Druiven in bier

Gestart door harry, 09-11-2013 20:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jukkie

Citaat van: EvdBroek op 25-08-2015  13:56 uWil je dit ook gaan proberen dan?
absoluut. Heb een hele muur vol druiven die bijna rijp zijn en lijkt me een mooie bestemming.

EvdBroek

Citaat van: Jukkie op 25-08-2015  14:13 uabsoluut. Heb een hele muur vol druiven die bijna rijp zijn en lijkt me een mooie bestemming.

Idem, ik heb ook heel veel druiven en wil daar ook iets mee gaan doen

orangeloo

Citaat van: aldo op 10-11-2013  00:47 uDruiven staan natuurlijk wel bekend om het dragen van wilde gisten.
Dus misschien goed idee om ze eerst even op te koken (of toe te voegen in laatste minuutje van het koken van het wort?)
Zelf maak ik allerlei vruchtensappen met een stoomextractor. Echt een ideaal apparaat, de stoom breekt de celwand maar helemaal gekookt wordt je sap niet (wel +80 graden dus infectievrij)

Ja ik weet dat dit een oude reactie is waar ik op reageer, maar wilde toch  graag mijn ervaring delen.

Ik heb zelf ook een sapextractor, en mijn ervaring is dat je het sap (van krieken) uit de extractor toevoegt aan je wort het bier troebel wordt. Na wat onderzoek zou het liggen aan de pectine na het "koken" in de extractor

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,17976.msg395906.html#msg395906

EvdBroek

Ik ben inmiddels begonnen met het plukken van de blauwe druiven, een deel is namelijk al rijp en redelijk zoet. Omdat de druifjes zo klein zijn is het ontpitten een hele lastig klus en heb ik besloten dat dan maar niet te doen.

Verder heb ik nog witte druiven en die zijn wel veel groter, maar nog niet rijp.

scartsjer

Ik schop dit item weer naar boven, want wat is het resultaat?

EvdBroek

Citaat van: scartsjer op 11-12-2015  23:35 uIk schop dit item weer naar boven, want wat is het resultaat?
Is er nog niet de druiven liggen nog in de vriezer. Binnenkort ga ik het brouwen om dit in de zomer te kunnen drinken

scartsjer

Ik ben nu bezig met brouwen we doen 2 kg wijndruiven op 20 liter quadrupel welke we laten rijpen met eikenhout snippers. We voegen de druiven toe zoals bij een kriek gedaan wordt.

Marco_V

Er staat momenteel zo'n 17 liter witbier te rijpen op 5 kg druiven in mijn vergistingskast.

Toegevoegd na de hoofdvergisting tijdens het hevelen naar de mandfles. Na een paar dagen kwamen ze bovendrijven. Nu drie maanden geduld.



EvdBroek

Zo dit weekend eindelijk maar eens mijn druivenbier gaan brouwen.

Ik ga 2 batches brouwen van ieder 10 liter waarbij ik hetzelfde basis bier gebruik. Eén batch laat ik vergisten met witte druiven zonder pit en de andere batch met blauwe druiven met pit. De druiven liggen nu inmiddels al maanden in de vriezer en ik ben van plan om het warme wort na het brouwen over de bevroren druiven te laten lopen in dus twee verschillende gistvaten.

Het volgende recept heb ik hiervoor in gedachten, ik vraag me alleen af of de maischtemperatuur niet nog iets hoger moet dan de 69 graden om voldoende body te houden


Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptDruiven Bier
Kenmerk
Brouwdatum14-2-2016
BiertypeWitbier
Aantal liters20
Gewenst begin SG1044 (4,5 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater28,9 liter
Maischdikte4,5 l/kg
Maischwater18,0 liter
Spoelwater10,9 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur7 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid19 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC75,0 %3,000 kg3 EBC
Tarwemout25,0 %1,000 kg3 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Perle6,5 %15 gr90 minuten19 EBU

Kruiden
head]Toevoegen[/head]
Naam kruidMassaKooktijd
Witte en blauwe druiven uit eigen tuin, geplukt eind zomer 2015Tijdens vergisting5000 gr0 Min.

OpmerkingenDe batch wordt gesplitst in 10 liter met witte druiven zonder pit en 10 liter met blauwe druiven met pit.

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortBrewferm Blanche
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C
Opmerkingen1 zakje per batch

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
169°C60 minuten4,5 l/kg
278°C5 minuten4,5 l/kg


EvdBroek

Vanochtend vroeg hebben we het druivenbier gebrouwen en het hete wort over de druiven laten lopen.
Eén vat met blauwe druiven en één vat met witte druiven, ieder 10 liter



EvdBroek

Vandaag heb ik het bier overgeheveld; de 10 liter met witte druiven en 10 liter met blauwe druiven. Ik heb het natuurlijk ook even geproefd...

Allereerst het bier met de witte druiven: klein zuurtje, fris, een beetje droog maar zeker niet leeg, een vleugje van wat me aan chardonay doet denken. Ik denk als het straks gekoeld is dat het een heerlijk zomer biertje is.

Hierna het bier met de blauwe druiven: ook een klein zuurtje, ook fris en die lijkt iets voller van smaak, de smaak doet me denken aan beaujolais. Ook dit bier zal het goed doen in de zomer denk ik.



De witte druiven










De blauwe druiven









En de 2 bieren naast elkaar










wesleyhageman199

Citaat van: EvdBroek op 27-04-2016  16:01 uVandaag heb ik het bier overgeheveld; de 10 liter met witte druiven en 10 liter met blauwe druiven. Ik heb het natuurlijk ook even geproefd...

Allereerst het bier met de witte druiven: klein zuurtje, fris, een beetje droog maar zeker niet leeg, een vleugje van wat me aan chardonay doet denken. Ik denk als het straks gekoeld is dat het een heerlijk zomer biertje is.

Hierna het bier met de blauwe druiven: ook een klein zuurtje, ook fris en die lijkt iets voller van smaak, de smaak doet me denken aan beaujolais. Ook dit bier zal het goed doen in de zomer denk ik.



De witte druiven










De blauwe druiven









En de 2 bieren naast elkaar


Hoi EvdBroek,

Hoe is het bier geworden?
Ik heb zelf namelijk het idee om 30 liter bier te brouwen en te laten rijpen in een vat met 6 kilo blauwe druiven. 

Ik hoor het graag. [emoji4] [emoji482]

Grt Wesley

EvdBroek

Citaat van: wesleyhageman199 op 16-09-2016  00:22 uHoi EvdBroek,

Hoe is het bier geworden?
Ik heb zelf namelijk het idee om 30 liter bier te brouwen en te laten rijpen in een vat met 6 kilo blauwe druiven. 

Ik hoor het graag. [emoji4] [emoji482]

Grt Wesley

Het bier met witte druiven is inmiddels opgedronken. Het smaakte naar witbier en ook zeker naar witte wijn, beetje droog met een zuurtje. Ik heb het bier aan een aantal mensen laten proeven en die vonden het heerlijk. Een lekkere dorstlesser tijdens de warme periode.
Voor wat betreft het schuim; dit had het bier wel maar het schuim verdween als sneeuw voor de zon. Ondanks het feit dat de witte handmatig ontpit waren.

Het blauwe druiven bier heb ik pas een maand geleden gebotteld en doet ook denken aan rode wijn. Dit bier heeft echter helemaal geen schuim en dat zal komen door de pit die in de druiven zaten.

Nu had ik ook weer heel veel druiven, maar daar heb ik nu maar wijn van gemaakt. Dat gaat toch veel sneller en is ook simpeler.
Concluderend was het leuk als experiment en de bieren zijn zeker goed te drinken, maar het is wel erg arbeidsintensief.



wesleyhageman199

Citaat van: EvdBroek op 16-09-2016  09:08 uHet bier met witte druiven is inmiddels opgedronken. Het smaakte naar witbier en ook zeker naar witte wijn, beetje droog met een zuurtje. Ik heb het bier aan een aantal mensen laten proeven en die vonden het heerlijk. Een lekkere dorstlesser tijdens de warme periode.
Voor wat betreft het schuim; dit had het bier wel maar het schuim verdween als sneeuw voor de zon. Ondanks het feit dat de witte handmatig ontpit waren.

Het blauwe druiven bier heb ik pas een maand geleden gebotteld en doet ook denken aan rode wijn. Dit bier heeft echter helemaal geen schuim en dat zal komen door de pit die in de druiven zaten.

Nu had ik ook weer heel veel druiven, maar daar heb ik nu maar wijn van gemaakt. Dat gaat toch veel sneller en is ook simpeler.
Concluderend was het leuk als experiment en de bieren zijn zeker goed te drinken, maar het is wel erg arbeidsintensief.
Bedankt voor je reactie.
Ik ga er ook mee avonturen.
Is het misschien mogelijk om het bier na de hoofdvergisting over te hevelen naar het kastanjevat en daar druiven toe te voegen en dit dan voor enkele maanden laten staan?

Mvg
Wesley

ciesvandekwis

Ik heb vorig jaar blauwe druiven bij mijn rodenbach gedaan, samen met een deel krieken en ander rood fruit. Is best wel lekker complex-zuur geworden.
Werkwijze: ook eerst sulfietoplossing, afspoelen en invriezen. ik doe ze ontdooid in het nagistend bier en laat ze er toch minimaal 1-2 maand in trekken.

wesleyhageman199

Citaat van: ciesvandekwis op 16-09-2016  13:54 uIk heb vorig jaar blauwe druiven bij mijn rodenbach gedaan, samen met een deel krieken en ander rood fruit. Is best wel lekker complex-zuur geworden.
Werkwijze: ook eerst sulfietoplossing, afspoelen en invriezen. ik doe ze ontdooid in het nagistend bier en laat ze er toch minimaal 1-2 maand in trekken.
Is een sulfietoplossing noodzakelijk?
Ik heb ze nu in de koelkast liggen 6 kilo blauwe druiven. Wil ze van de week toevoegen in het vat bij het bier.

Haagse Wouter

Waarom niet in star san? Dat dood de gisten zeker weten.

wesleyhageman199

Citaat van: Haagse Wouter op 16-09-2016  16:16 uWaarom niet in star san? Dat dood de gisten zeker weten.
De wilde gisten maken toch niet uit? Ik wil graag soort fris zuur biertje maken.

EvdBroek

Ik heb de druiven ingevroren. Dat doodt alle wilde gisten en bacteriën.
Als je de druiven zo in je bier gooit krijg je een flink zuur bier denk ik.
Sulfiet gebruiken zou ik niet doen als het niet nodig is... laat staan Star San hahaha

pincopallino

Volgende brouwsel ga ik de Iga bier proberen te evenaren.

André de Laat

Citaat van: EvdBroek op 16-09-2016  21:45 uIk heb de druiven ingevroren. Dat doodt alle wilde gisten en bacteriën.
Als je de druiven zo in je bier gooit krijg je een flink zuur bier denk ik.
Sulfiet gebruiken zou ik niet doen als het niet nodig is... laat staan Star San hahaha

Als je de druiven 10 minuutjes vóór einde kook toevoegt zijn ze ook ¨steriel¨, niet?

wernerthefox

Ik heb ooit verschillende fruiten proberen te sterilisern met een rijst stomer. Blijft weinig van over. Goed wassen en inderdaad invriezen is het enige wat je naar mijn idee kunt doen.

Kokkebil

Het hier helemaal gepubliceerde recept "bizarre",lijkt me wel wat als basis.
Ik heb bijna 5 liter pure druivensap uit eigen tuin en dit wil ik gebruiken om een druivenbier te maken.
Hoe pak ik dat aan?? Ik heb al enkele keren geprobeerd om een vijgen-en honingbier te brouwen,maar de smaak komt niet echt over.

Broewerke

Citaat van: EvdBroek op 16-09-2016  21:45 uIk heb de druiven ingevroren. Dat doodt alle wilde gisten en bacteriën.
Als je de druiven zo in je bier gooit krijg je een flink zuur bier denk ik.
Sulfiet gebruiken zou ik niet doen als het niet nodig is... laat staan Star San hahaha
Mooi niet, er zijn genoeg gisten en bacteriën die tegen vrieskou kunnen.
Sulfiet inderdaad maar is minder verstandig. Gewoon kwartiertje meekoken. Je smaken komen dan lekker mee. Wil je ze einde gisting gebruiken dan ook de druiven verhitten. Desnoods in stoomextractor.krijg je puur sap met iets water.

Snelbier

Citaat van: Broewerke op 06-09-2022  16:16 uMooi niet, er zijn genoeg gisten en bacteriën die tegen vrieskou kunnen.
Sulfiet inderdaad maar is minder verstandig. Gewoon kwartiertje meekoken. Je smaken komen dan lekker mee. Wil je ze einde gisting gebruiken dan ook de druiven verhitten. Desnoods in stoomextractor.krijg je puur sap met iets water.
Zo makkelijk is het niet, en verschilt per fruit of kruid. Consensus is dat langer verhitten smaak kost, en dat willen we voorkomen.
HIER https://www.interupgrade.com/en/pasteurisation-berechnen een linkje gevonden op ons forum via/via over sterilisatie+Pasteurisatie van fruiten..
Een minuutje koken (=~100'C) lijkt genoeg.
Vraag blijft wat de gist er mee doet.. Wat ga je doen (qua voorbehandeling) als je het fruit bij nagisting toevoegt..
Proost, Snelbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.