"Autosparge"

Gestart door seed7, 07-11-2013 13:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

seed7

Is er iemand die zoiets als de "Autosparge" (flotter schakelaar?) gebruikt? Ik zou graag weten hoe constant de stroom water bij zo'n ding is, of dat het steeds aan/uit is. Ik wil middels zwaartekracht een constant volume / tijd laten stromen uit een heet water vat.



Ingo

McMelloW

Dit ziet er soortgelijk uit als een vlotter voor een toilet spoelbak.
De stroom wordt kleiner/minder naar mate de vlotter hoger komt en de kraan meer dicht drukt.

RobinB

Als dat zo is zou je verwachten dat hij, eventueel na wat oscillaties, een evenwicht bereikt met de uitstroom.
Dan zou hij dus geschikt lijken voor Ingo's doel. :)

DenMaarten

Mooi dingetje :) ziet er ook hitte bestendig uit. Waar is dit te koop?

Gerald

Citaat van: DenMaarten op 07-11-2013  19:36 uMooi dingetje :) ziet er ook hitte bestendig uit. Waar is dit te koop?
http://www.Brouwmarkt.nl/blichmann-autosparge-maisch-spoelset-rvs-p-5004810.html bijvoorbeeld

seed7

Tsja, als je vlotter schrijft ipv flotter dan vind je dat vlotterventiel ook wat vlotter :(

Op naar een sanitair sloper, dank je McMellow

Ingo

McMelloW

Citaat van: seed7 op 07-11-2013  19:42 uOp naar een sanitair sloper, dank je McMellow
Ik weet niet wat een kunststof spoelbak kost bij de bouwmarkt. Maar of dit warmtebestendig en voedselveilig is? Dat is een ander verhaal.
Succes ermee

seed7

Citaat van: McMelloW op 07-11-2013  20:02 uIk weet niet wat een kunststof spoelbak kost bij de bouwmarkt. Maar of dit warmtebestendig en voedselveilig is? Dat is een ander verhaal.
Succes ermee

Er zijn allerhande modellen los te koop maar eerst uitvogelen of het goed werkt / beheersbaar is met een slopertje,

Ingo

bjorri

Citaat van: McMelloW op 07-11-2013  20:02 uIk weet niet wat een kunststof spoelbak kost bij de bouwmarkt. Maar of dit warmtebestendig en voedselveilig is? Dat is een ander verhaal.
Succes ermee
Ga er maar van uit dat daar tegenwoordig totaal andere vlottersystemen in zitten met piepschuim. bovendien zijn die juist geoptimaliseerd om of open of dicht te zijn en dus absoluut niet om een niveau te handhaven. Beetje open geeft veel geluid namelijk.


DenMaarten

Is het niet mogelijk om in plaats van een autosparge een kraan te monteren. Die kun je dan zo instellen dat er net zo veel warm water toegevoegd wordt als dat er van onderen uit gaat naar de koeler.

Is wel niet helemaal "auto"  ;)

seed7

Citaat van: DenMaarten op 07-11-2013  21:05 uIs wel niet helemaal "auto"  ;)

Het doel is om zeer constant te kunnen spoelen en ik ben een groot liefhebber van 'sturen' in plaats van 'regelen'.

Er is een manier, middels een zogenaamde 'Valentine Arm' om het wort heel rustig naar de kookketel te laten lopen afhankelijk van de snelheid waarmee je water aan je maischketel toevoegt. Ook stopt het wort afloop als het vloeistofniveau in de maischketel onder een bepaald niveau komt. Je stuurt dus de afloopsnelheid van het wort in plaats van deze met een kraan te regelen en je bed valt nooit droog. Bijkomend voordeel van die constructie is dat je geen druk over het filterbed opbouwt en daarmee spoelproblemen vermijd.

Hoe constanter en beter stuurbaar het toevoegen van het spoelwater hoe constanter het spoelen. Alleen een kraantje in de pan met heet water geeft daar door het zakkende niveau toch verschillen in de uitstroom. Practisch weet ik niet of dat een bezwaar is (kan me voorstellen dat langzamer spoelen tegen het einde gunstig is), ik wil het gewoon eens opzetten met simpele middelen om te proberen en dan meteen maar alle mogelijke suboptimalisatie er tegen aan gooien :)

Ingo

RobinB

Niet om de lol te verpesten, maar wat is het nut van het constante spoelen?

hansHalberstadt

Zelf heb ik een systeem waar ik de spoelwatersnelheid wel instel, maar er is geen feedback met de hoogte in de beslag kuip. Resultaat is dat zich een helder laagje water opbouwt. Ik zie daar geen nadeel van.
HansH 

seed7

Citaat van: RobinB op 07-11-2013  22:51 uNiet om de lol te verpesten, maar wat is het nut van het constante spoelen?

Ik zie dat mijn rendement nogal op en neer gaat en ik wijt dat aan twee dingen;sterk wisselende mout combinaties (tarwe rogge haver ...) en "onbeheerst" spoelen. Als ik nu het spoelen tot een 'constante' kan maken kan ik beoordelen wat de invloed is van het een of het ander.

Ingo

William

Mijn strategie bij spoelen is dat ik het suikerrijke wort zoveel mogelijk in de bostel laat trekken. Daarna voorzichtig een klein beetje water (2 cm) op de dunne laag resterende suikerrijke wort (max 0,5 cm) laten stromen zodat het niet mengt (via een dekseltje). Daarna het suikerrijke wort en water verder in het bostel laten lopen. Op het moment dat er geen suikerrijke wort op de bostel staat kun je veel meer water toevoegen omdat het niet meer mengt met suiker.

