Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Session Pale Ale ('t Wort Wat)  (gelezen 1240 keer)

Offline Derp

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Session Pale Ale ('t Wort Wat)
« Gepost op: 10-06-2020 11:22 u »
Ik heb van het weekend een bier gebrouwen op basis van dit recept. Was mijn eerste brouwsel in een paar jaar (daarvoor ook maar een paar keer gebrouwen) en de eerste keer in mijn EasyBrew 30. Op zich alles prima verlopen op wat hectiek met het koelen na (maar dat viel uiteindelijk wel mee).

Er waren wel wat issues met het recept zelf:

• Als ik het recept exact invul zoals op de site aangegeven dan komt BrouwHulp op een begin SG van 1.034, terwijl het recept aangeeft dat het begin SG op 1.045 hoort uit te komen. Uiteindelijk kwam ik uit op 1.030.
  • Er was geen Amarillo hop meer op voorraad dus heb Ahtanum genomen
  • Er was geen Citra hop meer op voorraad dus voor het koudhoppen moet ik een andere hop kiezen

Hoe kan het dat mijn berekend begin SG op 1.034 uitkomt terwijl het recept op 1.045 uitkomt (ik vul dezelfde efficientie in)?

Overigens is er inmiddels bijna geen activiteit meer in het waterslot en het SG is slechts gezakt naar 1.016. Volgens BrouwHulp is het verwachtte eind SG 1.009, maar het lijkt me nogal veel om 7 punten te zakken in de nagisting terwijl in de best hevige hoofdgisting 14 punten heeft vergist.

Wat denken jullie?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Snelbier

• Senior lid
Re: Session Pale Ale ('t Wort Wat)
« Reactie #1 Gepost op: 10-06-2020 13:19 u »
Originele recept kan niet kloppen, tenzij ze 100% rendement halen. Had je al nagerekend. Ergens zit een foutje in recept..
Om juiste SG te halen had je ~25% meer mout moeten gebruiken, maar heb je nu niets meer aan.
Zal een licht biertje worden, en daardoor iets bitterder dan bedoeld. Pittig zomerbiertje?
Succes,  Snelbier.
= Edit:
Gist US05 gist nog wel een weekje door, zal de nodige SG-puntjes schelen. Mag wat warm uitgisten.
===
In dit recept zelfde fout/probleem https://www.twortwat.nl/recepten?id=299 . Kan niet kloppen.
Shit happens.. Dus altijd zelf narekenen en aanpassen op jouw brouw-installatie.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 10-06-2020 14:13 u »
Narekenen is altijd goed. Ik voer, wanneer ik een recept overneem, dit ook in op basis van procenten, niet van gewicht. Pas het gewenst begin SG aan, en ga dan 'stoeien', ronde getallen en/of ronde percentages (478 gram wordt 500 gram, 2118 wordt 2 kg bijvoorbeeld).

Offline Derp

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 10-06-2020 17:56 u »
Weer wat geleerd, narekenen en corrigeren zodat je het begin SG kan halen met je aantal liters.

Bitter hou ik wel van, en licht wilde ik wel (mikte op een zomer doordrinken) maar deze zal wellicht nog een procent lager zitten dan ik wilde.

We gaan het zien met het uitgisten. Heb de temp een graad verhoogd naar 20.

Offline JanDeGraaff

• Vol lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #4 Gepost op: 10-06-2020 21:02 u »
Ik kijk nog wel eens op de 'Hop Substitutions Chart" van de American Homebrewers Association. Best handig om een alternatief te vinden als iets te exotisch of gewoon niet voorradig is..

[...]
  • Er was geen Citra hop meer op voorraad dus voor het koudhoppen moet ik een andere hop kiezen
[...]
Wat denken jullie?
Op basis van bovenstaande chart denk ik dat Galaxy of Taurus goede alternatieven zijn ;)

Maar, de Hopslist vond in 2014 Cascade, Simcoe of Challenger de beste alternatieven.
En zo heb je er wel meer. Het is ook erg persoonlijk; smaken verschillen nou eenmaal.

Google kan helpen.
Dat gaf, onder meer:
Brewing Substitutes: Hops to Use When You Run Out of Citra
  • Galaxy. Galaxy is often touted as the Citra of Australia.
  • Motueka. If you like Citra's lime flavors, you'll love Motueka.
  • Amarillo. Citrusy hops are flourishing in the USA, and Amarillo is another popular citrusy hop.
  • Centennial.
  • Sorachi Ace.

Ik zie overigens niet echt Athanum als Amarillo vervanger naar boven komen. Maar, dat hoeft helemaal niks uit te maken.

[Update]Net als Snelbier laat ik US05 vrij lang uitgisten. Zeker wel 10 dagen, maar liever 14. Dus als je nu, op woensdag, na brouwen in het weekend, ziet dat de vergistingssnelheid afneemt, zou ik mij de komende 7 dagen nog helemaal geen zorgen maken en dan pas kijken waar we staan.

Offline Derp

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 10-06-2020 21:13 u »
Ik kijk nog wel eens op de 'Hop Substitutions Chart" van de American Homebrewers Association. Best handig om een alternatief te vinden als iets te exotisch of gewoon niet voorradig is..
Op basis van bovenstaande chart denk ik dat Galaxy of Taurus goede alternatieven zijn ;)

Maar, de Hopslist vond in 2014 Cascade, Simcoe of Challenger de beste alternatieven.
En zo heb je er wel meer. Het is ook erg persoonlijk; smaken verschillen nou eenmaal.

Google kan helpen.
Dat gaf, onder meer:
Brewing Substitutes: Hops to Use When You Run Out of Citra
  • Galaxy. Galaxy is often touted as the Citra of Australia.
  • Motueka. If you like Citra's lime flavors, you'll love Motueka.
  • Amarillo. Citrusy hops are flourishing in the USA, and Amarillo is another popular citrusy hop.
  • Centennial.
  • Sorachi Ace.

Ik zie overigens niet echt Athanum als Amarillo vervanger naar boven komen. Maar, dat hoeft helemaal niks uit te maken.

[Update]Net als Snelbier laat ik US05 vrij lang uitgisten. Zeker wel 10 dagen, maar liever 14. Dus als je nu, op woensdag, na brouwen in het weekend, ziet dat de vergistingssnelheid afneemt, zou ik mij de komende 7 dagen nog helemaal geen zorgen maken en dan pas kijken waar we staan.
Dank voor de reactie en geruststelling wat betreft de vergisting!

Een vriend heeft nog wat Cascade liggen, die ga ik denk ik morgen even ophalen voor de koudhop. :)

Offline Derp

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 12-06-2020 14:13 u »
Nu 2 dagen later is het SG nog exact blijven steken op die 1.016. Dat is dus een schijnbare vergistingsgraad van 46% en een alcoholpercentage van 1.84%.

Op zich smaakt ie niet verkeerd, ik merk al dat de boterige smaak aan het verminderen is, de gist lijkt dus nog wel aan het opruimen te zijn. Toch is er 0 activiteit in het waterslot (ook als ik er 5 min naar staar).

Dus nu heb ik een biertje waarvan ik de fout heb gemaakt het recept niet na te rekenen (stom!), én waarbij op één of andere manier de laatste ~7 punten niet vergist worden. Enig idee waaraan het kan liggen? Vergist op 19,5 graden zeer constant in temperatuurgecontroleerde vergistingskast.

Ik laat hem denk ik maar gewoon doorgaan, bottelen en evalueren hoe hij is.  Het moet een session worden, maar dit is wel erg licht. :)

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #7 Gepost op: 12-06-2020 14:47 u »
Maischen op 71°C heeft als risico dat als je er overheen schiet je de enzymen razendsnel denatureert. Gevolg kan een laag SG zijn en kan een slechte gisting tot gevolg hebben. Dus, ben je zeker van de temperatuur tijdens de maisch.
Gistingsgraad om en nabij de 50% is niet vreemd bij een maisch van 71+°C.

Tip: Als je zo heet maischt is het handiger om het hete water aan de mout toe te voegen ipv van gebruikelijk andersom.

Ingo

Online Snelbier

• Senior lid
« Reactie #8 Gepost op: 12-06-2020 17:42 u »
Durf het bijna niet meer te vragen, maar is SG gemeten met hydrometer (dobber) of refractiemeter?
Met refractiemeting moet je een correctiefactor gebruiken die TIJDENS VERGISTING veel lager SG geeft..
De post  van van Seed7 lijkt me een plausibel verhaal om te hoog SVG te verklaren, maar mogelijk meet je gewoon verkeerd.
Proost,  Snelbier.

Offline Derp

• Junior lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 12-06-2020 18:13 u »
Maischen op 71°C heeft als risico dat als je er overheen schiet je de enzymen razendsnel denatureert. Gevolg kan een laag SG zijn en kan een slechte gisting tot gevolg hebben. Dus, ben je zeker van de temperatuur tijdens de maisch.
Gistingsgraad om en nabij de 50% is niet vreemd bij een maisch van 71+°C.

Tip: Als je zo heet maischt is het handiger om het hete water aan de mout toe te voegen ipv van gebruikelijk andersom.

Ingo
Vrij zeker van de temperatuur omdat het met een elektrische brouwketel is gebrouwen. Heb die overigens niet gecheckt en het was de eerste brouw.. hij schommelde ongeveer een halve graad om die temperatuur heen. Maar bedankt voor je inzichten, goed om te weten dat die vergistingsgraad met de temperatuur van doen heeft.

Offline Derp

• Junior lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 12-06-2020 18:14 u »
Durf het bijna niet meer te vragen, maar is SG gemeten met hydrometer (dobber) of refractiemeter?
Met refractiemeting moet je een correctiefactor gebruiken die TIJDENS VERGISTING veel lager SG geeft..
De post  van van Seed7 lijkt me een plausibel verhaal om te hoog SVG te verklaren, maar mogelijk meet je gewoon verkeerd.
Proost,  Snelbier.
Liever een vraag te veel dan te weinig!

Was met een dobber.

Offline Nobock

• Boven 10 berichten
  • *
  • Geen brouwdag is gelijk
« Reactie #11 Gepost op: 12-06-2020 18:41 u »

• Als ik het recept exact invul zoals op de site aangegeven dan komt BrouwHulp op een begin SG van 1.034, terwijl het recept aangeeft dat het begin SG op 1.045 hoort uit te komen. Uiteindelijk kwam ik uit op 1.030.

Altijd handig om moutextract in huis te hebben. Op die manier had je het SG nog op kunnen piepen. Als je het niet in huis hebt kun je ook snel halen en heel geconcentreerd koken en toevoegen voor einde hoofdvergisting. Met je brouwsoftware kun je wat extra water en de moutextract toevoegen om te kijken waar je op uit kunt of wilt komen. Heb je nu nix aan maar is wel handig voor volgende keer. Ik weet trouwens niet wat er gebeurt als je deze truc na de hoofdvergisting doet. Mss heeft iemand daar ervaring mee?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #12 Gepost op: 12-06-2020 18:47 u »
Vrij zeker van de temperatuur omdat het met een elektrische brouwketel is gebrouwen.

"Assumption is the mother of al f..."

Veel geroerd? Roerwerk? Temperatuur uniformiteit kan een lastige zijn.

Als je bij hoge temperatuur inmaischt houden de enzymen die de simpele suikers maken het niet lang vol. De enzymen die simpelere en complexere suikers maken kunnen er wel tegen. Je balans in suikertype wordt anders waardoor je gistingsgraad anders wordt, lager.

Ingo

Offline Derp

• Junior lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 12-06-2020 20:22 u »
Altijd handig om moutextract in huis te hebben. Op die manier had je het SG nog op kunnen piepen. Als je het niet in huis hebt kun je ook snel halen en heel geconcentreerd koken en toevoegen voor einde hoofdvergisting. Met je brouwsoftware kun je wat extra water en de moutextract toevoegen om te kijken waar je op uit kunt of wilt komen. Heb je nu nix aan maar is wel handig voor volgende keer. Ik weet trouwens niet wat er gebeurt als je deze truc na de hoofdvergisting doet. Mss heeft iemand daar ervaring mee?
Goede tip, dank! Wilde het sowieso hebben ook om een starter te kunnen maken

"Assumption is the mother of al f..."

Veel geroerd? Roerwerk? Temperatuur uniformiteit kan een lastige zijn.

Als je bij hoge temperatuur inmaischt houden de enzymen die de simpele suikers maken het niet lang vol. De enzymen die simpelere en complexere suikers maken kunnen er wel tegen. Je balans in suikertype wordt anders waardoor je gistingsgraad anders wordt, lager.

Ingo
Heb een beetje geroerd, maar er zit een pomp op (het is een Easybrew 30).

Offline Derp

• Junior lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 05-07-2020 12:07 u »
Mocht iemand hier ooit op stuiten, ik heb hem gister geproefd, na 2 weken op de fles.

Hij is licht geworden inderdaad, maar niet extreem dun. De dry-hop had veel extremer gemogen, het is niet dat het aroma je tegemoet vliegt. Op de site van 't wort wat staat "enorm hoparoma", niet mee eens. Wel aanwezig maar mag veel meer. Moet wel bekennen: de gebruikte hop was niet heel vers (heeft dat veel effect?). Had ook een deel apart vergist zonder dry-hop, dat verschil ruik je wel maar het mag veel meer.

Ik zou zeggen: het is een simpele session-IPA zonder poespas die vooral op een warme dag lekker weg zal drinken. In het bijzonder positief is dat hij dus niet dun is zoals wel eens kan voorkomen bij een session, de schuimhoudbaarheid is fantastisch (er lag na een half uur nog steeds een mooi klein laagje op) zonder dat er extreem koolzuur op staat, de kleur is mooi volgens de voorspelling (9 EBC). Hij is niet helder maar dat vind ik niet erg, mijn persoonlijke voorkeur gaat zelfs uit naar hazy.

Ik had overigens kleine delen van de batch een verschillende behandeling gegeven:
-niet gedryhopt maar verder wel in een PET fles met waterslot vergist in dezelfde vergistingskast
-na 1 week op het vat al gebotteld
-na het bottelen al na een week koudgezet
-niet temperatuurgecontroleerd op de fles hergist
-de 'normale': na 2 weken op het vat gebotteld (incl na 9 dagen toevoeging van dryhop), 2 weken in de vergistingskast, temperatuurgecontroleerd nagegist en 1,5 dag koud gezet.

We hebben blind getest en probeerden te gokken welk proefglaasje welke behandeling heeft gehad. We zaten er totaal naast.

-Degene die erg boterig smaakte hadden we als de prematuur gebottelde ingeschat, maar dat bleek degene zonder dry-hop te zijn.
-De échte te vroeg gebottelde bleek muffig te zijn, niet boterig.
-Degene die we hadden ingeschat als zonder dry-hop (beetje moutige geur, niet heel hoppig) bleek de normale te zijn
-De lekkerste (waarvan we dachten dat het de normale was) bleek degene te zijn die na 1 week al koud was gezet
-Degene die niet temp gecontroleerd vergist was namen we als iets zoeter waar

Ging dus alle kanten op, had zelf geen enkele gok goed. Dat kan ook veel zeggen over ons proces natuurlijk, het is het eerste biertje dat we gebrouwen hebben in een paar jaar (en daarvoor waren we ook pas net begonnen).

Anyways... nog steeds interessant en hoewel niet brew-dog fantastisch hebben we een drinkbaar biertje waarop we kunnen gaan verbeteren. :proost:

Tags: