Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kleine beetjes speciale mout kopen  (gelezen 7088 keer)

Offline zeebrew

• Senior lid
  • Land: nl
  • mens sana non potest vivere in corpore sicco
Kleine beetjes speciale mout kopen
« Gepost op: 08-11-2013 14:19 u »
Ik wil wat meer verschillende recepten proberen, maar dan heb je vaak ook speciale malt nodig in kleine hoeveelheden, waar koop je die als je niet meteen een kilo van iets wil waarvan je bijvoorbeeld maar 100 gram nodig hebt? (om dan 10 keer het zelfde te brouwen is ook een beetje voorbijgaand aan dit experimenteer)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: kleine beetjes speciale mout kopen
« Reactie #1 Gepost op: 08-11-2013 17:18 u »
waar koop je die als je niet meteen een kilo van iets wil waarvan je bijvoorbeeld maar 100 gram nodig hebt?

Onzin om 100 gram mout te gaan kopen of verkopen. Je kunt die mouten best lang bewaren (de donkere mouten wel langer dan 2 of 3 jaar) Dus koop gewoon minimaal een kilo van zo'n mout soort. En als je ze hebt, zul je ze ook gaan gebruiken... :brouwen:

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 08-11-2013 18:09 u »
Er zijn vast brouwers in de buurt met wie je samen mout kunt kopen, of die wel 100 gram willen geven/verkopen

(Of iets verder uit de buurt, je bent welkom.)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Kleine beetjes speciale mout kopen
« Reactie #3 Gepost op: 08-11-2013 18:52 u »
Nu ik kleiner brouw loop ik hier ook tegenaan. Voor mij is de oplossing niet zo heel moeilijk. Ik heb een Allpax vacuümapparaat. Speciaal mouten koop ik per kg en na het eerste gebruik vacuümmeer ik het restant. De mout is zo lang te bewaren.

Offline Twonky

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 08-11-2013 19:00 u »
Je kunt die mouten best lang bewaren (de donkere mouten wel langer dan 2 of 3 jaar)

Helemaal mee eens!
Ik bewaar ze meestal in van die plastic groot verpakking snoep trommeltjes (voordeel van kids hebben ;- )
En dat gaat inderdaad heel lang goed!

NP, gewoon lekker  :brouwen:

Zwaai
 :degroeten:

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #5 Gepost op: 08-11-2013 19:02 u »
Goed idee. Ik heb laatst 5 kg geroosterde gerst gekocht, 5 kg Chocolademousse en 5 kg Zwarte mout. Heb me laten verleiden door het verschil in prijs tussen 1 en 5 kg. Ik heb tot nu alleen nog maar hop gevacuümeerd, zal eens aan de slag gaan met mout!

Offline zeebrew

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 08-11-2013 20:06 u »
Nu ik kleiner brouw loop ik hier ook tegenaan. Voor mij is de oplossing niet zo heel moeilijk. Ik heb een Allpax vacuümapparaat. Speciaal mouten koop ik per kg en na het eerste gebruik vacuümmeer ik het restant. De mout is zo lang te bewaren.
Maakt het model nog uit?

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #7 Gepost op: 08-11-2013 20:43 u »
Ik gebruik verschillende curvervaatjes van ca. 4 liter voor. Droog en afgesloten is het goed bewaarbaar.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #8 Gepost op: 08-11-2013 20:50 u »
Maakt het model nog uit?

Ik heb de kleinste en ben er helemaal blij mee. Voor mout gebruik ik hem niet, die emmertjes die Brouwmarkt gebruikt voor 5 kg voldoen voor mij prima. Verder is het denk ik een kwestie van smaak en strategisch inkopen, basis mouten in't groot, cara licht en donker in 5 kg Special B voor de liefhebber misschien ook, dan wat amber en chocolade etc. in 1 kg.

Ingo

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #9 Gepost op: 08-11-2013 22:26 u »
Speciaal mouten koop ik per kg en na het eerste gebruik vacuümmeer ik het restant.

Ja pas inderdaad op voor oxidatie... :P :P :P >:D

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #10 Gepost op: 08-11-2013 22:28 u »
Zal eens aan de slag gaan met mout!

Mijn inziens een beetje overdone! Maar sommige mensen blijven spoken zien. De moutleveranciers vacumeren hun mout toch ook niet... de hopleveranciers wel... dat geef je te denken... ::) :P

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #11 Gepost op: 08-11-2013 22:33 u »

Dat lijkt me nog niet zo'n slechte suggestie. Voordat je het weet heb je dit soort mouten meer dan één of twee jaar op voorraad. Mijn ervaring met donkere bieren is dat ze echt lekker zijn als de mouten relatief vers zijn.

Door de maillardreacties bij de bereiding van deze mouten worden er extra veel reactieve tussenproducten gevormd die tijdens het bewaren vervelende smaken kunnen geven (en voor mij uiteindelijk roggebroodsmaak in het bier).

