Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoofdgisting gestopt?  (gelezen 2782 keer)

Offline lupulus

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hoofdgisting gestopt?
« Gepost op: 06-02-2014 21:49 u »
Ik heb afgelopen weekend (zondag) mijn eerste biertje gebrouwen met geschroot mout. Het resultaat moet een weissen zijn voor de lente. Het pakketje dat ik heb aangeschaft is goed voor 20 liter weissen. Na het afkoelen van het wort hield ik 16 liter over. Na 12 uur kwam de gisting lekker op gang (twee keer per minuut viel het cilinder van het waterslot omlaag). Nu na 5 dagen is de activiteit een stuk minder (een keer per vijf minuten valt de cilinder naar beneden). Het SG na het koelen was 1050. Op dit moment is het SG zo ongeveer gedaald tot 1018. Moet ik al rekening houden met een gestopte gisting? Ik heb overigens net het deksel eraf gehaald en flink geroerd.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline heijligers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Brouwerij HeijligGerst - HolyBarley Brewery
    • Peels Bierbrouwersgilde
Re: Hoofdgisting gestopt?
« Reactie #1 Gepost op: 06-02-2014 22:20 u »
Op welke temp. staat het vat?
Waarschijnlijk moet je hem nog wat tijd gunnen.

Offline lupulus

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 06-02-2014 22:36 u »
In de nachten is het denk ik zo'n 17 graden. Overdag is het tot de 20 graden. Ik heb net gekeken en het gisten is weer iets op gang gekomen na het roeren (deksel valt een keer per minuut naar beneden).

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 06-02-2014 23:49 u »
Om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen hebben we meer informatie nodig.
Zie dit topic.
Scoll naar beneden naar het kopje vragen.

Graag de vragen beantwoorden tot en met de vraag "Hoe heb je het SG gemeten (hydrometer of refractometer)?"

Offline tjleet

• Super lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is nog steeds mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 07-02-2014 10:32 u »
En niet meer roeren!

Offline lupulus

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 11-02-2014 21:32 u »
Ok hierbij een update. Ik ga zo compleet mogelijk proberen te posten ook al is het de eerste keer dat ik een biertje brouw.

Ik heb een weizen pakket van Brewferm gebruikt. Hierbij een link naar het pakket: http://www.Brouwmarkt.nl/Brewferm-moutpakket-weizen-voor-20-liter-p-2148.html

ingrediŽnten van het pakket (zover staat vermeld):
Pils 3 EBC
Tarwemout 3 EBC
Cara-crystal 120 EBC
Hop: Tettnanger
Gist: Weizen gist

Begin SG is 1055 volgens verpakking

maischschema:
42 graden --> 5 min
52 graden --> 10 min
63 graden --> 30 min
73 graden --> 20 min
78 graden --> 10 min

Het filteren heb ik met een javalfilter gedaan en heb met 80 graden water gespoeld tot 23 liter.
Daarna 80 min koken en hop na de eerste 40 min toegevoegd.

Afgekoeld met een platenkoeler naar een temperatuur onder de 20 graden (Niet gemeten omdat mijn thermometer stuk bleek na het koken. Maischen is wel nauwkeurig gegaan). Ik hield hier 17 liter wordt over en is er dus een enorm stuk verdampt (komt dit door de koude buitenlucht?).

SG was op dit moment 1050 dat ik met een hydrometer heb gemeten.
Giststarter heb ik met 20 cl afgekoeld wordt gedaan in een kwak glas met een zakje erover. Deze stond na 15 min bol en heb ik door het wort geroerd.

Nu na 10 dagen gisten is het SG 1014. Ik heb het jongbier van het dode gist gehaald en weer teruggedaan in hetzelfde gedesinfecteerd gistingsvat. Deze staat nu in de schuur en zal daar 3 weken blijven staan voor ik het ga bottelen.

Op zich heb ik er wel vertrouwen in nu het SG tot de zwaardere bieren behoort (1010 - 1015).

Nog een vraagje. Kan het kwaad dat er nu een kolom lucht boven het wort aanwezig is?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 11-02-2014 22:16 u »
Uit de door jou verstrekte informatie blijkt niet welke gist je precies gebruikt hebt.
Ik neem aan dat bij dit pakket geen Brewferm Blanche is toegevoegd, maar weet dat niet zeker.

Je hebt een eind SG behaald van 1014. Er is weinig reden om te vermoeden dat je last hebt van een stokte vergisting. Werkt het waterslot nog? Als dat niet het geval is hoef je het bier geen 3 weken te laten staan. Een week is meer dan voldoende om de gist uit te laten zakken. Hierdoor zal de hergisting op de fles wat vlotter verlopen.

Offline lupulus

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 11-02-2014 22:39 u »
Hallo Jacques bedankt voor je reactie. Ik heb het bier goed van het gist af kunnen halen en het staat nu sinds vanavond in de schuur te lageren. Aangezien het waterslot nu niet meer werkt ben ik bang dat het bier wordt aangetast doordat er geen CO2 meer wordt gevormd. Moet ik in dit geval niet sneller bottelen dan een week? Bij hergisting op de fles (6,5 gram/liter) onstaat er tenminste weer CO2.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 11-02-2014 22:43 u »
Hallo Jacques bedankt voor je reactie. Ik heb het bier goed van het gist af kunnen halen en het staat nu sinds vanavond in de schuur te lageren. Aangezien het waterslot nu niet meer werkt ben ik bang dat het bier wordt aangetast doordat er geen CO2 meer wordt gevormd. Moet ik in dit geval niet sneller bottelen dan een week? Bij hergisting op de fles (6,5 gram/liter) ontstaat er tenminste weer CO2.

Een paar dagen laten staan onder waterslot kan niet zo veel kwaad. Maar ik zou als het waterslot niet meer werkt (bij kamertemperatuur) niet te lang wachten met bottelen.

Tags: