Dark Hopper - Geïnspireerd door Troubadour Magma

Gestart door Jerome, 14-10-2013 23:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jerome

Laatst een Troubadour Magma gedronken. Wat een verassing! Ik had dit bier gewonnen met de lootjes bij de Gentse bierfeesten afgelopen zomer, en verwachtte er eigenlijk niks speciaals van. Maar toen die hop-bom. Zo goed gebalanceerd, helemaal niet te bitter, maar vooral heel onverwacht. Dus, tijd om ook zoiets te proberen. Puur het idee, dus geen kloon.

De Magma heeft 40 EBC en 50 EBU, daar heb ik ongeveer aan vast gehouden. Ik zit (zoals altijd) nog te denken over de gist. Ik heb nu gekozen voor 3822 Belgian Dark Ale, maar twijfel nog over 3522 Belgian Ardennes. Misschien vervang ik de Saaz nog voor Styrian Goldings.


Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptDark Hopper
KenmerkGeinspireerd door Troubadour Magma
Brouwdatum09/11/2013
BiertypeIndia Pale Ale
Aantal liters10
Gewenst begin SG1085 (9.0 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater23.5 liter
Maischdikte3.9 l/kg
Maischwater15.0 liter
Spoelwater9.0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur41 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid49 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale ale mout (Maris Otter)64.0 %2674 gr4 EBC
Carahell18.0 %752 gr20 EBC
Crystal malt11.0 %460 gr130 EBC
Basterdsuiker (bruin)7.0 %292 gr30 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Centennial11.5 %15 grKoud hop0 EBU
Saaz (CZ)3.1 %15 gr20 minuten7 EBU
Saaz (CZ)3.1 %15 gr10 minuten4 EBU
Hallertauer Perle9.4 %17 gr90 minuten40 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort3822 Ingelmunster Ale (Dutch Castle)
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
167°C90 minuten3.9 l/kg
278°C2 minuten3.9 l/kg


Oscar

Ik zou de Centennial als bitterhop gebruiken... :)

RobinB

Verder móet er Amarillo hop bij in.
De gist die je nu hebt lijkt me ook niet te kloppen (Kasteel bier-gist), ik denk toch eerder richting US05?
Vooral als je die wat warmer laat vergisten.

Je caramouten stort is veeeel te hoog. Beter wat minder en wat donkerder dan dit, dit geeft een te dik (mondgevoel) bier. 10% Crystal en evt een beetje (3%) specialB of een mini-dosis choco ontbitterd (0,5-1%) voor wat kleur. Basterdsuiker zou ik niet doen ivm de smaak.
De stamwort is 20 plato, dus 1083.
Voor 9% moet hij uitgisten tot zo'n 1016-1018, afhankelijk van de hoeveelheid bottelsuiker.

Jerome

Hmm ja de moutstort is eigenlijk gebaseerd op het feit dat ik al heel lang restje carahell heb waar ik niks mee doe, en die wou opmaken. Vandaar dat ik alles wou mee-maischen. De bastaardsuiker was dan meer bedoeld als 'rest' aanvulling. Mijn plan was om alleen ingrediënten te gebruiken die ik al had en wat restjes weg te werken. Vandaar ook de hopgiften Maar je hebt een punt, als die stort een minder goed bier oplevert...

Ik heb het aangepast naar 78% pale, 12% cara, 7% crystal, 3% special-b. Resulteert in 46 EBC.

Verder ben ik niet echt overtuigd van mijn Saaz keuze hier. Ook omdat het nog een restje is gekozen. Amarillo heb ik niet, dus dat gaat hem niet worden. Wel Willamette/Styrian Goldings.

Ik heb niet voor de US05 gekozen omdat ik wel richting Belgium IPA wou gaan. Kasteelbiergist is schijnbaar de Belgium Dark Ale. Leek me wel passen met de donkere mouten.

goom

Aroma hop en koudhop: Soriachi Ace
Ik heb de 3655 (schelde ale gist) van Wyeast als gist gebruikt.

ciesvandekwis

Leuk dat je deze wil maken. Is ook één van mijn favorieten.
Als het op het Gents bierfestival was, heb je waarschijnlijk van mij je lotjes gekocht  ;D.

Hier staan nog wat foto's, met wat geluk sta je ertussen:
http://www.gentsebiervereniging.be/node/254

Jerome

Citaat van: ciesvandekwis op 15-10-2013  15:12 uLeuk dat je deze wil maken. Is ook één van mijn favorieten.
Als het op het Gents bierfestival was, heb je waarschijnlijk van mij je lotjes gekocht  ;D.

Hier staan nog wat foto's, met wat geluk sta je ertussen:
http://www.gentsebiervereniging.be/node/254

Nee, sta er niet bij. Ik had best veel gewonnen, na afloop liep ik met een doos die ik van de bbq mensen gekregen had naar het hotel. Zaten zeker 12 flesjes in  ;D

Citaat van: goom op 15-10-2013  13:14 uAroma hop en Koud hop : Soriachi Ace
Ik heb de 3655 (schelde ale gist) van Wyeast als gist gebruikt

Wat vond je van het resultaat met deze gist? Volgens de de website van Troubadour gebruiken ze Simcoe om te dry-hoppen.

goom

Ik ben er zeer tevreden mee.
Ook mijn afnemers
Vandaar dat ik het vast in het assortiment heb.
 :proost:

RobinB

Citaat van: Jerome op 15-10-2013  12:48 uIk heb niet voor de US05 gekozen omdat ik wel richting Belgium IPA wou gaan. Kasteelbiergist is schijnbaar de Belgium Dark Ale. Leek me wel passen met de donkere mouten.
Kasteelbiergist geeft kasteelbier, de donkere variant kan je inderdaad vertalen naar belgian dark ale, maar dat is toch een heel ander gistprofiel dan de troubadour?
Zet ze maar eens naast elkaar.

De 3655 is het denk ik ook niet, die doet het mijns inziens niet goed in zware bieren (Koninck tripel bijv.).
De sorachi Ace was alleen bij die ene special edition, de normale heeft duidelijk Amarillo.
Ik zou zelfs stellen dat het zonder Amarillo er niet op lijkt.
De titel van het topic dekt dan de lading niet meer... :-\

Jerome

Maar waar zit die Amarillo? Zie dit artikel:

http://hierstroomthetbier.be/2010/04/03/troubadour-magma-wint-consumententrofee/

"Troubadour Magma is een amberkleurig bier van hoge gisting van 8,5 vol% alc. en heeft een uitgesproken citrushoppig en bitter karakter door het gebruik van Tsjechische bitterhop en Amerikaanse Simcoe hop voor de dry-hopping. "

Mede ook daarom mijn keuze voor Saaz.
(Volgens de hop lovers guide is Centennial een goede substituut voor Amarillo.  ;)).

RobinB

Simcoe en Amarillo haal ik vaker door elkaar, in ieder geval een mango hop die je moet hebben. Dat hebben zowel Amarillo als Simcoe, maar Centennial niet.
Voor die specifieke smaken is Centennial zeker geen vervanger.

Jacques

Citaat van: RobinB op 15-10-2013  18:38 uSimcoe en Amarillo haal ik vaker door elkaar, in ieder geval een mango hop die je moet hebben. Dat hebben zowel Amarillo als Simcoe, maar Centennial niet.
Voor die specifieke smaken is Centennial zeker geen vervanger.

Hoe zou jij dan Centennial willen karakteriseren?

RobinB

Citrus, wat minder hard grapefruit dan Cascade, met wat sinaasappel.

Jerome

Ik ben het in principe wel met je eens dat Simcoe/Amarillo de echte Magma veel beter benaderd. Tenminste dat wil ik best van je aannemen. Maar dan benadruk ik nogmaals dat ik geen kloon wil maken, maar een bier gebaseerd/geinspireerd door de Magma. Een donker, beetje zoetig Belgisch bier, gedryhopped (of een donkere IPA met Belgische gist).

Ik hou het dus toch bij Centennial, al heb ik de Saaz vervangen door Styrian Goldings. Dat lijkt me toch beter passen, net wat fruitiger.

RobinB

Geen probleem dat je een BIPA wilt maken, omdat je de troubadour magma noemt wordt daar natuurlijk naar gerefereerd.
Als het je "slechts" om een BIPA te doen is kan het inderdaad veel makkelijker. Dan zou ik bijvoorbeeld ook de Chimay gist overwegen. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 15-10-2013  21:39 uCitrus, wat minder hard grapefruit dan Cascade, met wat sinaasappel.

