Nieuw(s) uit het oosten

Gestart door Fat Tire, 31-10-2013 23:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fat Tire

Na een tijdje dit forum uitgepluisd te hebben wordt het toch eens tijd uit de anonimiteit te treden.
Ik heet Peter en woon in het gehuchtje Hongerige Wolf, midden in de graanrepubkliek in het Oldambt. Volgens het ledenkaartje ben ik de meest oostelijke hobbybrouwer. Iemand moet dat toch zijn...
Ergens in de 80er jaren begon ik met brouwen. Bij de slijter in Winschoten kocht ik blikken van Brewferm en Braumeister. Nauwelijks gehinderd door enige kennis maakte ik allerlei biertjes. Blik warm maken, verdunnen, suiker erbij en in de mandfles gieten en de gist er bij.
Het ging altijd goed, behalve dan die keer dat we 's avonds doffe klappen uit de kelder hoorden.  Iets te veel suiker in de flesjes gedaan misschien?
Omdat ik toen nog zeefdrukker was, drukte ik tevens de etiketten voor de biertjes. De brouwerij heet(te) 'd Oude Sluis omdat ik vlakbij een oud zeesluisje woon.

     Flesjes die ik terugvond; o.a bijstand's bitter, klasse lager, booby-trappist.

De mandflessen stonden gewoon in de kamer naast de kachel te borrelen.
Ik had wel eens gehoord dat je ook van mout bier kon maken, maar dat leek me zo ver weg en onbereikbaar dat ik me er nooit aan waagde. Na een paar jaar brouwen verloor ik de belangstelling, echt spannend was het ook niet met die blikken.

Totdat ik een paar maand geleden bij mijn schoonzoon een zelfgebrouwen IPA kreeg aangeboden. IPA had ik leren drinken in de VS waar ik wel eens kom omdat mijn dochter daar woont. Dat was lekker!
Toen ik van Anton, brouwer uit Winschoten, ook lekkere IPA's te drinken kreeg, was ik om: Ik ga ook weer brouwen.
Dankzij de zegeningen van het WWW is het nu wel en stuk makkelijker dan vroegah.
Zo veel informatie binnen handbereik.
De brouwerij is bijna klaar voor de doorstart. Een aantal ketels en pannen staat klaar. Hevelfilter (type Javal) is klaar. Uit Hong Kong de STC 1000 ontvangen en inmiddels aangesloten op koelkastje. In mijn oude doka vond ik nog een warmhoudmatje voor het ontwikkelbad. Als ik die onder de gistingsfles leg moet dat goedkomen. Na een test met een ovenschaal met water bleek de temp. tot 23 C op te lopen. Gistingstemperatuur blijkt belangrijk te zijn voor smaakresultaat. De koeler komt er ook aan. Kortom: aan de voorbereiding zal het niet liggen.

Wel jammer dat ik mijn complete voorraad kratten Duvelflesje aan schoonzoon heb geschonken. Ik zit nu kratten Veltins pils leeg te drinken om straks te kunnen bottelen. Lekker droog pilsje trouwens.
Wat ga ik brouwen? IPA en IPA en nog meer IPA. Je kunt dat hier nergens kopen. Ook wil ik graag Urquell maken in de zomer, ik heb nog een leeg kratje uit Tjechië staan.
Via dit forum heb ik veel info gevonden, een prima initiatief. Kennis = macht. Het streven blijft om geen cent accijns in 's rijks kas te doen vloeien voor ons biergenot.
Brewers unite!

Adbrouwt

Welkom en succes met de door start van de brouwerij. Tjee wat een gave foto.  :groots: Veel plezier met alle te brouwen ipa's.  :proost:

Herman

Moi,

Welkom op het forum. Gezien je Anton al kent, kom je ook eens langs bij het Gilde? Ik heb evt. ook nog wel flessen voor je, geen pijpjes maar allerhande Engelse maten. Schitterende plaatsnaam, ik ben er wel eens geweest (doorgereden liever).

Etiketjes zien er leuk uit, met een kleine opfrisbeurt kun je zo verder!

William

Citaat van: Fat Tire op 31-10-2013  23:07 uHet ging altijd goed, behalve dan die keer dat we 's avonds doffe klappen uit de kelder hoorden.  Iets te veel suiker in de flesjes gedaan misschien?

     Flesjes die ik terugvond; o.a bijstand's bitter, klasse lager, booby-trappist.

Welkom.

Mooie namen voor de bieren. Het was zeker de booby-trappist die de klappers maakte ;D

Freddie

Das leuk dat je uit Hongerige Wolf komt. Had er nog nooit van gehoord totdat ik er voor het werk moest zijn. Mooi landschap! enne.. misschien ken je deze?
 
Als de boer zijn werk onderbreekt
en het vogelgezang even verstomd.
Dan is daar het suizen in de oren,
kijkend naar overweldigende luchten.
Verweg struinende wolven als de luchten breken,
in een landschap dat nog bestaat.

Heeft verder niets met bier te maken... Nou ja, in ieder geval van harte welkom!
En die booby-trappist houden we erin.

Hay

Hoi,

Welkom nou ipa's zijn wel te koop in Nederland maar wel moeilijk.
Heb er van de week nog een paar gekocht bij de mitra in Eindhoven die heeft best veel Engelse biertjes.
En online kun je ze op verschillende plaatsen bestellen.
Omdat ik ook veel interesse heb in ale achtigen en dan met name pale ale en  ook indian pale ale en die ook wil gaan maken, wilde ik er eerst een paar proeven en kwam zo in Eindhoven uit.
Wel erg duur hoor.
Ik had een ruby red en een ipa van st peters beide erg lekker en een van brewdog maar die vind ik een beetje te bitter.

Groetjes

citrasimcoe

Tof dat je weer begonnen bent! En veel succes met het brouwen van je eigen IPA's.

Mijn tips voor IPA brouwen:
- gist US-05 (of S-04 is ook mooi)
- pale mout met een caramout
- vooral niet zuinig zijn met de hop: goed bitter, veel aromahop en koudhoppen

Adrie

Mooi verhaal, Fat Tire! Fraaie foto en etiketten ook. Als je bier net zo smaakt als de namen van je bier, komt het wel goed.

René K

Moi!

Oorspronkelijk uit Tjuchem, je vast ook niet onbekend. Welkom en inderdaad wat een mooie foto!
Ook ik ben een groot liefhebber van IPA. Ik heb al regelmatig een Grunn IPA gebrouwen. Niet te koop maar wel erg lekker  ;).

Succes met het herontdekken van deze mooie hobby! En neem eens een kijkje bij Het Groninger biergilde zoals Herman aangaf. Daar zul je zeker geen spijt van krijgen.

Succes!

RobinB

Hoi Peter!
Zeker een goed idee om eens te kijken bij het Gronings biergilde, al was her maar voor de lol. :)
Voor zover ik weet woont de broer van René nog altijd in Usquert, wat toch nog wat noordelijker is... ;) ;D

René K

Bijna goed Robin. Hij woont nu iets verder weg, Australië om precies te zijn maar is af en toe nog even terug in het noorden ;-)

Fat Tire

Bedankt voor jullie reacties.
Namen bedenken voor je bieren is makkelijker dan brouwen. Ik herinner me dat ik eens Barley wine maakte van Brewferm. Dat spul was zo allemachtig zwaar dat je het bijna moest kauwen. Dat vocht kreeg het etiket Chateau Boing, met van die aardbevingletters.
Anton had me ook al uitgenodigd om eens mee te gaan naar het gilde, ik denk dat ik dat ga doen.
Mooi gedicht Freddie, doet dit streekje wel eer aan.  Eigenlijk zou ik de brouwerij de Dorstige Wolf voorheen 'd Oude Sluis moeten noemen...
Ik wilde iedereen apart antwoorden, maar ik zie niet hoe dat moet, vandaar deze algemene reactie.

Herman

Citaat van: Fat Tire op 01-11-2013  23:06 uIk wilde iedereen apart antwoorden, maar ik zie niet hoe dat moet, vandaar deze algemene reactie.
Da's prima. Als je per se iedereen apart wil beantwoorden, kun je evt. de citaat knop gebruiken. Zoals ik doe in dit bericht. Daarmee wordt duidelijk waar je op reageert.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.