Ha Herman!
Da's een snelle reactie! Ik geef zo reactie op jou bericht. Maar eerst, ik was nog verder aan het schrijven...
Brouwen is een geweldig leuke, stoere en leerzame activiteit voor jongeren. Vooral stoer en leerzaam. Op school kun je er trots mee aankomen bij je klasgenootjes, maar ook bij je leraren.
Maar voor welke leeftijd???
In verenigingsverband als Scouting zou ik het niet anders doen als wij gekozen hebben. 16+ als er geproefd wordt, 14 en 15 jarigen kunnen erbij als ze het bier maar zelf thuis laten gisten en bottelen...
Maar in huiselijke sfeer kan die leeftijd best wat lager zijn. Proeven van bier gebeurd in huiselijke sfeer vaak al rond 12 jarige leeftijd. Op die leeftijd kun je ook best uitgelegd krijgen hoe je moet brouwen. Met een duidelijk stappenplan, uitleg en controle van pappa, en een degelijke opstelling, denk ik dat een 12 jarige best een goede hobbybrouwer kan zijn...
Brouwen met je kinderen (12+) kan een goede gelegenheid zijn om over drankgebruik te praten. Het kan bijdrage aan een goede opvoeding. Zoals ook bij het brouwkamp altijd een drank-discussie is...
Er zijn dus heel veel kansen voor onze kinderen. Nemen ze de brouwhobby van papa over, dan zijn ze cool bij klasgenootjes, presteren ze beter bij scheikunde, biologie, natuurkunde en wiskunde, leren ze verantwoord omgaan met drankgebruik... Welke papa en welk kind wil dat niet???
Brouwen... goed voor de jeugd!
Groetjes,
Cor.