Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Smaak van het bier / verschil tussen flessenbier en fustbier  (gelezen 10586 keer)

Offline Arend

• Vol lid
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
Beste mede brouwers,

Ik heb bier in de fles gedaan en in het fust van de Beertender. Nu komt het het zelfde bier met het zelfde aantal grammen suiker voor het bottelen en de zelfde gist voor de hergisting maar een andere SMAAK in de fles lekkerder dan in het fust. Hoe komt dit? :weetniet:

groet Arend :degroeten:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
Re: smaak van het bier
« Reactie #1 Gepost op: 22-04-2005 20:38 u »
Bier uit fust smaakt vaak net even anders dan bier uit fles. Dezelfde hh suiker in een fust doen, doe ik nooit. Dan tap je alleen schuim. Ik drink zelf momenteel een APA van de keg (Chinooky), deze smaakt ook anders dan van fles. Heeft met de koolzuurverzadiging te maken. Ik heb veel minder suiker gebruikt voor het vat, tot nu toe vind ik deze juist lekkerder dan die van de fles.

Offline Arend

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 22-04-2005 20:51 u »
Hoi Herman,

De hopbitterheid is op fles veel beter te proeven vandaar dat ik de fles lekkerder vind (fust vind ik te zacht van smaak, deze is meer voor Hoppie) daarom vind ik het zo vreemd dat juist de hopbitterheid hier door verandert.

groet Arend

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #3 Gepost op: 22-04-2005 21:15 u »
Zou denk ik toch best iets met de gebondenheid van koolzuur te maken kunnen hebben, verder weet ik het ook niet...

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 25-04-2005 09:00 u »
Wat dachten jullie van contactoppervlak gistkoek met rest van het bier. Die is toch heel anders in fust dan in fles.

Offline Arend

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 25-04-2005 20:32 u »
Hoi Martin,

Is dit ook smaakbepalend dan.
Zo ja hoe dan, en hoe kun je dan nog hier wijzigingen in aan brengen.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 28-04-2005 08:31 u »
Het verschil tussen een gistlaagje in de fles en een gistlaagje in een fust is volgens de brouwmeester van de Maaslandbrouwerij Frans Schamp de belangrijkste veroorzaker van het smaakverschil tussen fles en fust. Ik vermoed dat het toch een beetje een combinatie is van factoren waarbij koolzuur en gistkoek de belangrijkste zijn. Ik heb hier zelf geen ervaring mee. Over een half jaartje weet ik meer. Het plan is dat ik half juni ga brouwen in de Walhalla installatie van de Maaslandbrouwerij (2 hl). Dit ter incassatie van mijn hoofdprijs is de wie brouwt de beste schele oss tripel wedstrijd. Ik denk dat ik ongeveerd de helft op fust laat afvullen en de rest op wat grote en kleine flessen. Dan zal ik voor het eerst ervaren wat de verschillen zijn.

SAM

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 29-04-2005 09:11 u »
Goeiemorgen heren,

Even terugkomend op de vraag.
Kan het niet gewoon simpel aan het feit liggen dat je een beertender fust onmogelijk helemaal schoon kunt krijgen? Soms kan een dergelijk voor de hand liggend probleem al de oorzaak zijn!

gegroet,

SAM

Offline Arend

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 29-04-2005 21:00 u »
Hoi Sam,

Waarom is dit niet schoon te krijgen eerst wordt deze met een loog oplossing gereinigd circa 80 graden 1 uur laten staan. (enkele malen goed schudden)
dan wordt het fust nagespoeld met een oxonia oplossing en is dan klaar voor gebruik.
(dit kan volgens mij niet beter en anders hoor ik het wel)
Wie heeft hier nog meer ervaring mee die op de Beertender afvullen.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #9 Gepost op: 30-04-2005 14:01 u »
Het smaakverschil veroorzaakt door laagje gist? Ook Heineken fles smaakt anders dan fust.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #10 Gepost op: 02-01-2006 09:56 u »
Ik lees dat ik hier nog op terug zou komen. In augustus heb ik 11 kratten en 5 fusten Stormbier gebrouwen in de Maasland brouwerij in Oss. Inderdaad was er een groot verschil tussen het flessenbier en het fust-bier. In oktober zijn vier fusten opgegaan en het laatste fust ging eraan de vrijdag voor kerst.
Het flessenbier vond ik van duidelijk mindere kwaliteit. Het was een mooie ale, droog, zwaar voor een ale (6.7%), niet zo moutig en bitterig zowel in basissmaak als nasmaak. Hij was wel een echte doordrinker en dat was ook zo bedoeld. De koudhop (1 g/L Cascade ca 4%) kwam echter vanuit het fust veel beter naar voren dan vanuit de fles. Hier heb ik echt geen verklaring voor maar het verschil was enorm. Opmerkelijk was dat de hoppigheid van het fustenbier in december nog 100% was ten opzichte van oktober. Hoparoma's zijn in een vol, afgelosten fust dus stabieler dan ik dacht!