Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Platenkoeler en de richting van het wort  (gelezen 5489 keer)

Offline duonra

• Vol lid
  • Land: nl
  • Neem een MarNoud
Platenkoeler en de richting van het wort
« Gepost op: 16-11-2013 11:48 u »
Ik heb een platenkoeler maar er zit geen aanduiding op voor de stroomrichting. Ik weet dat het tegenovergesteld moet zijn maar welke kant moet het wort gaan? Het wort heb ik aangesloten op de kleine openingen en het water op de grote. Het is een platenkoeler met een v-profiel in de platen gestanst. Moet het wort met de V mee of juist tegen de V in zodat er meer weerstand is. Zou iemand op zijn platenkoeler kunnen kijken?

Alvast bedankt.

Duonra

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Platenkoeler en de richting van het wort
« Reactie #1 Gepost op: 16-11-2013 12:56 u »
Kijk eens of er verschil zit in het volume dat in de ene helft kan en wat in de andere helft kan.

Die met het grootste volume is waarschijnlijk de water-zijde.
De waterzijde moet bij verschillende volumes aan beide zijden zoveel mogelijk werveling hebben zodat de warmte zo goed mogelijk wordt afgevoerd. Die zul je dan waarschijnlijk tegen de V in moeten laten lopen.

Als de volumes in beide helften vergelijkbaar is denk ik gevoelsmatig dat juist de wortzijde moet wervelen.

Je kunt het natuurlijk ook gewoon testen met warm water en koud water en dan kijken waar het  water aan de wortzijde er het koudst uitkomt. Dit is op zich nog een lastige test omdat alles luchtvrij moet zijn en je de stroomsnelheden in beide helften constant moet kunnen houden.

Offline Wimdro

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: 00
« Reactie #2 Gepost op: 16-11-2013 13:33 u »
Als er verschil in volume is tussen de twee helften (wat normaal gesproken niet het geval is bij platenkoelers) lijkt mij dat de ruimste kant voor het wort is. Dan heb je minder kans op verstopping.
De stroomrichting maakt niet uit als je er maar voor zorgt dat het wort en het water tegengesteld stromen.
De stroomsnelheid van het wort maakt wel uit, hoe langzamer het stroomt hoe beter de warmte overgedragen wordt.
De stroomsnelheid van het water moet niet te klein zijn anders bestaat de kans dat het temperatuurverschil tussen water en wort te klein wordt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 16-11-2013 13:35 u »
De ruimste kant is natuurlijk voor het water en niet voor het wort. Je wilt immers het wort afkoelen...

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 16-11-2013 13:41 u »
Ik heb een platenkoeler maar er zit geen aanduiding op voor de stroomrichting. Ik weet dat het tegenovergesteld moet zijn maar welke kant moet het wort gaan?

Ten opzichte van het water: de andere kant op... ;D

Het wort heb ik aangesloten op de kleine openingen en het water op de grote.

Dat is correct...

Het is een platenkoeler met een v-profiel in de platen gestanst. Moet het wort met de V mee of juist tegen de V in zodat er meer weerstand is.

Dat maakt niet zoveel uit...

:degroeten:

Offline Auke0611

• De Koperen Tsjettel
  • Vol lid
  • De Koperen Tsjettel
« Reactie #5 Gepost op: 16-11-2013 23:37 u »
Je hebt een 3/4 aansluiting voor water en een 1/2 aansluiting voor het wort. Gebruik je verschillende kleuren kun je eigenlijk nooit meer iets fout doen.

Offline BRAAF bier

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 17-11-2013 01:16 u »
Je hebt een 3/4 aansluiting voor water en een 1/2 aansluiting voor het wort. Gebruik je verschillende kleuren kun je eigenlijk nooit meer iets fout doen.

Hier dezelfde situatie...

Offline duonra

• Vol lid
  • Neem een MarNoud
« Reactie #7 Gepost op: 17-11-2013 09:46 u »

Aan de 1/2 heb ik koperen pijpjes aangesloten. Aan de in-zijde kan ik die - met een snelkoppeling - aan mijn JAVAL filter aansluiten. Op de uit-zijde schuif ik een silicone slang die in de gistingston uitkomt.

Offline broeder

• Super lid
  • Natuurlijk PINT-lid... Jij toch ook?
« Reactie #8 Gepost op: 17-11-2013 14:41 u »
Hoi,

Ik denk dat dit antwoord geeft op je vragen

groet,
broeder Willem

Offline wimwo

• Junior lid
  • **
  • Leergierige beginner
« Reactie #9 Gepost op: 17-11-2013 15:23 u »
Begrijp ik dit plaatje nu goed? Hete wort op 3/4-aansluiting en koud water op de 1/2-aansluiting?

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #10 Gepost op: 17-11-2013 16:02 u »
Begrijp ik dit plaatje nu goed? Hete wort op 3/4-aansluiting en koud water op de 1/2-aansluiting?

Dat suggereert het plaatje van Broeder wel. Maar dat m.i. alleen kloppen als de ruimte achter 3/4 aansluiting minder volume bevat dan de ruimte achter de 1/2 aansluiting. Als die volumes gelijk zijn zou het zoveel uitmaken tenzij de turbulentie in de ene ruimte anders is dan in de andere ruimte.

Offline bierhenkie

• Super lid
  • Land: 00
« Reactie #11 Gepost op: 17-11-2013 16:24 u »
Dat suggereert het plaatje van Broeder wel. Maar dat m.i. alleen kloppen als de ruimte achter 3/4 aansluiting minder volume bevat dan de ruimte achter de 1/2 aansluiting. Als die volumes gelijk zijn zou het zoveel uitmaken tenzij de turbulentie in de ene ruimte anders is dan in de andere ruimte.
Dat plaatje is voor een standaard cv-ww situatie. Voor het koelen van wort net andersom, dan is de wateraansluiting 3/4 en wort 1/2 omdat je de hete wort langzaam langs de goedgekoelde platen laat stromen voor een optimale warmte-uitwisseling.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #12 Gepost op: 17-11-2013 16:33 u »
Dat plaatje is voor een standaard cv-ww situatie. Voor het koelen van wort net andersom, dan is de wateraansluiting 3/4 en wort 1/2 omdat je de hete wort langzaam langs de goedgekoelde platen laat stromen voor een optimale warmte-uitwisseling.

Dat lijkt me ook maar het plaatje van Broeder zou kunnen leiden tot verkeerde conclusies (of ik interpreteer het plaatje verkeerd)

Offline broeder

• Super lid
  • Natuurlijk PINT-lid... Jij toch ook?
« Reactie #13 Gepost op: 17-11-2013 17:36 u »

Klopt,
Had ik er wel even bij moeten vermelden. :-[

groet,
broeder Willem