Sint Bernardus 12

Gestart door Brouwter, 06-11-2013 17:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwter

Ik ben van plan om binnenkort een bier te brouwen met invloeden van de Sint Bernardus 12 (geen 100% kloon). Op dit forum zag ik eigenlijk alleen deze aanzet voor een kloonbrouwsel: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=17730.0, en verder deze nog: http://www.homebrewtalk.com/f37/st-bernardus-12-extract-clone-recipe-help-191646/ en http://www.homebrewtalk.com/f12/saint-bernardus-abt-12-formulation-147464/

Hebben jullie andere goede invalshoeken voor een Sint Bernardus 12 kloon?

Ik dacht bij de mout zelf aan cara en niet teveel Special B.

Verder:
10,5% vol alcohol
56,5 EBC
23 IBU

Gist: opkweken van de 6, of anders de Wyeast High gravity trappist

Hop wil ik een eigen draai aangeven, door een wat frisse touch, bijvoorbeeld.

Kruiden? Koriander? Misschien eigen touch door vanille toe te voegen?

RobinB

Ik denk meer aan pilsmout, suiker, donkere kandijstroop (candico) en evt wat caramout. Indien niet donker genoeg; bijkleuren met karamelkleurstof.
Hop; Perle (oid) bittergift, geen aromagift
Gist; opkweek.

Meet even een Bernardus 12 om de vergistingsgraad te bepalen.

Brambo

Westvleteren gebruikt de Westmalle gist en aangezien de sint Bernardus en Westvleteren bijna hetzelfde recept gebruiken gaat de gist waarschijnlijk ook dezelfde zijn.
Ik weet niet of sint Bernardus andere bottelgist gebruikt.
Dit is ook een bier die ik eens zal klonen. Ik volg het topic  :degroeten:

orangeloo

Citaat van: Brambo op 06-11-2013  19:23 uWestvleteren gebruikt de Westmalle gist en aangezien de sint Bernardus en Westvleteren bijna hetzelfde recept gebruiken gaat de gist waarschijnlijk ook dezelfde zijn.

Ben je daar wel zo zeker van... Ik niet.  :brouwen:
Al eens met Westvleteren gist gebrouwen? Ik wel, een keer of 6 en een vergistingsgraat van gemiddeld 93 % gehaald.
Dat heb ik met Westmallegist nog niet voor elkaar gekregen hoor.  :brouwen:

Ben trouwens wel benieuwd of RobinB al ervaringen met de WestVletere gist heeft opgedaan.  ^-^

GeBaxke

Hier nog een link http://www.candisyrup.com/uploads/6/0/3/5/6035776/st._bernardus_abt_12_clone_-_trial_001a.pdf

Als extraatje 10 gram gekneusde jeneverbessen op 20 liter bier vind ik altijd wel lekker. Maar ik drink dan ook graag een glas pure gin ;D

Brambo

Citaat van: orangeloo op 06-11-2013  19:41 uBen je daar wel zo zeker van.... ik niet in ieder geval.  :brouwen:

Dat is toch algemeen geweten dat Westvleteren Westmalle gist gebruikt?

RobinB

Ja, dat klopt.
Orangelo heeft het echter over de "westvleterengist" van de Zeeuwse gistbank. Die zou zomaar anders kunnen zijn. Heb er nog niet mee gebrouwen overigens. :)

De Bernardus 12 (-gist?) vind ik anders smaken dan de Westvleteren 12.
Ik zou dus voor een Bernardus opkweek gaan.

Brouwter

Westvleteren gebruikt inderdaad de Westmalle gist. St bernardus de oorspronkelijke Westvleteren (=niet Westmalle) gist.


Brouwter

Ik ga voor een opkweek, trouwens.

Brouwter

Citaat van: RobinB op 06-11-2013  18:17 uMeet even een Bernardus 12 om de vergistingsgraad te bepalen.

Krijg ik dan geen vertekend beeld door bijvoorbeeld toegevoegde bottelsuiker?

Brouwter

Citaat van: GeBaxke op 06-11-2013  19:57 uHier nog een link http://www.candisyrup.com/uploads/6/0/3/5/6035776/st._bernardus_abt_12_clone_-_trial_001a.pdf

Als extraatje 10 gram gekneusde jeneverbessen op 20 liter bier vind ik altijd wel lekker. Maar ik drink dan ook graag een glas pure gin ;D

Dank je. Dit recept ziet er goed uit. Jeneverbessen geven misschien ook wel een mooie toegevoegde smaak.

RobinB

Citaat van: Brouwter op 07-11-2013  11:21 uKrijg ik dan geen vertekend beeld door bv toegevoegde bottelsuiker?
Nee, dat tel je er gewoon bij op /trek je er vanaf (afh. van je standpunt).

