Aanpassen SilverCrest inmaakketel (Lidl)

Gestart door McMelloW, 17-10-2013 21:45 u

Vorige topic - Volgende topic

McMelloW

Vandaag de stoute schoenen aan getrokken en mijn SilverCrest inmaakketel (Lidl) aangepast. Bij een electronica handel heb ik een dubbelpolige omschakelaar en een weerstand van 8.2 kOhm gekocht. Vervolgens heb ik de volgende dingen gedaan.

Onder de 4 kunststof doppen zitten de bevestigingsschroeven, deze los draaien. Dit zijn 3-ster schroeven ipv 4-ster
De twee kleine 4-ster schoefje los draaien.
Leg de ketel nu voorzichtig op zijn kant en haal de bodem los. Je kan nu de bodem kantelen zonder dat er teveel aan de draden getrokken worden.
Ik heb rechts onder een gat gemaakt voor de schakelaar. Hier zit de meeste ruimte. Het is een klik-schakelaar, vast klikt in het gat.
Voorzichtig het kastje links onder omhoog halen, eventueel de aan de buitenkant te 3 haakje voorzicht los duwen.
Er lopen 2 zwarte draadjes uit het midden van de naar het printplaatjeje links onder, het plugje met 2 draadjes.
Deze draadjes heb ik door geknipt, stukje isolatie eraf en de draadjes vertind met soldeer.
De draadjes van af het printplaatje zijn verbonden met de centrale kontakten van de omschakelaar.
De weerstand van 8.2 kOhm aan de ene kant van de omschakelaar.
De draadjes van de temperatuur voeler, midden in de bodem, naar de andere kant van de omschakelaar.
Je kunt dit even testen. Steek de stekker in het stopcontact. Je ziet nu de temperatuur van de bodem of de 'fake' tempratuur van 94 graden. Afhankelijk van de stand van de schakelaar.

Op de foto ziet het er zo uit. De zwarte draadjes zijn wat moeilijk te zien. Ze gaan naar de 2 kroon steentjes, de bruine draden gaan naar de schakelaar rechts onder.
Alles weer netjes in elkaar gezet, dicht schroeven en klaar.

Ik heb ongeveer 5 liter water in de ketel gedaan en gekeken wat er gebeurde. Normaal slat de ketel boven de 98 graden af.
Zet je de knop de 'kookstand' dat blijft het door verwarmen en kookt het water goed door. Even de knop terug gezet. Het display gaf 102 graden aan.
Ik ga ook nog een test doen met 25 liter gevuld. Ik ben erg tevreden over het resultaat.

Het Engelstalige artikel staat hier . Let op ! De uitvoering van deze ketel is anders dan die ik heb gekocht.

Kees Herrebrouw

Vorig jaar een zelfde soort ketel gekocht bij de Lidl. Goede resultaten mee behaald tot hij vorige week ineens de geest gaf. Gelukkig op het eind van mijn kookstap dus bier gered!
Na wat zoek werk op o.a. dit forum kwam ik op deze draad. Hij is al lang niet meer actief maar ga toch hier om raad vragen.
Ik heb de pan inderdaad open gehaald en kwam er achter dat het relais, of wat dan ook ,doorgebrand was. Ik heb deze er van tussen gehaald en mijn pan werkt weer. Wat ik nu van plan ben is o.a. wat hier boven beschreven is, zodat inderdaad de kookstand beter werkt. Ook ik wil eigenlijk het elektrische deel inbouwen in een eigegemaakt kastje. Dan doormiddel van een stekker de pan verbinden aan het regelpaneel.
De pan ga ik dan op een stevige zelfgemaakte voet plaatsen.
Hierdoor wil ik voorkomen dat de pan weer oververhit raakt en het andere relais doorbrand. Met een eigenschakelaar wil ik de kookstand verbeteren.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of nog tips?

ray81

Als ik dit zo lees heb ik eigenlijk maar 1 tip: gebruik een SSR als relais. Die heeft geen bewegende delen is sowieso veiliger dan een standaard relais. Voor kleine amperages maakt dat niet uit, maar voor dit werk wel.
Toch nog een ander idee: een zekering toevoegen zodat er niet teveel stroom gebruikt kan worden?

Kees Herrebrouw

Vandaag getest, maar wat hierboven beschreven is werkt niet bij deze inmaakketel. Zodra ik de knop van de thermometer uitzet, valt de ketel in storing. Ik moet de stekker eruit halen en de knop van de thermometer weer goed zetten voordat de ketel weer wilt opwarmen. Helaas, maar was het proberen waard.

pivo

Citaat van: Kees Herrebrouw op 31-07-2021  16:59 uVorig jaar een zelfde soort ketel gekocht bij de Lidl. Goede resultaten mee behaald tot hij vorige week ineens de geest gaf. Gelukkig op het eind van mijn kookstap dus bier gered!
Na wat zoek werk op o.a. dit forum kwam ik op deze draad. Hij is al lang niet meer actief maar ga toch hier om raad vragen.
Ik heb de pan inderdaad open gehaald en kwam er achter dat het relais, of wat dan ook ,doorgebrand was. Ik heb deze er van tussen gehaald en mijn pan werkt weer. Wat ik nu van plan ben is o.a. wat hier boven beschreven is, zodat inderdaad de kookstand beter werkt. Ook ik wil eigenlijk het elektrische deel inbouwen in een eigegemaakt kastje. Dan doormiddel van een stekker de pan verbinden aan het regelpaneel.
De pan ga ik dan op een stevige zelfgemaakte voet plaatsen.
Hierdoor wil ik voorkomen dat de pan weer oververhit raakt en het andere relais doorbrand. Met een eigenschakelaar wil ik de kookstand verbeteren.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of nog tips?
Als elektrotechnicus zou ik zeggen: vervang het relais voor een nieuwe of 1 met een groter schakelvermogen.
wat bedoel je met de kookstand beter werkt ?

hansHalberstadt

Citaat van: Kees Herrebrouw op 31-07-2021  16:59 uVorig jaar een zelfde soort ketel gekocht bij de Lidl. Goede resultaten mee behaald tot hij vorige week ineens de geest gaf. Gelukkig op het eind van mijn kookstap dus bier gered!

Was dit de ketel in de originele toestand? Als het relais dan al zo snel stuk is dan is het een ontwerpfout.

Heuvinger brouwerij

Ik heb al een jaar of wat zo'n Lidl keteltje, werkt nog steeds uitstekend als spoelwaterketel.
Ik heb er in het verleden ook wel in gemaischt, gaat ook goed.
Ik heb het ding onlangs open gehad om te kijken of de thermostaat door te verbinden was, opdat het ding kan koken.
Helaas ziet de binnenkant er net even anders uit dan de gepresteerde beschrijvingen.
Als het voor mij niet duidelijk is welke draden ik moet hebben, dan laat ik het maar zo.
Beetje zonde om bij een goed werkende ketel lukraak kabels te gaan knippen en verbinden.

Rinus

Ook hier kan je een Brewuno toepassen, echter moet je wel wat elektronica affiniteit hebben...
Via de opgegeven link kon ik niet veel zien; het onderste gedeelte was paars, geen tekst.
Ik vermoed dat het idee is om de PTC/NTC te foppen door de ketel te laten denken dat hij nog niet aan de kook is, middels de schakelaar welke een weerstand over de sensor toevoegt.
Let wel; beter is het om de temperatuur goed te meten en daarop je element aan of uit te schakelen, via een PID en een SSR is ideaal (ook tegen aanbranden). Bekijk aub de Brewuno maar eens, dat is eenvoudig en goed zelf te doen. Het enige (echt grote) nadeel is dat deze voor de temperatuur meting geen gebruik maakt van een NTC/PTC maar een DS18B20 sensor...  (deze is aan de andere kant wel vele malen nauwkeuriger dan een xTC).

Succes!

Kees Herrebrouw

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 07-08-2021  13:00 uIk heb al een jaar of wat zo'n Lidl keteltje, werkk nog steeds uitstekend als spoelwaterketel.
Ik heb er in het verleden ook wel in gemaischt, gaat ook goed.
Ik heb het ding onlangs open gehad om te kijken of de thermostaat door te verbinden was, opdat het ding kan koken.
Helaas ziet de binnenkant er net even anders uit dan de gepresteerde beschrijvingen.
Als het voor mij niet duidelijk is welke draden ik moet hebben, dan laat ik het maar zo.
Beetje zonde om bij een goed werken ketel lukraak kabels te gaan knippen en verbinden.

De sensor zit onder in de ketel. Bij mij zitten er twee (zwarte) draden aan. Wat ik  begreep van bovenstaande bericht, is als  je die twee draden met een schakelaar onderbreek, zal de ketel bij honderd graden niet meer afslaan. Dan zou je dus goed door kunnen koken. Door de schakelaar weer in te schakelen kun je vervolgens de temperatuur weer aflezen. Helaas valt bij mij, bij het onderbreken van de temperatuurmeter, de ketel in storing.

Jan de Graaff

Wat Rinus al zei was mijn eerste gedachte ook toen ik dit las: Hier kan de BrewUNO goed van pas komen.
Dit draadje heeft meer info over de BrewUNO.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.