Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Niet spoelen  (gelezen 3762 keer)

Offline henk-jan

• Boven 10 berichten
  • *
Niet spoelen
« Gepost op: 09-11-2008 14:35 u »
Hallo allemaal,
Ik wil een keer filteren zonder spoelwater.
Ik zal dus het water dat ik normaal gebruik om te spoelen al in mijn maischketel doen.
Weet iemand of ik meer mout moet gebruiken dan in het recept staat dat ik ga brouwen? Zo ja, hoe reken ik dat uit?
groetjes

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Johannes

• Super lid
  • Land: nl
    • De Brouwketel
Re: niet spoelen
« Reactie #1 Gepost op: 09-11-2008 14:57 u »
Je zult vast iets meer mout nodig hebben, dat is echter lastig te berekenen. Ik zou je rendement 10% naar beneden bijstellen. Na filtratie kun je dan meten wat je rendement is om vervolgens te bepalen hoeveel hop je moet gebruiken.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #2 Gepost op: 09-11-2008 15:00 u »
Henk-Jan,

Je rendement zal wat lager worden als je niet spoelt. Mijn rendement is normaal 77% en zonder te spoelen haal ik 65%. Dus als ik ongeveer 15% meer mout toevoeg dan bereik ik hetzelfde SG als met spoelen.

Als je een brouwprogramma gebruikt moet je dus je rendement voor dit brouwsel naar beneden toe bijstellen. Succes met brouwen.

Offline henk-jan

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 09-11-2008 15:39 u »
 :duimop:

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #4 Gepost op: 09-11-2008 19:12 u »
33 % meer mout gebruiken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 09-11-2008 23:09 u »
33 % meer mout gebruiken.

Echt niet! 10 tot in het slechtste geval 20% volstaat.

Op een brouwsel van 20 liter met een begin SG van 1050 betekent dat zo'n 1 kg mout meer. Uitgaande van pilsmout kost je brouwsel daardoor zo'n 2 meer (als je een grotere hoeveelheid pilsmout koopt is dat bedrag lager), dat is dus 0,03 per flesje. Dat is heel weinig op de totale kosten van een brouwsel. Simpel door wat extra hop toe te voegen ben je al meer kwijt.
Door niet te spoelen verloopt bij mij het brouwproces zo'n uur sneller. Die 2 is mij dat wel waard.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #6 Gepost op: 10-11-2008 07:56 u »
Jacques, jij maischt heel dun in. Dat is niet wat Henk-Jan wil doen.

Voor de cursus van de Deltabrouwers experimenteerden wij in de negentigerjarenvandevorigeeeuw al met niet-spoelen. Dus gewoon 1 op 3 inmaischen en dan het wort volledig laten aflopen. Vervolgens de kookketel met gewoon water aanlengen tot het gewenste volume/SG.

Daarbij gebruikten we 30-33% meer mout.

En mocht je dan de dik uitkomen, dan is dat altijd beter dan te dun.

Offline wiwi

• Super lid
  • De Boschveldbrouwerij
« Reactie #7 Gepost op: 10-11-2008 08:50 u »
Ik zal dus het water dat ik normaal gebruik om te spoelen al in mijn maischketel doen.

Dus niet aanlengen in de kookketel maar dun maischen, lijkt mij.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 10-11-2008 10:03 u »
Jacques, jij maischt heel dun in. Dat is niet wat Henk-Jan wil doen.

Henk-Jan schrijft dat hij het spoelwater bij het maischwater wilt doen. Dan gaat hij dus ook dun beslaan lijkt mijn.

Overigens heb je gelijk dat je een aanzienlijk minder hoog rendement krijgt als je normaal maischt en niet spoelt.
Uit mijn experimenten bleek echter dat de enzymen veel maar dan ook veel beter werken in een dun beslag. Dit heeft voor een deel het verlies op.
Er blijft altijd gedeelte van het maischwater in de bostel achter. Bij mij is dat ongeveer 1 liter per kg mout dat je hebt gebruikt. Doordat je een dun beslag hebt is de concentratie aan suikers dat achter blijft in de bostel lager.

Een voordeel van niet-spoelen is dat het fileren veel sneller gaat. Door het lager extractgehalte is de vloeistof minder viscues. Je hoeft ook niet op te letten dat de bostel niet droog valt en je hebt geen water op temperatuur te brengen en te houden. Dat betekent dat je tijdens het filteren tijd vrij hebt om andere dingen te doen zoals even kletsen met je gezinsleden, eten, schoonmaken en spullen klaarzetten.

En dat allemaal voor nog geen 2 (in mijn geval iets meer dan 1 omdat ik pilsmout per 25 kg koop).

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
Re: Niet spoelen
« Reactie #9 Gepost op: 10-11-2008 10:17 u »
Henk-Jan schrijft dat hij het spoelwater bij het maischwater wilt doen. Dan gaat hij dus ook dun beslaan lijkt mijn.
Ok, verkeerd gelezen...

En Jacques, ik ben het met je eens. Dunner maischen gaat prima.

Het is allemaal net wat je wilt. Soms wil je een bier wel spoelen, soms niet, soms half half.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Niet spoelen
« Reactie #10 Gepost op: 10-11-2008 10:30 u »
Klopt helemaal Jasper. Ik overweeg om voor sommige bieren (met name pilsner) mijn geliefde niet-spoelmethode niet te hanteren. Door het spoelen krijg je namelijk wat meer looistoffen in je bier en dat is een enkele keer wel gewenst.

Hoe je het beste kunt bouwen ligt aan de omstandigheden, de ene keer kun je beter sus doen en de andere keer zo. Dat maakt het adviseren op dit forum vaak ook erg lastig.

Tags: