Vlokken (tijdens lageren)

Gestart door Hoppie, 24-04-2005 08:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Celocelava

Citaat van: Edgar op 26-04-2005  09:01 uHet is wel opmerkelijk als er bij jou tijdens het koelen geen eiwitten zouden neerslaan. Als ik een glas heldere hete wort neem en ik laat dat staan om af te koelen, vormt zich een duidelijke eiwitneerslag. Als je heet hevelt, belandt die neerslag in je gistvat. Weet je zeker dat het wort helemaal helder is?

 :degroeten:



Edgar,

Misschien heb je gelijk. De slang waar ik naar kijk is de hete slang. Aan de koude kant lijkt het wort ook helder maar is duidelijk niet zo helder als aan de hete kant. Ik denk dat ik ook maar eens ga koelen voor het hevelen.

Peerrr

EBC

Hoppie laat je niet gek maken!

Er zijn tijdens het brouwen een paar zaken echt belangrijk:

Heldere wort:
Besteed aandacht aan goed helder filteren tijdens alle fasen van het brouwen. Oneffenheden leveren smaakafwijkingen.

Heftig koken:
Zonder deksel, flinke bubbels en bergen. Als er teveel verdampt, voeg dan gewoon weer wat water toe.

Snel koelen:
Gebruik liefst een tegenstroomkoeler. (ik heb er nog 1 te koop). Snel koelen geeft een betere stolling van de eiwitten en levert een strakker bier op. Een tegenstroomkoeler koelt vele, vele malen sneller dan een spiraal in je pan.
Na het koken eerst filteren, daarna pas koelen. Hang een hevel met een rvs gaasje in je wort. Laat de hopbellen er op neerslaan (wacht hiervoor 20-30 minuten) en hevel dan over, liefst direct door je tegenstroomkoeler direct je gistvat in.

Zorg voor een goede vergisting:
Veel en aktieve gist. Juiste gistingstemperatuur. Beluchten. Gistvoeding.

Overschat het maischen niet. Maischen is helemaal niet zo belangrijk. Er bestaan heel veel verschillen maischschema's. Van 5 temperaturen tot aan 1 temperatuur. Met alle varianten en technieken en infusie en decoctie en RIMS en HERMS en weet ik niet wat nog. Allemaal leveren ze goede bieren, dus...niet zo belangrijk.

Wel belangrijk:
Verse grondstoffen!

EBC

Afscheppen tijdens de gisting werd vroeger gedaan door de brouwerijen met open gistkuipen. Niet om harsen of zo te verwijderen, maar om gist te oogsten voor een volgend brouwsel. In het Engels noemen ze bovengisting ook wel top cropping. Cropping slaat hier op oogsten.

In het begin en nu nog proberen amateurbrouwers de commerciele brouwers na te apen. Dat is vaak niet verstandig. Een commerciele brouwer heeft immers hele andere doelen dan een amateur...

Dacht je dat ze bij Heineken of Interbrew een mannetje gist laten afscheppen? Dat mannetje moet dan in een cilinderkonische tank klimmen... Niet meer doen dus. Je schept juist de gist weg die je nodig hebt en vergroot de kans op infecties.
Vergist onder waterslot, dat is veel verstandiger.

Spoelen is ook zoiets dat slechts een commercieel belang dient. Liever niet doen, gebruik 30% meer mout en vul aan met water. Dat scheelt nog tijd ook!

En zo zijn er nog wel verkeerd begrepen commerciele trucs...pas op met die gasten, ze zijn slechts uit op winst.

Hopmans

Wauw,

Zo te zien heb je het beste met me voor Jasper.  :proost2:
Dat is aardig wat tikwerk.

De meeste criteria voldoe ik wel aan.

1,5 uur filteren na maisen.

Spoelen doe ik wel, maar ik gebruik weinig spoelwater.
Voor 23Ltr bier: 22ltr maiswater en 16ltr spoelwater.

Het koken is naar mijn inziens wel heftig. Komt wel wat langzaam op gang.
Dit is eventueel te versterken door iets van texiel mee te koken toch?

Ik gebruik een koelspiraal.

Afscheppen doe ik niet meer.

Gezien het feit dat Westmalle mijn favorietje aan het worden is heb ik nu een blowoff.
Is ook het waterslot principe.

 :degroeten:

Caspar

Dag mannen,

Mijn Meibock staat nu al enkele dagen buiten de koeling om plaats te maken voor de starters en Russian Imperial Stout... maar tot mijn verbazing zijn er wat vlokjes naar de oppervlakte gestegen :-\. Ik vermoed dat dit eiwitvlokken zijn welke zijn meegekomen bij het koelen, ik had namelijk wat problemen waardoor er een hele lading trub mee kwam.

Ik heb de vlokjes al eerder gespot bij het overhevelen en proefde geen afwijking, maar toch schrok ik gisteren... Een wilde gist vormt toch geen grijze brokjes brokjes, weten jullie dat?

Nou ja, overmorgen ga ik bottelen... dan weet ik het zeker. Voor mijn eigen geruststelling ga ik er vanuit dat ik hetzelfde probleem als Hoppie heeft :weetniet:. Hoppie, waren het bij jou ook grijze brokjes / vlokjes?

 

RobinB

Zouden er geen klontjes gist door CO2 vorming omhoog kunnen drijven?
Moet het wel een redelijke plakgist zijn...

Caspar

Ik weet niet wat het is, ze komen wel mee naar boven met de vrijkomende CO2 tijdens het opwarmen. Ik bestudeer ze wel nader als ik ga bottelen over een paar dagen. Je kan wel eens gelijk hebben Robin.

Caspar

De stukjes bleken groen te zijn... het waren dus stukjes hop ::).


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.