Door deze aanpak kun je het water vooral gebruiken om het suikerrijke wort te verdringen in het bostel.

RobinB

Ja, een aanpak zoals William of "batch sparging" lijkt me ook wel controleerbaar/standaardiseerbaar?

seed7

Da's ook hoe ik nu werk, maar er schiet wel eens wat geworstel met een tuinslang of een platenkoeler tussendoor, dan weer wat meer water dan weer wat minder soms de toplaag van het bed dat droog valt.

Sinds 'Adrie' het maischrendement uitrekent zie ik bijvoorbeeld dat dat altijd tussen de 99 en 108% zit maar dat het SG na spoelen toch regelmatig lager dan verwacht uitkomt.

Ingo

RobinB

Maischrendement is sowieso altijd rond de 100% toch? Tenzij je niets heel erg fout doet... ;)
Het idee van "batch sparging" is overigens dat het graanbed wel droog valt, schijnt populair te zijn bij amerikaanse brouwers zonder vermeldde oxidatie problemen.

William

Citaat van: RobinB op 08-11-2013  21:12 uHet idee van "batch sparging" is overigens dat het graanbed wel droog valt, schijnt populair te zijn bij amerikaanse brouwers zonder vermeldde oxidatie problemen.

Volgens mij wil je het graanbed vooral niet droog laten valen om consolidatie/inklinking van het graanbed te voorkomen. Vocht geeft voldoende opwaartse druk om dat te voorkomen.

Zou je door droog laten vallen al oxidatie krijgen :weetniet:

seed7

Heb nog even over het geheel zitten denken en ga waarschijnlijk van de Blingman Autosparge constructie afzien. In combinatie met de valentine arm krijg je feitelijk twee maal een niveau regeling, das een beetje dubbel op.

In het plaatje wat het had kunnen worden, einde maischen gaat de arm links om laag. Het vloeistof niveau zakt tot ongeveer de paarse lijn. Nu bepaald de snelheid van toevoer van water de snelheid waarmee het wort afloopt. Met de drijvende bal regel je ook het vloestof niveau en eigenlijk niet de stroomsnelheid, daarvoor heb nog weer een kraantje nodig. Het zal op zich wel werken, maar ik vind het niet elegant.
 


Een goede toevoer is natuurlijk ook met een klein pompje voor elkaar te krijgen. Laat ik zo'n ding eigenlijk ook willen hebben om de platenkoeler beter te kunnen doorspoelen.

Een bijkomende aardigheid van het gebruik van de Valentine arm is dat je een uitstroom opening ter hoogte van de paarse stippellijn simuleert, daardoor hoeft de maischketel nog maar een klein beetje hoger te staan dan je kookketel.

De constructie wordt door Engelse brouwerijen veel gebruikt in combinatie mee een "underback", een buffervat met twee niveau schakelaars die de pomp bedienen. Dit alles voorkomt dat een pomp vacuĆ¼m zuigt onder de filterplaat.

Ingo

RobinB

Citaat van: William op 08-11-2013  22:21 uVolgens mij wil je het graanbed vooral niet droog laten valen om consolidatie/inklinking van het graanbed te voorkomen. Vocht geeft voldoende opwaartse druk om dat te voorkomen.
Bij batch sparging laat je toch je wort volledig aflopen om daarna weer te vullen met spoelwater?

CiteerZou je door droog laten vallen al oxidatie krijgen :weetniet:
Ik denk het ook niet, maar het wordt genoemd door sommigen... ;)

William

Citaat van: RobinB op 08-11-2013  22:34 uBij batch sparging laat je toch je wort volledig aflopen om daarna weer te vullen met spoelwater?

Yep dus ik doe volgens "de definitie" niet aan batch sparging maar aan on-the-fly- sparging.

Toch denk ik dat bij batch sparging het gevaar op oxidatie niet zo heel groot is omdat de waterdampspanning in het graanbed relatief hoog is.

Oscar

Citaat van: William op 08-11-2013  13:20 uMijn strategie bij spoelen is dat ik het suikerrijke wort zoveel mogelijk in de bostel laat trekken. Daarna voorzichtig een klein beetje water (2 cm) op de dunne laag resterende suikerrijke wort (max 0,5 cm) laten stromen zodat het niet mengt (via een dekseltje). Daarna het suikerrijke wort en water verder in het bostel laten lopen. Op het moment dat er geen suikerrijke wort op de bostel staat kun je veel meer water toevoegen omdat het niet meer mengt met suiker.

Door deze aanpak kun je het water vooral gebruiken om het suikerrijke wort te verdringen in het bostel.

Een soortgelijke methode gebruik ik ook.. en met succes! Ik wacht zo lang mogelijk tot ik het eerste spoelwater toevoeg. Dit heeft mij toch 2-3% rendement winst opgeleverd. :brouwen: En vaker kleine beetjes toevoegen (ik voeg per liter  toe) dan minder vaker grotere hoeveelheden.

Deze methode hanteer ik ook in in prof installatie's (5 hl of 10 hl )  :brouwen:  eigenlijk brouw ik thuis op dezelfde manier als dat ik proefbrouw... :)

John

De legende gaat dat dan je filterbed zou dichtslaan. Iemand andere ervaring. M.a.w. kun je veilig een groot gedeelte wort wegpompen alvorens je spoelwater toevoegt?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.