Troebel wort/bier na nieuwe methode maischen

Gestart door Bier Kelder, 19-10-2013 13:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bier Kelder



Bij mijn laatste brouwsel heb ik gebruik gemaakt van een motor om het beslag in beweging te brengen. Het werkte op zich prima, de temperatuur ging ook sneller omhoog dan wanneer ik het met de hand zou roeren. De motor loopt wel wat snel, zo'n 48 omwentelingen per minuut. Misschien kan ik dit nog wat vertragen.
Het beslag werd wel erg dun. Het filteren in mijn filteremmer wou eigenlijk voor geen meter. Ik heb een kölsch gemaakt met 90 % pilsmout en 10 % tarwe. Het filterbed vormde niet, of heel traag. Misschien had ik wat meer geduld moeten hebben voordat alles een beetje ingezakt was. Nadat ik het filteren opnieuw had gedaan, en langer had gewacht, werd het wort wel helderder in de zin dat er geen kafjes e.d. meer meekwamen. het wort zag er alleen wel wat wittig troebel uit.
Het heeft nu 5 dagen staan vergisting en ik heb nog een proefsample genomen. Daarin kun je zie hoe wittig het is. De vergisting lijkt wel de goede kant op de gaan. Begin SG 1048, nu 1016.
Is dit nou het gevolg van de motor die te snel draait, of klopt er iets niet in mijn maischschema?
47 graden 1 min
62 graden 30 min
71 graden 20 min

Ik heb dit recept wel eerder gebrouwen met een iets ander brouwschema, en dat leverde altijd een mooi helder biertje op.



toon van den broek

Hallo Bierkelder,

Wat vraagjes: 1. Heb je al de tijd dat je brouwsel stond te versuikeren je roerder aangehad?
2. Was je beslag wel volledig versuikerd?
3. Waarom heb je het eerste filtraat/afloop niet teruggedaan in je pan en net zo lang gefilterd tot het wel helder was?
4. Heb je wel lang/stevig  genoeg gekookt?
5. Je hebt geen Thomas Fawsett mout gebruikt?
6. Schrootmolen wel goed staan?

 Groetjes, Toon

Bier Kelder

Citaat van: toon van den broek op 19-10-2013  15:22 uWat vraagjes: 1. Heb je al de tijd dat je brouwsel stond te versuikeren je roerder aangehad?
2. Was je beslag wel volledig versuikerd?
3. Waarom heb je het eerste filtraat/afloop niet teruggedaan in je pan en net zo lang gefilterd tot het wel helder was?
4. Heb je wel lang/stevig  genoeg gekookt?
5. Je hebt geen Thomas Fawsett mout gebruikt?
6. Schrootmolen wel goed staan?

1 Ja
2 Doel begin sg wel gehaald
3 Heb ik wel gedaan, maar de witte waas bleef
4 90 minuten gekookt
5 Nee
6 Schrotmolen stond wel goed. De tarwe heb ik deze keer wel fijner gemalen.

PP

ik denk dat je een aantal zaken met elkaar verwisseld.

Constant roeren zal het maischen (constantere temperatuur) verbeteren. Dat kan het probleem niet zijn.
Het maischschema dat je volgt is ook voldoende. De temperatuurstappen tijdens het opwarmen met de getoonde elektrische ketel zullen niet sneller zijn geweest dan 1,5 °C / min. Dus ook ok.
Het filtreren (in combinatie met het schroten) is onduidelijker. Zoals je aangeeft ben je te snel geweest. Het wort, behalve de eerste L's, is vrijwel kraakhelder te verzamelen. Ik denk dat er eiwitdeeltjes mee zijn gespoeld. Dit kun je zelf controleren. Na afloop zou je weinig of geen grijze plakkerige laag op je kafdeeltjes hebben liggen.
Waar je weinig over zegt is het resultaat van de koude breuk na het koken. Is dit verwijderd ? Na het koken en snel afkoelen is je pre-bier kraakhelder.
Als laatste: je foto van een vergistend bier na 5 dagen is gelukkig troebel. Dit betekent dat je veel gistcellen hebt. 
Plaats je bier nadat het is uitgegist 2 weken zo koud mogelijk. Het zal zeer helder worden.

Alles op een rij gezet valt het volgens mij mee en is het corrigeerbaar voor een volgend brouwsel.
Succes met de afronding.

Groet, Paul




 

Roelof

Ben benieuwd hoe je bier is geworden. :)

Henielma

Je roert wel erg snel zo te zien. Mijn snelheid van elektrisch roeren stel ik zodanig in dat het beslag bovenin de ketel net meedraait.

Pas gelezen op dit forum dat van heel hard roeren je troebel wort over kan houden.

Biertje1985

Ik heb ook zo een troebele wort verkregen.

50 minuten op 63 graden gemaischt daarna no 15 min op 72 graden.
Gelilterd en gespoeld op 80 graden. Normaal heb ik kraakhelder wort.

Omzetting was ook goed.

Het betrof hier de Best Heidelberg mout.

Gistvat 12 uur laten bezinken, nog steeds heel troebel, daarna vergisting gestart, nu ben ik 3 weken verder en is het jongbier nogsteeds troebel, (Gist in suspensie nog steeds)

Hopelijk gaat het helder worden tijdens een lagerperiode op een graad op 1.

Waardoor het komt, ik kan alleen de mout bedenken.  :weetniet:

Haagse Wouter

Ik merk niet echt een verschil in helderheid bier t.o.v. helderheid wort.
Lijkt meer te maken te hebben met de gist en hoe lang je het laat bezinken.

Enos

Het is wel toevallig.
Ik heb een een roerssysteem die ik met de laatste 2 brouwsels heb gebruikt.
En ook de laatste 2 geen heldere wort, wat ik voorheen wel had , met het zelfde recept en afstelling molen.

Ik ben benieuwd of iemand raad weet.

enos

Gossi

Volgens mij sla je de kafjes aan gort door het snelle draaien van je roerder.
Hierdoor kun je geen goed filterbed meer vormen, waardoor veel troebelheid.

haicoterbeek

De invloed van oxidatie is tijdens maischen en spoelen erg groot en nadelig voor de kwaliteit van het uiteindelijke bier. Reden genoeg om minimaal te roeren om luchtinslag te voorkomen. Als het toerental dan ook nog eens te hoog is dan wordt het malen in plaats van roeren. En heb je al twee nadelige invloeden geïntroduceerd. Wat was überhaupt de reden om te gaan roeren. Waren er negatieve invloeden op de smaak en kwaliteit van je bier die je kon toeschrijven aan het niet roeren van je maisch?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.