Ook ik vind dat Centennial veel citrus heeft maar ook veel andere fruitige smaakjes en iets heel erg licht harsachtig. Zelf vind ik het een fantastische hop die ik graag gebruik in fruitige bieren. Als vervanger van Amarillo kan hij best wel dienen. Feit is natuurlijk wel dat elke hop zijn eigen karakter heeft.

Jerome

Het lijkt me ook heel leuk (en lekker) om de Magma te klonen. Maar daar heb ik momenteel niet alles voor in huis. En aangezien ik 2 30 liter emmers vol met spul heb... wordt het een BIPA geïnspireerd door Troubadour Magma.

Het idee van Belgian Schelde spreekt me wel aan. De omschrijving past wel bij de moutstort:

"Profile: From the East Flanders - Antwerpen region of Belgium, this unique top fermenting yeast produces complex, classic Belgian aromas and flavors that meld well with premium quality pale and crystal malts. Well rounded and smooth textures are exhibited with a full bodied malty profile and mouthfeel."
(http://www.wyeastlab.com/Pc1q2010.cfm)

Ik zal zo meteen Chimay eens opzoeken :)

RobinB

Die 3655 is de "de Koninck" gist, dit ter referentie. :)

@ Jacques: er zit inderdaad ook wat harsigs (piny) in. Vind het ook een lekkere hop, maar duidelijk anders dan Amarillo of Simcoe.

Jacques

Citaat van: RobinB op 16-10-2013  13:03 u@ Jacques: er zit inderdaad ook wat harsigs (piny) in. Vind het ook een lekkere hop, maar duidelijk anders dan Amarillo of Simcoe.

Zoals ik al schreef heeft elke hop een eigen unieke smaak. In feite is is geen enkele hop vervangbaar. Maar als dan toch moet vervangen...

RobinB

...Dan zijn Amarillo en Simcoe betere vervangers voor elkaar, dan een klassieke C-hop voor een van hen. ;)
Uiteraard komt zo'n C-hop dichter in de buurt dan een nobele Duitse hop.

Voor specifieke hopsmaken die een bepaald bier duidelijk kenmerken, slaat een vervangende hop zonder die kenmerken inderdaad altijd de plank mis.

Jerome

Momenteel aan het brouwen  :)

Dit zijn de specs:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptDark Hopper
KenmerkBIPA geinspireerd door Troubadour Magma
Brouwdatum07/11/2013
BiertypeIndia Pale Ale
Aantal liters10
Gewenst begin SG1085 (9.0 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement69.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater25.0 liter
Maischdikte3.7 l/kg
Maischwater16.0 liter
Spoelwater9.0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur47 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid51 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Carahell10.0 %431 gr20 EBC
Crystal malt7.0 %302 gr130 EBC
Special B3.0 %129 gr391 EBC
Pale ale mout (Golden promise)80.0 %3449 gr5 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Styrian Golding5.5 %15 gr20 minuten11 EBU
Styrian Golding5.5 %10 gr10 minuten4 EBU
Centennial10.3 %25 grKoud hop0 EBU
Centennial10.3 %18 grFWH38 EBU

Opmerkingentotaal ebu moet 50 zijn volgens website troubadour




3-4 g/l dryhop

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort3522 Belgian Ardennes
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
152°C10 minuten3.7 l/kg
262°C70 minuten3.7 l/kg
372°C10 minuten3.7 l/kg
478°C2 minuten3.7 l/kg


jevahoe

Ik had een vraagje 
Bij opmerking staat 3-4 g/ l dryhop.
Dat moet dan toch met de Centennial 10.3% alfa maar dan heb je toch minimaal 30 gram nodig.
En was het gelukt?
Moet er geen suiker in?
Ik wil hem namelijk gaan brouwen.

Jacques

Citaat van: jevahoe op 30-06-2020  22:54 uIk had een vraagje 
Bij opmerking staat 3-4 g/ l dryhop.
Dat moet dan toch met de Centennial 10.3% alfa maar dan heb je toch minimaal 30 gram nodig.
En was het gelukt?
Moet er geen suiker in?
Ik wil hem namelijk gaan brouwen.

Bij koudhop kijk je niet naar het alfazuurgehalte. Door de lage temperatuur vindt er heel weinig isomerisatie van de alfazuren plaats. Bij koudhoppen is het vooral te doen om het hoparoma dat een bepaalde hop geeft.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.