Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vergisting gaat trager dan verwacht, boosten?  (gelezen 1153 keer)

Offline bramvandersommen

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • Hoplover
Vergisting gaat trager dan verwacht, boosten?
« Gepost op: 19-11-2017 20:54 u »
Hallo iedereen,

Nu ik mijzelf even officieel heb voorgesteld in de daar voor bestemde categorie: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35408.0.html wilde ik even een vraag posten mbt tot de vergisting van mijn Russian Imperial Stout die naar mijn mening niet zijn verwachtte eind SG gaat halen.

De SG waarde vr de vergisting stond op 1.082 en na een week (waarvan 3 dagen enorm hard bubbelen) staat ie op 1.022. Nu weet ik dat ik mezelf niet moet vastpinnen op de activiteit van het waterslot/blowoff maar normaliter zijn vrijwel al mijn bieren die ik tot nu toe heb gebrouwen na +/- 1 week bijna op het verwachtte eind SG (die voor dit recept op 1.013 hoort te liggen).

Nou is het zo dat de gistsoort (Fermentis US-05) nu op zijn minimum vergistingsgraad zit, maar zou het toch graag nog willen doorvergisten tot zijn verwachtte eind SG om de hoeveelheid restsuikers te verminderen.

Mijn vraag aan jullie is:
Wat kan ik doen om de vergisting wat verder op gang te helpen ?

Dit zijn de volgende dingen die ik al heb gedaan, ook hoor ik graag of dit juist wel of niet goed is:
- Met een gereinigde lange spatel het naar beneden gezakte gist langzaam weer een beetje omhoog geroerd
- De vergistingstemperatuur its omhoog geschroefd (18 C > 20  C)

Link naar het recept:
https://www.brewtoad.com/recipes/engine-oil

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Land: nl
  • Bij twijfel, meer hop!
Re: Vergisting gaat trager dan verwacht, boosten?
« Reactie #1 Gepost op: 19-11-2017 21:21 u »
Heb je voldoende (vitale) gist geent?
Ik zou het nog even aanzien en eventueel de temperatuur nog wat verhogen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #2 Gepost op: 19-11-2017 21:32 u »
van 1082 naar 1022 is een SVG van 72% en ca 94% van je potentieel vergistbare suikers vergist. nu is het zo dat bij donkere bieren je vaak wat meer onvergistbare suikers hebt en ook de gist kan nog wat hogere of lagere SVG opleveren. dus ik zou het zo laten en gewoon gaan bottelen als je SG niet meer zakt (waterslot) gedurende een week.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #3 Gepost op: 19-11-2017 21:37 u »
verwachtte eind SG (die voor dit recept op 1.013 hoort te liggen).
1013 betekent ca 105% van je vergistbare suiker vergist, dus dan moet je recept al extra suiker bevatten (sucrose)
hoe kom je op SG=1013?

Offline bramvandersommen

• Junior lid
  • **
  • Hoplover
« Reactie #4 Gepost op: 19-11-2017 22:13 u »
Heb je voldoende (vitale) gist geent?
Ik zou het nog even aanzien en eventueel de temperatuur nog wat verhogen.

Ja 3 zakjes korrelgist toegevoegd op basis van de recept calculator, die geeft dat automatisch aan. Kijk het nog even aan en dan wellicht nog iets verhogen.

Offline bramvandersommen

• Junior lid
  • **
  • Hoplover
« Reactie #5 Gepost op: 19-11-2017 22:17 u »
van 1082 naar 1022 is een SVG van 72% en ca 94% van je potentieel vergistbare suikers vergist. nu is het zo dat bij donkere bieren je vaak wat meer onvergistbare suikers hebt en ook de gist kan nog wat hogere of lagere SVG opleveren. dus ik zou het zo laten en gewoon gaan bottelen als je SG niet meer zakt (waterslot) gedurende een week.

1013 betekent ca 105% van je vergistbare suiker vergist, dus dan moet je recept al extra suiker bevatten (sucrose)
hoe kom je op SG=1013?
Ik heb een foutje gemaakt in mijn berekening kom ik nu achter. Volgens mijn recept zou mijn begin SG op 1.087 moeten zitten, deze is dus lager uitgevallen. De verwachtte eind SG zal dan ook hoger zijn, weliswaar wel nog iets lager dan 1.022?

Dan kijk ik het nog even aan en eventueel de temperatuur nog ietsje hoger zetten.

Bedankt voor de reacties :)

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #6 Gepost op: 19-11-2017 22:23 u »
van 1082 naar 1022 is een SVG van 72% en ca 94% van je potentieel vergistbare suikers vergist.

Hoe bereken je die 94%, Hans?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #7 Gepost op: 19-11-2017 22:39 u »
Hoe bereken je die 94%, Hans?
Via mijn refractometertooltje dat tooltje rekent het hele gistingsproces door en is gebaseerd op een ander tooltje 'bierrekenen.exe'
doet hetzefde, maar dan zonder de plaatjes.(dus een kijkje achter de schermen van het refractometertooltje)
zie hokje vergistingsrendement=welk percentage van de beschikbare vergistbare suiker vergist is.

Tags: