Bier geinfecteerd?

Gestart door Bob de Brouwer, 20-04-2005 21:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bob de Brouwer

Ik heb begin van deze maand een weizen bier gebrouwen.

De hoofdgisting is goed verlopen en de tweede gisting ook. Vanavond wilde ik gaan bottelen, maar kwam bij het openen van het gisintgvat tot de volgende ontdekking: het bier is een stuk donkerder dan twee dagen geleden, en er drijven witte puntjes op... Het lijkt wel schimmel.  :'(

Ik denk aan een infectie, of zou het toch iets anders kunnen zijn?  :shelp:

/Bob

Johannes

Hoi Bob,

Lastig te zeggen ik heb wel eens witte puntjes op mijn bier gehad wat gewoon gistklontjes waren, zit er een vlies op het bier?

Johannes

Edgar

De donkerte kan van het helder worden zijn, de puntjes CO2 of gist.  Schimmel kan ook, maar ga er niet van uit Goed ruiken! :degroeten:

Jacques

Beste Bob,

Was het bier gelagerd onder waterslot? Werkte het waterslot? Hoe lang heb je gelagerd?

Het lijkt er een beetje op dat bij het bier zuurstof is kunnen komen. Hierdoor kun je een kaaminfectie krijgen (= een schimmelinfectie, waarvoor de aanwezigheid van zuurstof vereist is). Dat zou ook de donkere keur kunnen verklaren. Door oxidtie krijgt het bier namelijk een veel donkere kleur.

Ik ben benieuwd naar jouw antwoorden.

Hopmans

Hoi mannen van het goede leven,

Gesteld dat het schimmel is:
Als de puntjes er nog niet zo lang op zitten, zou ik eerst een sample nemen, en dat poeven of het goed smaakt.
Vervolgens gewoon bottelen.
Gezien het feit dat schimmel zuurstof nodig heeft, gaat deze dood zonder zuurstof in het bierflesje.

Ik denk dat het nog goed kan komen.

Oh, sorry Jacques, we hebben tergelijkertijd zitten typen  ;D

 :degroeten:

MO

Hoe smaakt het jongbier? Infecties kun je naast ruiken ook heel goed proeven!

Bob de Brouwer

Wouw, wat een snelle reacties!

Hier wat antwoorden:
- Nee, er zit geen vlies op het bier.
- Het bier stinkt niet, er is een flauwe alcoholreuk, en als die weg is blijft een neutrale geur over.
- Ja, het bier is gelagerd onder waterslot (met daarin een oplossing van sulfiet/citroenzuur), en is tussentijds niet open geweest.
- Ik heb hiet jongbier niet geproefd - ook nog nooit eerder gedaan - waar moet ik op letten?

Afgelopen maandag was het bier nog veel lichter van kleur, en was het ook nog een beetje actief.

/Bob

Jacques

Hoi Hoppie,

Een paar maanden geleden heb ik een bier gebrouwen en daarbij was de hoofdgisting helemaal afgelopen toen ik het overhevelde in een te grote glazen mandfles (die nieuwe vergistingsmethodes kunnen je verrassen). Het gevolg was dat in de fles zuurstof zat die niet meer door gevormd koolzuur er uit geduwd werd. Het gevolg: een kaaminfectie!
Het bier proefde iets afwijkend bij het bottelen (niet echt vies). Na twee maanden heb ik het gehele brouwsel (was gelukkig slechts 30 liter   :-[ :'( ) weggegoten. Het bier smaakte echt niet naar meer.

Hopmans

CiteerWouw, wat een snelle reacties!

Zo is dat. ACTIE ! Vandaag weer lekker gezellig op het forum.  samenvol

Beginnende kaam is nog te redden denk ik.
Als het al lang bezig is, is het misschien te laat.

 :degroeten:

Hopmans

CiteerHoi Hoppie,

Een paar maanden ge........

Sorry Jacques,
Je sprak mij aan.
Ik dacht algemeen.
Ik lette even niet goed op.

Mijn eerste Lowbach had denk ook kaam. Weet niet 100% zeker hoor.
Maar deze was 1 of 2 dagen oud, en is wel goed gekomen.

misschien maakt het ook weer uit hoeveel suiker voor de nagisting er in zit.

 :degroeten:

Jacques

Hoi Hoppie,

Zoals zo vaak ligt het waarschijnlijk ook aan het biertype of de smaak van kaam te proeven is of niet. Bij Rodenbach is het waarschijnlijk gebruikelijk dat enige mate van oxidatie plaatsvindt en dat er kaam onstaat.

Het bier dat ik brouwde was een blond/amberachtig bier en daar was een afwijkende smaak in te herkennen (licht schimmelachtig, zonder te kunnen stellen dat de smaak echt smerig was).

Bob de Brouwer

Ik heb het jongbier geproefd, en het smaakte niet vies. Een witbier smaakje kon ik toch wel herkennen.

Dus heb ik op aanraden van Hoppie toch alles gebotteld; of beter gezegd in 5 liter fustjes gedaan (da's minder werk - voor het geval dat alles toch vergeefs is). Ik laat het nu maar een 8 tal weken rusten, daarna gaan we het keuren.
Ik hou jullie op de hoogte!

Bob de Brouwer

Belofte maakt schuld!

Gisteren (ondanks het gebrek aan zomer) het weizen bier aangebroken.
Het schuimde was goed, de geur was goed, de smaak was goed  :hoera:

Dus waarschijnlijk geen infectie - gelukkig dat ik de raad van Hoppie heb opgevolgd en het niet weggegooid heb.

Hopmans

Gefeliciteerd Bob !  :dansen:
Heb ik toch nog wat goed gedaan  :)

 :degroeten:

ZzemutaHh

Citaat van: Jacques op 20-04-2005  21:48 uHoi Hoppie,

Een paar maanden geleden heb ik een bier gebrouwen en daarbij was de hoofdgisting helemaal afgelopen toen ik het overhevelde in een te grote glazen mandfles (die nieuwe vergistingsmethodes kunnen je verrassen). Het gevolg was dat in de fles zuurstof zat die niet meer door gevormd koolzuur er uit geduwd werd. Het gevolg: een kaaminfectie!
Het bier proefde iets afwijkend bij het bottelen (niet echt vies). Na twee maanden heb ik het gehele brouwsel (was gelukkig slechts 30 liter   :-[ :'( ) weggegoten. Het bier smaakte echt niet naar meer.

Ik heb onlangs mijn eerste blikbier gemaakt (Brewferm Triple). Dat staat nu ook in een glazen mandfles, zo één van 30 liter. De meeste blikbieren leveren denk ik echter te weinig bier op om een mandfles van 30 liter goed te vullen, zodat je (lees: ik ook) inderdaad risico op oxidatie krijgt. Ik heb die mandfles aangeschaft na doorlezen van de 'cursus blikbier'. Is het misschien handig om in die cursus erbij te zeggen dat de daar aanbevolen mandfles van 30 liter wellicht voor de eerste blikbrouwsels vervangen dient te worden door één van 15-20 liter?

Verder: dat eerste blikbier is nu na 7 dagen op fles bij 15 graden helder geworden. het is nog wel donker van kleur. De eerste dagen zag ik nog een witte ring in het midden, maar die is nu weg.

Ik heb deze week een tweede blikbier van exact hetzelfde type gebrouwen en dat vandaag net na 5 dagen hoofdgisting op fles gezet (ik heb een mandfles geleend). Bij dat eerste blik zijn wat dingen gebeurd die ik nu wilde voorkomen. Bovendien wilde ik graag vergelijkingsmateriaal hebben (2 brouwsels) om te kijken of ik iets kan leren uit de verschillen in de ontwikkeling ervan.
Bij dat tweede blik heb ik overigens Safbrew S-33 gebruikt (7 gram). Het bier is een stuk lichter van kleur dan de eerste batch.

ALS mijn bier geinfecteerd is, zal ik dat dan kunnen proeven? Wat mag je verwachten als je toch een paar flessen geinfecteerd bier naar binnen werkt omdat je het niet doorhad? Word je ziek van geinfecteerd bier of raak je 'slechts' aan de sch#$terij of... ?

Jacques

Ik zal de cursus aanpassen, bedankt voor jouw opmerkingen.

Ziek wordt je niet van geïnfecteerd bier. Het smaakt gewoon niet lekker.

Die donkere kleur van het eerste brouwsel duidt op oxidatie tijdens het lageren/nagisten.

ZzemutaHh

AHA.

Dus dan mag ik voor mijn tweede brouwsel ook oxidatie verwachten aangezien dat ook in een te ruime mandfles zit?

