Mout en moutextract

Gestart door de zwaegers, 11-11-2013 22:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

de zwaegers

Beste medebrouwers,

Binnenkort kunnen we aan een hoeveelheid moutextract komen. (Pilsmout 3 EBC, 81% droge stof en de rest water). Nu is het idee ontstaan om een keer een combibrouwsel te maken.
Waarom? We willen een keer een grotere hoeveelheid bier brouwen (ong 70 liter)  De maischpan van de herms gaat tot max 45 liter. De kookpan echter is 90 liter.
Wanneer we uitgaan van bijv. een bockrecept, willen we in de maischpan de munichener en de caramout met een hoeveelheid water laten maischen. Na het  maischen willen we het wort in de kookpan doen. De pan zal vervolgens verder gevuld worden met het extract en water, tot ongeveer 70 liter en tot het gewenste SG is bereikt (met inachtneming van de verdamping). Vervolgens koken en afmaken als ieder ander brouwsel.

Ik kon  niet zo snel hier iets over lezen.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Is dit haalbaar?

De Zwaegers

Herman

Ja hoor, prima haalbaar. Je leest het op het forum vrijwel alleen bij Barleywines. Het gebruik van moutextract maakt het makkelijker om zwaardere bieren te brouwen. Ik heb het zelf niet vaak gedaan, in ieder geval 1 keer bij een bokbier. Die leverde meteen een 3e prijs op bij een officiele wedstrijd....

Gewoon doen dus. Ik neem aan dat het ongehopte moutextract is? Zo niet, hou hier rekening mee bij het brouwen.

goom

Kan heel goed.
Er zijn er meer die dit zo doen.

wilbertd


de zwaegers

Het  combinatiebrouwsel is gelukt, alleen de berekening is niet helemaal goed te krijgen.

We wilden een experiment doen om een hectoliter te brouwen. We kozen voor een tripel die eerder met veel smaak tot stand is gekomen.
Vervolgens hebben we in de herms 14 kg pilsmout en 1,5 kg cara 120 gebrouwen. Na het spoelen hadden we 65 ltr in de kookpan. Vervolgens gekookt en aan het einde de kandijsuiker volgens recept toegevoegd en hop om op 27 IBU voor een hectoliter te komen.
Hierna 650 ml genomen uit de kookpan en met 350 ml water aangevuld. Deze mengverhouding was vergelijkbaar met het eindvolume . Het  SG was 1050.

Tijdens een test is gebleken dat 120 gr vloeibare moutextract een liter water een soortelijk gewicht geeft van 1030. Dit heb ik verder doorberekend naar een hectoliter en verder opbouwend van 1050 naar 1081 wat ik wilde bereiken.
Ik kwam uit op ong 10,5 kg moutextract. dit hebben we kort meegekookt. VErvolgens teruggekoeld en gepompt in het vat in de vergistingskast. Hierna 35 liter water van 21 graden toegevoegd, geroerd en de giststarter toegevoegd.

SG bleek na meting 1070 te zijn. Gelukkig is dit een acceptabele afwijking en valt de tripel binnen de begrenzing.

Nog mooier bleek dat vanmorgen de vergisting zwaar op gang was gekomen

Heeft iemand een idee hoe ik een betere berekening kan doen, zodat in een keer de juiste hoeveelheid extract toegevoegd kan worden om het gewenste sg te bereiken?

Waar Wilbert naar heeft verwezen kan ik niets vinden hoe ik om moet gaan met extracten met verschillende suikerpercentages.

alvast bedankt.

harry

Ik neem aan dat je met 120 gr vloeibaar gistextract een liter water bedoelt: 120 gr vaste stof opgelost in een liter water.

Maar dan is nog niet duidelijk of die liter gemeten is voor toevoeging of daarna. Dat scheelt denk ik zo'n 5 %.

Je zegt dat je 650 ml wort pakt en aanlengt met water tot 1 liter en dan 1050 meet. Dan heb je totaal 65 liter met SG 1076,9. Je wil 100 liter met SG 1081. Dus (100*81) - (65*77) = 3095
Deze 3095 wil je bereiken met 35 liter. geeft een SG van 1088,4.  120 gr. ectract  in een liter geeft 1030. Dus voor 35 liter: 35* 88/30*0,120 =12,320 kg.

Dit is dus bijna 2 kg meer dan jij toegevoegd hebt en in deze berekening is deze 12 kg opgelost zodat je 35 liter krijgt. Niet dus 12 kg en 35 liter.

2 kg meer is bijna 20 %. Dat van een aandeel van 35 % geeft 20 % * 35 % = 7%. En 7 % meer op een SG van 1070 geeft 1075. En bij 120 gr op (of in ) een liter geeft een verschil van ca. 5 %. Zo geeft 12 kg op 35 liter waarschijnlijk 8 % verschil.  Want 1081/1075 = 1,08. Ik denk dan ook dat als je 12,3 kg opgelost had in 27 liter je 35 liter wort had gekregen met een SG van 1088.


de zwaegers

Hoi Harry,

Bedankt voor je berekening. Ik zie nu in wat ik fout heb gedaan. Eigenlijk een domme fout, want moutextract heeft natuurlijk ook volume. De liter is gemeten voor toevoeging, dus de fout is over de hele linie herhaald. Ik had dit kunnen weten, maar compleet over het hoofd gezien.
Daarnaast heb ik teruggerekend hoeveel gram extract per liter water nodig is om het sg met 1 te verhogen. Dit heb ik vermenigvuldigd met 31 (verschil tussen 1050 en 1081) en vervolgens maal het aantal liters van het totaal volume. Maar deze berekening blijkt dus niet goed te zijn.
Verder zal ik je rekenformule onthouden. Deze zal me zeker nog van pas gaan komen.
Is het trouwens mogelijk om als de hoofdvergisting gaande is, dan alsnog het tekort aan extract toe te voegen?
Alvast bedankt.

harry

Ja, dat is mogelijk.

Hier staat e.e.a. over:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,24983.msg382355.html#msg382355

 Om met de WPL099 gist naar de 25 % alcohol te gaan is het zelfs een voorwaarde.

de zwaegers

Nu was het toeval dat ik een gok heb genomen door 120 gram gram aan een liter water toe te voegen. De uitslag was 1030. Dit is ongeveer ook het verschil tussen 1050 en 1081. Maar kan ik  niet de conclusie trekken dat 4 gr extract toevoegen een sg-verhoging geeft van 1 op een liter water?

Dus 4 gr x 31 (gewenste verhoging sg) x 100 ltr = 12,4 kg?


harry

Nu wel ja. Bij dit moutextract en deze hoeveelheden.

wilbertd

En met die pan en die kooktijd.

harry

Citaat van: wilbertd op 11-02-2014  18:45 uEn met die pan en die kooktijd.

??? Hoezo?

wilbertd

Ik zat te denken aan de verhoging van het SG door middel van verdamping, maar eigenlijk wilde ik gewoon nog wat variabele toevoegen  ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.