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #12 Gepost op: 08-11-2013 23:05 u »
Ja pas inderdaad op voor oxidatie... :P :P :P >:D
;D

Offline koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #13 Gepost op: 09-11-2013 08:23 u »
Helemaal mee eens!
Ik bewaar ze meestal in van die plastic groot verpakking snoep trommeltjes (voordeel van kids hebben ;- )
En dat gaat inderdaad heel lang goed!

NP, gewoon lekker  :brouwen:

Zwaai
Helemaal mee eens :)
Mout gaat hier in allerlei bakjes waar maar een deksel op zit. Vooral de bakjes van de chinees zijn in trek. Hop gaat in lege emmertjes waar oxi in heeft gezeten en dat de vriezer in.
De 5 kilo mout-emmers van Brouwland zijn uiteraard ideaal om te recyclen voor mout.

Offline zeebrew

• Senior lid
« Reactie #14 Gepost op: 09-11-2013 09:05 u »
Mag ik samenvattend stellen dat niemand kleine beetjes koopt, maar dat men overschotten probeert zo goed mogelijk te conserven, via allerlei potten, doosjes, afhaal-chinees-bakjes en allerlei andere varianten, inclusief vacuümapparatuur?  Ik neig dan naar een vacuüm aanpak. Mijn verjaardag is nakende dus dan is dat een mooie optie.

Dank voor alle suggesties :groots:

ThomasM

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 09-11-2013 13:49 u »
Ik gebruik voor het opslag simpele 30 liter emmers, daar pas ongeveer 20 kg in:

Voor de kleinere beetjes gebruik ik emmers frituurvet (ongeveer 7 kg). Wel natuurlijk compleet schoongemaakt!:

Offline lokitje

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #16 Gepost op: 09-11-2013 13:55 u »
Ik knip een zakje mout open, haal er de benodigde mout uit...  Daarna vouw  ik aan de geopende zijde de plastic folie dicht om het weer af te sluiten waarna ik twee wasknijpers op de vouw zet om deze goed afgesloten te houden. Vervolgens stop ik het zakje in een 30 liter lucht- en waterdichte voederton die in de schuur staat.
Ik verwacht zo ook niet te veel problemen eerlijk gezegd... Als het maar niet vochtig wordt lijkt mij..  Mout is gedroogd en doorgaans blijven gedroogde producten lang houdbaar mits droog opgeborgen. Ik heb zo verschillende moutsoorten bij elkaar in één ton zitten.

Offline Twonky

• Senior lid
« Reactie #17 Gepost op: 09-11-2013 19:57 u »
Voor de kleinere beetjes gebruik ik emmers frituurvet (ongeveer 7 Kg).

Deze heb ik ook gehad, maar de yoghurt emmers van de "La Place" zijn veel mooier ;-)
Zijn ook helemaal wit, muv het deksel

Bij mijn vorige werk gingen we daar vaak lunchen, en dan krijg je een band met het personeel, en is het zo geregeld (ze legde ze zelfs eerst nog even in de vaat was straat :- )

Maar als je het gewoon netjes vraagt dan lukt het bijna altijd wel hoor!

Dit zijn leuke emmers om 5 kg in te bewaren, maar voor een kilo-tje vind ik deze veel handiger

Zwaai

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 09-11-2013 23:18 u »
Mijn inziens een beetje overdone! Maar sommige mensen blijven spoken zien. De moutleveranciers vacumeren hun mout toch ook niet... de hopleveranciers wel... dat geef je te denken... ::) :P

Door mij wordt zeker niet alle mout vacuüm verpakt. De grote volumes lenen zich daar niet echt voor. Het gaat meer om mouten die ik niet zo veel gebruik en die vers een betere smaak hebben dan wanneer ze een paar jaar oud zijn zoals chocolademout, zwarte mout, brown malt, caratarwemout. Door de mout vacuüm te verpakken hoef je op termijn minder mout weg te doen.

Offline luftie

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #19 Gepost op: 17-11-2013 14:34 u »
Kan iemand iets zeggen over de houdbaarheid van opgemaakt verpakkingen?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 17-11-2013 14:56 u »
Kan iemand iets zeggen over de houdbaarheid van opgemaakt verpakkingen?

:lol: :lol: :lol:  Over de houdbaarheid van een opgemaakte verpakking zou ik mij niet druk maken.  :)
Je bedoeld natuurlijk opengemaakt...

Over de houdbaarheid van mout is al veel geschreven op dit forum. Ik raad je aan om de zoekfunctie te gebruiken.
Omdat mout normaal gesproken niet luchtdicht verpakt wordt, is er niet veel verschil tussen een aangesproken en een nog niet geopende verpakking.

Tags: