Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Drooghop effect zonder drooghop?  (gelezen 2662 keer)

Offline @

• Vol lid
  • Land: nl
Drooghop effect zonder drooghop?
« Gepost op: 29-10-2013 13:41 u »
Hoi,

Ik heb al een aantal droog gehopte bieren gebrouwen, en ik en mijn omgeving zijn er weg van.
Nou wil ik bij wijze van experiment eens proberen om een ipa te brouwen die ik vaker brouw, maar dan zonder drooghop. Ik wil kijken of ik op een andere manier hetzelfde effect kan krijgen.
Wat googelen en zoeken op het forum levert een mogelijke candidaat op, en dat is het toevoegen van hopextract of hopolie tijdens de lagering.
Maar misschien zijn er nog andere en betere ideeen onder de brouwers hier?

Normaal gesproken gebruik ik Cascade of Amarillo voor het drooghoppen. Ik zoek diezelfde scherpe, droge en citrusachtige geur.

Groeten,

@.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
  • Life is too short to drink bad beer
    • www.debebaardebrouwer.nl
Re: Drooghop effect zonder drooghop?
« Reactie #1 Gepost op: 29-10-2013 13:56 u »
Hoi,

Ik heb al een aantal droog gehopte bieren gebrouwen, en ik en mijn omgeving zijn er weg van.
Nou wil ik bij wijze van experiment eens proberen om een ipa te brouwen die ik vaker brouw, maar dan zonder drooghop. Ik wil kijken of ik op een andere manier hetzelfde effect kan krijgen.
Wat googelen en zoeken op het forum levert een mogelijke candidaat op, en dat is het toevoegen van hopextract of hopolie tijdens de lagering.
Maar misschien zijn er nog andere en betere ideeŽn onder de brouwers hier?

Normaal gesproken gebruik ik Cascade of Amarillo voor het drooghoppen. Ik zoek diezelfde scherpe, droge en citrusachtige geur.

Groeten,

@.

De meeste commerciŽle brouwers (inlc. craft-brewers) gebruiken een "whirlpool" om hoparoma toe te voegen. Door met een pomp het wort na het koken rond te pompen neem je nog steeds aromatische olieŽn uit de hop op. Door hetwhirlpool-effect (een draaikolk ) blijft de hop in beweging, waardoor je meer aromacomponenten extraheert.

Nadeel is dat je hier wel een pomp voor nodig hebt (of je moet zin hebben om 30 minuten met een lepel te roeren  :brouwen: (Wel goed voor de spierballen).

Qua hop zou je ook eens Citra, Summit of Simcoe kunnen proberen. Staan beide bekend om hun citrusaroma. Al vind ik Citra ook sterk aan dennenbos doen denken (piney).

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #2 Gepost op: 29-10-2013 14:03 u »
Drooghop (hier ook wel koudhop genoemd) geeft een smaak en aroma die door geen enkele andere toevoeging bereikt kan worden. Ook hopextracten geven een andere smaak en aroma. Wat redelijk in de buurt komt is hop toevoegen bij vlamuit. Dus als het koken is afgelopen, draai je het vuur uit en voegt dan hop toe. Dat laat je vervolgens een kwartiertje staan voordat je gaat koelen. Dit lijkt sterk op hop toevoegen in de whirlpool, zoals Etn82 beschrijft. Ik pas deze techniek regelmatig toe en het geeft een mooi hoparoma.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 29-10-2013 14:08 u »
Wat googelen en zoeken op het forum levert een mogelijke kandidaat op, en dat is het toevoegen van hopextract of hopolie tijdens de lagering.

Dat is vrijwel exact hetzelfde. Alleen voeg je dan extract/olie toe. Echter zijn deze voornamelijk bedoeld voor bittering en minder voor aroma. Maar gewoon proberen zou ik zeggen, anders weet je het niet.  :brouwen:

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 29-10-2013 19:45 u »
Hopthee, met vlamuit/whirlpool hop raak je nog veel kwijt tijdens vergisting.

Online koffie

• Super lid
  • Wat in het vat zit, verzuurt wel zeker!
« Reactie #5 Gepost op: 29-10-2013 20:03 u »
Tappen door een hoprocket ?

Offline @

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 31-10-2013 15:48 u »
Bedankt voor de tips.
Ik ga het eerst eens proberen met late hopping. Of zoals A3 het noemt vlamuit. Daarmee moet het resultaat te benaderen zijn.
Zo'n hoprocket klinkt ook wel grappig. Zijn die ook een beetje zelf te fabriceren?

Tags: