Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Platenkoeler onderhoud  (gelezen 2606 keer)

Offline Auke0611

• De Koperen Tsjettel
  • Vol lid
  • Land: nl
  • De Koperen Tsjettel
Platenkoeler onderhoud
« Gepost op: 16-11-2013 23:41 u »
Ik vraag me af of ik de platenkoeler die ik in mijn herms gebruik vol met water moet laten staan ter voorkoming van oxidatie of juist droog moet laten staan. Wie heeft hier een zinnig antwoord op?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Platenkoeler onderhoud
« Reactie #1 Gepost op: 17-11-2013 00:18 u »
Het beste doe je er aan om een platenkoeler droog te bewaren. Dan kunnen er geen micro-organismen groeien.

Offline EvilWoutertje

• Vol lid
  • Blub blub blub
« Reactie #2 Gepost op: 17-11-2013 09:31 u »
Het lastige is alleen dat ik er nooit al het water uit krijg. Zijn hier mensen die meer doen dan alleen goed uitschudden om het laatste beetje water eruit te halen? (Perslucht of zo?)

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #3 Gepost op: 17-11-2013 09:40 u »
Je kunt het water "verdringen" door met isopropanol of 70% alcohol na te spoelen, daarna droogt het heel vlot aan de lucht. Een andere optie is de isopropanol er gewoon in te laten staan. Goed spoelen voor gebruik!

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 17-11-2013 10:16 u »
Het lastige is alleen dat ik er nooit al het water uit krijg. Zijn hier mensen die meer doen dan alleen goed uitschudden om het laatste beetje water eruit te halen? (Perslucht of zo?)

Schuin ondersteboven wegleggen maakt dat er zo veel mogelijk water uitkomt.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #5 Gepost op: 17-11-2013 10:33 u »

Met perslucht (afhankelijk van de compressor) heb je het gevaar dat er ook olie in koeler komt. Dat lijkt me minder gewenst.

Je kunt de koeler ook in de oven leggen maar doe het dan bij een niet te hoge temperatuur (< 100c) anders bak je eventuele restanten vast in de koeler.

Zelf zet ik hem net als Jacques schuin weg.

Tags: platenkoeler