Reinigen van koperen buizen

Gestart door braumeister, 24-04-2005 16:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

braumeister

Aangezien koperzouten giftig zijn (en deze kunnen ontstaan na verloop van tijd in een koperenbuis) heb ik mijn brouwsysteem altijd gespoeld met citroenzuur. Normaiiter zal het groene koper niet oplossen in water, maar door de lage pH van het wort bestaat er een kans dat een deel van dit koperzout oplost. Het citroenzuur lost hierbij het koperzout op en kun je dan door middel van spoelen verwijderen. Ik ben benieuwd hoe andere brouwers dit doen. Heeft het citroenzuur tevens een ontsmettende werking of moet je dan apart nog naspoelen met bijvoorbeeld soda of Chemipro Oxi.

roco

hoi braumeister,

het schoonspoelen en ontsmetten met alleen citroenzuur is genoeg voor koper.en goed naspoelen.je kan inderdaad niet alles gebruiken.
je kan ook loog gebruiken wat brouwerijen veel gebruiken.en uitkoken of met een stoomapparaat de boel ontsmetten.
chemipro kan je niet gebruiken met koper.

groeten
roco

J


Hoi Roco,

Zowel soda als chemipro-oxi werken perfect om koper te kuisen. De andere chemipro's (caustic & acid) niet omdat ze chloor of zware zuren bevatten.
Naspoelen met (zeer) warm water is aangeraden

J.

Eduard

Ik kan mijn tegenstroomkoeler en hevelfilter alleen maar op de kraan aansluiten en spoel meestal 2 minuten met heet water door. Hopelijk volstaat dat ook.

EBC

Zoals anderen ook doen:
Ik week mijn koper in een citroenzuur oplossing tot het weer mooi blank is. Dan nog afspoelen en klaar.

Alleen mijn (gepensioneerde) tegenstroomkoeler werd daarna ook nog ontsmet. Hiervoor kan ik iodophor aanbevelen.


Eduard

Hoi EBC

Hoe krijg je dat in je tegenstroomkoeler. Gebruik je een trechter o.i.d.? Ik krijg er alleen maar water in daar ik de tuinslang rechtstreeks op de koeler aansluit.

Henk oet Paiz

Ik reinig mijn hevelfilter en tegenstroomkoeler altijd met een oplossing van azijnzuur of melkzuur. Met een trechter vul ik mijn tegenstroomkoeler en laat dit ongeveer een half uur staan. Daarna spoel ik af met heet water, de koeler wordt gevuld met kokend water en ook dat laat ik een tijdje staan.

Maakt het nog verschil welk zuur wordt gebruikt, wie kan daar iets zinnigs over zeggen?

Groeten,

Henk  :proost2:

EBC

Eduard,
Ik sluit de bierslangen aan op de koeler. Zet 'm op de grond en op het aanrecht zet ik een emmertje met de zuuroplossing. Dan stop ik één slang in dit emmertje en zuig aan de andere slang. Et voila, de koeler wordt vol geheveld. Ik maak dan de slangen vast tussen de handgreepjes van de keukenkastjes en laat de boel een tijdje intrekken. Af en toe de slangen een beetje omhoog en omlaag bewegen om de vloeistof wat te bewegen...

Henk,
Volgens mij is enig welk zuur ok. Maar citroenzuur is wellicht het goedkoopst.

Silvio

Het lijkt wel de week van de tegenstroomkoelers.
Mijn valiant tegenstroomkoeler leg ik altijd een uurtje van tevoren in een simpele oplossing van vaatwasmachinepoeder en warm water.Voor feitelijk gebruik spoel ik alles even door met heet water en klaar is Kees.
Overigens geld dit ook voor alle overige brouw attributen,ook dit doe ik al enige jaren en tot volle tevredenheid.
Niet duur en overal verkrijgbaar!

dirk

Citaat van: EBC op 08-05-2005  13:58 uVolgens mij is enig welk zuur ok. Maar citroenzuur is wellicht het goedkoopst.

Hoi

Er zit veel verschil in het soort zuur dat men gebruikt.
De anti-microbiele werking hangt af van de zuurdissociatie pKa af.
Deze is bij azijnzuur tussen de de pH 3.0 en 5.0 het meest aanwezig en bij citroenzuur het laagst


Henk oet Paiz

Hoi Dirk,

Ik gebruik de zure oplossing puur voor het laten oplossen van mogelijk aanwezig koperoxide. Het ontsmetten doe ik door kokend water in de koeler te gieten. In dat kader maakt het waarschijnlijk weinig uit welk zuur er wordt gebruikt.

Groeten,

Henk  :proost2:

Hopmans

Ik knikker mijn koelspiraal altijd in sulfiet/citroenzuur oplossing.
Dit gezien het feit dat men altijd citroenzuur moet gebruiken om sulfiet
optimaal werkend te krijgen.

Het spiraal komt weer glimmend de emmer uit.
Dus geen oxidatie, maar ook minder micro-organismen.

 :degroeten:

Adrie

Heeft iemand ervaring met schoonmaakazijn? Goedkoop en handig in gebruik, lijkt me.

Edgar

Ik geef mijn koelspiraal alleen een lichte mechanische reiniging/spoeling. Ik zie geen reden voor reiniging met zuur. Het dunne laagje koperoxide lost niet of nauwelijks op tijdens het koelen en voor ontsmetting is het al helemaal niet nodig.

Het hevelfilter blaas ik een aantal keren door, alweer gewoon met warm water. Totdat er geen graandeeltjes meer verschijnen. Ook hier is onsmetten overbodig. Ik heb het idee dat, als je telkens een etsend zuur gebruikt voor reiniging, je een grotere afgifte van koperionen hebt met als risico een metaalsmaak. Nee dank u.

 :degroeten:

Adrie

Ja, ik heb mijn koper ook nooit met zuur doorgespoeld. Ik spoel alles altijd goed na met heet water. Wat Edgar ook al zegt voel ik niets voor het steeds verder oplossen van de buizen. Waarom zou het koper moeten glimmen?

Hopmans

Hoi Hoi,

CiteerIk heb het idee dat, als je telkens een etsend zuur gebruikt voor reiniging, je een grotere afgifte van koperionen hebt met als risico een metaalsmaak. Nee dank u.

Dit ben ik absoluut niet met je eens.

Bruin koper geeft juist een vieze bittere smaak af.
Glimmend rood koper doet dat niet .

:degroeten:

Edgar

Interessant! Maar heb je die smaak dan al wel eens geproefd?

Let wel: Als je koper tijdens het brouwproces van bruin naar glimmend verandert, dan heb je afgifte van het toplaagje (vies, volgens jou). Als het bruine koper bruin of toch vrij bruin blijft (koelspiraal) en het glimmende koper glimmend (hevelfilter) dan gebeurt er per saldo niet veel. Maar ik ben wel benieuwd naar die bittere smaak.

 :degroeten:


Johannes

Citaat van: Edgar op 12-05-2005  09:29 uInteressant! Maar heb je die smaak dan al wel eens geproefd?

En nou niet aan je hevel gaan likken he?  ;)

Mijn hevelfilter komt altijd weer brandschoon uit de bostel, glimt dan echt prachtig. Maar om nou te zeggen dat de smaak hierdoor beinvloed wordt?  Commerciele brouwers brouwen immers in grote koperen ketels (ja ook RVS) hoe doen zij dat?

Johannes

Hopmans


CiteerInteressant! Maar heb je die smaak dan al wel eens geproefd?

Ja,

Nooit een koperen muntje in de mond gehad?  :-X

 :degroeten:

dirk

Citaat van: Hoppie op 12-05-2005  09:56 uJa,

Nooit een koperen muntje in de mond gehad?  :-X

 :degroeten:

Overdrijven lijkt me ook een vak, ik denk dat de grootste problemen komen als je de vergisting in een koperen vat laat plaatsvinden...

Hopmans

Dan maak jij je koperwerk toch lekker niet schoon.
Had deze topic ook niet opgestart hoeven te worden.


Johannes

Hoppie,

Kun je iets duidelijker zijn? Dat een muntje smaak afgeeft als je het in je mond stopt dat geloof ik graag, ik heb alleen geleerd dat geld vies is en je het niet in je mond moet stoppen  ;) proef jij dit nou terug in je bier ??

Johannes

Hopmans

Hoi Johannes,

Koperaanslag is bitter.
Ik zal zo zeggen. neem maar een likje van je koelspiraal.
Aah, je hebt het stiekem al gedaan. ;D

Nee, nog nooit geproefd in mijn bier, omdat ik mijn koelspiraal altijd schoonmaak met
Sulfiet/citroenzuur-oplossing.

 :degroeten:

Hopmans

Dirk,

Mijn excuses voor mijn kortafheid vanochtend.
Ik discussieer nooit met uitroeptekens en zonder te groeten.
Ik had ook een beetje haast.
Als je op het ONK bent krijg je een biertje van me.  :proost2:

 :degroeten:

dirk

Citaat van: Hoppie op 12-05-2005  17:36 uDirk,

Mijn excuses voor mijn kortafheid vanochtend.
Ik discussieer nooit met uitroeptekens en zonder te groeten.
Ik had ook een beetje haast.
Als je op het ONK bent krijg je een biertje van me.  :proost2:

 :degroeten:

Ach Hoppie toch... ik ben wel wat gewend hoor...
Op het forum gedraagt ieder zich anders dan IRL

Ik koel me wort af met een dompelkoeler die ik vooraf afspoel met kraanwater.
Deze laat ik dan nog 30 minuten meekoken, ik heb altijd lekker bitter bier ! ;)
en dat ligt niet aan me koperen koeler...

Mazzel

Dirk

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.