Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kunststof 'Carboys' bij Brouwmarkt  (gelezen 30005 keer)

Offline Shaka

• Senior lid
  • Land: nl
Re: Kunststof 'Carboys' bij Brouwmarkt
« Reactie #25 Gepost op: 20-11-2014 21:36 u »
Schoonmaken met wat Chemipro Caustic en goed naspoelen moet toch ook wel voldoen? Max 25 gram gebruiken voor de 23 liter variant. Dat lijkt me best te doen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #26 Gepost op: 20-11-2014 23:12 u »
Ik heb zo'n ding besteld, goedkoper dan een mandfles. Handelbaarder, minder breekbaar. Ik heb er wel hoge verwachtingen van :)

Hoe zijn jouw ervaringen Mark?

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #27 Gepost op: 21-11-2014 06:48 u »
Hoe zijn jouw ervaringen Mark?
Ik vind ze super Jacques! Ik heb er nu 5.. 3 van 23 liter en 2 van 11,5 liter. Ze zijn relatief makkelijk schoon te maken, handig in de opslag en gebruik, licht, handzaam en niet stuk te krijgen.. :)

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #28 Gepost op: 21-11-2014 07:50 u »
Ik vind ze super Jacques! Ik heb er nu 5.. 3 van 23 liter en 2 van 11,5 liter. Ze zijn relatief makkelijk schoon te maken, handig in de opslag en gebruik, licht, handzaam en niet stuk te krijgen.. :)
Ik heb ze ook al vaak in mijn handen gehad als ik bij de Brouwmarkt ben maar brouw altijd 20 liter. Wat is jou ervaring hoeveel je kunt vergisten in de 23 liter versie.

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #29 Gepost op: 21-11-2014 07:56 u »
Ik heb ze ook al vaak in mijn handen gehad als ik bij de Brouwmarkt ben maar brouw altijd 20 liter. Wat is jou ervaring hoeveel je kunt vergisten in de 23 liter versie.
Ik heb vaker 20 liter in de 23 liter variant vergist. Bij hevige gisten een blowoff plaatsen, dat werkt prima. Ik zou niet meer iets anders willen :)

Offline joosting87

• Senior lid
  • je moet ergens beginnen...
« Reactie #30 Gepost op: 21-11-2014 10:22 u »
Ik heb vaker 20 liter in de 23 liter variant vergist. Bij hevige gisten een blowoff plaatsen, dat werkt prima. Ik zou niet meer iets anders willen :)

Beter dan mandflessen? Ook voor nagisting?

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #31 Gepost op: 21-11-2014 10:23 u »
Beter dan mandflessen? Ook voor nagisting?
Die dingen zijn zo onwijs handzaam. Veel handzamer dan mandflessen. Ik zweer erbij!

Offline joosting87

• Senior lid
  • je moet ergens beginnen...
« Reactie #32 Gepost op: 21-11-2014 10:27 u »
Die dingen zijn zo onwijs handzaam. Veel handzamer dan mandflessen. Ik zweer erbij!

Dat is duidelijke taal  :lessmile:

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #33 Gepost op: 21-11-2014 10:33 u »
Het zal zeker schelen in gewicht, maar zo zwaar is een mandfles met +/- 20 liter toch ook niet?  :weetniet:
Even de spierballen laten werken, maar dat zal mijn bescheiden mening wel zijn. :D

Groet,
de TDP

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #34 Gepost op: 21-11-2014 12:25 u »
Het zal zeker schelen in gewicht, maar zo zwaar is een mandfles met Ī 20 liter toch ook niet?  :weetniet:
Even de spierballen laten werken, maar dat zal mijn bescheiden mening wel zijn. :D

Groet,
de TDP
Ik gebruik ze voor hoofd- en nagisting. Vooral leeg zijn ze erg licht, makkelijk op te bergen, te verplaatsen en schoon te maken.

Offline Shaka

• Senior lid
« Reactie #35 Gepost op: 21-11-2014 15:54 u »
Hoe maak je de flessen makkelijk schoon, Mark? En heb je de uitvoering met of zonder kraantje? Gelijk vanuit de kraan bottelen?

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #36 Gepost op: 22-11-2014 09:44 u »
Hoe maak je de flessen makkelijk schoon, Mark? En heb je de uitvoering met of zonder kraantje? Gelijk vanuit de kraan bottelen?
Ik heb de uitvoering zonder kraantje. Ik bottel vanuit een bottelvat. Ik maak de carboys schoon met een mandflessenborstel, maar alleen als de flessen echt vies zijn. Meestal is een paar liter heet water met schoonmaakmiddel (afwasmiddel of chemipro) en goed schudden al genoeg. Goed naspoelen met water en ondersteboven bewaren! :)

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #37 Gepost op: 22-11-2014 11:47 u »
Inderdaad erg fijne flessen. Ik heb zo'n 23 liter variant. Gebruik deze voor kleinere brouwsels en of voor het koudhoppen. Licht, erg glad waardoor ze eenvoudig schoon te maken zijn.

Offline 12345

• Super lid
  • Bier brouwen. Je bent nooit uitgeleerd.
« Reactie #38 Gepost op: 05-05-2015 09:35 u »
Ik wil een 12 liter PET fles kopen. Wat ik niet kan zien op de foto's: hebben deze flessen een vlakke bodem? Vlak genoeg om ze op de magneetroerder te kunnen zetten?

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #39 Gepost op: 10-05-2015 00:27 u »
De 23 liter die ik heb gehad was volgens mij niet geschikt voor een magneetroerder. In het midden buigt de bodem omhoog en zit er een restant van de spuitmal in.

Geen draagvlak voor een roervlootje dus

db

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 10-05-2015 10:22 u »
De 23 liter die ik heb gehad was volgens mij niet geschikt voor een magneetroerder. In het midden buigt de bodem omhoog en zit er een restant van de spuitmal in.

Geen draagvlak voor een roervlootje dus

db

Dank je! Ik kreeg (eer)gisteren een mailtje van Kooy met dezelfde strekking.

Offline Richard

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #41 Gepost op: 10-05-2015 12:50 u »
Als je ze vol optilt (en bij de hals pakt) met waterslot erop heb je kans dat je het water uit je waterslot naar binnen trekt. Heeft iemand dit ook ervaren?

Offline 12345

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 10-05-2015 17:53 u »
Als je ze vol optilt (en bij de hals pakt) met waterslot erop heb je kans dat je het water uit je waterslot naar binnen trekt. Heeft iemand dit ook ervaren?

Dit heb je vaak met plastic vaten. Het gewicht drukt de bodem omlaag zo gauw het vat daar niet meer opstaat. En dan moet er opeens aardig wat lucht in het vat stromen. Misschien slim om het waterslot er maar even af te halen voordat je gaat tillen, afhankelijk van hoe vervuild het water in het waterslot is. Als er in het vat iets zit met alcohol erin, kan lucht niet zoveel kwaad. Die paar eventuele bacteriŽn leggen het loodje in een zuur, gehopt milieu met de nodig alcohol.

Offline Brambo

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #43 Gepost op: 10-05-2015 20:36 u »
Dit heb je vaak met plastic vaten. Het gewicht drukt de bodem omlaag zo gauw het vat daar niet meer opstaat. En dan moet er opeens aardig wat lucht in het vat stromen. Misschien slim om het waterslot er maar even af te halen voordat je gaat tillen, afhankelijk van hoe vervuild het water in het waterslot is. Als er in het vat iets zit met alcohol erin, kan lucht niet zoveel kwaad. Die paar eventuele bacteriŽn leggen het loodje in een zuur, gehopt milieu met de nodig alcohol.

Ja, enkele maanden terug ook tegengekomen.
In het waterslot zat er gewoon leidingwater en ik heb er weinig aandacht aan geschonken en mijn bier was prima  :biersmile:

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #44 Gepost op: 11-05-2015 12:50 u »
Ik vergist 15 liter in een 22 liter grote rvs melkemmer. Mooi schoon te maken en stevig. Klein nadeel dat ie niet doorzichtig is maar bevalt beter dan glas.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #45 Gepost op: 11-05-2015 12:59 u »
Ik wil een 12 liter PET fles kopen. Wat ik niet kan zien op de foto's: hebben deze flessen een vlakke bodem? Vlak genoeg om ze op de magneetroerder te kunnen zetten?

Ooit heb ik ergens op dit forum heb ik een magneetroerder gezien met een rechtopstaande cirkelvormige magneet die in de ziel van de fles draaide en het magneet staafje daar op.

Ingo

Offline Leon058

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #46 Gepost op: 03-06-2015 11:25 u »
Ik heb een 23 liter carboys, bevalt me uitstekend. Zonder kraantje helaas. Met een siliconen stop en waterslot gegerandeerd gasdicht. Schoonmaken is makkelijk, beetje Chemipro Oxi erin met heet water en schudden maar.

Voordelen zijn dat je de vergisting mooi kunt zien, dat ze licht zijn en tegen een stootje kunnen.

Nadelen zijn dat ze snel vervormen als er te hete vloeistoffen in worden gegoten. Ik heb dus nu een vervormde carboys maar hij doet het nog prima. Ook moet je uitkijken waar je hem optilt i.v.m. water uit het waterslot. Bij de hals vastpakken terwijl je de onderkant ondersteunt is het beste.

Op termijn neem ik een RVS gistvaatje, ideaal zou zijn een CCT... Heb toch het idee dat het PET geurtjes vasthoudt... En bij RVS weet je ook zeker dat het zuurstofdicht is.

Tags: