Reinigen van koperen buizen

Gestart door braumeister, 24-04-2005 16:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

Okey dirk,   samenvol

Uh, soms heb ik wel eens een grote waffel tegen MO (vindt ie leuk).
CiteerOp het forum gedraagt ieder zich anders dan IRL

Tja, weet eigenlijk niet. Ik ben in het echt heel rustig, maar soms ook een ADHD-tje.

 :degroeten:

dirk

Tja MO houd gewoon van (dominante) mannen... dat heeft ie wel laten merken ja ;)
Hij doet zich voor als brave huisvader, maar in RL... ;)

Hopmans

Ik nam net een slok bier, en toen opende ik dit bericht.

Beeldscherm onder het bier gespoten.
Wil je me niet meer zo laten lachen ? Ha Ha   ;D

 :degroeten:

MO

Dirk en Hoppie, willen jullie dit soort gesprekken in het praatcafe uitvoeren, dit hoort hier echt niet. En Dirk, we hebben hier afgesproken geen afkortingen te gebruiken, dat leest voor iedereen prettiger en houd het forum opener.

Hopmans

Ik zat net effe te brainstormen.
Het is inderdaad een eindje terug in de tijd dat ik een muntje in mijn mond heb gehad ha ha.
Maar als je koper aan het bewerken bent, en je schiet vervolgens uit met een stuk gereedschap,
dan steek je toch instinktief je bloedende vinger in je mond. Bittere smaak.

Een heel goed voorbeeld is destilleren.
De alcohol slaat neer in een tegenstroomkoeler (Veel kleiner als een bier tegenstroomkoeler).
Als men die niet reinigt, is de hele "golden cut" (middenloop) naar de bliksem.
Dan zit er een bittere smaak aan, die je pas proeft bij de afdronk.
Dit is echt heel bitter mannen.
De afstand van deze koeler is maar iets van 75cm.

En toch is het ook belangrijk om microben van het koperwerk te halen.
Die zitten er simpelweg op als men het koperwerk uit de kast haalt.
Er kunnen nog piepkleine restjes wort op zitten van de afgelopen keer.
Bacterien hangen in de lucht.
Een paar seconden kokende wort op het koper steriliseert het koper niet.
Terwijl juist het afkoelen van het wort het meest kritieke punt is betreffende besmettingsgevaar
van het hele bierbrouwproces !

Hoe durft men te beweren dat het reinigen van een koelspiraal overbodige luxe is.
Als het echt niet nodig is, dan hoeft men niets meer te reinigen.
Dan heeft men zelfs niet meer het recht om te zeggen, dat hophars afscheppen
besmettingsgevaar opleverd, terwijl dan de pH al reeds wat is gezakt, en de gistcellen
terrein hebben gewonnen.

Het wort koelen is het meest kritieke punt heren !
Schoon koper dus !

Ik maak al meer dan 3 jaar bier, en ik heb door schoon te werken gelukkig nog nooit een
bacteriele infectie in mijn bier gehad. Dat wil ik zo houden.

Zo, ik heb gesproken.

Groetjes,

Hoppie

Arend

hoi mede brouwers.


als je de spullen die je voor het brouwen gaat gebruiken een avond van tevoren in een emmer met desinfectie water doet is er toch niks aan de hand. [ook het koper werk dus] dit doe ik altijd en nooit een probleem mee gekregen.


groet Arend :degroeten:

Edgar

Citaat van: Hoppie op 13-05-2005  19:05 uEn toch is het ook belangrijk om microben van het koperwerk te halen.
Die zitten er simpelweg op als men het koperwerk uit de kast haalt.
Er kunnen nog piepkleine restjes wort op zitten van de afgelopen keer.
Bacterien hangen in de lucht.
Een paar seconden kokende wort op het koper steriliseert het koper niet.
Terwijl juist het afkoelen van het wort het meest kritieke punt is betreffende besmettingsgevaar
van het hele bierbrouwproces !

Welnee. Brouwen hoeft helemaal niet steriel. Onzin. Al zou het wort maar 80° zijn, dan nog reinigt het het koper voldoende.

Paniekzaaier! ;)

 :degroeten:

Hopmans

Nee nee,

120 graden.

Bij het steriel maken mbv temperatuur, dient men een snelkookpan te gebruiken (120 graden).
Bij 100 graden is het te doen in 3 etappes gedurende 3 dagen.
Half uur stomen, laten staan, en de volgende dag weer. En de dag daar op.

Ik ben het met je eens dat een bier gebrouwen kan worden in de meest gore omstandigheden.
Als ik niets schoonmaak; heb ik grote kans dat het bier slaagt.
Maar ja, het risico hè.  ;D

Maar ik vind het dan wel hypocriet als men dan beweerd, dat men geen hophars af mag scheppen.
Dat is pas paniek zaaien.
OK het is niet nodig, maar haal dan niet het hygiene-aspect erbij.

Nog zo iets : Bier overhevelen. Eerst even zuigen met een kleffe b*k.
Bier brouwen heeft nog de nodige tegenstellingen.
Die moeten maar eens de wereld uit geholpen worden.

 :degroeten:

Edgar

Alles goed en wel, maar steriel hoeft een dompelkoeler gewoon niet te zijn. Het kan natuurlijk geen kwaad om hem een minuutje te laten meekoken, maar wat jij hierboven allemaal voorstelt is echt overdreven. Je kunt dat moeilijk rechtvaardigen door te wijzen naar wat anderen onterecht over het afscheppen van hopharsen beweren.

Het risico bij het afscheppen van hopharsen is eerder, dat er een vlieg in je bier vliegt of zoiets. Als je daarvoor een schone lepel/schuimspaan of whatever gebruikt, zal het 'gevaar' inderdaad niet van dat lepelen komen. Daarnaast zou je, indien van toepassing, het eerst bacteriën verwachten op de vochtige, voedingsrijke en niet door lage pH beschermde brokken prut aan de wand van het gistvat. Het is niet onlogisch om die stukken niet in je bier te willen laten vallen.

Wat dat bier zuigen/hevelen betreft, als je zuigt aan het verwijderbare plastic buisje, is daar natuurlijk ook geen enkel risico. En zelfs als je dat niet zou hebben, kan je volstaan met het reinigen met een schone gestreken doek tijdens de eerste afloop (die je natuurlijk weggooit).

Er zijn veel nuttiger dingen om je brouw-energie in te steken dan in een paniekerige bug-hunt.

 :degroeten:

Celocelava

Voorheen koelde ik met de koelspiraal in een vat water. 50 liter kon ik dan tijdens het hevelen afkoelen naar ~28C, dat is natuurlijk net niet genoeg en daar bovenop komt dan nog het risico van oxidatie in de hevel. Daarom heb ik sinds orige week de zaak omgedraaid en mijn koelspiraal 10 minuten mee laten koken en daarna gaan koelen (Eerst liep er wort door de koelspiraal en nu dus water), de koelspiraal heb ik eerst met Oxipro schoongemaakt. Ik ga er echt van uit dat de 10 minuten koken meer dan voldoende zijn om de zaak zuiver te houden, voor zover ik kan zien is er ook geen enkele besmetting opgetreden terwijl naar mijn mening deze eerste poging de meest kwetsbare is daar de koelspiraal wekenlang in een vat water had gestaan.

Peerrr.

Overigens is verse urine ook steriel...

Hopmans

Hoi Edgar, Celo en andere vrienden.

Een bug-hunt is het laatste wat ik wil.
Steriel is ook een groot woord.
ik vind gewoon dat koper schoongemaakt moet worden met zuur en/of desinfectie water.
Handig is sulfiet.
Kost geen drol, en zuur moet erbij gebruikt worden om het te laten werken.
Twee vliegen in 1 klap.
Thats it. Het laatste wat ik wil is moeilijk doen (Alhoewel, soms is dat leuk  ;) ).

CiteerOverigens is verse urine ook steriel...

En nog goed te zuipen ook !
Moet je het wel opdrinken van een ander.
Dan zitten er nog voldoende stoffen in wat voor jou dan weer goed is.
De mannen van Willem Barentz hebben daar destijds hun leven aan te danken gehad op
Nova Zembla.

Groetjes,

Hoppie

           :degroeten:

Celocelava


Jacques

Overdrijven met hygiëne is denk zeker mogelijk. Een paar weken geleden hield De Roerstok haar gezamenlijke brouwdag. Daar zag ik ook sommigen materialen desinfecteren die gebuikt worden voor het koken van het wort. Onzin! Mout en hop zijn zeker niet steriel, waarom zouden we onze materialen gaan steriliseren?
Dat betekent niet dat ze niet schoongemaakt moeten worden zodra we ze niet meer gebruiken. Voedingsbronnen moeten verwijderd worden Zorg er verder voor dat je spullen droog zijn en blijven bij het niet gebruiken. Zonder vocht kunnen micro-organismen niet leven.

Heel anders wordt het na het wortkoken. Dan moeten we er alles aan doen om het infectiespook binnen de perken te houden. Nadat de vergisting op gang is gekomen en er al een verlaging van de pH en de vorming van koolzuur en alcohol heeft plaatsgevonden kan het gelukkig weer wat lijden. Als dat niet het geval zou zijn zouden we nooit geen bier kunnen bottelen op de manier die gebruikelijk is bij hobbybrouwers zonder zuur bier te krijgen...

Het desinfecteren van een tegenstroomkoeler is mijn inziens absolute noodzaak. Je kunt namelijk het inwendige van de koeler visueel niet controleren.
Een dompelkoeler hoeft in mijn visie niet schoongemaakt of gedesinfecteerd te worden indien deze op een goede wijze na gebruik schoongemaakt was. De discussie over bruin of blinkend koper is overigens niet relevant  als je een koeler van RVS (innox voor de Belgen onder ons) gebruikt. Vergeet niet dat in de huidige moderne brouwerijen bijna alles dat in aanraking komt met bier van RVS is.

Adrie

Afgelopen weekend heb ik mijn brouwerij, die al ruim drie maanden stof staat te verzamelen, eens grondig gereinigd. Dit heb ik gedaan met heet water dat ik met schoonmaakazijn heb aangezuurd tot een pH van 3. Alle leidingen heb ik doorgespoeld door de oplossing door de installatie te pompen. Wat opviel, was dat het koperwerk niet eens zo heel erg ervan opknapte. Geen vreselijk glimmende buizen en zo. Wel kwam er wat rotzooi los, dus de actie was zeker nodig. Vooral biersteenaanslag in de kookketel kwam mooi los, nu glimt ie weer als nieuw. Na doorspoelen met de oplossing heb ik alles heel goed nagespoeld met heet water.

Hoppeplukkertje

Hey

Mag je koper gebruiken die geen laag bevat?

Ik heb al bij een een paar brouwers gezien.
De vraag is nu mag dat eigenlijk wel volgens wet?
Weet iemand hier meer over?
In de bakkerij mag het niet!


Jacques

Bij mijn weten is dit niet verboden in een brouwerij. Op grond van welke wet is dit verboden in een bakkerij?

Hoppeplukkertje

Toen ik op school zat (lang geleden) bevatte alle koperen potten een laagje.
Wanneer het laagje wegging werd die binnen gedaan voor een nieuw laagje.
Men deed dit omdat het groen afgaf aan het product. Dat giftig is.
Na tijdje werden alle potten vervangen door inox.

Jacques

Een groen laagje moet je inderdaad niet hebben.

Zelf gebruik ik al jaren een koperen ketel. Deze maak ik droog na het brouwen. Hierdoor komt er geen groene laag in de ketel. Overigens is de buitenkant van mijn ketel bruin van de koperoxide.

Om alle risico's uit te sluiten wordt tegenwoordig bijna uitsluitend rvs/inox gebruikt. Toch zijn er genoeg oude brouwerijen die nog met een koperen ketel werken. Overigens wordt er nog steeds koperen leidingen gebruikt voor drinkwater. In deze leidingen zit geen beschermend laagje. Is ook niet nodig omdat in de leidingen weinig zuurstof zit.

Deegee

Ik heb net mijn herms in elkaar gestoken, en ik zat hierbij met enkele vragen ivm het desinfecteren van het koperwerk.
Ik heb alle buizenwerk met knelkoppelingen in elkaar gestoken zodat ik na het brouwen alle buizen in chemipro oxi kan laten uitweken en te drogen leggen. Allen is deze werkwijze niet mogelijk voor mijn warmwater-spiraal. Is het voldoende om wat chemipro oxi door de spiraal te pompen (en daarna ondersteboven laten uitdruppelen?). Of gebruik ik beter sulfiet met citroenzuur? Of is azijn beter? Er staan hier een heleboel voor en tegens, wie ziet het bos nog?
groeten,
deegee

Johannes

Het koperwerk hoef je niet te desinfecteren. Je kookt nadien nog. Gewoon naspoelen met heet water.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.