Citaat van: Brouwter op 07-11-2013  09:27 uSt bernardus de oorspronkelijke Westvleteren gist.
Dat is een beetje de vraag, maar dat zeggen ze bij Bernardus natuurlijk wel graag. (Marketing)
Het is niet de Westmalle (en dus huidige Westvleteren) gist. :)

zeebrew

Citaat van: RobinB op 07-11-2013  13:39 uDat is een beetje de vraag, maar dat zeggen ze bij Bernardus natuurlijk wel graag. (Marketing)
Het is niet de Westmalle (en dus huidige Westvleteren) gist. :)
Zouden ze niet een beetje gist overgehouden hebben toen Westvleteren daar in licentie werd gebrouwen? 

RobinB

Dat kan, maar hoeft natuurlijk niet. Ik ben wel benieuwd naar een vergelijking tussen de gist van de Zeeuwse gistbank, de Westmalle gist, de Bernardus gist en de Wyeast 3787. :)

En dan natuurlijk niet obv smaak, maar whole genome sequencing. :)

seed7

Citaat van: RobinB op 07-11-2013  15:18 uEn dan natuurlijk niet obv smaak, maar whole genome sequencing. :)

Wat zou dat kosten, per giststam?

Ingo

RobinB

Als je het opstuurt naar China valt het nog mee. Een paar honderd euro per stam denk ik. :)

zeebrew

Gaat dus niet gebeuren... 8)

seed7

Citaat van: RobinB op 07-11-2013  16:21 uAls je het opstuurt naar China valt het nog mee. Een paar honderd euro per stam denk ik. :)

Heb je het hele genoom nodig of kun je je op bepaalde stukjes concentreren?
En hoeveel zakt de prijs dan?

Ingo

RobinB

Op moleculair niveau lijken stammen van S. cerevisiae veel op elkaar. Normaliter zou je voor species/genus resolutie voldoende hebben aan bijvoorbeeld het ITS segment. Helaas is de resolutie daarvan niet hoog genoeg voor sub-species (strain) niveau.
Je kan dat oplossen door een fingerprint te maken van verschillende huishoudgenen middels MLST, maar nu whole genome sequencing (WGS) steeds goedkoper wordt, is dat veel interessanter. Dan kan je bijvoorbeeld ook kijken naar andere genen, die mbt estervorming, andere smaken en bijvoorbeeld flocculentie, wat normaliter niet in je MLST panel zou zitten.
Daarom zou WGS ook mijn voorkeur hebben.
Daarnaast kan je dan op basis van SNP's een indruk krijgen van hoe lang geleden de stammen uit elkaar gedreven zijn.

seed7

Jammer. Als dat hele gedoe nu eens wat goedkoper was denk ik dat we in de hobbybrouwwereld voldoende gist en geld bij elkaar kunnen krijgen om dit voor alles wat op de markt is te doen. Er komt steeds meer (korrel) gist op de markt en ik heb daarbij vaak het idee dat het om al "bestaande" stammen in een ander zakje gaat.

Die nanopore jongens moeten maar eens opschieten met hun spulletjes.

Ingo

RobinB

Citaat van: seed7 op 07-11-2013  19:57 uEr komt steeds meer (korrel) gist op de markt en ik heb daarbij vaak het idee dat het om al "bestaande" stammen in een ander zakje gaat.

Tja, dat was natuurlijk altijd al zo, de overlap tussen white labs en Wyeast om maar een voorbeeld te noemen.
Het zou wel mooi zijn om (nog) beter de equivalenten te kunnen identificeren en zodoende te categoriseren.
Zo kan je ook bijvoorbeeld mogelijke verklaringen vinden voor eventuele verschillen tussen korrel en vloeibaar, of dit juist ontkrachten. :)

Wat me vooral leuk lijkt is om de fylogenetische verbanden tussen alle commerciƫle gisten te bepalen en kijken of er (al dan niet geografische) clusters ontstaan.
Ook kan je dan makkelijk gisten van kleine brouwerijen identificeren om te kijken welke het is en wat een commercieel verkrijgbaar equivalent is.

Daarnaast zou je dmv annotatie en "in-silico" proteomics/metabolomics vergistingsprofielen voorspellen van onbekende, wilde?, stammen.
Kruisingen maken van bekende stammen en die verder analyseren, mogelijkheden en ideeƫn te over!

seed7

... sponsor?

Kickstarter?


Ingo

Jacques

Citaat van: zeebrew op 07-11-2013  15:14 uZouden ze niet een beetje gist overgehouden hebben toen Westvleteren daar in licentie werd gebrouwen?

De Bernardus bieren hebben een duidelijk ander gistprofiel dan Westmalle/Westvleteren. Maar het zou kunnen dat dit de gist was van Westvleteren voordat ze hun gist gingen betrekken van hun collega's van Westmalle.

zeebrew

Dat was wat de brouwer in Watou ons verzekerde toen we daar waren.

bolks

Volgens mij heb ik ooit hier gelezen dat ze bij St. Bernardus bottelgist zou gebruiken?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.