Ik heb dat eerste brouwsel 3 dagen laten hoofdgisten, daarna gebeurde er bijna nix meer. Het 2e brouwsel heb ik 5 dagen laten staan. Tijdens het monsteren zag en proefde ik al duidelijk verschil (tweede was veel beter qua kleur en smaakte niet zo enorm naar ..... stroop?).

Het idee is, dacht ik, dat je gaat lageren als je nog op plmn 20-30 van je begin-SG zit. Dat was met dat eerste brouwsel niet het geval (ging van 1070 naar 1040 in 3 dagen). Het 2e ging van 1070 naar 1020 in 5 dagen. Kan dat óók een reden zijn waarom die eerste partij is gaan oxideren?

Hm. De tweede partij gist nog wel wat, maar wellicht niet voldoende om alle zuurstof uit de fles te duwen binnen, zeg 24 uur.
Zou het nog zin hebben de heleboel (alleen 2e brouwsel) over te hevelen naar een 10 of 15 liter fles ??

Hoe dan ook .... we leren weer een hoop (no pain no gain) maar het zou jammer zijn als ik mijn eerste probeersel strax toch af moet schrijven. Ah, whatever. we gaan gewoon lekker door. Dit is veel te leuk. En dat tweede brouwsel smaakte veelbelovend.

12345

Zie ik het goed dat je de hoofdgisting in een ander vat doet dan de nagisting? En dat je overhevelt van vat 1 naar vat 2?

Ook tijdens de nagisting komt er nog wel wat koolzuurgas vrij en aangezien dat zwaarder dan lucht is, heb je dan een "dekentje" over je bier liggen dat volgens mij wel redelijk beschermt tegen oxidatie. Overigens niet tegen schimmels en bacterieën want die vallen er gewoon doorheen.

Oxidatie kan ook goed optreden tijdens het overhevelen: de slang moet altijd op de bodem van je tweede vat liggen dus niet de zaak laten "kletteren".

Overigens ben ik al een tijd aan het proberen hoe het bevalt om bieren tot een SG van 1060 in een vat te vergisten en tot nu toe bevalt dat goed. Ik heb zelfs een tripel met een SG = 1077 "vergeten" over te hevelen. Na 2 weken was hij 1010 en heb ik gebotteld. Smaakt prima.

Hopmans

Citaat van: Jacques op 20-04-2005  22:50 uHoi Hoppie,

Ha, toen was je nog aardig tegen me.

 ;)

ZzemutaHh

Ja Hopmans, deze draad stamt nog uit 2005. Ik heb in 2011 in de Kulminator al menig prima biertje uit 2005 weggetikt, maar dat terzijde.

@12345: Ja, ik hevel over van vat 1 naar vat 2 .... ? Zo interpreteer ik, als beginner, althans het advies om zodoende van een hoop dode gistcellen en sediment af te komen. En ja, dat bier kletterde toen in die 2e fles. Bij mijn 2e probeersel dat afgelopen weekend naar de mandfles ging is dat niet gebeurd. Ik zal maar niet vertellen wat ik bij dat eerste spul nog meer fout heb gedaan. Dat is een belangrijke reden waarom ik eigenlijk meteen maar met een 2e poging ben gestart: als ik al mijn foutjes bij elkaar optelde leek het me statistisch gezien redelijk waarschijnlijk dat die eerste batch niet goed zou gaan.
En dat van dat dekentje had ik ook bedacht, maar of dat echt zo goed werkt...

Zoals gezegd: we leren der weer een hoop van.

12345

Ach, je moest eens weten wat ik de eerste keer allemaal heb uitgespookt ... Als dat bier (?) praten kon, was het misschien wel gillend de deur uit gevlucht :verbergen:

Wat dat overhevelen betreft wil ik niet gaan doordrammen, maar de wijnmakers hevelen pas over na een maand en sommigen zelfs pas na 2 maanden, dus om je zorgen te maken over dode gistcellen na 1 week of zelfs na 2 weken, dat hoeft misschien niet. En dat overhevelen heeft zelf natuurlijk ook weer een risico. Misschien ga je er nog eens ooit mee experimenteren?

Overigens is er op een gegeven ogenblik van alles te zien op dat bier als het in een glazen fles zit. De meest merkwaardige patronen soms. Het zijn meestal maar belletjes die om de een of andere reden in een patroon gaan liggen. Soms komen er ook de meest vreemde geuren vanaf tijdens de vergisting. Gewoon negeren. De eerste flesjes die je na het hergisten openmaakt, smaken soms afgrijselijk. Gewoon een paar weken wachten.

Tot slot: de kleur die donker wordt kan (volgens mij) betekenen dat de (zeer lichte) gist op de bodem is gaan liggen.

Succes met brouwen en ja, je leert hier inderdaad veel. En niet iedereen doet alles hetzelfde.

Jacques

Citaat van: 12345 op 14-11-2011  13:33 uWat dat overhevelen betreft wil ik niet gaan doordrammen, maar de wijnmakers hevelen pas over na een maand en sommigen zelfs pas na 2 maanden, dus om je zorgen te maken over dode gistcellen na 1 week of zelfs na 2 weken, dat hoeft misschien niet. En dat overhevelen heeft zelf natuurlijk ook weer een risico. Misschien ga je er nog eens ooit mee experimenteren?

Wijn is geen bier! Wijn is een drank met een hoger begin SG. We weten ook dat een bier met een hoger SG veel langer doet over de nagisting. Te vroeg overhevelen bij wijn zou betekenen dat je de wijn te vroeg van de gist haalt waardoor deze niet uitgist.

Over de noodzaak van overhevelen wordt door mij nu anders gedacht dan een aantal jaren geleden. Dit komt doordat ik een paar experimenten heb uitgevoerd waaruit bleek dat je geen slechtere smaak krijgt als je de lagering/nagisitng uitvoert zonder over te hevelen. Voorwaarde is wel dat je het bier niet te lang op de gist laat staan (niet langer dan 3 à 4 weken) en het bier een paar graden lager wegzet als helemaal is uitgegist.

[edit] In mijn bericht was per ongeluk het woord 'geen' weggevallen. Inmiddels heb ik het bericht aangepast.[/edit]

Adrie

Citaat van: Jacques op 14-11-2011  20:03 uOver de noodzaak van overhevelen wordt door mij nu anders gedacht dan een aantal jaren geleden. Dit komt doordat ik een paar experimenten heb uitgevoerd waaruit bleek dat je slechtere smaak krijgt als je de lagering/nagisitng uitvoert zonder over te hevelen. Voorwaarde is wel dat je het bier niet te lang op de gist laat staan (niet langer dan 3 à 4 weken) en het bier een paar graden lager wegzet als helemaal is uitgegist.

Basic Brewing Radio heeft onlangs een experiment uitgevoerd met wel en niet overhevelen. Brouwers werd opgeroepen een experiment te doen door twee keer hetzelfde bier te brouwen. Het ene bier werd na een week overgeheveld, de andere niet. De conclusie was dat het geen bal uitmaakt. Sommige mensen rapporteerden beter bier zonder overhevelen, anderen beter bier met overhevelen. Veel verschillen waren er in ieder geval niet tussen de wel en niet overgehevelde bieren. Maar, zoals Jacques terecht zegt, de meeste bieren zijn na drie weken klaar en dan is niet te verwachten dat er al een smaakeffect optreedt door dode gistcellen.

Ik heb ook laatst, doordat mijn mandfles nog vol zat, een bier 2,5 weken op de gist gehad en direct gebotteld vanuit het gistingsvat. Dat kan prima en levert geen negatieve smaakeffecten op. Dat was echter een alt, die vergistte bij 14 graden. De laatste dagen stond ie bij 12 graden. Je moet het bier niet vijf weken bij 23 graden op de gist laten staan.

12345

Citaat van: Adrie op 15-11-2011  09:45 uJe moet het bier niet vijf weken bij 23 graden op de gist laten staan.

Mijn (uiteraard beperkte) ervaring: als je voldoende gist toevoegt, moet het raar lopen als het bier pas na 3 weken uitvergist is. En dat geldt zelfs voor een ondergister.

Adrie

Citaat van: 12345 op 15-11-2011  09:52 uMijn (uiteraard beperkte) ervaring: als je voldoende gist toevoegt, moet het raar lopen als het bier pas na 3 weken uitvergist is. En dat geldt zelfs voor een ondergister.

Nou, ondergisters doen er vaak langer over voordat zij niet alleen zijn uitgegist, maar ook alle bijsmaakjes hebben opgeruimd.

Daarnaast: soms komt het er nu eenmaal niet van om een bier te bottelen zodra deze klaar is. Door allerlei omstandigheden kan het soms wel even duren voordat je eraan toe komt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.