tussen China en Nederland moeten zijn, nog even afwachten dus. Een koelkast staat al enige tijd werkloos in de garage.
Ben nog op zoek naar een platenwisselaar, maar aangezien ik bij een installatiebedrijf werk zal deze binnenkort vanzelf zijn weg wel naar mij vinden.

Zodra bovenstaande materialen ontvangen, aangesloten, gereinigd en getest zijn zal ik een startpaket (professional?) bij Brouwmarkt bestellen en kan ik eindelijk aan de gang.

Als eerste biertje zat ik te denken aan een Mini-Maisch pakket van Arsegan/Brouwmarkt.
Aangezien ik nog geen schrootmolen heb en deze voor een eerste biertje niet wil aanschaffen leek me dit een goede manier om aan het brouwen te beginnen. Misschien denken andere mensen er hier anders over?

Als ik nog iets vergeten ben of als je nog tips heb hoor ik het graag.

Arjan

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline A.r.j.a.n.

• Junior lid
  • **
Re: Ook Arjan stelt zich voor
« Reactie #1 Gepost op: 19-11-2013 11:30 u »
Trouwens nog 1 vraag, weet iemand nog een leuke winkel voor brouwspullen in omgeving Eindhoven.
Dichtstbijzijnde die ik kan vinden is Brouwland in Belgie, maar dat is nog altijd 50 km hiervandaan.
In Leende zit Turbogist, maar dit is volgens mij niet meer dan een afhaalbalie bij een fietsenmaker.
Voor de aanschaf van de eerste spullen zou ik graag toch e.e.a. met elkaar vergelijken, zien en vasthouden.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #2 Gepost op: 19-11-2013 11:44 u »
Zoek eens op de ledenkaart hierboven welke brouwers in je buurt wonen (en zet jezelf er ook op), van bij een collega dagje meebrouwen leer je meer dan gelijk wat. En het gaat meestal gepaard met proeven  :proost:.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 19-11-2013 21:04 u »
Welkom Arjan.

Vanuit Eindhoven ben je redelijk snel in Beverlo, de thuisbasis van Brouwland. Ze hebben daar veel en alles is daar vers.

Als je wilt leren brouwen kan ik je de cursus van De Roerstok uit Tilburg aanbevelen. Tijdens die cursus wordt er echt gebrouwen, dat is toch wat anders dan het leren aan de hand van een boek en het internet. Er zijn trouwens meerdere Eindhovenaren lid van De Roerstok.

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #4 Gepost op: 19-11-2013 21:09 u »
Als je wilt leren brouwen kan ik je de cursus van De Roerstok uit Tilburg aanbevelen. Tijdens die cursus wordt er echt gebrouwen, dat is toch wat anders dan het leren aan de hand van een boek en het internet. Er zijn trouwens meerdere Eindhovenaren lid van De Roerstok.
Makkelijker nog; in Eindhoven is een gilde in oprichting...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 19-11-2013 22:34 u »
Makkelijker nog; in Eindhoven is een gilde in oprichting...

Hebben die ook al een cursus gegeven door ervaren hobbybrouwers.  ;)

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Admaakt bier
    • ABV de bierkaai
« Reactie #6 Gepost op: 19-11-2013 22:47 u »
Ai dit doet zeer :duel:
[edit] welkom trouwens en veel plezier met de hobby.

Offline visserkevis

• Vol lid
  • Bier hoort altijd lekker te zijn
« Reactie #7 Gepost op: 20-11-2013 02:05 u »

Als eerste biertje zat ik te denken aan een Mini-Maisch pakket van Arsegan/Brouwmarkt.
Aangezien ik nog geen schrootmolen heb en deze voor een eerste biertje niet wil aanschaffen leek me dit een goede manier om aan het brouwen te beginnen. Misschien denken andere mensen er hier anders over?

Ik heb zowel blikken als deze Arsegan mini-maisch methode geprobeerd en moet zeggen dat ik de mini maisch methode wel waardeer. Helaas is het bier bij mij destijds uitgedraaid op een mislukte batch bier, maar dat had met andere dingen te maken (geen koeler en emmer open laten staan tijdens koelen, kaam infectie).

Leuk compleet pakket, met serieuze ingredienten. Je bent echt bezig met bier brouwen maar je kan nog wel steeds terugkijken in de handleiding.

Ik zeg doen!
Ik zeg ook: denk vast na over hoe je wil gaan koelen van 100 graden (hop koken in speciale zak) naar ca 20 graden (gist toevoegen), en denk naast reinigen ook aan desinfecteren :)

Offline A.r.j.a.n.

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 20-11-2013 08:06 u »
Welkom Arjan.

Vanuit Eindhoven ben je redelijk snel in Beverlo, de thuisbasis van Brouwland. Ze hebben daar veel en alles is daar vers.

Dan denk ik dat ik toch maar eens naar Beverlo moet rijden, of natuurlijk gewoon op internet bestellen.
De tip van de cursus in inderdaad een goede, ik denk alleen niet dat ik nog tot april kan of wil wachten met bierbrouwen.

Offline A.r.j.a.n.

• Junior lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 20-11-2013 08:10 u »
Ik heb zowel blikken als deze Arsegan mini-maisch methode geprobeerd en moet zeggen dat ik de mini maisch methode wel waardeer. Helaas is het bier bij mij destijds uitgedraaid op een mislukte batch bier, maar dat had met andere dingen te maken (geen koeler en emmer open laten staan tijdens koelen, kaam infectie).

Leuk compleet pakket, met serieuze ingrediŽnten. Je bent echt bezig met bier brouwen maar je kan nog wel steeds terugkijken in de handleiding.

Ik zeg doen!
Ik zeg ook: denk vast na over hoe je wil gaan koelen van 100 graden (hop koken in speciale zak) naar ca 20 graden (gist toevoegen), en denk naast reinigen ook aan desinfecteren :)

Dan wordt mijn eerste biertje bij deze een mini-maisch pakket.
En de koeling wil ik gaan doen met een tweedehands platenkoeler. Heb er echter nog geen kunnen bemachtigen.

Arjan

Offline visserkevis

• Vol lid
  • Bier hoort altijd lekker te zijn
« Reactie #10 Gepost op: 20-11-2013 08:17 u »
Die zijn heeeeel schaars op de 2 hands markt! Ik heb er ook tijden naar gezocht en uiteindelijk toch maar een nieuwe in Duitsland besteld. Het bedrijf weet ik zo 123 niet meer, maar het scheelde veel geld met Nederlandse winkels.

Denk er wel aan dat je ook voedselveilige slangen nodig hebt (van pan naar koeler en van koeler naar gistemmer), die zijn makkelijk te bestellen bij de brouwwinkels. Ook heb je iets van tuinslang nodig om het water in en uit te voeren.

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #11 Gepost op: 20-11-2013 08:40 u »
Nee hoor Jacques (als je goed leest zijn we in oprichting dus dan is er nog weinig activiteit geweest). Overigens: jullie zijn de allerbeste met DE Biergoeroe als opperhoofd!

@ Arjan: je bent welkom hoor!

Offline A.r.j.a.n.

• Junior lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 20-11-2013 09:20 u »
Die zijn heeeeel schaars op de 2 hands markt! Ik heb er ook tijden naar gezocht en uiteindelijk toch maar een nieuwe in duitsland besteld. Het bedrijf weet ik zo 123 niet meer, maar het scheelde veel geld met nl winkels.

Denk er wel aan dat je ook voedsel veilige slangen nodig hebt (van pan naar koeler en van koeler naar gistemmer), die zijn makkelijk te bestellen bij de brouwwinkels. Ook heb je iets van tuinslang nodig om het water in en uit te voeren.

Ik werk zelf bij een installatiebedrijf, dus een tweedehands platenwisselaar zou te doen moeten zijn.
Maar inderdaad, meestal brengen de monteurs een geiser of ketel met boiler mee terug naar de zaak. Daar heb ik dus niks aan.
De platenwisselaars uit Duitsland zijn inderdaad belachelijk goedkoop. Ruim onder de inkoopprijs van elke wisselaar die ik bij de groothandels in Nederland gevonden heb.
Of zijn de wisselaars in Nederland dan gewoon te duur?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 20-11-2013 20:55 u »
Nee hoor Jacques (als je goed leest zijn we in oprichting dus dan is er nog weinig activiteit geweest). Overigens: jullie zijn de allerbeste met DE Biergoeroe als opperhoofd!

Opperhoofd? Als je mij bedoeld dan is dat niet het geval.
Wel is het zo dat bij De Roerstok de twee winnaars van de Brand bierbrouwwedstrijd die tot nu toe gehouden zijn te vinden zijn.

Tags: