Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Poll

Hoe ga je tijdens het brouwen om met kinderen die om je heen lopen?

Brouwen is voor grote mensen, wegwezen!
6 (9.5%)
Ga jij maar lekker naar de andere ouder, ik ben bezig!
5 (7.9%)
Gezellig! Met (je) kinderen lekker bezig zijn! Dat is toch het belangrijkste?
28 (44.4%)
HIEP-HOI! Mijn brouw-genen zijn tóch doorgegaan naar de volgende generatie!
15 (23.8%)
Geen van boven (geef je eigen standpunt hieronder).
9 (14.3%)

Totaal aantal stemmen: 58

Auteur Topic: Brouwen & kinderen  (gelezen 22325 keer)

Offline Menno

• Super lid
  • Land: nl
  • PINT moet GROTER!
Brouwen & kinderen
« Gepost op: 20-04-2005 23:02 u »
In het verlengde van de zonet uitgezonden Nationale Opvoedtest een simpele stelling, waar mogelijk meerdere amateurbrouwers mee te maken hebben:

Hoe ga je tijdens het brouwen met je kinderen om?

:pan:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
Re: Brouwen & kinderen
« Reactie #1 Gepost op: 20-04-2005 23:55 u »
Kunnen mooi helpen met schroten!

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 21-04-2005 07:17 u »
Ligt eraan welk gedeelte van het proces.

Bij het schroten helpen de kinderen mee.
Ook bijvoorbeeld bij de jodium-proef.
Maar bij het koelen van het wort, en het enten van de gist mag er echt niemand in mijn buurt komen.

:degroeten:

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #3 Gepost op: 21-04-2005 11:43 u »
Het hangt erg van de leeftijd van de kinderen af, denk ik. Je werkt toch met heet water en vuur, daar kunnen gemakkelijk ongelukken mee gebeuren. Sven is voorlopig nog te klein (en te nieuwsgierig) om bij de brouwinstallatie aanwezig te kunnen zijn, maar als hij wat groter is, mag hij van mij best meehelpen (koffie halen voor papa en zo...   ;) .

Offline Arend

• Vol lid
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #4 Gepost op: 21-04-2005 22:23 u »
hoi brouwers met kinderen.

ik heb acter de schuur een chalet van 9 bij 3 meter staan waar tv en video niet ontbreken dus bij mij zijn ze de gehele dag aan wezig als de vrouw niet thuis is [ op zaterdag altijd weg BOODSCHAPPEN ???  ]

groet Arend :degroeten:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #5 Gepost op: 22-04-2005 08:22 u »
Mijn tweejarige dochter loopt altijd dwars door de keuken en bijkeuken die als brouwruimte dienst doen. Binnen een paar maanden gaan we verhuizen, en ik heb een leuk huis met grote garage op het oog. Zal er op Arends advies een speelhoek bij maken, want ik vind het wel gezellig, wat drukte om het brouwen heen. Pan en gasbrander staan stevig op een tafel, dus dat is veilig genoeg.

Offline Silvio

• Junior lid
  • **
  • Bier goed,al goed!
« Reactie #6 Gepost op: 22-04-2005 15:56 u »
Hallo heren,
Brouwen is toch echt grote mensen werk, heet water, vuur, schoon werken ,mannen mannen praat ,nee hoor,kinderen horen mijn inziens niet op de brouwvloer hooguit even om gedag te zeggen en dan weer move.
Vr.brouwers groet, Silvio.

Offline Gio

• Senior lid
  • Orde der vrienden van het levend bier !
« Reactie #7 Gepost op: 26-04-2005 22:22 u »

Kinderen kunnen erg veel leren van het brouwproces.
Disceplines als biologie, scheikunde, natuurkunde en wiskunde komen terug in het brouwen.
Daarbij kunnen ze zien hoe je zaken praktisch en creatief kunt oplossen en zelf verantwoordelijk bent voor het eindresultaat.
Kinderen zien dat je producten zelf kunt maken uit puur natuurlijke grondstoffen
Daarbij spelen zaken als veiligheid en hygiene een belangrijke rol waar ze ook veel van kunnen leren.

Mijn oudste dochter komt altijd even kijken. Een keertje roeren in de maischketel, aan de hop ruiken en mij verwondert aankijken met mijn opgerolde mouwen en rood bezweet voorhoofd. Ze heeft altijd wel enkele vragen over waarom zusenzo. Ik probeer dan altijd e.e.a. simpel uit te leggen, maar zodra ik begin te preken en mijn uitleg omslaat in een soort college 'bierbrouwen' is ze weer snel verdwenen.
Ik denk dan dat ze er toch wel iets van heeft opgestoken...

GIO

Offline Cor

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: tr
  • Het enige forumlid in Turkije
    • ScouBrou (SCOUting en BROUwen)
« Reactie #8 Gepost op: 23-05-2005 00:07 u »
Een reactie van de brouwende Scouts volgt...

Bij de belangrijkste activiteit der brouwende Scouts (Het Brouwers Interesse Kamp, elk jaar met Pasen in Harderwijk) geldt een strikte leeftijdsgrens: 16 jaar. Officieel 17 jaar, zodat we vervolgens toch een jaartje soepel kunnen zijn ;-). Deze leeftijdsgrens heeft niets met het brouwen zelf te maken, maar alles de avondactiviteit: bierproeven. Volgens de Nederlandse wet mag je laagalcoholische drank (bier) alleen schenken aan mensen boven de 16...

Op andere gelegenheden, bij grote kampen of bij scoutinggroepen, hebben we wel gebrouwen met Scouts van 14-18 jaar. Oftewel ook met jongeren onder de 16. Hier hadden we echter niet de verantwoordelijkheid over de bar...

Maar, leuke discussie! Zeker omdat ik zelf dit jaar nog papa wordt!

Groetjes,
Cor.

Online Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #9 Gepost op: 23-05-2005 00:26 u »
Hé Cor, Long time no see. Ik dacht al even dat de scouts niet meer brouwden. Hoe is het met Tom?

Herman (die over ca 14 wk ook papa wordt)

Offline Cor

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 23-05-2005 00:43 u »
Ha Herman!

Da's een snelle reactie! Ik geef zo reactie op jou bericht. Maar eerst, ik was nog verder aan het schrijven...

Brouwen is een geweldig leuke, stoere en leerzame activiteit voor jongeren. Vooral stoer en leerzaam. Op school kun je er trots mee aankomen bij je klasgenootjes, maar ook bij je leraren.

Maar voor welke leeftijd???

In verenigingsverband als Scouting zou ik het niet anders doen als wij gekozen hebben. 16+ als er geproefd wordt, 14 en 15 jarigen kunnen erbij als ze het bier maar zelf thuis laten gisten en bottelen...

Maar in huiselijke sfeer kan die leeftijd best wat lager zijn. Proeven van bier gebeurd in huiselijke sfeer vaak al rond 12 jarige leeftijd. Op die leeftijd kun je ook best uitgelegd krijgen hoe je moet brouwen. Met een duidelijk stappenplan, uitleg en controle van pappa, en een degelijke opstelling, denk ik dat een 12 jarige best een goede hobbybrouwer kan zijn...

Brouwen met je kinderen (12+) kan een goede gelegenheid zijn om over drankgebruik te praten. Het kan bijdrage aan een goede opvoeding. Zoals ook bij het brouwkamp altijd een drank-discussie is...

Er zijn dus heel veel kansen voor onze kinderen. Nemen ze de brouwhobby van papa over, dan zijn ze cool bij klasgenootjes, presteren ze beter bij scheikunde, biologie, natuurkunde en wiskunde, leren ze verantwoord omgaan met drankgebruik... Welke papa en welk kind wil dat niet???

Brouwen... goed voor de jeugd!

Groetjes,
Cor.

Offline Cor

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 23-05-2005 01:00 u »
N.a.v. de reactie van Herman:

Brouwen gebeurt nog wel degelijk bij Scouting. Het is door mij en Tom destijds (waarschijnlijk) voor goed op de kaart gezet. Waarom het misschien wel lijkt dat we er niet meer zijn... Tom en ik hebben de activiteiten grotendeels overgedragen aan een nieuwe generatie, tenminste voor wat betrefd het Brouwkamp. De ScouBrou on tour acties (bij groepen op bezoek) gebeuren de laatste twee jaar nauwelijks meer, sinds ik in Istanbul woon. Maar verschillende groepen hebben 't nu wel geleerd en er zijn een aantal die er met regelmaat mee doorgaan.

Op de website van het brouwkamp (scoutnet.nl/~bik) kun je een verslag lezen van het laatste kamp. Ook kun je in het gastenboek alle reacties lezen.

Misschien heeft een van jullie ook wel naar SBS6 gekeken op Goede Vrijdag van dit jaar... Daar was het kamp live bij het weer programma van Piet Paulusma. Later heeft Jensen er nog een grappig bedoelde foute versie van gemaakt...

Dus, nu al voor het eerst doorgedrongen op de landelijke TV!

Achteraf hadden we die vast ook wel kunnen bereiken toen we bier aan het brouwen waren op een vlot op de sloot in het midden van het brouwerijterrein van Heineken in Zoeterwoude!!! (maar ja, aandacht is ook niet altijd leuk..)

En papa worden, dat doe ik een eind september (als alles goed gaat).

Groetjes,
Cor.

Offline HH&MM

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #12 Gepost op: 07-06-2005 22:57 u »
Hoi,

wij doen ook nooit moeilijk als de kinderen (5 en 8 jaar) rondlopen, gemaischte mout vinden ze heerlijk (lijken wel kippen),  :neenee: echter bij het filtreren en koelen moeten ze altijd ff uit de buurt blijven.

Groet, Michel

Offline Huub Krekels

• Super lid
  • Brasserie le Grillon
« Reactie #13 Gepost op: 08-06-2005 00:05 u »
Kleine kinderen horen naar mijn mening niet thuis op de brouwvloer.  Ik ben het met Adrie eens, dat  dit veel te gevaarlijk is. Vuur en heet water moet je ver weg van kinderen houden. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Ik heb al veel kinderen met brandwonden gezien. Dit is echt vreselijk. Mijn kleinkinderen mogen wel vanuit de toegangsdeur van mijn brouwruimte toekijken maar mogen niet naar binnen. Je laat ze toch ook niet dicht bij het gasfornuis rondlopen.  :denken:

Gr.

Huub.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #14 Gepost op: 24-02-2008 00:27 u »
Zo moet het geloof ik niet. De installatie is er sterk genoeg voor. Mijn dochter Nina (4) is altijd weer blij als ik ga brouwen. Kan ze fijn schuim proeven. Ze was het vanavond met me eens dat de smaak aan het begin van het maischen tegenviel. Maar na een kwartiertje werd "schuim proeven" weer heel lekker want lekker zoet. Nu maar lekker gaan slapen.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #15 Gepost op: 24-02-2008 09:43 u »
Leuke foto MO.

Volgens mij is het goed om kinderen niet weg te houden bij gevaarlijke dingen maar kun je ze er beter mee leren omgaan. Afhankelijk van de leeftijd kijk je goed wat er gebeurd, hoe ze reageren en wat ze doen en stuur je pas bij als er iets gevaarlijks dreigt. Tussentijds vertel je rustig waar de gevaren zitten.

Hoe reageren onze twee kinderen op het brouwen van vader?
De oudste is 9 en de jongste is 7. Het brouwen zelf vinden ze bij vlagen interessant met name als ze naar bed moeten. Dit om uitstel te krijgen. Normaal vinden ze het allebei stinken.
Overigens als ik ze vraag om even te helpen dan doen ze dat graag, alleen al om de aandacht van papa die ze dan krijgen. Een paar klusjes vind de oudste leuk om te doen. Dat is het schrijven van de code op de dopjes van de gebottelde flessen. En het afhalen van de geweekte etiketten van de flessen.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #16 Gepost op: 24-02-2008 11:36 u »
Hier is het kleinzoon Victor (8 jaar) die al eens geholpen heeft, hij vond het roeren, toen het nog niet gemotoriseerd was, heel wijs! Er waren veel waaroms bij. Is een leeftijd waarop ze veel willen verkennen.

Heb hem ook van de gevaren verteld en een en ander in de oren geknoopt, (gas, gasvuur, hitte, en vooral de gevaarlijke producten uit de rode en blauwe bussen waarmee ik schoonmaak en ontsmet niet vergeten). Ook voor de oplossingen ervan tijdens gebruik, die zitten altijd in een blauwe emmer of een blauwe en rode plastiek bak.

Ook de fleswasinstallatie vindt ie leuk, hij zou wel honderden flesjes willen doen, maar die mag hij niet bedienen eenmaal de alkalische reiniger er in is, want ik heb geen extra gelaatscherm.

Offline halikidee

• Vol lid
« Reactie #17 Gepost op: 24-02-2008 14:01 u »
Met 1 kind van 20 maanden en 1 kind van 1 maand oud ben ik al blij als ik een keer tijd heb om te gaan brouwen.
En ik vind ze nog te jong om ze erbij te hebben tijdens het brouwen.
Ze zullen toch een paar jaar moeten wachtten voordat ze erbij mogen zijn.

Ik heb helaas ook geen afgeschermde ruimte met vaste opstelling voor het brouwen.

Offline ed

• Senior lid
  • Brouwerij "D'n Dijckstoel" 2013-3 HL
    • Brouwerij D'n Dijckstoel
« Reactie #18 Gepost op: 24-02-2008 14:07 u »
Zijn jullie kinderen altijd verkouden en hebben ze een verstopte neus of zo? Mijn kinderen lopen snel met de neus dichtgeknepen door de garage en roepen steevast: Wat stinkt het hier.

Ik heb nog geen naam voor mijn brouwerijtje, maar de kinderen hadden al een naam verzonnen: "Brouwerij De Ruft"

Met andere woorden. Ik heb geen last van voor de voet lopende kinderen. Anderzijds is het wel jammer dat ze niet zien dat je van een beetje graan (mout) zelf een lekker biertje kan maken. Misschien als de twee dochters zelf bier gaan drinken of met verkering thuis komen die wel interesse hebben in bier.

ed

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #19 Gepost op: 24-02-2008 17:22 u »
Het was kind-technisch nog veel leuker gisteren. Nina helpt vaak met het schroten (kommetje voor kommetje het mout in de schrootmachine doen (link)).

Gistermiddag was ze een beetje suf en ik dacht dat ze liever voor de tv wilde hangen. Hoor ik halverwege het schroten hard huilen: was ze uitermate bedroefd dat ze niet mocht schroten. Ze heeft mooi de andere helft gedaan.

En ze wil later trouwens bierbrouwer worden. Ze horen we het graag.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 24-02-2008 17:59 u »
Dat is nog eens een goede opvoeding :D

:degroeten:
Wesley

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #21 Gepost op: 03-03-2008 14:26 u »
Af entoe komen mijn buurkinderen de tuin binnen rennen als ik aan het brouwen ben... Maar als ze in de buurt komen van mijn twee 11 KW branders slaat mijn hart altijd over. Ik heb ze liever niet in de buurt van de branders en hete wort... 

Offline SeekingBeer

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 11-04-2008 21:57 u »
Ik heb er geen problemen mee, behalve als ze nog heel klein zijn dan hou ik ze net als bij het koken uit de keuken.
Mijn kinderen vinden het schroten heel erg leuk, ze wegen alles tot op de gram af om het 'eerlijk' te verdelen.

Vuistregel is: je moet kinderen die verantwoordelijkheden geven die ze goed aankunnen.

Het moet natuurlijk niet in verkapte kinderarbeid ontaarden maar als het toch zaterdag of zondag is dan krijgen ze van mij vaak een klusje waar ze samen dan een uurtje mee bezig zijn. Op schooldagen beperk ik dat tot maximaal 10, bij uitzondering 20 minuten.
Ik ken genoeg ouders die hun kinderen nooit iets laten doen, hooguit sturen ze ze een keer naar de winkel om een vergeten boodschap op te halen. Ik denk dat het beter is het huishouden samen te doen, hebben ze later veel minder problemen als ze op kamers gaan.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 11-04-2008 22:15 u »
Ik kan iedereen om me heen hebben bij het brouwen, maar bij het afkoelen en gist-enten moet iedereen wegwezen.
Als men dan de 3 meter grens overschrijdt, dan word ik heel erg zenuwachtig.

:)

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 12-04-2008 10:50 u »
.. maar bij het afkoelen en gist-enten moet iedereen wegwezen. Als men dan de 3 meter grens overschrijdt, dan word ik heel erg zenuwachtig.

En heb je dan zo een haarkapje (zoals in cleanrooms hoort) en een monddoek (als de chirurgen) aan Hoppie?

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #25 Gepost op: 12-04-2008 11:18 u »
Nee, zoiets.

;)

Offline Ronnie

• Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 12-04-2008 12:06 u »

Offline HansW

• Junior lid
  • **
  • Eerste en tweede biertje :)
« Reactie #27 Gepost op: 15-07-2008 12:25 u »
Hmmm ik ben een kind(puber). Wat nu?  ;D

Groeten Hans

Offline jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
« Reactie #28 Gepost op: 15-07-2008 14:31 u »
Ja uh je moet zelf uit de buurt blijven van dingen die je doet met besmetingsgevaar ??? ???

Groet Jelle

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #29 Gepost op: 15-07-2008 19:51 u »
Hmmm ik ben een kind(puber). Wat nu?  ;D
Gaat heen & brouw uw beste bier voor uw familie!  :lessmile:

;D :degroeten:

Offline RobinB

• Super lid